Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #26 Skrevet 27. juni 2022 Selvfølgelig skal ikke den som flytter ha alle ferier. Den som flytter velger mindre kontakt med barna sine. Å forvente at den andre forelderen aldri skal få vinter-, høst-, jule-, sommer- og påskeferie er jo helt åndssvakt. Hvis du vil ha kontakt med barna dine, så ikke flytt langt unna. Anonymkode: 02de2...168
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #27 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Selvfølgelig skal ikke den som flytter ha alle ferier. Den som flytter velger mindre kontakt med barna sine. Å forvente at den andre forelderen aldri skal få vinter-, høst-, jule-, sommer- og påskeferie er jo helt åndssvakt. Hvis du vil ha kontakt med barna dine, så ikke flytt langt unna. Anonymkode: 02de2...168 Enig at det er åndssvakt. Like åndssvakt er det av HI å forvente at bostedsforelderen kan avspise samværsforelderen med to uker (!) i året. Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #28 Skrevet 27. juni 2022 De jeg kjenner som har det slik har halve sommerferien hver og fordeler de andre feriene ca. likt. I ett tilfelle ble barnet tatt en ekstra uke ut av skolen i forbindelse med høst/vinterferie og fikk med seg skolearbeid (tror barnet hospiterte i klassen til et jevnaldrende søskenbarn, jeg gjorde det samme da jeg var liten et par ganger). Jul kan deles opp slik at en får julaften og en nyttårsaften annethvert år. Selvfølgelig skal samværsforelder også ha mulighet til ferie med barnet sitt, man velger selv å flytte langt unna. Ikke alle har like mye planer til og høst- og vinterferie, da kan man jo ev. la samværsforelder ha begge. Anonymkode: e90cd...581
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #29 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min mann flyttet til utlandet etter en "det bare ble sånn"-ordning. På papiret hadde han annenhver helg, men i realiteten ble dette sabotert ganske ofte. Det var ikke så mye jobber å få der han bodde, så han sultet regelrett for å kunne betale husleie, barnebidrag osv. Derfor flyttet han til meg. Nå har han råd til å kjøpe ting til barna sine, og han besøker dem i ferier. Nå skulle barna komme hit på ferie, men mor nekter å ordne pass til dem. Hvis du er en slik en, så forstår jeg hvorfor han ikke gidder å samarbeide. Anonymkode: b9396...0f5 Jeg er ikke noe sånn eller slik. Barna mine har pass de, men det er jo ikke dem det er snakk om Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #30 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Enig at det er åndssvakt. Like åndssvakt er det av HI å forvente at bostedsforelderen kan avspise samværsforelderen med to uker (!) i året. Anonymkode: b9396...0f5 Jeg forventer ikke noe. Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #31 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke noe sånn eller slik. Barna mine har pass de, men det er jo ikke dem det er snakk om Anonymkode: d3ccf...b38 Men hvis dette ikke er dine barn, hvorfor bry deg så mye da? La dette være opp til foreldrene å ordne. Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #32 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg forventer ikke noe. Anonymkode: d3ccf...b38 Hvordan vet du da at hovedomsorgsforelderen bare vil la den andre få to uker i året? Det er litt for mange detaljer i innleggene til at dette er en perifer bekjent. Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #33 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du da at hovedomsorgsforelderen bare vil la den andre få to uker i året? Det er litt for mange detaljer i innleggene til at dette er en perifer bekjent. Anonymkode: b9396...0f5 Selvsagt er det en nær kjent. Ellers hadde jeg ikke visst om dette Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #34 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt er det en nær kjent. Ellers hadde jeg ikke visst om dette Anonymkode: d3ccf...b38 Men hvorfor bryr du deg om det? Dette er en sak mellom foreldrene. Jo flere blir involvert, desto mer rot blir det. La dem finne ut av ting. Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #35 Skrevet 27. juni 2022 Om samværsforelder ikke orker/klarer å ha barna en langhelg hver 6.helg (det er lov med fri fra skolen pga samvær ved større avstand mellom foreldrene), hvordan skal hun fikse hver ferie? Barn har rett på samvær, ikke foreldre. Og barn skal ha ferie med begge foreldrene sine. Anonymkode: d3f1a...aa5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #36 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor bryr du deg om det? Dette er en sak mellom foreldrene. Jo flere blir involvert, desto mer rot blir det. La dem finne ut av ting. Anonymkode: b9396...0f5 Fordi jeg brur meg om far og barn så klart. Det er ikke sånn at jeg henger på fvk med dem. Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #37 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Om samværsforelder ikke orker/klarer å ha barna en langhelg hver 6.helg (det er lov med fri fra skolen pga samvær ved større avstand mellom foreldrene), hvordan skal hun fikse hver ferie? Barn har rett på samvær, ikke foreldre. Og barn skal ha ferie med begge foreldrene sine. Anonymkode: d3f1a...aa5 Tror ikke det har noe med gidder eller orker å gjøre, men hvordan det passer. Tror hun skal jobbe mye/bare helger i ny jobb Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #38 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Fordi jeg brur meg om far og barn så klart. Det er ikke sånn at jeg henger på fvk med dem. Anonymkode: d3ccf...b38 Fortsatt ikke din sak. Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #39 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Fortsatt ikke din sak. Anonymkode: b9396...0f5 Hvorfor er dette så viktig for deg? Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #40 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er dette så viktig for deg? Anonymkode: d3ccf...b38 Fordi all innblanding fra utenforstående bekjente og kompiser bare forstyrrer kommunikasjonen. La de to finne ut av det. Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #41 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Fordi all innblanding fra utenforstående bekjente og kompiser bare forstyrrer kommunikasjonen. La de to finne ut av det. Anonymkode: b9396...0f5 Hvor har jeg skrevet at jeg har blandet meg inn i dette? Hvor har jeg skrevet at jeg er en bekjent eller en kompis? Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #42 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Fordi all innblanding fra utenforstående bekjente og kompiser bare forstyrrer kommunikasjonen. La de to finne ut av det. Anonymkode: b9396...0f5 Jeg antar at HI er fars samboer/kone og at hun og far diskuterer denne saken. Da kan det være greit å få andres meninger også. Det å spørre på nett betyr ikke at hun blander seg uønsket inn eller forsøker å påvirke saken. Om det er slik at HI er stemor til disse barna moren har valgt å nesten ikke ha samvær med og nå flyttet langt unna, det gjør at hun nok tar seg mer av barna enn barnas mor. Og da har hun - overfor barnas far - selvfølgelig også en del hun skal ha sagt om situasjonen, da hun er en av de som har daglig omsorg for barna, selv om far har hovedansvar. Og selv om HI ikke er stemor, men har annet nært forhold til barna og far, så kan det likevel være gode grunner til at hun snakker med far om dette... f.eks. at far selv ønsker innspill. Anonymkode: 5a2f6...600
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #43 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Tror ikke det har noe med gidder eller orker å gjøre, men hvordan det passer. Tror hun skal jobbe mye/bare helger i ny jobb Anonymkode: d3ccf...b38 Så uansett har hun tatt et valg som påvirker samværet i stor grad.. Selve avstanden og flytting trenger ikke påvirke samvær i stor grad, men hun har i tillegg valgt å ta en jobb hvor hun vet det blir umulig med helgesamvær. Da har hun svært lite å komme med altså. Å kreve alle ferier er jo så hinsides ego som det går an. Tenker ikke mye på barna da altså. Hadde lett nektet hennes ønsker for samvær, dratt henne til familievernkontoret og utformet en samværsavtale som er til det beste for barna. Nekter hun fvk, får du holde deg til dagens samværsplan (-helger) og be henne ta det til retten om hun er uenig. Der kommer hun ikke langt. Anonymkode: d3f1a...aa5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #44 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg antar at HI er fars samboer/kone og at hun og far diskuterer denne saken. Da kan det være greit å få andres meninger også. Det å spørre på nett betyr ikke at hun blander seg uønsket inn eller forsøker å påvirke saken. Om det er slik at HI er stemor til disse barna moren har valgt å nesten ikke ha samvær med og nå flyttet langt unna, det gjør at hun nok tar seg mer av barna enn barnas mor. Og da har hun - overfor barnas far - selvfølgelig også en del hun skal ha sagt om situasjonen, da hun er en av de som har daglig omsorg for barna, selv om far har hovedansvar. Og selv om HI ikke er stemor, men har annet nært forhold til barna og far, så kan det likevel være gode grunner til at hun snakker med far om dette... f.eks. at far selv ønsker innspill. Anonymkode: 5a2f6...600 Jeg er tante til barna. Men jeg ender opp med å passe de en del da far jobber senere kvelder enn meg. Vi er nesten naboer da, så det går jo greit. Og jeg er eneste slektning i nærheten. Mor har valgt å flytte, og har vært fornuftig nok til å la barna bli her hvor de har alle venner. Først flyttet hun 2 timer unna, og hadde da hver 3. helg fri, nå flytter hun 16 timer unna. Hun ber meg gi henne støtte på å få så mye ferie og har bedt meg snakke med broren min. Men det kan jeg ikke rett og slett. Hun har da sagt at han ikke kan nekte fordi all denne ferien tar igjen de helgene hun ikke får hatt barna Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #45 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Hvor har jeg skrevet at jeg har blandet meg inn i dette? Hvor har jeg skrevet at jeg er en bekjent eller en kompis? Anonymkode: d3ccf...b38 Du skrev faktisk nær bekjent, med eksakt disse ordene. Du er altså ikke en bekjent likevel? Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #46 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Du skrev faktisk nær bekjent, med eksakt disse ordene. Du er altså ikke en bekjent likevel? Anonymkode: b9396...0f5 De eksakte ordene var vel nær kjent, ikke nær bekjent Anonymkode: d3ccf...b38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #47 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du skrev faktisk nær bekjent, med eksakt disse ordene. Du er altså ikke en bekjent likevel? Anonymkode: b9396...0f5 Håper du får betalt for å leke forumpoliti. Anonymkode: f229f...e8e
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #48 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Håper du får betalt for å leke forumpoliti. Anonymkode: f229f...e8e Jepp, 10000 kroner per måned, etter skatt Anonymkode: b9396...0f5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #49 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er tante til barna. Men jeg ender opp med å passe de en del da far jobber senere kvelder enn meg. Vi er nesten naboer da, så det går jo greit. Og jeg er eneste slektning i nærheten. Mor har valgt å flytte, og har vært fornuftig nok til å la barna bli her hvor de har alle venner. Først flyttet hun 2 timer unna, og hadde da hver 3. helg fri, nå flytter hun 16 timer unna. Hun ber meg gi henne støtte på å få så mye ferie og har bedt meg snakke med broren min. Men det kan jeg ikke rett og slett. Hun har da sagt at han ikke kan nekte fordi all denne ferien tar igjen de helgene hun ikke får hatt barna Anonymkode: d3ccf...b38 Enig med deg, du kan ikke gi henne støtte på dette. Og det er uavhengig av din bror. Det er ikke til barnas beste å aldri ha annet enn høytider og ferier hos mor og aldri få oppleve høytider og ferier med hovedforsørger i det som er barnas faktiske hjem. Det å se barna sine så sjelden, det er noe mor valgte helt bevisst selv. At det kan føles vanskelig, det kan vel alle forstå. Men synes hun det er for vanskelig, da står hun også fritt til å ta bedre valg for seg selv OG barna sine, og flytte nærmere barna igjen. Støtt din bror i at han og mor deler annenhver høytid og ferie som vanlig. Og vil hun ha mer samvær med ungene, så får hun flytte nærmere. Vil hun ta det til retten kan hun vel det, men medhold på en slik ordning får hun nok ikke, spesielt siden hun selv viser i praksis at barna ikke er hennes første eller andreprioritet. Godt du som tante er der for disse barna, og koselig at dere bor så nært at dere kan dele en slags hverdag. Din bror og barna er heldige som har deg Anonymkode: 5a2f6...600
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2022 #50 Skrevet 27. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Selvsagt er det en nær kjent. Ellers hadde jeg ikke visst om dette Anonymkode: d3ccf...b38 Du er steforelder til barnet, da? Anonymkode: 06fe1...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå