Gå til innhold

Er dere tolerante ovenfor tenåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, jeg er både tolerant og forståelsesfull, men jeg lar meg ikke diktere av hormon-humør og rare innfall, sure tryner osv ;)

Jeg har intet mindre enn tre tenåringer i hus akkurat nå, 13, 15 og 18 år. Jeg sier at alle kan ha en dårlig dag, alle kan være i dårlig humør, alle forstår at noen dager er man bare sur, men da trekker man seg tilbake. Da sier man at i dag er jeg sur og vil være i fred, så går man på rommet sitt og hører på musikk, ser en serie, tegner, leser en bok eller hva som nå frister og lar det gå over. Det er overhodet ikke greit å forsure hele huset eller egle til krangel og spetakkel, det er helt uakseptabelt faktisk.

Det fungerer fint her ihvertfall.

Jeg synes du var tøff som sa ifra, sånn oppførsel som du beskriver fra datteren til venninnen din er helt uaktuelt altså. Der hadde jeg hatt veldig kort lunte...

Anonymkode: 923c7...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne med sønn på samme alder som min sønn, og de reiser vi ikke på ferie med. For den sønnen har aldri fått oppdragelse, og har ADHD. Så oppførselen er ikke bra. Jeg har selv 2 tenåringer, en med ADHD og en med Asperger og Tourettes. Men de oppfører seg da vi er ute og sammen med andre. Kan være de ikke alltid oppfører seg her hjemme. 

Og jeg har reist mye med de, og de oppfører seg alltid bra, lar meg få gå på noen museer og, selv om de synes det er kjedelig.

Anonymkode: 6da42...1be

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har så veldig liten tålmodighet med tenåringsnykker. Jeg vet at mye skyldes hormoner og ting kan være vanskelig. Likevel vil jeg påstå at en stor andel av nykkene skyldes manglende oppdragelse. 
Jeg skal til syden med ungene. (Er alene) Så vil en venninne kaste seg med. Ungene er nesten like gamle. Egentlig greit nok, men…. Datteren til min venninne er tenåring av verste sort. Sur, mutt, frekk, vil aldri noe, alt er feil. Så jeg sa fra, bare bli med men jeg kommer ikke under noen omstendigheter til å gjøre om på VÅRE planer basert på hvordan humør datteren din er i. Hun skal ikke bestemme hvor vi spiser osv. Jeg legger planer med mine barn, så får du se om det passer dere. Min venninne ble oppgitt og mente jeg var lite tolerant. Jeg sa, du har rett, jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra egne barn og jeg kommer ikke til å la din datter ødelegge stemningen, da trekker vi oss bare unna. (Var med de to dager i påsken og det var så utrivelig). 
Vi har én uke i syden og den skal nytes. Ingen hormonell tenåring skal få ødelegge stemningen. 
Så hvor tolerant er du? 
Er jeg firkanta her?

Anonymkode: e9b4a...a6a

ja du er vanskelig. tenåringer har det vanskelig

Anonymkode: 39f79...1d8

Skrevet

Det er jo veldig greit å sette tydelige forventninger i forkant. Ellers vil det vare bli utrivelig. Så får sin venninne avgjøre om hennes familie vil være med eller ikke på gitte premisser.

Anonymkode: 95ae6...698

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg har så veldig liten tålmodighet med tenåringsnykker. Jeg vet at mye skyldes hormoner og ting kan være vanskelig. Likevel vil jeg påstå at en stor andel av nykkene skyldes manglende oppdragelse. 
Jeg skal til syden med ungene. (Er alene) Så vil en venninne kaste seg med. Ungene er nesten like gamle. Egentlig greit nok, men…. Datteren til min venninne er tenåring av verste sort. Sur, mutt, frekk, vil aldri noe, alt er feil. Så jeg sa fra, bare bli med men jeg kommer ikke under noen omstendigheter til å gjøre om på VÅRE planer basert på hvordan humør datteren din er i. Hun skal ikke bestemme hvor vi spiser osv. Jeg legger planer med mine barn, så får du se om det passer dere. Min venninne ble oppgitt og mente jeg var lite tolerant. Jeg sa, du har rett, jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra egne barn og jeg kommer ikke til å la din datter ødelegge stemningen, da trekker vi oss bare unna. (Var med de to dager i påsken og det var så utrivelig). 
Vi har én uke i syden og den skal nytes. Ingen hormonell tenåring skal få ødelegge stemningen. 
Så hvor tolerant er du? 
Er jeg firkanta her?

Ja, du er rigid og forhåndsdømmende 

Du selv fremstår som den vrange tenåringen her.

Anonymkode: f343a...9bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hun har ment at vi «kan jenke oss» fordi datteren heller vil spise på burger King når planen er en normal restaurant ja. Jeg gav meg ikke da heller da, jeg sa at det er uaktuelt å spise slik junk når planen er en skikkelig restaurant.

Det er naturligvis helt greit å ikke la barn eller tenåringer diktere slikt. 

Anonymkode: f343a...9bd

Skrevet

Jeg er tolerant, men lar dem ikke styre. Er på ferie nå. Har et familierom på et hotell. Det er ett separat soverom med dobbeltseng. Ga dette frivillig til tenåring. Vi fire andre sover på samme rom. I går ville vi spise kake og drikke kaffe på en veldig koselig café. Tenåringen ville på starbucks. Tenåringen fikk lov til å gå på starbucks og kjøpe Frappuchino, men måtte gå dit alene. Tenåringen var fornøyd likevel. Merker at hvis jeg gir litt, så blir tenåringen fornøyd. 

Anonymkode: 5cdc6...a84

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Så hvor tolerant er du? 
Er jeg firkanta her?

Du hadde sluppet å dra sammen med oss. Syns du var ufin i måten du omtalte din venninnes datter - og gikk ut fra at hun ville bli et problem. 

Anonymkode: fed63...378

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du hadde sluppet å dra sammen med oss. Syns du var ufin i måten du omtalte din venninnes datter - og gikk ut fra at hun ville bli et problem. 

For å legge til

Jeg hadde sagt at det er hyggelig å dra sammen, men at vi må være enig om å splitte opp hvis ønskene krasjer. Da setter du premissene fir turen, men du forhåndsdømmer ikke jenta.

Skrevet

Så lite tolerant at jeg ikke godtar at folk bare slenger seg med på min ferie. Vil jeg feriere med andre, sier jeg i fra. Er nok at den ene ikke vil stå opp om morgenen, slik at andre må vente og utsette ferieaktiviteter. Jeg skal ikke vente på noen i min ferie :)

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Så lite tolerant at jeg ikke godtar at folk bare slenger seg med på min ferie. Vil jeg feriere med andre, sier jeg i fra. Er nok at den ene ikke vil stå opp om morgenen, slik at andre må vente og utsette ferieaktiviteter. Jeg skal ikke vente på noen i min ferie :)

Med gode venner er det ikke noe problem. Ellers enig, det er ikke alle man vil skal slenge seg med. Min venninne er en sånn venninne jeg kan være stille sammen. Om du skjønner. Hver vår bok, musikk og ikke påtvungen prat. Hun er den eneste som kan gjøre slik. Vi har alltid vært tvillingsjeler og det er et vennskap uten krav, helt til datteren hennes ble for mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

ja du er vanskelig. tenåringer har det vanskelig

Anonymkode: 39f79...1d8

Nei, normale tenåringer HAR det ikke vanskelig, men de er oppdratt til at de skal få vilja si i alt og ett. Dessuten er de en magnet for drama, nekter å gå glipp av noe, skal være på der det skjer hele tida. Ungdommene nå til dags kan ikke kjede seg. De kan ikke være uten mobil, sosiale medier, være opptatt HELE tiden. Og når de blir sugd inn i den ene konflikten etter den andre, da får de det vanskelig. Men det velger de sjøl

Anonymkode: 122cd...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...