Gå til innhold

Hvor gamle for å dra på ferie med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du, hvor gamle bør barna være før de får lov til å dra på ferie med venner og dennes familie? Er snakk om utland (4 timers flytur), 10 dager og de skal evnt bo i huset til vennen. Klar over at det vil komme veldig an på barnet, mitt barn er veldig fornuftig og rolig, men jeg er usikker allikevel.

Anonymkode: 575eb...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer mer an på forholdet til den familien som skulle hatt med barnet enn på barnets alder. Jeg og barnet måtte kjent dem veldig godt og hatt stor tillit før jeg kunne sendt barnet mitt på ferie langt avgårde og ut av landet. Jeg tror uansett ikke det hadde vært aktuelt før barnet var i hvertfall 10-12 år. 

Anonymkode: eb43b...ac1

Skrevet

Kommer vel an på forholdet mellom barnet og familien de skal reise med også. Mitt barn er 10 og skal til utlandet en uke med bestevennens familie i sommer. De har kjent hverandre siden de var 1 år og vært mye hos hverandre, så de kjenner hverandres familier veldig godt.

Dette hadde ikke vært aktuelt for oss før nå i år, men de har vært med hverandre på mindre turer mange ganger, så jeg er trygg på at det går bra. :) Det blir første gang hun er borte fra oss en hel uke da, men har vært opp til 5 dager tidligere.

Om det blir helt uproblematisk denne gangen og barnet ikke får hjemlengsel, så hadde jeg nok sagt ja til 10 dager neste år hvis spørsmålet skulle komme opp.

Anonymkode: e2c8f...0d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva tenker du, hvor gamle bør barna være før de får lov til å dra på ferie med venner og dennes familie? Er snakk om utland (4 timers flytur), 10 dager og de skal evnt bo i huset til vennen. Klar over at det vil komme veldig an på barnet, mitt barn er veldig fornuftig og rolig, men jeg er usikker allikevel.

Kommer an på barnet, finnes en del både 10 og 14 åringer som ikke er komfortabel med og overnatte borte uten foreldre,- andre er klare for det som 3  åringer. En 3åring sender man selvsagt IKKE med venner på ferie, såfremt man ikke selv er veldig nære venner av foreldrene til vennen slik at de kan ansees som nærmest slekt. 

Jeg hadde nok ikke helt uten videre sendt en av mine som 10 åring på 10dagers ferie med venn tror jeg. Begge hadde nok fin klart seg bra, minstemann hadde nok vært "bekymret" for oss som ikke hadde vært på ferie,- og hadde vi andre dratt på ferie samtidig så tror jeg kanskje han hadde vært litt skuffet. Ferie er jo tross alt familietid. Jeg hadde sendt de om vennens foreldre var noen vi kjente godt,- på en god måte,- samt at denne turen ikke krasjet med våre ferieplaner. Vil gjerne ha med alle barna på ferie. Så hadde det blitt to ferier på det ene barnet og et på det andre,- men det tror jeg de hadde akseptert. Litt surmuling hadde det nok blitt,- men vi hadde nok prøvd å kompensere litt for det barnet som ikke skulle på "venneferie" ved å gjøre litt fine ting sammen.

Ikke noe ja/nei svar herifra med andre ord. Men litt hvilke tanker jeg hadde hatt om det hadde vært hos oss. 

Anonymkode: d2123...83a

Skrevet

Mitt yngste barn var 7 år da hun dro på ferie med bestevenninna til Tyrkia. Men, hun er veldig tøff og selvstendig og hadde da null problem med å sove borte i flere netter. Det gikk veldig fint. 

Anonymkode: d2de5...15d

Skrevet

Min på 11 hadde ikke vært klar for å reise langt bort på ferie med andre, ennå . Og min eldste hadde og problemer lenge, tror hun var 14-15 og var ikke borte en uke engang. Mellomste har siden han var i 10 årsalder, men noen han kjenner bra.

Du kjenner barnet best, forklare at de bare ikke kan bli hentet osv

Anonymkode: 2a370...6d1

Skrevet

Det tenker jeg kommer an på barnet og relasjonen barnet har til familien det blir med på tur. Når det er sagt så synes jeg alltid det er hyggelig at barna både inviterer og blir invitert med på ferie.😊

Skrevet

De må ihvertfall ha overnattet borte noen og helst litt unna om de skulle bli med før de var 13 år. 

Anonymkode: dd287...501

Skrevet

Takk for innspill. Hun er 13 og jeg tror egentlig hun ville taklet det fint, ankepunktet mitt er at vi ikke kjenner familien hun evnt reiser med, kun venninna. Og de har ikke kjent hverandre særlig lenge heller, ca 1 år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Takk for innspill. Hun er 13 og jeg tror egentlig hun ville taklet det fint, ankepunktet mitt er at vi ikke kjenner familien hun evnt reiser med, kun venninna. Og de har ikke kjent hverandre særlig lenge heller, ca 1 år.

Da sier jeg nei! Dere som foreldre bør kjenne familien hun reiser med og ikke minst ha snakket godt sammen. Jeg hadde ikke sendt 13 åringen avgårde på utenlandsferie med en familie jeg ikke kjenner og i tillegg ikke vært venninne med lenger enn det. Aldri! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Kjenner barnet familien da og er trygg på dem? Det hadde vært et minimumskrav for min del for en 13-åring. Også bør hun ha vært på reise med andre før så hun har litt erfaring med det, og jeg ville møtt foreldrene minst én gang og hørt litt om turen osv. Men helst ville jeg nok sagt at det ble for tidlig i år når de har kjent hverandre så kort tid.

Anonymkode: e2c8f...0d3

Skrevet
On 6/24/2022 at 8:52 AM, Anonym bruker said:

min var med første gangen når hn var 6 år og skal være med andre gangen nå snart 8

Anonymkode: 3950f...68f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...