Gå til innhold

Vi har kjøpt en hytte til 6 mill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vi har tilsvarende økonomi som de fleste av våre venner som ikke har hytte. De reiser på mange turer gjennom året, både i inn- og utland. Vi drar på hytta. Vi kan ikke gjøre begge deler da vi betaler over 30.000 kr per mnd på lånet til hytta.

Jeg ville aldri bedt om penger (jf. det andre innlegget) for at venner er sammen med oss på hytta, men jeg ville syntes det var rart om de ikke tilbød seg å betale for maten i tillegg til å ta med rikelig med vin og kanskje en blomst. Det ville jo kostet 4000 kr døgnet å leie en tilsvarende hytte.

Hva tenker dere andre som har feriehus eller hytte? (og som har store utgifter knyttet til det).

Anonymkode: 21ee5...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det ville vært naturlig at dere delte på maten. Og blomst ok.

Anonymkode: 0539f...9ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Og vi har tilsvarende økonomi som de fleste av våre venner som ikke har hytte. De reiser på mange turer gjennom året, både i inn- og utland. Vi drar på hytta. Vi kan ikke gjøre begge deler da vi betaler over 30.000 kr per mnd på lånet til hytta.

Jeg ville aldri bedt om penger (jf. det andre innlegget) for at venner er sammen med oss på hytta, men jeg ville syntes det var rart om de ikke tilbød seg å betale for maten i tillegg til å ta med rikelig med vin og kanskje en blomst. Det ville jo kostet 4000 kr døgnet å leie en tilsvarende hytte.

Hva tenker dere andre som har feriehus eller hytte? (og som har store utgifter knyttet til det).

De hadde vel ikke leid en hytte til 4000 per natt med dere som inventar? Når man inviterer venner med på noe, tenker jeg at det er hyggelig hvis de vil ta mer en lite greie, men det hadde ikke brydd meg nevneverdig om de lot være. Mat hadde jeg virkelig ikke forventet at de betalte. Det er det vanlig å eventuelt dele på. 

Anonymkode: cc488...a6f

Skrevet

Det er deres valg å ha så dyr hytte og å invitere venner. Fint hvis de vil ha med noe, maten deler man på. 

Skrevet

At de deler på mat hadde vært nok. En blomst hadde vært koselig, men ikke forventet.

Hadde aldri kjøpt meg en feriebolig som jeg forventet at venner skulle betale for å komme på besøk i.

Det er vel det neste - man begynner å forvente at slektninger eller venner som kommer på besøk i huset man bor i må betale for seg, for de måtte jo ut med en god del om de skulle bodd på hotell...

Høres strengt tatt ikke ut som om dere trives med å bruke så mye penger på hytta, HI.

Anonymkode: 5f465...d5e

Skrevet

Jeg har hytte, og det hadde ikke falt meg inn i fylla engang å forvente noe som helst form for betaling, annet enn at de bidro med mat og matlaging.  Hvis de likevel skulle betale for overnatting i en hytte, så antar jeg at de hadde valgt en hytte uten meg og min familie til stede, på et sted de valgte selv.

Anonymkode: 34c37...f00

Skrevet

Vi har feriehus i utlandet hvor vi stort dett er i de fleste ferier. Mange ønsker å komme på besøk, og vil gjerne bli en uke eller to.

i begynnelsen sa vi ja til de aller fleste. Det var jo koselig med besøk, ikke sant?! Etterhvert skjønte vi nok at mange ønske å komme til oss fordi det ble en billig ferie for de. Gratis hus, tilgang på basseng, bil og en godt utstyrt feriebolig….

Jeg forventer ikke at folk betaler i penger. Men jeg forventer faktisk at gjester bidrar med noe ekstra utenom å dele på maten, som takk for «gratis» ferie. Det være seg å stå for innkjøp, fylle bensin på bilen, betale for middager ute osv. 

Anonymkode: 9dffe...636

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det ville jo kostet 4000 kr døgnet å leie en tilsvarende hytte.

Men den hadde jo vært tom. Og på et sted man selv valgte.

Anonymkode: 10de4...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har feriehus i utlandet hvor vi stort dett er i de fleste ferier. Mange ønsker å komme på besøk, og vil gjerne bli en uke eller to.

i begynnelsen sa vi ja til de aller fleste. Det var jo koselig med besøk, ikke sant?! Etterhvert skjønte vi nok at mange ønske å komme til oss fordi det ble en billig ferie for de. Gratis hus, tilgang på basseng, bil og en godt utstyrt feriebolig….

Jeg forventer ikke at folk betaler i penger. Men jeg forventer faktisk at gjester bidrar med noe ekstra utenom å dele på maten, som takk for «gratis» ferie. Det være seg å stå for innkjøp, fylle bensin på bilen, betale for middager ute osv. 

Å bo i en uke og to hos noen som ikke selv har invitert, er langt over grensen for hva som er høflig. 

Anonymkode: 10de4...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er akkurat det jeg mener. Nå tror jeg alle som har lyst til å «besøke oss på hytta» gjør det fordi det er hyggelig, men de sparer selvsagt også mye penger på å bo gratis og kunne bruke båt, kajakker, sup-brett mm. Da syns jeg det er fint om de sier feks at «vi handler inn maten for denne uka siden vi får lov å være her».

Skrevet

Vi har også hytte til nærmere 6 mill. Ikke spesielt god råd, de fleste i vår krets har tilsvarende økonomi. Forskjellen er hvordan vi prioriterer. Når vi har besøk på hytta står vi for hoveddelen, dvs mat, snop etc. De fleste har dog med seg en hyggelig gave når de kommer og ofte vin  til felles kos. Vi legger aldri opp til ekstremt dyre måltider, kjører mer ordinær kosemat. Vi spanderer med andre ord det vi har råd til. Syns det er hyggelig å være raus. Vi strammer heller inn påfølgende uker etter et slik besøk. 

Anonymkode: 059a0...53f

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det er akkurat det jeg mener. Nå tror jeg alle som har lyst til å «besøke oss på hytta» gjør det fordi det er hyggelig, men de sparer selvsagt også mye penger på å bo gratis og kunne bruke båt, kajakker, sup-brett mm. Da syns jeg det er fint om de sier feks at «vi handler inn maten for denne uka siden vi får lov å være her».

«Siden vi får lov til å være her» er et utsagn og en tankemåte som ikke har noe med venner og gjestfrihet å gjøre, hvertfall. Ingen av mine gjester skal noensinne komme til meg og ha følelsen av å være på nåde. Hyggelig om vi samarbeider om mat og slikt, men når jeg inviterer er det i mitt hode jeg som spanderer. Jeg forventer eller forlanger ikke at mine gjester skal krype i takknemlighet. 

Skrevet

Jeg har da virkelig aldri tatt penger av folk som er med på hytta. Hvis vi handler sammen underveis i oppholdet deler vi gjerne på regninga, men jeg har jo også mye ekstra både mat og drikke stående nettopp fordi jeg vet jeg får gjester, og de skal da ikke belastes gjesten - det handler om gjestfrihet. Jeg tar da heller ikke penger av folk som er her på middag hjemme hos meg, enda jeg da lager dyrere middag og generelt har større utgifter - burde jeg det, altså? Presentere en regning?

Skrevet

Kan ikke sammenligne å leie en hytte og være alene på ferie med å besøke noen. Det er ikke det samme. 
Når det er sagt man betaler for egen mat, spleiser eller det som passer. Å ta med en gave til vertskapet er da helt normalt også. 

Anonymkode: d23a4...42c

Skrevet
sug lut skrev (28 minutter siden):

Jeg har da virkelig aldri tatt penger av folk som er med på hytta. Hvis vi handler sammen underveis i oppholdet deler vi gjerne på regninga, men jeg har jo også mye ekstra både mat og drikke stående nettopp fordi jeg vet jeg får gjester, og de skal da ikke belastes gjesten - det handler om gjestfrihet. Jeg tar da heller ikke penger av folk som er her på middag hjemme hos meg, enda jeg da lager dyrere middag og generelt har større utgifter - burde jeg det, altså? Presentere en regning?

Bare å lage klar fakturabunken og dele ut til alle som kommer innenfor døren :P 

Skrevet (endret)
LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden):

Bare å lage klar fakturabunken og dele ut til alle som kommer innenfor døren :P 

"Kryss av for hvor mange porsjoner du spiste, antall vinglass og antall tørk toalettpapir. Legg til for langtidsstekt kjøtt etter info fra verten. Gang opp med faktor 5 om du var på besøk vinterstid og lys og varme var skrudd på."

Endret av sug lut
Skrevet
amandine skrev (40 minutter siden):

«Siden vi får lov til å være her» er et utsagn og en tankemåte som ikke har noe med venner og gjestfrihet å gjøre, hvertfall. Ingen av mine gjester skal noensinne komme til meg og ha følelsen av å være på nåde. Hyggelig om vi samarbeider om mat og slikt, men når jeg inviterer er det i mitt hode jeg som spanderer. Jeg forventer eller forlanger ikke at mine gjester skal krype i takknemlighet. 

Nei, det virker som en del har glemt ut hva gjestfrihet betyr. Og ikke minst hvor hyggelig det faktisk er.

Når det er sagt, er mye løst ved å omgi seg med folk med normal folkeskikk, altså- de fleste jeg kjenner ville i alle tilfeller tilbudt seg å dele på mat, kjøpt inn litt vin eller et eller annet som takk for visitten. Noen ville kanskje til og med tilbudt seg å betale for diverse utgifter. Men å sitte å kreve vederlag for folk man inviterer står for meg som utenkelig.  Har man ikke råd til gjester, så tenker jeg at man bør la være å invitere. Eller i det minste si fra om akkurat det, på forhånd. 

Skrevet (endret)
sug lut skrev (7 minutter siden):

"Kryss av for hvor mange porsjoner du spiste, antall vinglass og antall tørk toalettpapir. Legg til for langtidsstekt kjøtt etter info fra verten. Gang opp med faktor 5 om du var på besøk vinterstid og lys og varme var skrudd på."

🤣🤣 Er du riktig heldig da, slipper du flere besøk! 😅

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Jepp. Og på samme måte skal man ha åpent hus for alle gatas tenåring, «for det er så koselig å ha dem her vøtt. Det gjøkkeno at de spiser fem brød om dagen, at jeg jeg ikke får middag fordi nabogutten Christander tar den, og at jeg blir stående med oppvasken etter seks tenåringsgutter. Det er så hyggelig å ha dem her.» Mhm. 
Takk for at jeg lot meg lure og fulgte rådene fra hvordan livet skal være her inne. Mannen går fra meg nå fordi han ikke orker mer unger, «gjestfrihet» og «sånn skal det være.» 

Anonymkode: b7fc4...af6

Skrevet
sug lut skrev (6 minutter siden):

Er det ikke bedre om de bare veier seg ved ankomst og avgang så kjører du kilopris?

Selvsagt kjipt for de som drikker masse vann men det er jo ikke din feil. 

Anonymkode: d23a4...42c

Skrevet

Jeg har feriebolig i Spania og det er ikke plass til en ekstra familie på besøk, men alle som vil får leie den billig. 2000 kr uka. Ingen som har protestert på det. 

Anonymkode: aa3c3...1e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jepp. Og på samme måte skal man ha åpent hus for alle gatas tenåring, «for det er så koselig å ha dem her vøtt. Det gjøkkeno at de spiser fem brød om dagen, at jeg jeg ikke får middag fordi nabogutten Christander tar den, og at jeg blir stående med oppvasken etter seks tenåringsgutter. Det er så hyggelig å ha dem her.» Mhm. 
Takk for at jeg lot meg lure og fulgte rådene fra hvordan livet skal være her inne. Mannen går fra meg nå fordi han ikke orker mer unger, «gjestfrihet» og «sånn skal det være.» 

Anonymkode: b7fc4...af6

Deg hadde han nok gått fra uansett.

Skrevet
sug lut skrev (6 minutter siden):

Deg hadde han nok gått fra uansett.

Si meg, hva gir det deg å være jævlig mot andre mennesker? Føler du deg bedre selv? 

Anonymkode: 4baf1...248

Skrevet

Vi har også hytte som andre vil besøke av og til. Den koster ikke i nærheten av 6 mill, men er fin nok.

Vi er gjestfrie mennesker, disker opp med middag og god drikke, forventerni utgangspunktet ikke noe fra gjestene. Men gjestene våre er også høflige mennesker.  Dem tilbyr seg å kjøpe mat og annet, hjelper til og er fine folk. Det er jo vår nærmeste familie og vennenrets som kommer på besøk.

Om noen kom tomhendt og satt seg i solsenga og ventet på middag tror jeg at jeg hadde synes det var merkelig oppførsel og ikke slike mennesker vi ellers omgås med.

Anonymkode: 664bc...073

Skrevet

Når jeg besøker venner hjemme eller på hytte/i feriehus så varierer det i hvilken grad jeg bidrar.  Jeg spør ALLTID hva jeg skal ta med, tar alltid med noe vin eller lignende og vanligvis kjøper jeg for eksempel blomster.  Men når det gjelder nære venner/familie så vil ting ofte jevne seg ut over tid.  Om noen ser at jeg er sliten, trenger en pause fra livet og tar meg med på hytten så bidrar jeg kanskje ikke i det hele tatt.  Men passer hunden deres eller hjelper å male huset en helt annen gang.  

Besøk hos venner og familie er ikke det samme som å leie hytte eller bo på hotell.  Når jeg besøker noen skal begge parter ha glede av besøket.  Det samme når noen besøker meg, da ØNSKER jeg å servere god mat, spille musikk gjestene liker og gi dem en sjanse til å slappe av eller delta på aktiviteter de liker.  

Anonymkode: 92dd0...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...