Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #26 Skrevet 1. juli 2022 Jeg tenker at det er snakk om litt forskjell på hytte noen timer fra hjemmet, og et feriehus i feks utlandet. På ei hytte kan en gjerne komme for ei helg eller bare ei overnatting. Et feriehus ligger ofte såpass langt borte, at det det blir naturlig å bli over lengre tid. Vi er i vårt feriehus hele sommeren. Det er såpass lite, at det ikke er plass til en hel familie i tillegg. Vi har gitt beskjed til venner/ familie, at de kan få låne det, men at de da må bli med å betale strøm/ løpende utgifter. Det blir uansett en billig ferie, da prisen vi tar er langt under hotellpris (som jo bare skulle mangle!!). Anonymkode: 33b8e...33a
amandine Skrevet 1. juli 2022 #27 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan ikke sammenligne å leie en hytte og være alene på ferie med å besøke noen. Det er ikke det samme. Når det er sagt man betaler for egen mat, spleiser eller det som passer. Å ta med en gave til vertskapet er da helt normalt også. Anonymkode: d23a4...42c Men som HI forventer, rikelig med vin, blomst og mat er ikke normalt.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #28 Skrevet 1. juli 2022 sug lut skrev (1 time siden): Jeg har da virkelig aldri tatt penger av folk som er med på hytta. Hvis vi handler sammen underveis i oppholdet deler vi gjerne på regninga, men jeg har jo også mye ekstra både mat og drikke stående nettopp fordi jeg vet jeg får gjester, og de skal da ikke belastes gjesten - det handler om gjestfrihet. Jeg tar da heller ikke penger av folk som er her på middag hjemme hos meg, enda jeg da lager dyrere middag og generelt har større utgifter - burde jeg det, altså? Presentere en regning? Er i utgangspunktet enig med deg, men her er det jo en hel verden av gråsoner. Dilemmaet oppstår når det blir tydelig at motivet for å komme på besøk også dreier seg om slå sammen et vennebesøk med litt billig ferie. Det er ikke sikkert disse gjestene gjør dette bevisst, men for en huseier som får flere runder med denne typen gjester gjennom sommeren, blir det sikkert tydelig. Det kan være greit å være obs på for gjester, at de inngår i en større kontekst. Vi får overnatte i sommerhuset til noen venner på vei til vårt feriemål nå i sommer, og vi kommer en dag før dem. I tillegg til at det blir utrolig hyggelig å se dem igjen etter mange år, kan jeg jo ikke nekte for at det er helt greit å slippe å betale for hotell de nettene. Det minste jeg kan gjøre da, er å be en liste og handle inn til alle. Uten å be om halvparten tilbake. Jeg tenker at det å ønske seg litt raushet fra gjestene ikke gjør verten mindre raus. Når man får komme på besøk til noen i en uke, skal man være litt ydmyk og kjenne sin besøkstid. Det betyr ikke at man står i gjeld til hverandre eller at besøket ikke er ønsket fra begge sider, det betyr bare at vertens raushet ikke stopper der gjestenes begynner. Anonymkode: c1685...473
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #29 Skrevet 1. juli 2022 Jeg er kjempe glad i besøk og får ofte overnattingsbesøk i helger. Vi har relativt stort hus i Oslo og jeg kommer fra en annen kant av landet. Så venner og familie som skal innom Oslo sover ofte hos oss. Det er vi kjempe glade for. Men, ser også at de som kommer er forskjellige og forventer forskjellig. De fleste som kommer har med en flaske vin eller to og kjøper inn f.eks lørdagskos. Det er hyggelig og "forventet" at de har med noe. Jeg har en venninne som er alene med barna å som kommer ofte, både for turen og litt avlastning med at vi er flere vosken i huset da. De har dermed dårligere økonomi en oss, så forventer derme mindre. Har noen som ville komme ganske ofte men som aldri bidro annet med en flaske vin. De kom til oss, spiser middag og går f.eks på konsert, står opp og spiser frokost igjen. Da har vi stått for middag, oppredning, vasken etterpå og frokost. Alt i alt en selvfølge når man får besøk, men når det blir ofte og av mange så tenker man inni seg at det hadde vært hyggelig om de spurte skal jeg hjelpe til. Da blir det til at man sier at det ikke alltid passer lenger når de vil komme. Vi har også feriehus i utlandet (mannen min er fra et annet land så er ikke et dyrt hus vi har kjøpt). I sommer sa jeg nei til besøk, ikke pga økonomi. Men, det var 5! vennepar/ familier som ville komme innom ett par dager opp til en uke. I år sa jeg at vi har ikke sett familien vår i det landet på så lenge at vi prioritere dem i år. Jeg vet at får vi besøk blir det til av vi guider dem rundt og viser frem alt. Neste år vil de nok komme, å de er velkommen. Men, da tenker jeg at jeg må være tydelig på hva jeg forventer før de kommer. Jeg er jo også på ferie og vil ha det hyggelig sammen med dem! Anonymkode: 272df...eb0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #30 Skrevet 1. juli 2022 Hva har prisen å si egentlig? Jeg tenker at voksne folk kjøper hytter/feriehus de har råd til, tar risiko, men også gevinst. Så prisen på hytta og hva de tjener, synes jeg har lite med hvordan jeg er som gjest eller ikke. Hvis noen inviterer meg for en natt eller to, så tenker jeg ikke tanken på å dekke noe for overnatting. Men som gjest har jeg alltid med noe hyggelig til verten, f eks en vin som koster litt ekstra. Tilbyr alltid å bidra med maten, det skulle bare mangle. Som regel ved kortere turer ønsker ikke verten det selv. Hvis jeg selv spør om å låne eller komme innom, ser jeg det som en selvfølge å tilby å dekke inn noe for oppholdet. Spør alltid om jeg skal ta med sengetøy og annet, for det er jo ikke noe hyggelig hvis en har mange gjester å bruke hele ferien sin på å vaske for andre. Jeg vil jo tilbringe den fritiden sammen med vennene mine, ikke at de skal fly rundt å varte opp mens jeg bare sitter der. Anonymkode: 45a9f...592
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #31 Skrevet 1. juli 2022 Inviterer virkelig folk seg selv på feriebesøk i 1-2 uker? Det er faktisk noe av det frekkeste jeg har hørt, hvem gjør sånt? Kunne virkelig ikke invitert meg selv til noen på den måten, ikke engang til søsteren min... Blir vi invitert så er det selvfølgelig hyggelig, og spleising på mat og en vertinnegave en selvfølge. Anonymkode: 306e2...160
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #32 Skrevet 1. juli 2022 Vi tar aldri betalt når vi låner bort hytta (langt fra 6 mill riktignok) til venner eller drar sammen med noen. Vi tar ikke betalt av familie eller venner som besøker oss hjemme heller. Kajakker og annet utstyr låner vi også bort uten å forvente betaling. Likevell ser jeg ikke noe galt i at dere vil ha betalt. Dere må bare si fra så tidlig at gjestene får et reelt valg. Hvis dere invitere venner til å bli med på hytta en helg kan dere ikke komme den dagen dere skal reise å plutselig kreve betalt. Du må ta det sammen med invitasjonen. De bør selvfølgelig også spørre hvis du ikke sier noe og dere er i et miljø der det er vanlig å betale for sånt. Anonymkode: 13ffa...f89
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #33 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva har prisen å si egentlig? Jeg tenker at voksne folk kjøper hytter/feriehus de har råd til, tar risiko, men også gevinst. Så prisen på hytta og hva de tjener, synes jeg har lite med hvordan jeg er som gjest eller ikke. Hvis noen inviterer meg for en natt eller to, så tenker jeg ikke tanken på å dekke noe for overnatting. Men som gjest har jeg alltid med noe hyggelig til verten, f eks en vin som koster litt ekstra. Tilbyr alltid å bidra med maten, det skulle bare mangle. Som regel ved kortere turer ønsker ikke verten det selv. Hvis jeg selv spør om å låne eller komme innom, ser jeg det som en selvfølge å tilby å dekke inn noe for oppholdet. Spør alltid om jeg skal ta med sengetøy og annet, for det er jo ikke noe hyggelig hvis en har mange gjester å bruke hele ferien sin på å vaske for andre. Jeg vil jo tilbringe den fritiden sammen med vennene mine, ikke at de skal fly rundt å varte opp mens jeg bare sitter der. Anonymkode: 45a9f...592 Poenget mitt ved å nevne pris er at hytta er vår prioritering. Vi kan ikke reise på andre ferier. Når folk da ønsker å feriere hos oss syns jeg det er fint om de bidrar litt, både økonomisk og praktisk. Jeg ville aldri bedt om det, men setter pris på det og ville gjort det samme selv. Anonymkode: 21ee5...fe2
oslofrk Skrevet 1. juli 2022 #34 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Er det ikke bedre om de bare veier seg ved ankomst og avgang så kjører du kilopris? Selvsagt kjipt for de som drikker masse vann men det er jo ikke din feil. Anonymkode: d23a4...42c Mohahahaha - takk!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #35 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): De kom til oss, spiser middag og går f.eks på konsert, står opp og spiser frokost igjen. Da har vi stått for middag, oppredning, vasken etterpå og frokost. Alt i alt en selvfølge når man får besøk, men når det blir ofte og av mange så tenker man inni seg at det hadde vært hyggelig om de spurte skal jeg hjelpe til. Dette er litt uhøflig. De bruker jo dere som hotell … Anonymkode: 10de4...3f4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #36 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Poenget mitt ved å nevne pris er at hytta er vår prioritering. Vi kan ikke reise på andre ferier. Når folk da ønsker å feriere hos oss syns jeg det er fint om de bidrar litt, både økonomisk og praktisk. Jeg ville aldri bedt om det, men setter pris på det og ville gjort det samme selv. Anonymkode: 21ee5...fe2 Dersom dere trenger at andre spleiser på den hytta så var den kanskje en dum prioritering. Anonymkode: 10de4...3f4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #37 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jepp. Og på samme måte skal man ha åpent hus for alle gatas tenåring, «for det er så koselig å ha dem her vøtt. Det gjøkkeno at de spiser fem brød om dagen, at jeg jeg ikke får middag fordi nabogutten Christander tar den, og at jeg blir stående med oppvasken etter seks tenåringsgutter. Det er så hyggelig å ha dem her.» Mhm. Takk for at jeg lot meg lure og fulgte rådene fra hvordan livet skal være her inne. Mannen går fra meg nå fordi han ikke orker mer unger, «gjestfrihet» og «sånn skal det være.» Anonymkode: b7fc4...af6 Dette er det så mye feil ved at man knapt vet hvor man skal begynne... Du skylder på forumet for at du har valgt å leve ditt liv som du har gjort - dvs. uten å holde fokus på kommunikasjon med mannen din, uten å sette grenser for familien, uten å være oppmerksom nok på forholdet. Når du skylder på forumet for at mannen din går fra deg, så tar du null ansvar for egne valg og eget liv. I tråden du opprettet skrev du at mannen din har gitt signaler om at han ikke hadde det bra med den ordningen. Likevel har du valg å bare fortsette som før. Og dere har valgt å ikke snakke ordentlig sammen. Forumet her har ikke ødelagt forholdet ditt. Det har du og mannen din greid helt selv. Om du ikke innser det kommer du til å ende bitter og ødelegge livet for deg selv, mannen din og ungene dine. Ta ansvar for egne handlinger og mangel på handlinger! Og du, jeg forstår du har det vondt, men du må snappe ut av den boblen du har laget deg og se virkeligheten for det den er. Anonymkode: 5f465...d5e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #38 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Dette er det så mye feil ved at man knapt vet hvor man skal begynne... Du skylder på forumet for at du har valgt å leve ditt liv som du har gjort - dvs. uten å holde fokus på kommunikasjon med mannen din, uten å sette grenser for familien, uten å være oppmerksom nok på forholdet. Når du skylder på forumet for at mannen din går fra deg, så tar du null ansvar for egne valg og eget liv. I tråden du opprettet skrev du at mannen din har gitt signaler om at han ikke hadde det bra med den ordningen. Likevel har du valg å bare fortsette som før. Og dere har valgt å ikke snakke ordentlig sammen. Forumet her har ikke ødelagt forholdet ditt. Det har du og mannen din greid helt selv. Om du ikke innser det kommer du til å ende bitter og ødelegge livet for deg selv, mannen din og ungene dine. Ta ansvar for egne handlinger og mangel på handlinger! Og du, jeg forstår du har det vondt, men du må snappe ut av den boblen du har laget deg og se virkeligheten for det den er. Anonymkode: 5f465...d5e Tror ikke det er samme person, altså… Anonymkode: 10de4...3f4
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. juli 2022 #39 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er det ikke bedre om de bare veier seg ved ankomst og avgang så kjører du kilopris? Selvsagt kjipt for de som drikker masse vann men det er jo ikke din feil. Anonymkode: d23a4...42c Litt synd hvis gjestene har vært ekstra aktive og gått ned noen kilo da- plutselig er det gjestene som krever betaling av verten 😜
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #40 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dersom dere trenger at andre spleiser på den hytta så var den kanskje en dum prioritering. Anonymkode: 10de4...3f4 Hvor skrev jeg om spleising? Jeg skrev at jeg syns det er rimelig at som takk for fritt opphold med alle fasiliteter, så gir man gjerne en motytelse i form av å tilby seg å betale for maten og lage noen middager. Anonymkode: 21ee5...fe2
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #41 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Poenget mitt ved å nevne pris er at hytta er vår prioritering. Vi kan ikke reise på andre ferier. Når folk da ønsker å feriere hos oss syns jeg det er fint om de bidrar litt, både økonomisk og praktisk. Jeg ville aldri bedt om det, men setter pris på det og ville gjort det samme selv. Anonymkode: 21ee5...fe2 Joda, skjønner ditt utgangspunkt, men det blir jo helt irrelevant for gjestene hvordan dere prioriterer. Skal være det også, det er jo deres valg som ingen har noe med. Da er vi over på generelt, hvorvidt det er naturlig å bidra eller ikke. Jeg mener grensen går ved hvordan den avtalen gjøres i første omgang. Spør de om de kan komme, er det en selvfølge å tilby eller man bør stå i at det må man i så fall dekkes, spør dere om de vil komme, kan en vel egentlig ikke forvente noe? Hyggelig når noen gjør, selvfølgelig, men det blir jo noe annet. Anonymkode: 45a9f...592
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #42 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Joda, skjønner ditt utgangspunkt, men det blir jo helt irrelevant for gjestene hvordan dere prioriterer. Skal være det også, det er jo deres valg som ingen har noe med. Da er vi over på generelt, hvorvidt det er naturlig å bidra eller ikke. Jeg mener grensen går ved hvordan den avtalen gjøres i første omgang. Spør de om de kan komme, er det en selvfølge å tilby eller man bør stå i at det må man i så fall dekkes, spør dere om de vil komme, kan en vel egentlig ikke forvente noe? Hyggelig når noen gjør, selvfølgelig, men det blir jo noe annet. Anonymkode: 45a9f...592 Vi inviterer ikke aktivt, men tilbringer hele ferien på hytta, så kommer stadig meldinger fra familie og venner som «har lyst å treffe oss». Jeg tror ikke at de er ute etter gratis ferie primært, men typisk kommer de etter utenlandsferien noen dager, og synes ikke helt å forstå at det er vår hovedferie og at vi da ikke ønsker større utgifter og mer arbeid. Anonymkode: 21ee5...fe2
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #43 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jepp. Og på samme måte skal man ha åpent hus for alle gatas tenåring, «for det er så koselig å ha dem her vøtt. Det gjøkkeno at de spiser fem brød om dagen, at jeg jeg ikke får middag fordi nabogutten Christander tar den, og at jeg blir stående med oppvasken etter seks tenåringsgutter. Det er så hyggelig å ha dem her.» Mhm. Takk for at jeg lot meg lure og fulgte rådene fra hvordan livet skal være her inne. Mannen går fra meg nå fordi han ikke orker mer unger, «gjestfrihet» og «sånn skal det være.» Anonymkode: b7fc4...af6 Er du helt uten integritet? Anonymkode: 1b235...64b
*Miss Marple* Skrevet 1. juli 2022 #44 Skrevet 1. juli 2022 Jeg sliter med å se relevansen til prisen på hytta? Betaler man mer eller mindre hos folk som har råd til en hytte til den prisen 🤔
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #45 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi inviterer ikke aktivt, men tilbringer hele ferien på hytta, så kommer stadig meldinger fra familie og venner som «har lyst å treffe oss». Jeg tror ikke at de er ute etter gratis ferie primært, men typisk kommer de etter utenlandsferien noen dager, og synes ikke helt å forstå at det er vår hovedferie og at vi da ikke ønsker større utgifter og mer arbeid. Anonymkode: 21ee5...fe2 Ok, men da handler det kanskje mer om å si nei? Hvis en ikke vil ha besøk eller synes det blir mye styr. Det er jo fordelen med å eie sin egen hytte, det er ingen andre enn dere som bestemmer over den, akkurat som ingen andre forplikter seg å betale for den. Du trenger ikke forklare hvorfor (bare vet at mange går lett i den fella at man ønsker å gi en god grunn). Hyggelig at du spør, dessverre passer det ikke nå. Det er helt greit å svare hvis dere ønsker fred og ro. Anonymkode: 45a9f...592
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #46 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi inviterer ikke aktivt, men tilbringer hele ferien på hytta, så kommer stadig meldinger fra familie og venner som «har lyst å treffe oss». Jeg tror ikke at de er ute etter gratis ferie primært, men typisk kommer de etter utenlandsferien noen dager, og synes ikke helt å forstå at det er vår hovedferie og at vi da ikke ønsker større utgifter og mer arbeid. Anonymkode: 21ee5...fe2 Men hvorfor tar du i mot? Uinvitert på andres hytte i ferien er jo noe svineri. Det er jo bare å si nei til. Anonymkode: c8ef4...8dc
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #47 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi inviterer ikke aktivt, men tilbringer hele ferien på hytta, så kommer stadig meldinger fra familie og venner som «har lyst å treffe oss». Jeg tror ikke at de er ute etter gratis ferie primært, men typisk kommer de etter utenlandsferien noen dager, og synes ikke helt å forstå at det er vår hovedferie og at vi da ikke ønsker større utgifter og mer arbeid. Anonymkode: 21ee5...fe2 Hvis dere ikke vil se dem så må dere jo si nei. Når dere tilbringr hele ferien på hytta r det der de må besøke dere akkurat som dere må besøke dem hjemme hvis det er dere som skal flytte på dere. Om besøket er hjemme eller på hytta blir jo det samme. Anonymkode: 13ffa...f89
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #48 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi inviterer ikke aktivt, men tilbringer hele ferien på hytta, så kommer stadig meldinger fra familie og venner som «har lyst å treffe oss». Jeg tror ikke at de er ute etter gratis ferie primært, men typisk kommer de etter utenlandsferien noen dager, og synes ikke helt å forstå at det er vår hovedferie og at vi da ikke ønsker større utgifter og mer arbeid. Anonymkode: 21ee5...fe2 En åpenbar mulighet ville sikkert være å si nei takk til besøk. Anonymkode: 10de4...3f4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #49 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvis dere ikke vil se dem så må dere jo si nei. Når dere tilbringr hele ferien på hytta r det der de må besøke dere akkurat som dere må besøke dem hjemme hvis det er dere som skal flytte på dere. Om besøket er hjemme eller på hytta blir jo det samme. Anonymkode: 13ffa...f89 Nei, det er litt ekstra synd på dem som har store, dyre hytter, vøtt. Det er ekstra slitsomt for dem å ha besøk. Anonymkode: 10de4...3f4
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2022 #50 Skrevet 1. juli 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvis dere ikke vil se dem så må dere jo si nei. Når dere tilbringr hele ferien på hytta r det der de må besøke dere akkurat som dere må besøke dem hjemme hvis det er dere som skal flytte på dere. Om besøket er hjemme eller på hytta blir jo det samme. Anonymkode: 13ffa...f89 Selvfølgelig kan man si nei! Allikevel er det ikke alltid så enkelt. Man ønsker kanskje å være imøtekommende, man synes det er hyggelig å treffe venner osv. Men å si ja til besøk innebærer jo ikke nødvendigvis det samme som at man som hytteeier skal stå får fullpensjon og oppvarting av gjestene. Om besøket er hjemme eller på hytta er kanskje det samme for gjestene (eller egentlig ikke - da hadde de vel like gjerne kommet på besøk der hi bor til vanlig), men ikke nødvendigvis det samme for verten. Hytta er vertens feriested. Hvor hovedferien tilbringes. Da kunne jo like gjerne HI spurt «syden-turistene» og med kunne komme på besøk på deres chartertur! Bostedet er jo betalt ikke sant? Det holder vel da at HI booker flybilletter til seg og sine og camper i charterleiligheten til Per og Lise? Anonymkode: 9dffe...636
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå