Himmel og hav Skrevet 17. juni 2022 #1 Skrevet 17. juni 2022 Jeg har de siste årene blitt mer og mer glad i å dyrke ting selv i pallekarmer, krukker og bøtter (bedene mine er forbeholdt blomster). I år har jeg 5 sorter tomat, paprika, chili, hvitløk, div. urter, jordbær og pastinakk. Jeg har ei ledig bøtte og teller på knappene om jeg skal så reddiker eller kjøpe en agurkplante. Hva dyrker du i din hage?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Skrevet 17. juni 2022 Ingen verdens ting, men jeg har skikkelig lyst på jungelagurk!! Anonymkode: 48a16...91c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Skrevet 17. juni 2022 Tomater, snackagurk, regnbuegulrot og sukkererter Alt valgt ar ungene, de dyrker, vanner og spiser rett fra plantene. Småagurk et gøy, hadde det i fjor også, men det krever mye vanning. Anonymkode: a3092...978
Himmel og hav Skrevet 17. juni 2022 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ingen verdens ting, men jeg har skikkelig lyst på jungelagurk!! Anonymkode: 48a16...91c Det måtte jeg google. Er de gode?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Skrevet 17. juni 2022 Himmel og hav skrev (Akkurat nå): Det måtte jeg google. Er de gode? De er litt sure på smak, men vokser som ugress og er således godt egnet til å feks dekke en levegg eller blomstervegg Har planer om å ha sånne ved "stolpene" under terrassen, når jeg skal lage til en liten kjøkkenhage der Anonymkode: 48a16...91c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #6 Skrevet 17. juni 2022 Poteter i hagen, samt erter, bønner og jordbær i pallekarmer. Skal så litt plukksalat også, og litt spinat. De vokser villig. Anonymkode: 827ef...153
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #7 Skrevet 17. juni 2022 Og reddiker! De vokser også villig. Anonymkode: 827ef...153
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #8 Skrevet 17. juni 2022 Jeg har tomater som jeg sjelden liker så godt ellers. De smaker alltid godt hjemmedyrlet, som alt annet vil jeg si. Så har jeg Litchi, såkalt kjærlighetsfrukt, reddiker og jordbær. Lite og ikke så spennende, men alt dette er så godt å spise rett fra planter og busker, til å ha i salater og til ost. Jeg spiser dessverre de fleste tomatene litt før de er helt modne, for da er de aller best. Anonymkode: 38415...e58
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #9 Skrevet 17. juni 2022 Poteter, regnbuegulrøtter, pastinakk, sukkererter, grønne erter, flere typer salat, spinat, salat løk, rødløk, grønnkål, chili, tomat, agurk, blåbær, solbær, bringebær, rips, epler,pærer, moreller, plommer. Bor i storby, men har stor hage. Anonymkode: 86b17...2a6
Tresøtesmå141517 Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Poteter, regnbuegulrøtter, pastinakk, sukkererter, grønne erter, flere typer salat, spinat, salat løk, rødløk, grønnkål, chili, tomat, agurk, blåbær, solbær, bringebær, rips, epler,pærer, moreller, plommer. Bor i storby, men har stor hage. Anonymkode: 86b17...2a6 Ja, og masse jordbær 👌
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): De er litt sure på smak, men vokser som ugress og er således godt egnet til å feks dekke en levegg eller blomstervegg Har planer om å ha sånne ved "stolpene" under terrassen, når jeg skal lage til en liten kjøkkenhage der Anonymkode: 48a16...91c Våre ble veldig gode. Perfekt å slenge i matboksen til ungene og selv ungen som ikke liker agurk spiser disse for hun syns de er kule. Jeg syns de er de vanskligste å så. Enten så går det ikke eller så vokser de som ugress, ikke noe sammenheng med hvordan jeg sår de eller hvor jeg har de. Gurkmelon hadde vi noen år og de var kjempe morsomme. Så ut som små honningmeloner og inni vsr det som kjernen i en agurk og de smakte som kjernen, bare mer kraftig smak. Plants grodde som ugress og ga kilovis med frukt. Vi hadde de i drivhus, så ungene lekte bie og pollinerte. Gikk med en liten malekost og stsppa den i en hannblomst før de gjorde det samme med en hunnblomst. Enkelt å se forskjell når en har to blomster forran seg. Hadde også noen på trappa og i hagen, drivuset ble noen ganger litt for fult siden meg og ungene hadde så mye rart vi ville teste ut. ( 5 slag meloner, mange agurker i ulike varianger, tomater, tomatillo, paprikar, chili osv tar plutselig mye plass når de vokser) Jeg kjøpte ferdig sådd Stangselleri i ett gsrtneri ett år,det ble en suksess. Hadde de i en stor potte ute, tok noen uker før den skøyt fart. Vi hadde denne hele sommeren og høsten. Ungene kuttet av seg en stilk og spiste ofte, den bare fortsatte å vokse og vokse. Satte en kniv i jorden i potts for da kunne ungene bare kutte når de ville ha. Jeg er ikke glad i stangselleri, men merkelig nok laget jeg masse mat med dette. Brukte den mye når jeg laga frukt/grønnsaksfat til ungene når de hadde venner innom. Greit å ha noe som ikke en bare kan spise en kort periode eller bare kan høste en gang. Anonymkode: 9bbc9...f42
Himmel og hav Skrevet 17. juni 2022 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Poteter, regnbuegulrøtter, pastinakk, sukkererter, grønne erter, flere typer salat, spinat, salat løk, rødløk, grønnkål, chili, tomat, agurk, blåbær, solbær, bringebær, rips, epler,pærer, moreller, plommer. Bor i storby, men har stor hage. Anonymkode: 86b17...2a6 Hvor lenge har du pastinakken under fiberduk? Helt til den er moden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå