Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. juli 2022 #26 Skrevet 9. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Leggetiden er ikke noe viktig for meg 🙂 verdier utover det er. Hvordan gi barn selvtillit? Hvordan lære dem toleranse og å være greie vesener? Hvordan få de til å tro på seg selv? Jeg gir blanke i måltider, rutiner og hva de får i seg ( selv om jeg vil gi de sunn mat som daglig føde da ) Jeg vil at de skal lese, lytte til musikk og oppdage kunst på alle nivåer. Anonymkode: 2d11e...fd2 Men det kan være viktig for han. Og når ny forskning viser at selvtillit bygges best med andre tilnærmingsmåter enn de var før, da har du jo også låst det. Hva når barna dine faktisk ikke liker å lese og lytte til musikk, og partneren din ser dette. Tenker du likevel at din mening er viktigst og riktigst, siden dere tross alt har diskutert og blitt enige om dette for lenge siden? Det er ikke noe galt i å diskutere verdier, men å nærmest avtale hvordan man skal oppdra barna mht til det, det blir urealistisk for meg.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2022 #27 Skrevet 9. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (40 minutter siden): Men det kan være viktig for han. Og når ny forskning viser at selvtillit bygges best med andre tilnærmingsmåter enn de var før, da har du jo også låst det. Hva når barna dine faktisk ikke liker å lese og lytte til musikk, og partneren din ser dette. Tenker du likevel at din mening er viktigst og riktigst, siden dere tross alt har diskutert og blitt enige om dette for lenge siden? Det er ikke noe galt i å diskutere verdier, men å nærmest avtale hvordan man skal oppdra barna mht til det, det blir urealistisk for meg. Jeg vil j8 ikke ha noen konkurranse her som det later til at du tror? Det skal ikke være noe ' hvem har rett", men finne en oppdragerform vi begge er enige om. Om de velger andre veier enn oss, grei det, men bare de er bevisst hva de gjør. At de har et mål og en intensjon. Anonymkode: 2d11e...fd2
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #28 Skrevet 10. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 timer siden): Jeg leser hi som at disse samtalene skulle forekomme nå, før barnet er unnfanget. Samtaler om verdier generelt er levende, og alltid et aktuelt tema, helt uavhengig av planleggingen av barn. Det har jeg også😏 Ok, jeg leser ikke HI som at de er nødt til å slutte å snakke sammen om tingene straks barnet fødes. Ingen ting i hovedinnlegget pekte i den retningen, men da tolket vi ulikt. Det viser egentlig bare hvor viktig enhver dialog er: kun via dialog kan man oppklare misforståelser. Anonymkode: aa167...6d0
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #29 Skrevet 10. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden): Vil du ikke bli desto mer skuffet når partneren din endrer verdier og ikke er enig lenger? Når han var enig i at det var viktig å lære barnet at leggetider var ufravikelige, men nå vil han plutselig at det skal få være lenge oppe både på nyttårsaften og i ferier? Dere hadde jo snakket om det og var enige? Jøss, du er jo sykelig opphengt i at man kun kan ha én mening, én gang. Det var vel neppe det HI mente. Anonymkode: aa167...6d0
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #30 Skrevet 10. juli 2022 De beste foreldrene er de som ikke har barn, er det noen som sier. Det tenker jeg er ganske bra sagt. Der oppsummerer HI også. Ha kunnskap om dine verdier og hans, men ta resten litt etter hvert når barnet kommer. Anonymkode: ef576...88a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #31 Skrevet 10. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg vil j8 ikke ha noen konkurranse her som det later til at du tror? Det skal ikke være noe ' hvem har rett", men finne en oppdragerform vi begge er enige om. Om de velger andre veier enn oss, grei det, men bare de er bevisst hva de gjør. At de har et mål og en intensjon. Anonymkode: 2d11e...fd2 Du legger jo absolutt en plan for hvem som har rett, til og med for dine fremtidige barn? De kan få lov å velge annerledes hvis de har argumentene sine på plass og det du definerer som et godt mål og intensjon? Du har altså lagt fremtidige føringer for et barn som enda ikke er unnfanget? Da er det ikke rart at mannen din synes det kan bli litt mye. Anonymkode: ef576...88a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #32 Skrevet 10. juli 2022 Vi snakket ikke så mye om det, men tenker det er veldig viktig da! Er jo veldig mange frustrerte damer som skriver her inne, der de krasjer fullstendig i både barneoppdragelse og daglige gjøremål. Kjente mannen min såpass godt at jeg viste at vi hadde nokså like forventninger og meninger angående dette med barn. Har fungert veldig bra viser det seg 😊 Anonymkode: 5dabf...945
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. juli 2022 #33 Skrevet 10. juli 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg vil j8 ikke ha noen konkurranse her som det later til at du tror? Det skal ikke være noe ' hvem har rett", men finne en oppdragerform vi begge er enige om. Om de velger andre veier enn oss, grei det, men bare de er bevisst hva de gjør. At de har et mål og en intensjon. Anonymkode: 2d11e...fd2 Men hva når en av dere endrer mening? Og dere ikke lenger er enige? Skal den som fortsatt mener det samme som tidlige være den som bestemmer da? Hvis ikke så har det jo ingenting for seg å avtale dette på forhånd. Og da snakker jeg ikke om å snakke generelt om verdier, men å avtale hvordan man skal oppdra barna.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. juli 2022 #34 Skrevet 10. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jøss, du er jo sykelig opphengt i at man kun kan ha én mening, én gang. Det var vel neppe det HI mente. Anonymkode: aa167...6d0 Nei, motsatt. Man har sjelden én mening én gang, det er dynamisk. Derfor vil det være håpløst å bli enige på forhånd, fordi man ikke vet hvordan barnet blir og verdiene endrer seg. Den som da blir alene om den opprinnelige «avtalen» vil kunne føle seg forrådt når den andre ikke er enig lenger. Jeg understreker at å snakke om verdier generelt er viktig. De fleste (alle?) ønsker å videreføre sine verdier, så jeg ser ikke noe poeng i at man må avtale det spesifikt.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2022 #35 Skrevet 10. juli 2022 Hva i all verden legger han i det da? Høytsvevende 🤔 Gift med en selger selv, så ingen ukjent verden. Yrke trenger ikke legge føring for hvem man er på hjemmebane, jeg er så blå ugle som du kan finne på jobb, men hjemme er det jeg som er spontan og finner på alle sprella underveis. Han er bare veldig enkel å overbevise og engasjere 😅 Ungene er både planlagt og ikke, førstemann var en sånn heisann, der skulle du komme til verden. Derfra tråkket vi veien mens den kom. Anonymkode: ffd4c...d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå