Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Har sett i det siste tråder der flere mener det er frekt å spør! Ref: frekt å spør om å komme frem i køen i butikken, og invitere seg selv på ferie! Jeg mener det må være lov å spør! Å spare tid og penger, er vel noe de fleste ønsker, så hvorfor er det frekt å spør om hjelp til dette? En må selsagt kunne tåle å få svaret nei! Du har dine grunner til å spør, og de har sine grunner til å si nei! Og det må vi vel kunne akseptere! Så, hva er det som gjør at det er frekt å spør? Anonymkode: 886ff...890
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Å spørre. Sorry. Anonymkode: da39e...5dd Hva foregår i hodet ditt når du bare må kommentere slikt? Anonymkode: 98d89...0ef
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #4 Skrevet 2. juli 2022 Å spør om å komme først i køen er greit lm det er presserende, å spør om å komme foran andre bare for å spare tid er jo det samme som å si at din tid er mer verdifull enn andres. Å spør om å komme på besøk for å spare penger er uhøflig, å spør fordi man har lyst å være sammen med dem er hyggelig. Anonymkode: 98d89...0ef
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Å spør om å komme først i køen er greit lm det er presserende, å spør om å komme foran andre bare for å spare tid er jo det samme som å si at din tid er mer verdifull enn andres. Å spør om å komme på besøk for å spare penger er uhøflig, å spør fordi man har lyst å være sammen med dem er hyggelig. Anonymkode: 98d89...0ef Altså…. Du ser at andre retter på skrivefeil som du kommenterer på og forsetter samme feil? Det er vondt å lese … Anonymkode: a1b87...56c
Superdolly Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Det er frekt fordi du insinuerer at din tid er mer verdifull enn andres. Det er frekt fordi du antyder at andre skal betale for at du skal spare penger og få en billigere ferie.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Det er ikke frekt nei. Men mange spør og bare går foran i køen feks. Kan jeg komme foran i det de legger varene på båndet. Det er ikke å spørre. Hei, jeg må rekke et tog kan jeg gå foran, på togstasjonen. Eeeeh, jeg skal også rekke et tog liksom. 😊 Anonymkode: dafdd...fb5
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Altså…. Du ser at andre retter på skrivefeil som du kommenterer på og forsetter samme feil? Det er vondt å lese … Anonymkode: a1b87...56c Jeg håper det smerter deg dypt! Anonymkode: 98d89...0ef
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 Det har rett og slett med folkeskikk å gjøre. Ønsker folk besøk på hytta så inviterer de, ønsker de å være i fred på hytta lar de være. Man "trenger seg ikke på" folk som ikke har invitert, for mange er for høflige til å si nei når noen spør. Å spørre om å komme foran i butikkøen fordi du skal rekke bussen eller noe er helt greit, men man inviterer ikke seg selv på en ukes ferie på noens hytte altså. Folk har bare noen uker ferie selv, og skal selv kunne velge om de vil invitere gjester eller ikke den tiden. Anonymkode: cc5c5...2db
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Å spør om å komme først i køen er greit lm det er presserende, å spør om å komme foran andre bare for å spare tid er jo det samme som å si at din tid er mer verdifull enn andres. Å spør om å komme på besøk for å spare penger er uhøflig, å spør fordi man har lyst å være sammen med dem er hyggelig. Anonymkode: 98d89...0ef Hvorfor «å spør», men ikke «å kom» eller «å vær»? Herregud, flaut å mestre eget morsmål så dårlig. Anonymkode: cc1bb...a69
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 Det er ikke frekt å spørre om å komme foran i køen. Det er ikke frekt å be om penger for at venninnen din har fått være på nesten gratis tur med deg. Det er ikke frekt å invitere seg selv på kaffe hos venner. Det som er frekt er å ikke bare spørre, men nekte å vente på svar før man presser seg foran k køen. Det er frekt å bli snurt for at overnattingen i Spania kostet deg 300kr mer enn du forventet. Det er frekt å be familien til venninnens feriehus for så å Planlegge at hun skal passe barna så dere kan få litt kjærestetid i den flotte byen. Man må vite hvor grensene for hva som er innafor å spørre om er, og hvordan man skal reagere om noen sier nei. Anonymkode: a4dbb...04d
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 Superdolly skrev (47 minutter siden): Det er frekt fordi du insinuerer at din tid er mer verdifull enn andres. Det er frekt fordi du antyder at andre skal betale for at du skal spare penger og få en billigere ferie. Men av og til kan noens tid være mer verdifull enn andres! Har jeg satt av en time til storhandling, og står i køen med full handlevogn etter 30min, og noen må rekke bussen, da mener jeg deres tid er mer verdifull enn min! De må vel då kunne spør når de bare har en vare eller to! Hvis noen har ett feriehus i Kr.sand, og noen har lyst på ferie i dyreparken, kan en vel spør om å låne? En må selvsagt regne med å betale for seg, men noen kroner for å bidra med mat/strøm o.l. blir billigere enn hotell! I begge tilfeller må en tåle å få nei til svar, (uten å sutre), men en kan ikke spare den tiden eller de pengene ute å ta sjansen å spørre! Anonym bruker skrev (1 time siden): Å spør om å komme først i køen er greit lm det er presserende, å spør om å komme foran andre bare for å spare tid er jo det samme som å si at din tid er mer verdifull enn andres. Å spør om å komme på besøk for å spare penger er uhøflig, å spør fordi man har lyst å være sammen med dem er hyggelig. Anonymkode: 98d89...0ef Men hvis det er pressende, da er jo din tid mer verdifull! Og kan det ikke være begge deler, både for å spare penger og å være med vertskapet? Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det er ikke frekt nei. Men mange spør og bare går foran i køen feks. Kan jeg komme foran i det de legger varene på båndet. Det er ikke å spørre. Hei, jeg må rekke et tog kan jeg gå foran, på togstasjonen. Eeeeh, jeg skal også rekke et tog liksom. 😊 Anonymkode: dafdd...fb5 Å trenge seg på, er ikke det samme som å spørre, så den er jeg enig i! Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Det har rett og slett med folkeskikk å gjøre. Ønsker folk besøk på hytta så inviterer de, ønsker de å være i fred på hytta lar de være. Man "trenger seg ikke på" folk som ikke har invitert, for mange er for høflige til å si nei når noen spør. Å spørre om å komme foran i butikkøen fordi du skal rekke bussen eller noe er helt greit, men man inviterer ikke seg selv på en ukes ferie på noens hytte altså. Folk har bare noen uker ferie selv, og skal selv kunne velge om de vil invitere gjester eller ikke den tiden. Anonymkode: cc5c5...2db Her tenker jeg folk bare må si nei! I et spørsmål om å låne hytte el.l. bør en jo også presisere at en godtar nei som svar. Trenger ikke komme med noen grunn til hvorfor de sier nei, alle har sine grunner. Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Det er ikke frekt å spørre om å komme foran i køen. Det er ikke frekt å be om penger for at venninnen din har fått være på nesten gratis tur med deg. Det er ikke frekt å invitere seg selv på kaffe hos venner. Det som er frekt er å ikke bare spørre, men nekte å vente på svar før man presser seg foran k køen. Det er frekt å bli snurt for at overnattingen i Spania kostet deg 300kr mer enn du forventet. Det er frekt å be familien til venninnens feriehus for så å Planlegge at hun skal passe barna så dere kan få litt kjærestetid i den flotte byen. Man må vite hvor grensene for hva som er innafor å spørre om er, og hvordan man skal reagere om noen sier nei. Anonymkode: a4dbb...04d Dette er jeg ganske enig i! Det er lov å spør, men en må godta nei og en kan ikke forvente å få en ferie gratis! HI Anonymkode: 886ff...890
Ekspatt Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 Det avhenger av formålet bak spørsmålet, tenker jeg. Er det fordi du har en nedspydd samboer og baby i bilen, er det lov å spørre om du kan få komme forbi med den pakken med våtservietter. Er det fordi du bare har fem varer, og mener din tid er mer verdt enn tiden til damen foran deg med full kurv, er det ikke bare frekt, men også egoistisk og tonedøvt. Samme gjelder ferier. Hvis det er for at du skal få deg en ferie tilnærmet gratis på et sted du ellers ville betalt mye for; helt dust å spørre. Har du noen feriedager til gode, og barna kommer over ens og dere voksne liker hverandres selskap, alle bidrar med vask og mat og penger inn til utgifter; ja du kan spørre. Men da er formålet å henge sammen, ikke å spare masse på det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Hvis spørsmålet kommer ofte eller av tidligere egoistiske grunner virker det i hvertfall masete. Hvorfor du trenger tjenesten bør i hvertfall fremkomme og den som spør være oppmerksom på at den spørom å få bryte reglene for vanlig kostyme og folkeskikk. Selv om du har 2 unger i bilen og bare skulle innom å handle 2 ting så er det ingen selvfølge at du skal få komme foran meg, selv om jeg har ukeshandlet. Jeg har organisert meg slik at jeg slipper å gå i butikken med barn i bilen for å kjøpe 2 ting, for å slippe å bruke mye tid på handling. Det kunne du også gjort. Om du spør må du forvente og 100% respektere et nei. Anonymkode: 6ea18...50c
Elina Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Jeg spør ikke min familie som bor i en annen kant av landet om å komme på besøk. Jeg vet jo ikke når det faktisk passer, men de spør meg om å komme på besøk og om det passer da og da. Det er jo helt greit, det er jo nesten sånn det må være. Synes det er greit å spørre om slikt men da må man nesten kjenne personen sapass at man får et ærlig svar.
Superdolly Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Men av og til kan noens tid være mer verdifull enn andres! Har jeg satt av en time til storhandling, og står i køen med full handlevogn etter 30min, og noen må rekke bussen, da mener jeg deres tid er mer verdifull enn min! De må vel då kunne spør når de bare har en vare eller to! Hvis noen har ett feriehus i Kr.sand, og noen har lyst på ferie i dyreparken, kan en vel spør om å låne? En må selvsagt regne med å betale for seg, men noen kroner for å bidra med mat/strøm o.l. blir billigere enn hotell! I begge tilfeller må en tåle å få nei til svar, (uten å sutre), men en kan ikke spare den tiden eller de pengene ute å ta sjansen å spørre! HI Anonymkode: 886ff...890 Men det du beskriver her er jo ikke det du sier i hi. Der snakker du bare om å spare tid og penger. Hvis jeg har et feriehus i Kristiansand og noen spør om å få låne det mot betaling, er jo det noe helt annet enn om de inviterer seg selv på ferie dit når jeg og familien er der, og forventer å få det gratis, som var eksempelet du tok fram i hi. Vi har hytte på fjellet. Noen ganger har folk spurt om å få leie den. Det er ikke frekt. Hvis vi er på hytta, og noen ringer eller bare kommer, og sier at de vil være der sammen med oss en uke og forventer å få det gratis, så er det faktisk uhøflig og frekt. Hvorfor skal jeg betale for deres ferie? Og forresten, hvis noen spør om å få låne hytta og forventer at det skal være superbillig bare fordi jeg ikke driver hotell, så er det også frekt. Det er ikke min oppgave å finansiere andres ferie. Og selv om jeg har en full handlevogn i køen på butikken, så kan det jo også hende at jeg har det travelt. Kanskje jeg skal rekke noe, jeg også?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 Er det presserende så er det bare å spørre om å få komme foran meg i køen. Men jeg forventer en begrunnelse, og at den er bedre enn at de har færre varer enn meg. Uten god begrunnelse= frekt. Når det gjelder lån av eiendom eller andre store/dyre ting som tilhenger, hytte, campingvogn eller lignende, så synes jeg det i utgangspunktet er frekt. Det koster penger å ha dette, og jeg har valgt å prioritere penger på det. Jeg er da lite interessert i at andre skal slite på min eiendom bare fordi de ikke gidder å prioritere det selv.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Å spørre. Sorry. Anonymkode: da39e...5dd Du klarte ikke å la det ligge? Anonymkode: 1cc0a...402
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 sug lut skrev (3 timer siden): Å SPØRRE. Jesus. Det gjelder deg òg. Anonymkode: 1cc0a...402
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #21 Skrevet 2. juli 2022 Om det er frekt eller ikke kommer vel an på hvordan man spør, altså om man spør høflig, noen ganger om man begrunner det skikkelig, og om man og at man spør i de beste hensikter. Dvs ikke spør om å få komme på besøk bare for å få gratis middag, liksom, men for å møtes. Og så avhenger det en god del av hva man gjør med svaret. Hvis man ikke godtar det, men begynner å klage eller argumentere, er man hinsides frekk. Anonymkode: 4cbaa...c83
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #22 Skrevet 2. juli 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (23 minutter siden): Er det presserende så er det bare å spørre om å få komme foran meg i køen. Men jeg forventer en begrunnelse, og at den er bedre enn at de har færre varer enn meg. Uten god begrunnelse= frekt. Når det gjelder lån av eiendom eller andre store/dyre ting som tilhenger, hytte, campingvogn eller lignende, så synes jeg det i utgangspunktet er frekt. Det koster penger å ha dette, og jeg har valgt å prioritere penger på det. Jeg er da lite interessert i at andre skal slite på min eiendom bare fordi de ikke gidder å prioritere det selv. Jeg er enig I at det kan være frekt hvis tjenestene går bare en vei. Heldig vis har jeg venner og familie som både lå.er ting og låner bort ting. Dermed blir det billigere for alle. Jeg får lå.e båt av noen, hytta vår lånes bort til folk vi kjenner, vi poser katten til naboen, de kjører datteren vår på jobb i helgene osv. Deg lønner seg å være litt raus. Da får man etter hvert mye igjenn. Anonymkode: 6ea18...50c
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juli 2022 #23 Skrevet 2. juli 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er enig I at det kan være frekt hvis tjenestene går bare en vei. Heldig vis har jeg venner og familie som både lå.er ting og låner bort ting. Dermed blir det billigere for alle. Jeg får lå.e båt av noen, hytta vår lånes bort til folk vi kjenner, vi poser katten til naboen, de kjører datteren vår på jobb i helgene osv. Deg lønner seg å være litt raus. Da får man etter hvert mye igjenn. Anonymkode: 6ea18...50c Går det begge veier er det selvsagt noe annet, og det er ikke slik at jeg sier prinsipielt nei til alle. De nærmeste må gjerne låne, for jeg vet at de stiller opp med det de kan, enten det er arbeidskraft eller utstyr. Men noen baserer seg bare på å låne. Noen låner både ofte og mye, og ikke alle tar så veldig godt vare på det de låner heller. To ganger har jeg opplevd at tilhengeren ikke har fungerende lys når det blir levert tilbake, fordi de har slitt i stykker kontakten. En nabo lånte bort båthengeren sin, men ga beskjed om at han ikke ville den skulle kjøres i sjøen. Likevel ble det tydelig etter en stund at den hadde badet i saltvann.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #24 Skrevet 2. juli 2022 Du kan jo ikke spørre andre for å spare tid og penger! At noen spør i en kø kan være forståelig hvis de må rekke noe osv. Å spørre om å komme på feriested blir noe helt annet. Jeg er glad for gjester når jeg inviterer, for jeg liker å gjøre det hyggelig med god mat og fine opplevelser. Jeg liker å være en god vertinne, men jeg bruker jo tid på det, og det er ikke noe jeg har så lyst til hvis det ikke er planlagt. Jeg har jo flere ting å gjøre, og på feriestedet så er det friområde for meg. Jeg vil stå opp kl 04 og dra ut med båten eller gå en lang tur langs sjøen før andre våkner. Jeg vil lage mat når jeg er sulten, og bare noe lettvint til meg selv. Jeg syns det er helt nydelig med stillhet og ro om kvelden og natten, og bare sitte ute alene. Det blir jo ikke sånn med flere her. Dessuten kan en jo ikke si ja til noen og nei til andre. Hadde jeg selv svart ja, så hadde det plutselig vært fire andre voksne og flere barn her nå og dager fremover. Det kan jeg ikke si frister da jeg har ting å gjøre også. Anonymkode: 72df1...466
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2022 #25 Skrevet 2. juli 2022 Elina skrev (2 timer siden): Jeg spør ikke min familie som bor i en annen kant av landet om å komme på besøk. Jeg vet jo ikke når det faktisk passer, men de spør meg om å komme på besøk og om det passer da og da. Det er jo helt greit, det er jo nesten sånn det må være. Synes det er greit å spørre om slikt men da må man nesten kjenne personen sapass at man får et ærlig svar. Sånn er det her også. Alle i familien vet at alle gjerne vil ha besøk, og at alle både klarer å si fra hvis det ikke passer og tåler å få nei. Så vi spør hverandre om vi kan komme da og da. Den som blir spurt blir bare glad, for alle liker å være sammen, og det er den som reiser som tar den største "byrden" ved samværet siden det er snakk om ganske stor avstand. Men nå er vi ikke "vertskap og gjester" når vi er hos hverandre da, vi samarbeider om alt fra innkjøp til husarbeid og barnepass. Bortsett fra første dagen da, man kommer til ferdig middag og oppredde senger, så man kan slappe av etter den lange reisen. Anonymkode: 4855f...bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå