Gå til innhold

Er du en leder eller en følger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv er jeg helt klart en følger. Jeg hater mer ansvar enn det jeg må ha, jeg misliker sterkt å ta beslutninger på andres vegne og generellt, og jeg ville i det store og hele mislikt både oppgavene og makten forlvrig. Å være følger er mye bedre, for jeg har min ære i å gjøre oppgaver jeg mottar på beste måte. Jeg er perfeksjonist, og det kan medføre at jeg surrer bort tid, men jeg mener at jeg ellers er en god ansatt man kan stole på gjør jobben.

Dette var sikkert ikke så interessant kanskje, men jeg lurer jo litt på hvem av disse to alternativene dere er. Dere med nick trenger ikke svare, for dere har avslørt dere med innleggene her 😊

Anonymkode: 51c3c...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem folk fremstiller seg som anonymt på forum trenger ikke vise hvem de er i jobbsammenheng, så den siste kommentaren din ødelegger egentlig alt annet du skriver...

Jeg er kamelon, kan være en veldig god leder når det er behov for det, men jeg har ikke noe spesifikt ønske om å være det, jeg liker bedre samarbeid. Kan godt bare følge ordre også, men som regel har jeg mer å bidra med, og når jeg gir uttrykk for det, så blir det mer samarbeid og ev. at jeg tar over ledelse for noe, enten det er privat eller jobb.

Anonymkode: ea102...9d5

Skrevet

Jeg er konfliktsky, så hva jeg er kommer an på hvem jeg er sammen med.

Jeg kan fint lede og ta ansvar, men da må det være for samarbeidsvillige folk hvor oppgavene går rimelig problemfritt.

Er jeg sammen med litt "bøse" folk som tar mye plass, som hevder seg selv og ikke er særlig gode til å samarbeide, så er ikke jeg noen leder å satse på ;)

Anonymkode: 38b67...b94

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan fint lede og ta ansvar, men da må det være for samarbeidsvillige folk hvor oppgavene går rimelig problemfritt.

Er jeg sammen med litt "bøse" folk som tar mye plass, som hevder seg selv og ikke er særlig gode til å samarbeide, så er ikke jeg noen leder å satse på ;)

Samme her! 🙂 

Liker best å å ikke ha mer ansvar enn det jeg kjenner jeg kan gape over. Men folk henvender seg ofte til meg både i jobbsammenheng og privat, så jeg er jo ikke helt ubrukelig heller. Orker ikke tett samarbeid med høylytte veldig påståelige mennesker, derfor er ikke jeg heller en god leder for alle. Da er jeg veldig glad for at jeg bare er en del av teamet og ikke må ta tak i  konfliktene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvem folk fremstiller seg som anonymt på forum trenger ikke vise hvem de er i jobbsammenheng, så den siste kommentaren din ødelegger egentlig alt annet du skriver...

Jeg er kamelon, kan være en veldig god leder når det er behov for det, men jeg har ikke noe spesifikt ønske om å være det, jeg liker bedre samarbeid. Kan godt bare følge ordre også, men som regel har jeg mer å bidra med, og når jeg gir uttrykk for det, så blir det mer samarbeid og ev. at jeg tar over ledelse for noe, enten det er privat eller jobb.

Anonymkode: ea102...9d5

Sorry siste kommentar hvis den ødela. Det var en spøk.

Kameloner skjønner jeg minst av. Hvordan visse mennesker går inn i alle situasjoner og miljøer som den største selvfølge. Godt gjort egentlig. Jeg kan skjønne den med å vite at man har mer å bidra med, men her går det mer på å få arbeidsoppgaver som krever litt av meg. Du er vel der at du selv ser mulighetene. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner. Jeg tenker jo at det som gjør en sjef til en dugende sjef, er jo at hen takler alle slags mennesker. 

Skrevet

Jeg kan være en god leder under de rette forutsetningene. Jeg kan være en god følger under de samme forutsetningene. 

Jeg er lederstøtte på jobb, men gjør ingen god jobb om ikke lederen min er god. Jeg har tidligere jobbet med en fantastisk dame, vi klikket så til de grader i måten å jobbe på. Alt fløyt og alt var naturlig, jeg tok lederrollen der jeg måtte, uten å få beskjed, og lot være på samme måte. Så har jeg jobbet med ledere som er forvirra høns som jeg har måtte lede, og gjort på en god måte. Så har jeg hatt leder som ikke kan lede, men som heller ikke leder...

Jeg fungerer nok best i en posisjon hvor jeg kan lede, uten å ha det fulle ansvar.

Anonymkode: 49cad...1db

Skrevet

Begge deler. Jeg leder på de områdene jeg kan, og følger på de jeg ikke kan

Anonymkode: 556a5...7d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Begge deler. Jeg leder på de områdene jeg kan, og følger på de jeg ikke kan

Anonymkode: 556a5...7d9

Samme her. 

Anonymkode: 6bef0...f86

Skrevet

Alle kan være begge deler? Ingen andre som er utpreget det ene eller det andre? 

Skrevet

Det er faktisk helt avhengig av interesse og motivasjon. Jeg er nok egentlig en ledertype, og tar automatisk ledelsen i situasjoner der det kreves at noen tar styringen, men har heller ingen problemer med å gå over til en følger om andre heller vil lede og er bedre egnet i den situasjonen. F.eks. var jeg en av de første på et ulykkessted, og de andre bare stod der eller virret rundt, så da tok jeg ledelsen og ropte ut kommandoer til de andre ("du, ring ambulanse, du, kom hit og hjelp med å ..." osv), men da det kom en annen til etter et par minutter som var sykepleier, overlot jeg fort ledelsen til henne fordi jeg regnet med at hun har mye høyere kompetanse enn meg.

Kommer det situasjoner, oppgaver ol. som ikke egentlig interesser meg, avventer jeg i det lengste og håper noen andre tar ledelsen. For min del må jeg være engasjert og trygg for å trives i en lederrolle. Er det snakk om å arrangere en avslutning f.eks. vil jeg helst bare få tildelt oppgaver, ikke lede.

Anonymkode: 7f420...aa9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere med nick trenger ikke svare, for dere har avslørt dere med innleggene her 

Selv er du nok helt klart en kjøttmeis. 

Anonymkode: 63f38...67a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selv er du nok helt klart en kjøttmeis. 

Anonymkode: 63f38...67a

Betyr det noe spesielt? Er det kodeord eller betegnelse på noe, kjøttmeis? 

Skrevet

Leder. Det ligger i mitt DNA.

Anonymkode: 8b187...d2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er faktisk helt avhengig av interesse og motivasjon. Jeg er nok egentlig en ledertype, og tar automatisk ledelsen i situasjoner der det kreves at noen tar styringen, men har heller ingen problemer med å gå over til en følger om andre heller vil lede og er bedre egnet i den situasjonen. F.eks. var jeg en av de første på et ulykkessted, og de andre bare stod der eller virret rundt, så da tok jeg ledelsen og ropte ut kommandoer til de andre ("du, ring ambulanse, du, kom hit og hjelp med å ..." osv), men da det kom en annen til etter et par minutter som var sykepleier, overlot jeg fort ledelsen til henne fordi jeg regnet med at hun har mye høyere kompetanse enn meg.

Kommer det situasjoner, oppgaver ol. som ikke egentlig interesser meg, avventer jeg i det lengste og håper noen andre tar ledelsen. For min del må jeg være engasjert og trygg for å trives i en lederrolle. Er det snakk om å arrangere en avslutning f.eks. vil jeg helst bare få tildelt oppgaver, ikke lede.

Anonymkode: 7f420...aa9

Tror jo en god leder nettopp vet å gi tøylene over til andre i visse situasjoner. Du er nok typisk leder etter min mening da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Leder. Det ligger i mitt DNA.

Hva betyr det? 

Skrevet

Det kommer jo helt an på situasjon, fagområde og hvem jeg har rundt meg. Er det noe jeg kan mye om og der det er naturlig at jeg tar en lederrolle, så kan jeg godt det. Er det et område der jeg har liten kompetanse, eller der jeg vet det er andre som er mye dyktigere enn meg selv, så overlater gjerne styringen til dem og avventer heller til jeg føler jeg kan nok. 

Skrevet

Vil si begge deler. Det falt seg helt naturlig å bli skiftleder på jobb. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva betyr det? 

At det faller meg naturlig. Og selv i settinger hvor jeg har tenkt «nå stiller jeg ikke til valg» eller «jeg holder kjeft, så slipper jeg å få noe ansvar» så har gruppa kikket rundt seg og latt blikket lande på meg. Jeg skulle lede dem. 

Skrevet

Jeg er en leder i de fleste sammenhenger. Likevel er jeg en god følger når jeg blir ledet godt. Når jeg har ledere som ikke er gode, er jeg ikke en god følger heller, dessverre... 

Anonymkode: 578b5...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...