Gå til innhold

Hvis man er vant til å drikke ofte vs skjelden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en person drikker feks 4-5 pils/cider pr kveld ca 4-5 kvelder pr uke hver uke. 

Kontra en som drikker 4-5 cider eller pils pr helg.

Hvem av disse blir fortest kjørbar om begge drikker samme kveld, samme mengde ig samme tidspunkt.

Begge er ca 100 kg.

Vi blir ikke enig i diskusjonen i ett quiz spill......  noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: bd54b...d4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quiz-spill? 

Begge blir edru omtrent samtidig. Alkohol er ikke lenger i kroppen selv om du drikker ofte. Da skulle den ene gå rundt konstant påvirket, og det burde dere skjønne at hen ikke gjør. 

Anonymkode: cce8e...742

Skrevet

Det har ingen betydning. Begge vil bruke like lang tid på å bli edru igjen.

Anonymkode: 12e40...f11

Skrevet

Den som drikker mest/oftest blir raskest kjørbar. Kroppen bruker et enzym kalt cytokrom p450 for å bryte ned alkohol. Dette enzymet reguleres etter behov, så hvis man drikker hyppig og mye oppjusteres det. 

Anonymkode: a7df7...e7c

Skrevet

Man forbrenner ikke alkohol fortere dersom man drikker oftere, men man vil føle seg kjørbar tidligere dersom man er vant med det (og bli lurt)

Anonymkode: 2b385...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Man forbrenner ikke alkohol fortere dersom man drikker oftere, men man vil føle seg kjørbar tidligere dersom man er vant med det (og bli lurt)

Dette var ikke noe svar på spørsmålet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette var ikke noe svar på spørsmålet. 

Det du spurte om var følgende:
"Hvem av disse blir fortest kjørbar om begge drikker samme kveld, samme mengde ig samme tidspunkt."

Jeg skrev at det at den ene er mer vant med å drikke ikke gjør at den personen blir fortere kjørbar enn den andre.
Med andre ord, det jeg svarte var samtidig.

Det jeg la til var følgende:
"man vil føle seg kjørbar tidligere dersom man er vant med det (og bli lurt)"

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Den som drikker mest/oftest blir raskest kjørbar. Kroppen bruker et enzym kalt cytokrom p450 for å bryte ned alkohol. Dette enzymet reguleres etter behov, så hvis man drikker hyppig og mye oppjusteres det. 

Tenkte jeg kunne utdype svaret mitt litt, siden jeg ser du får endel villedende og gale svar. Du kan tenke på cytp450 som en liten maskin som bryter ned alkohol. Har du mye alkohol i blodet og få av cytp450 blir alkoholen «stående i kø» i påvente av å bli nedbrutt, og nedbrytelsen tar lengre tid. Har du mange av disse små omformerne går det raskere. Akkurat som køen i butikken går raskere når flere kasser er åpne. 

En fun fact er at det samme enzymet er ansvarlig for nedbryting av paracetamol. Når det gjelder paracetamol er det nedbrytingsproduktet, og ikke paracetamol som er levertoksisk. Hvis man tar for mye Paracet, vil det faktisk være til hjelp hvis man samtidig har inntatt alkohol, siden kroppen prioriterer å bryte des alkohol og nedbrytingsproduktet av paracetamol dermed fremstilles i lavere tempo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...