Gå til innhold

Når du bare skal ha en ting i butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør du om å komme foran de andre da? 
Her jeg bor er det vanlig å slippe foren folk som bare skal ha en eller to ting. Men selvsagt ikke alltid. I dag var det ei som spurte alle i køen «kan jeg komme foran? Jeg skal bare ha denne!» og viste frem en kartong melk, så gikk hun foran uten å vente på svar. Den lokale butikken her er ikke så stor, så de har bare ei kasse, og om sommeren med hyttefolkene, så er det litt lite, men de færreste gjør storhandel her, så de fleste skal bare ha et par ting. Da hun hadde sneket seg forbi 7-8 stykker, så kom hun til meg. «Kan jeg komme foran? Jeg skal bare ha denne!» og på vei forbi stoppet jeg henne og svarte «jeg skal bare ha denne» og viste henne pakken med kyllingfilet. Hun gikk forbi, for da var hun fremme. Da tok jeg en «kan jeg komme foran? Jeg skal bare ha denne!» og så gikk jeg forbi uten å vente på svar. Hørte litt humring bakover i køen, men når nesten alle hun sniker seg foran har to-tre ting de skal ha, så trenger man virkelig ikke å snike i køen.

Spør du andre om å komme foran? Og… venter du på svar? Og… tåler du et «nei»?

Anonymkode: c7ae6...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri spurt, selvsagt, fordi jeg er normalt oppdratt, men jeg takker pent ja om jeg blir tilbudt å gå foran en med full kurv. 

Skrevet

Nei, det gjør jeg aldri, det kunne ikke falt meg inn en gang.

Anonymkode: 338bf...3a7

Skrevet

Jeg har aldri spurt om å komme foran i hele mitt liv jeg, og kommer sikkert aldri til å spørre om det heller 😉

Men har blitt tilbudt å gå foran da, og da takker jeg pent for det.

Jeg har også tilbudt andre å gå foran meg. Har jeg full handlevogn og det står noen bak meg som bare skal ha en ting er det en selvfølge synes jeg.

Veldig sjelden noen spør, de få gangene jeg opplever det tenker jeg at de sikkert av en eller annen grunn har det travelt og slipper de frem...

Veldig rart at ei som bare skal ha en ting spør noen andre som bare skal ha en ting da, det hadde jeg nok blitt litt lattermild av 

Anonymkode: b8b97...45f

Skrevet

Spør normalt sett selvfølgelig ikke, da måtte det i tilfelle vært noe helt krise ifht unger eller noe. Full bæsjekrise med baby, trenger våtservietter og mange foran med store vogner f.eks. Ville fortsatt spurt høflig og selvfølgelig godtatt et nei. 
Om noen tilbyr tar jeg selvfølgelig imot med et takk og et smil.

Anonymkode: e1565...922

Skrevet

Ville ikke spurt om å komme forbi andre, nei. Takker om jeg blir spurt, og spør også andre med én eller to varer hvis de står bak meg.

Det jeg synes er verre enn hun med en liter melk i køen din, HI, er de som står bakerst i en lengre kø, og som med største selvfølgelighet stiller seg først i ny kø når de ansatte åpner en kasse til. Slike folk burde fått buksevann.

Skrevet

Ja, jeg har spurt et par ganger, og det har ikke vært noe problem. Jeg slipper også andre foran meg, men aldri mer menn over 50, for de ser bare surt eller usikkert på meg. 

Anonymkode: cfae8...349

Skrevet

Ja, en ytterst sjelden gang, men da har det vært mer eller mindre gode grunner til det og de/den foran har hatt haug på handlevognen. Da har jeg spurt veldig høflig og ydmykt, og hadde så klart ikke gått foran om ikke vedkommende svarte ja. Ellers har jeg både oppleved å bli sluppet foran mange ganger, og selv tilbudt andre å gå foran hvis de har få ting og jeg en full vogn. Jeg synes ikke det er uhøflig eller uoppdragent og spørre veldig pent, men det er uoppdragent og ikke ta nei for et nei.

Anonymkode: 305ff...d48

Skrevet

Nei det hadde vært pinlig å spurt om det. Men har flere ganger blitt spurt om jeg vil gå foran i køen siden jeg bare har en eller to ting. Da har jeg sagt ja takk.

Anonymkode: 0c19e...60f

Skrevet

Jeg har spurt en gang, og da måtte jeg komme meg inn på doen for å skifte bæsjebleie, og skulle bare ha melk og en babygrøt! Har blitt spurt noen ganger, og alle gangene har vært høflige spørsmål! Syntes det er helt greit, de spør vel av en grunn! Har også både tilbudt og blitt tilbudt flere ganger. Da takker jeg alltid høflig ja takk! 

Anonymkode: 3b46e...6ea

Skrevet

Tror aldri jeg har spurt om det. Men som de andre her sier, jeg både har blitt sluppet foran og slipper andre foran. 

Jeg er så gal at jeg slapp en dame med full handlevogn før meg i køen.  Hun hadde stilt seg i en kasse der hun ikke kunne betale for alkohol. Det var merket, men hun hadde ikke sett det før det ble hennes tur. Det var LAAANGE køer på begge kassene, så da lot jeg henne gå før meg i "min" kasse, så hun slapp å stille seg bakerst igjen.  Mye mulig de bak meg igjen ikke satte pris på det, men det dreit jeg i 😉 

Anonymkode: ffff5...e89

Skrevet

Det har jeg aldri gjort, og vil ikke gjøre det heller med mindre det var krise av et eller annet slag og jeg hadde ekstremt dårlig tid.

Skrevet

Aldri spurt, men jeg har både tilbudt andre å gå foran og blitt tilbudt å gå foran. Trivelig ting i hverdagen, som når noen slipper deg ut på en trafikkert vei 👍🏻

Anonymkode: 550b9...16c

Skrevet

Jeg har heller aldri spurt. Har blitt spurt én gang av en som skulle rekke bussen - helt greit. Har også tilbudt og blitt tilbudt mange ganger.

Anonymkode: 17f2c...196

Skrevet

Haha, syns du takla det fint, eg hadde sikkert slept ho framfor meg, og irritert meg over kor frekk ho var i det stille, dessverre for konfliktsky til å ta opp kampen.

Og nei, kan godt til tilby andre å gå framfor om eg har mange varer, men spør aldri sjølv om å få komme forbi. Frekt å tru at ein berre skal suse fram på den måten.

Anonymkode: f95c9...841

Skrevet

Har aldri spurt, men tilbyr alltid andre med få varer å gå foran der det er naturlig. 

Anonymkode: c7512...2f2

Skrevet

Å spørre om å gå foran er vel ganske frekt? Jeg spør selvfølgelig aldri, men takker ja hvis noen slipper meg foran av eget tiltak. Slipper også alltid foran noen med en eller to varer.

Skrevet

Jeg ber alltid dem med et par ting om å gå foran meg om jeg har mye. Og jeg får ofte samme tilbud av andre. Men jeg har aldri selv spurt om å få gå foran i køen, enig med andre om at det er frekt. 

Synes du håndterte det fint HI. Har samme type liten (og dyr) butikk her vi bor. Med mye hyttefolk i ferien er det gjerne kø gjennom halve butikken, og de fleste handler bare et par ting, og tar storhandling er annet sted. Type reker og loff eller melk og brød. 

Anonymkode: 345ea...aaa

Skrevet

Tror aldri jeg har gjort det og tror ikke jeg kommer til å gjøre det. 
Jeg er den som kan slippe folk forran meg, men da er det igrunn bare de jeg sier det til. Jeg syns det er en uting å spørre om slikt. Jeg jobber i butikk og ser det ofte er de samme som spør hver gang og de tar seg til rette om de har en eller mange ting. Så det er nok grunnen til at jeg igrunn nesten alltid sier at det ikke passer når noen spør meg om de kan komme forran. Jeg har igrunn aldri dårlig tid når jeg er i butikken, så jeg slipper forran meg når jeg ser de har mer hast enn meg. Jeg kan også legge opp og pakke varene for folk om de har en unge som ikke er helt medgjørlig. (Jeg har sluttet å handle der jeg jobber, for kunder bryr seg ikke om jeg er på jobb eller er der på fritiden for å handle) 

Anonymkode: ef0b1...c53

Skrevet
*Miss Marple* skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri spurt, selvsagt, fordi jeg er normalt oppdratt, men jeg takker pent ja om jeg blir tilbudt å gå foran en med full kurv. 

Akkurat sånn.

Anonymkode: a3779...19b

Skrevet

Nei, aldri spurt. Men blir selvsagt veldig glad hvis noen tilbyr at jeg kan gå foran. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Tror aldri jeg har gjort det og tror ikke jeg kommer til å gjøre det. 
Jeg er den som kan slippe folk forran meg, men da er det igrunn bare de jeg sier det til. Jeg syns det er en uting å spørre om slikt. Jeg jobber i butikk og ser det ofte er de samme som spør hver gang og de tar seg til rette om de har en eller mange ting. Så det er nok grunnen til at jeg igrunn nesten alltid sier at det ikke passer når noen spør meg om de kan komme forran. Jeg har igrunn aldri dårlig tid når jeg er i butikken, så jeg slipper forran meg når jeg ser de har mer hast enn meg. Jeg kan også legge opp og pakke varene for folk om de har en unge som ikke er helt medgjørlig. (Jeg har sluttet å handle der jeg jobber, for kunder bryr seg ikke om jeg er på jobb eller er der på fritiden for å handle) 

Anonymkode: ef0b1...c53

Jeg jobbet også i butikk da jeg var ung, og det jeg lærte av sjefen min var at jeg alltid måtte prøve å tenke positivt om alle kunder, for det vil synes på utsiden. Jeg lærte meg i løpet av kort tid å le av kunder som nok kunne bli oppfattet som irriterende, og det kan være en god grunn til at folk gjør som de gjør. Blant annet har folk med angst store problemer i kø, men så må de ha den ene varen. Da må de jammen få lov til å spørre om å gå foran. Er det ingen som tenker så langt her? Ikke du som jobber i butikk heller? Det er også mennesker med sykdommer som plutselig må fort på toalett, osv. Dette syns jeg det er veldig rart at Ikke du som ansatt vet.

Jeg har spurt et par ganger helt uten god grunn annet enn sabla mange varer på de foran. Meg kan du syns er frekk og freidig, men husk heretter at det kan være en god grunn da! 

Skrevet

Jeg spør aldri, men som oftest tilbyr den foran meg det av seg selv når jeg bare har 1-2 ting og det synes jeg er hyggelig. Hvis de ikke gjør det så er det greit, da venter jeg til det blir min tur.

Anonymkode: afcfb...f15

Skrevet

Jeg har aldri i hele mitt liv spurt om å gå foran. Jeg har hatt dårlig tid jeg også, men jeg venter. Ligger ikke i min natur. 

Når det er sagt, slapp jeg fram en senest i stad. Litt for å være grei mot den som abre bærer på en is, og litt fordi jeg handler mye om gangen. Blir stressa når folk bak meg tripper. 

Men slipper fram folk så og si alltid. Mere gøy å være grei mot snille folk, enn slike du beskriver. Orker ikke sånne folk. 

Anonymkode: 5aba9...546

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobbet også i butikk da jeg var ung, og det jeg lærte av sjefen min var at jeg alltid måtte prøve å tenke positivt om alle kunder, for det vil synes på utsiden. Jeg lærte meg i løpet av kort tid å le av kunder som nok kunne bli oppfattet som irriterende, og det kan være en god grunn til at folk gjør som de gjør. Blant annet har folk med angst store problemer i kø, men så må de ha den ene varen. Da må de jammen få lov til å spørre om å gå foran. Er det ingen som tenker så langt her? Ikke du som jobber i butikk heller? Det er også mennesker med sykdommer som plutselig må fort på toalett, osv. Dette syns jeg det er veldig rart at Ikke du som ansatt vet.

Jeg har spurt et par ganger helt uten god grunn annet enn sabla mange varer på de foran. Meg kan du syns er frekk og freidig, men husk heretter at det kan være en god grunn da! 

Du har ingen grunn uansett. Køen er for alle. Du får gå på do før butikken, i alle dager, jeg har aldri hørt på maken - du skal snike i køen fordi du må bæsje?

Anonymkode: a3779...19b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...