Gå til innhold

Er dere tolerante ovenfor tenåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så veldig liten tålmodighet med tenåringsnykker. Jeg vet at mye skyldes hormoner og ting kan være vanskelig. Likevel vil jeg påstå at en stor andel av nykkene skyldes manglende oppdragelse. 
Jeg skal til syden med ungene. (Er alene) Så vil en venninne kaste seg med. Ungene er nesten like gamle. Egentlig greit nok, men…. Datteren til min venninne er tenåring av verste sort. Sur, mutt, frekk, vil aldri noe, alt er feil. Så jeg sa fra, bare bli med men jeg kommer ikke under noen omstendigheter til å gjøre om på VÅRE planer basert på hvordan humør datteren din er i. Hun skal ikke bestemme hvor vi spiser osv. Jeg legger planer med mine barn, så får du se om det passer dere. Min venninne ble oppgitt og mente jeg var lite tolerant. Jeg sa, du har rett, jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra egne barn og jeg kommer ikke til å la din datter ødelegge stemningen, da trekker vi oss bare unna. (Var med de to dager i påsken og det var så utrivelig). 
Vi har én uke i syden og den skal nytes. Ingen hormonell tenåring skal få ødelegge stemningen. 
Så hvor tolerant er du? 
Er jeg firkanta her?

Anonymkode: e9b4a...a6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du så dette på riktig måte mtp tonefall osv, så er det greit nok. Om du er lite tolerant eller ikke vet jeg ikke helt, kanskje litt? Vi er stort sett alltid mindre både objektive og mer tolerante med egne barn uansett. Jeg vet heller ikke om jeg er enig med deg i at det ofte handler om oppdragelse. Det kan selvfølgelig være en medvirkende årsak til drittunge-oppførsel, men tenåringer har en egen evne til å krype under huden på en da. Alt i alt så har du lov til å si fra, det er bra at du gjør det istedenfor å gå rundt med innestengt irritasjon som altfor mange gjør. Det er din ferie og du skal kose deg. Dere kan helt fint splitte dere også, og både spise og gjøre andre ting hver for dere. 

Anonymkode: 140b2...a32

Skrevet

Nei, du er ikke firkanta. Du er tydelig, og det er viktig. Skjerm deg selv. 

Og helt ærlig - venter hun at datterens humør skal styre hva dere gjør, og  ivaretas og dyrkes? Hun kan ikke seriøst tenke at det er OK for andre? 

Anonymkode: 18b05...a58

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du så dette på riktig måte mtp tonefall osv, så er det greit nok. Om du er lite tolerant eller ikke vet jeg ikke helt, kanskje litt? Vi er stort sett alltid mindre både objektive og mer tolerante med egne barn uansett. Jeg vet heller ikke om jeg er enig med deg i at det ofte handler om oppdragelse. Det kan selvfølgelig være en medvirkende årsak til drittunge-oppførsel, men tenåringer har en egen evne til å krype under huden på en da. Alt i alt så har du lov til å si fra, det er bra at du gjør det istedenfor å gå rundt med innestengt irritasjon som altfor mange gjør. Det er din ferie og du skal kose deg. Dere kan helt fint splitte dere også, og både spise og gjøre andre ting hver for dere. 

Tonefall er irrelevant her, HI er ikke ansvarlig for venninnens følelser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Med mine egne må jeg jo tåle mer. 🙄 De hadde aldri i verden fått bestemme hvor vi skal spise om alle andre vil ett sted og de et annet. Da er det bli med eller bli hjemme. Slike ting har aldri mine drevet med da. Hun her kan fint nekte å spise et sted og så blir mora med på burger King liksom. 

Skrevet

Nei, du er ikke firkanta. Du er tydelig, og det er viktig. Skjerm deg selv. 

Og helt ærlig - venter hun at datterens humør skal styre hva dere gjør, og  ivaretas og dyrkes? Hun kan ikke seriøst tenke at det er OK for andre? 

Hun har ment at vi «kan jenke oss» fordi datteren heller vil spise på burger King når planen er en normal restaurant ja. Jeg gav meg ikke da heller da, jeg sa at det er uaktuelt å spise slik junk når planen er en skikkelig restaurant.

Skrevet

Hun har ment at vi «kan jenke oss» fordi datteren heller vil spise på burger King når planen er en normal restaurant ja. Jeg gav meg ikke da heller da, jeg sa at det er uaktuelt å spise slik junk når planen er en skikkelig restaurant.

Det er jo sprøtt at hun mener at alle andre skal spise det datteren hennes vil ha? Det er da bare at den som ikke har matskikk går på junksjappa og så spiser de andre ordentlig mat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Aner ikke om tonefall var riktig. Jeg sa bare at det er greit å bli enige før vi drar da vi alt har lagt masse planer. Vi kjører vårt planlagte løp og tar først og fremst hensyn til hva vi som familie vil. Om det da ikke passer med deres ønsker så må vi splitte oss. 

Skrevet

Det er jo sprøtt at hun mener at alle andre skal spise det datteren hennes vil ha? Det er da bare at den som ikke har matskikk går på junksjappa og så spiser de andre ordentlig mat.

Det var den ene gangen da. Hun var så sur og grinete og ville ikke ha pasta eller pizza. Det var jo for ungene vi var ute men de tre andre ville ha pizza, de hadde dog gitt seg om ikke jeg hadde sagt nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tonefall er irrelevant her, HI er ikke ansvarlig for venninnens følelser.

For oss som er litt opptatt av kommunikasjon som mer enn å utbasunere meningene sine, så er tonefall svært vesentlig. Du kan si alt bare du sier det på rett måte. Hvis du driter i hvordan det du sier blir mottatt, så er det jo en annen sak. Samspill er jo ikke før alle, og heller ikke evnen til å ville formidle så folk tenker etter. 

Skrevet

Jeg ville ikke reist med dem i det hele tatt.  Men når du vil det så er der helt innafor å si fra klart i forkant. Nulltoleranse for nykker og tull gjelder både barn, ungdom og voksne.

Skrevet

For oss som er litt opptatt av kommunikasjon som mer enn å utbasunere meningene sine, så er tonefall svært vesentlig. Du kan si alt bare du sier det på rett måte. Hvis du driter i hvordan det du sier blir mottatt, så er det jo en annen sak. Samspill er jo ikke før alle, og heller ikke evnen til å ville formidle så folk tenker etter. 

Din kommunikasjon oser av nedlatenhet.

Anonymkode: 63e53...00d

Skrevet

Beskjeden er jo ganske direkte og brutal, jeg ser den. Så jeg tenker tonefall blir litt irrelevant her. Vi er gode venninner og vi snakker ofte svært direkte til hverandre. Vi går ikke av veien for å irettesette hverandre om det er noe. Det går begge veier og det er høyt under taket i dette vennskapet. Vi kommer ikke til å bli uvenner pga dette. Det er jeg helt sikker på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Aner ikke om tonefall var riktig. Jeg sa bare at det er greit å bli enige før vi drar da vi alt har lagt masse planer. Vi kjører vårt planlagte løp og tar først og fremst hensyn til hva vi som familie vil. Om det da ikke passer med deres ønsker så må vi splitte oss. 

Tror dere gjør lurt i å splitte dere om det oppstår noe. Du har da rett til å ha ferien som du vil, og ikke var det noen invitasjon fra deg heller. Så der får hun ta ansvar selv og enten innrette seg eller gjøre ting på egen hånd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Samspill er flott, men jeg har noen absolutter. Å bære myrsnipemor og forvente at 4 andre skal føye hennes barn, er ikke innafor. 

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke reist med dem i det hele tatt.  Men når du vil det så er der helt innafor å si fra klart i forkant. Nulltoleranse for nykker og tull gjelder både barn, ungdom og voksne.

Venninna mi er super, det andre barnet hennes er også super. Om hun vil reise med oss så er det helt ok. Ferie med henne er gøy normalt (bare datteren hennes vokser litt opp). 

Skrevet

Venninna mi er super, det andre barnet hennes er også super. Om hun vil reise med oss så er det helt ok. Ferie med henne er gøy normalt (bare datteren hennes vokser litt opp). 

Da tenker jeg at dette kan være det som skal til. Og at din venninne egt burde takke deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er bra at du sier i fra at dere ikke kommer til å danse etter hennes pipe.

Skrevet

Jeg er veldig tålmodig og tolerant overfor tenåringer, men jeg lar ikke deres dårlige humør styre dagen. Vi tar litt over gjennomsnittet hensyn til de to av våre med TS og adhd fordi de har litt mer utfordringer enn andre, men selv de får ikke gå og surmule, være frekk osv., vi tilpasser mer med at vi ikke overdriver mengden aktiviteter og lar dem få en del pauser på hotellrommet, ikke type restaurant ol.

Anonymkode: 23603...167

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Din kommunikasjon oser av nedlatenhet.

Og det er kun fordi du ikke hørte mitt humoristiske tonefall det :-) see? Nettopp.

Skrevet (endret)

Må signere Sug Lut her. En sur tenåring skal ikke styre alle andres ferie altså, hadde vært uaktuelt om det så var min egen det var snakk om. Så kjør deres eget løp og gi beskjed om det, så får de henge med om de vil. Eller la være.

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Man trenger jo ikke å være sammen hele tiden selv om man reiser sammen. Hvis datteren hennes vil på Burger King, så kan jo de gå dit, og så går dere på en vanlig restaurant. Er vel bare godt å være fra hverandre litt, og ikke gå oppi hverandre hele tiden! 

Anonymkode: 452f1...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er veldig tålmodig og tolerant overfor tenåringer, men jeg lar ikke deres dårlige humør styre dagen. Vi tar litt over gjennomsnittet hensyn til de to av våre med TS og adhd fordi de har litt mer utfordringer enn andre, men selv de får ikke gå og surmule, være frekk osv., vi tilpasser mer med at vi ikke overdriver mengden aktiviteter og lar dem få en del pauser på hotellrommet, ikke type restaurant ol.

Anonymkode: 23603...167

Men det er noe helt annet. Pauser må de få ta. Og planlegge slik at pauser er mulig forstår jeg. 

Skrevet

Kjør deres eget løp og lag planer som passer deg og dine. Men sikkert kjekt å ha noen andre voksne å prate med også. Husker når jeg var ungdom, så var jeg på ferie på Mallorca med familien, et vennepar av foreldrene mine var på samme hotell, og barna deres var på samme alder som meg og søsteren min. Jeg fikk sjokk av oppførselen til de andre barna, de kunne ikke bade for da ble sminken ødelagt de kunne ikke sitte i sola for da fikk de fregner. De spiste bare pizza med ost, og hamburger. Vi var ikke så mye med dem kan du si . 

Anonymkode: a576f...9e1

Skrevet

Bøyer meg i hatten for at du sa ifra. Er bedre for alle at det tas en forventningsavklaring i forkant. 

Jeg vrir meg unna min venninnes stadige spm om vi ikke skal på tur sammen. Fordi jeg tør ikke si det som det er, at så lenge hennes barn ikke kan oppføre seg og hun ikke evner å sette grenser, så er det mer enn nok for meg med en ettermiddag sammen. 

Anonymkode: 93612...8f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...