Gå til innhold

Dere som IKKE jobber i butikk…

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Problemet med dette, er at viss 15 personer har akkurat samme holdning som deg, så står personalet fort 1/2-1 time overtid….. er som regel 1-2 personer på jobb på kveld, og de som jobber på klesbutikk, der kundene skal bare kjøpe det alle barna trenger og kanskje prøve klærne og, på apotek  der ofte de som kommer sent har myyye på resept og ofte noe som må ordes opp i, eller dagligvarer der flere har stor handlekurv, da står en der og prøver å smile for alt det er verdt. Er ikke noe godfølelse nei, selv om en prøver det en kan å yte god service

Anonymkode: 098aa...f62

Daå ledelsen lage et system for det. Enten må de si at kunder som ikke har betalt til stengetid legge fea seg varene og prøve igjenn en annen dag eller så må arbeidstiden til de ansatte tilpasses når butikken faktisk gar kunder.

Anonymkode: 5d540...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg jobber i butikk, og det er ikke mange "fem-på" kunder, men det er noen.

Ofte de samme igjen og igjen også. Det synes jeg er litt vittig, at folk tror de er anonyme i flokken av kunder, men vi kjenner de igjen på lik linje med at de kjenner oss igjen altså ;)

Så mitt svar er at de aller aller fleste kunder respekterer åpningstiden, men noen ytterst få gjør det ikke.

Og du over her som mener butikkene må slutte å slippe inn kunder kvart på, lykke til med å endre praksisen i de tusenvis av butikker som finnes i dette landet, og ikke minst lykke til med å endre forventningene til alle de millioner av kunder som tenker at når butikken er åpen til åtte så kan vi komme frem til åtte ;)

Det er de kundene som kommer fem over også, når gitteret er nede, som står og rister og roper, for de skal bare. Nei, dessverre, så har vi stengt. Jammen, jeg skal bare....

Anonymkode: a7be9...915

De kan jo like godt endre arbeidstiden til de ansatte. Det ville gjøre samme nytte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De kan jo like godt endre arbeidstiden til de ansatte. Det ville gjøre samme nytte.

Nei, det tror jeg neppe.

Det vil alltid finnes kunder som er litt for sene, uansett hva arbeidstiden til de ansatte er.

Alltid fått betalt for tiden jeg er i butikk, og kommer jeg meg ikke ut før en halvtime etter stengetid så får jeg jo betalt for det. Det er vel ikke det som er temaet for denne tråden...

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det tror jeg neppe.

Det vil alltid finnes kunder som er litt for sene, uansett hva arbeidstiden til de ansatte er.

Alltid fått betalt for tiden jeg er i butikk, og kommer jeg meg ikke ut før en halvtime etter stengetid så får jeg jo betalt for det. Det er vel ikke det som er temaet for denne tråden...

Er noen medarbeidere i dagligvare butikker, som ikke får betalt etter det klokkeslettet de stenger, stenger butikken kl 23, får de bare betalt til da. Så å få noen av desse kundene på vakt da, er ikke kjekt. 

Jobber i en annen type butikk, der vi selger  kremer og mye annet. Gikk bort til en kunde som kom rett før stengetid, typ 2 minutter før…. Sa at nå stenger vi, kan jeg hjelpe til med noe? Da snur hun seg og ser stygt på meg og sier, jeg skal bare skikke litt før jeg handler…. 😳 

Og vi har ikke lov å svare igjen, da vil fort kunder gi beskjed om det videre.

Tragisk, og synes mest synd på de unge som blir behandlet dårlig av kunder

Anonymkode: 098aa...f62

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Ikke i det hele tatt, men dette er ikke noe som bare skjer i butikker. Jobber i barnehage og der er det foreldre som kommer 2 minutter før stengetid og setter seg ned og tegner med barnet, vil snakke om smått og stort eller la barnet kle på seg selv mens de ansatte står og tripper og aner at bussen forsvinner i det fjerne og at de må vente en time på neste. 

Anonymkode: 1bc9a...6a8

2 minutter før stengetid kan dere ha barnet påkledd og klart i gangen altså. Da vet dere jo at foreldrene kommer innen få minutter. 

Anonymkode: f0a0e...009

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

2 minutter før stengetid kan dere ha barnet påkledd og klart i gangen altså. Da vet dere jo at foreldrene kommer innen få minutter. 

Anonymkode: f0a0e...009

Det betyr ikke at foreldrene er ute av døra til stengetid, ikke sikkert de er der til stengetid engang.

Anonymkode: b03f5...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nei, det tror jeg neppe.

Hvis butikken stenger 20.00 og de ansatte jobber til 20.15 blir det det samme som at butikken stenger 19.45 og de ansatte slutter 20.00. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis butikken stenger 20.00 og de ansatte jobber til 20.15 blir det det samme som at butikken stenger 19.45 og de ansatte slutter 20.00. 

Jo, det er lett å tenke. 

Men det er litt mer komplisert/sammensatt enn som så.

De ansatte jobber allerede til minst 20.15, og den tiden brukes til å stenge ned butikken. Oppgjør, søpla, lys, rullgardiner foran kjøle osv osv. Det er en del som må gjøres etter at kundene har gått. Men den største utgiftsposten i budsjettene til butikkene er lønn til ansatte, og det er begrenset hvor lenge man kan ha folk på jobb i en stengt butikk før budsjettene går i minus...

Skrevet

Tja, jeg jobber i helsevesenet, og det hender stadig vekk at jeg ikke kan gå hjem når jeg egentlig skal. Da logger jeg tiden i tidbank, og så avspaserer jeg på et annet tidspunkt. (kommunen er ikke så glade i å betale ut overtid, så det blir avspasering i stedet for penger.)

Jeg pleier aldri å gå i noen form for butikker rett før stengetid. Handler både dagligvarer, medisiner, klær, sko, interiør osv på nett, og får det levert hjem.

Men strengt tatt er det opp til hver enkelt butikk å finne en ordning. Kunden kan jo ikke lukte at den butikkansatte har planer om å gå akkurat i det klokka bikker stengetid. Butikken kan for eksempel stenge dørene for innkommende kunder klokken 22:00, og la vakten til den som er på jobb gå til 22:30, slik at vedkommende har tid til å ekspedere de siste kundene, ta oppgjøret, aktivere alarmer og låse seg ut. Hvis man jobber et sted hvor vakten slutter i samme sekund som butikken stenger dørene så er ikke det realistisk, da må man ta det opp med arbeidsgiver slik at man har tid til å yte kundeservice også til de kundene som kommer rett før stengetid. Eller stenge dørene femten minutter før butikken før butikken faktisk stenger, selv om det nok hadde blitt oppfattet som dårlig kundeservice.

Anonymkode: 1b815...b6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det er lett å tenke. 

Men det er litt mer komplisert/sammensatt enn som så.

De ansatte jobber allerede til minst 20.15, og den tiden brukes til å stenge ned butikken. Oppgjør, søpla, lys, rullgardiner foran kjøle osv osv. Det er en del som må gjøres etter at kundene har gått. Men den største utgiftsposten i budsjettene til butikkene er lønn til ansatte, og det er begrenset hvor lenge man kan ha folk på jobb i en stengt butikk før budsjettene går i minus...

Jeg vet det.poenget er at det blir det samme om du flytter stengetiden eller arbeidstiden.

Skrevet

Jeg syns det er helt vilt å lese om de som mener butikken må legge bedre til rette her. De som ikke følger med på klokken og som glemmer tiden. Er dere seriøse? For noen frekke slabbedasker dere er. Ja, det mener jeg. Dere eier ikke oppdragelse og hensyn, og er dem alle vi andre skammer oss over. Seriøst.

Det samme gjelder foreldre som ikke henter barna i tide. Jeg skjønner virkelig ikke den grunnleggende respektløsheten for andre mennesker. 

Anonymkode: c3142...13a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er helt vilt å lese om de som mener butikken må legge bedre til rette her. De som ikke følger med på klokken og som glemmer tiden. Er dere seriøse? For noen frekke slabbedasker dere er. Ja, det mener jeg. Dere eier ikke oppdragelse og hensyn, og er dem alle vi andre skammer oss over. Seriøst.

Det samme gjelder foreldre som ikke henter barna i tide. Jeg skjønner virkelig ikke den grunnleggende respektløsheten for andre mennesker. 

Vi kan ikke beregne hvor mange andre som er i butikken, hvor lang køen er ol.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det betyr ikke at foreldrene er ute av døra til stengetid, ikke sikkert de er der til stengetid engang.

Anonymkode: b03f5...5b7

Det er lavere terskel for å sette seg å tegne med et barn som sitter og leker likevel enn å måtte ta med seg et fullt påkledd barn inn igjen og sette seg for å tegne når alt er ryddet vekk. Og hvis de kommer og vil skravle kan man være litt kort og si man har en buss å rekke og forelå et tidspunkt som passer bedre. 

Hvis foreldrene har for vane å komme etter stengetid må dette taes opp med dem. De aller aller fleste vil ha forståelse for slike ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Men så dra en time før de stenger da! Hvis det er så stort problem med så mange rett før stengetid. 

Skrevet

Kunden kan jo ikke lukte at den butikkansatte har planer om å gå akkurat i det klokka bikker stengetid.

Jo det må kunden klare å lukte. Butikken er stengt, da er det vanlig å gå hjem.

Butikken kan for eksempel stenge dørene for innkommende kunder klokken 22:00, og la vakten til den som er på jobb gå til 22:30, slik at vedkommende har tid til å ekspedere de siste kundene

En butikk på et senter har åpent 11-12 timer om dagen, matbutikker opp til 16 timer. Det må da være mulig å gjøre handlingen innrnfor disse timene. De ansatte skal da virkelig ikke trenge å stå over åpningstiden, så viktig er ingen kunder. Og rekker du det ikke, er det ikke mange timene før butikkene åpner igjen.

Eller stenge dørene femten minutter før butikken før butikken faktisk stenger, selv om det nok hadde blitt oppfattet som dårlig kundeservice.

Igjen, er du oppegående nok til å dra i butikken alene bør du også være oppegående nok til å se på klokka og klare å gå inn i butikken slik at du er ferdig med dine ærender før stengetid. Du har maaaange timer på deg til det. Men du kan drite i det og hale ut tiden langt over stengetid, selv om det nok hadde blitt oppfattet som skikkelig respektløst.

Anonymkode: 30acd...4b4

Skrevet

Jeg jobber på apotek, og vi klarer godt å skille mellom de som mangler sosiale antenner og de som har kjørt i hundreogti over fartsgrensa for å rekke apoteket for å få nødvendig medisin. 

Førstnevnte er typisk de som står der kl 19.05 og ikke klarer å bestemme seg for hvilken plasterpakke eller hudkrem de skal ha, mens sistnevnte kan være en svett nybakt far som skal hente antibiotika til mor med kraftig brystbetennelse. 

De med plasterpakken får et dytt i riktig retning ut døra, mens de med reelt behov får medfølelse og visshet om at de ikke er til bry, men selvfølgelig skal få hjelp før vi låser døra. Kjipt for de som venter på meg hjemme, men jeg vet at jeg har gjort en god jobb og får betalt overtid de gangene det skjer. 

Anonymkode: 23d28...050

Skrevet

Smått utrolig, klokka lærte vi på barneskolen. Får være måte på tilpasning for voksne mennesker! 

Anonymkode: c7cd7...0b8

Skrevet
Pobie skrev (8 timer siden):

Det er lavere terskel for å sette seg å tegne med et barn som sitter og leker likevel enn å måtte ta med seg et fullt påkledd barn inn igjen og sette seg for å tegne når alt er ryddet vekk. Og hvis de kommer og vil skravle kan man være litt kort og si man har en buss å rekke og forelå et tidspunkt som passer bedre. 

Hvis foreldrene har for vane å komme etter stengetid må dette taes opp med dem. De aller aller fleste vil ha forståelse for slike ting. 

Vi får bot, som går til å betale overtiden til den ansatte hvis vi ikke er ute av barnehagen når den stenger... 

Anonymkode: b5bdd...7e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Nei, det tror jeg neppe.

Stengetid og arbeidstid er to ulike ting. 

Anonymkode: 8e83e...1a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi får bot, som går til å betale overtiden til den ansatte hvis vi ikke er ute av barnehagen når den stenger... 

Anonymkode: b5bdd...7e4

Men det er jo egentlig ikke greit det heller. Da kan de foreldrene som ikke gidder å hente til tida, bare betale boten  og regne seg som ferdig med saken. Det endrer ikke på at den ansatte plutselig må ta uplanlagt overtid helt spontant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo egentlig ikke greit det heller. Da kan de foreldrene som ikke gidder å hente til tida, bare betale boten  og regne seg som ferdig med saken. Det endrer ikke på at den ansatte plutselig må ta uplanlagt overtid helt spontant.

Hos oss tror jeg det første kvarteret kostet 500 kr og så 100 kr pr kvarter etter det. Det var såpass dyr barnepass at ingen ønsket å utnytte systemet. Barnehagen var ganske stor med nesten 100 barn fordelt på flere avdelinger. Derfor hadde de fast en person som jobbet en time etter stengetid. Dermed var det aldri noen som plutselig måtte bli igjenn lengre enn offisiell arbeidstid. Unger som ikke var hentet til tiden ble plassert hos den som var igjen, uansett hvilken avdeling de kom fra.

I en såpass stor barnehage må de ha et system for sen henting. Selv om ingen forsøkte å utnytte systemet kunne det bli forsinkelser, for eksempel på grunn av trafikkulykker som forsinket trafikken, innstilte fly , akutt sykdom hos søsken eller andre ting. Jeg vet ikke hvor ofte det var et problem, men de hadde i hvertfall laget et opplegg.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.6.2022 den 23.35):

Nei, men må du komme før. Stenger butikken klokka 20, så stenger den da. Skal jo ikke holde oppe lengre kun fordi at du ikke greier å reise på butikken fem minutter tidligere. 

Anonymkode: 92017...397

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men må du komme før. Stenger butikken klokka 20, så stenger den da. Skal jo ikke holde oppe lengre kun fordi at du ikke greier å reise på butikken fem minutter tidligere. 

Anonymkode: 92017...397

På den andre siden. Hvis alle passer på å komme 30 minutter tidligere og dermed er ute av butikken 19.45 (og heller handle i en butikk som er lengre åpen om jeg er sent ute) er det ingen grunn for butikken å holde åpent lengre enn til  19.45. Arbeidstiden til de ansatte kan kuttes med 15 minutter og så har vi akkurat samme problem bare 15 minutter tidligere.

Skrevet
On 6/27/2022 at 9:34 PM, Anonym bruker said:

Er det slik at dere driter i at personalet på matbutikker, apotek, klesbutikker osv har lyst å stenge og gå hjem til familien sin, når det er stengetid ?

Bare lurer , da jeg ikke føler folk bryr seg. Kommer gjerne kl 20, som er stengetid for vanlige butikker, og skal ha hjelp til ditt og datt, eller får inn på dagligvare butikk 5 min før stengetid, og skal ta ukeshandelen! 

Er sjeldent at desse tingene haster , men er det noen som har vært hos legevakt og trenger noe viktig, er det ok å holde åpent , men ikke for noen kremer og shampoer

Anonymkode: e5017...ca0

snakk om og sutre, snakker deg som må jobbe litt over

Anonymkode: f383e...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...