Gå til innhold

Hvor mye mat/forbruk til en tenåringsgutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 17 år flytter i høst for å ta vg3 et annet sted i landet. Han får borteboerstipend på litt under 5000 kr i mnd, og hybelen koster 4500 kr i mnd, inkludert strøm, Internett osv. Hvor mye tenker dere at er passende å beregne til mat/hygiene/fritid? 

Anonymkode: ad66c...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ca 8000 kr pr mnd hvis dere ikke betaler noe utenom.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Anonymkode: 5bd1a...2f2

8000 kr til mat og diverse? Er ikke det veldig mye? Eller tenkte du totalt, altså inkludert hybelen? 

PS, når jeg klikker på lenken din kommer det bare opp tomme felt, men takk uansett for tips til utregning 😊

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

8000 kr til mat og diverse? Er ikke det veldig mye? Eller tenkte du totalt, altså inkludert hybelen? 

PS, når jeg klikker på lenken din kommer det bare opp tomme felt, men takk uansett for tips til utregning 😊

HI

Månedlige utgifter for hele husholdet i 2022

Person 1: Gutt 14 til 17 år.

Individspesifikke utgifter

• Mat og drikke3 510
  • Klær og sko760
  • Personlig pleie450
  • Lek og mediebruk1 410
  • Reise (kollektivt)407
  • Spedbarnsutstyr0
  • Sum6 537

Husholdsspesifikke utgifter

• Andre dagligvarer420
  • Husholdningsartikler400
  • Møbler490
  • Mediebruk og fritid2 030
  • Bilkostnader (drift, vedlikehold)0
  • Barnehage0
  • Aktivitetsskole (SFO)0
  • Sum3 340

Totalt forbruk

• Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningenkr 9 877,00

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

HI

Jeg synes ikke det var mye. Det går jo fort 1-2000 kr på mat og så skal strøm, kollektivtransport, mobil, trening og andre ting dekkes. 

Anonymkode: 62690...80f

Skrevet

Jeg synes ikke det var mye. Det går jo fort 1-2000 kr på mat og så skal strøm, kollektivtransport, mobil, trening og andre ting dekkes. 

Så nå at strøm og internett var inkludert. Da hadde jeg kanskje lagt med på 5000-6000 kr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så nå at strøm og internett var inkludert. Da hadde jeg kanskje lagt med på 5000-6000 kr. 

Også heller gi litt ekstra ved behov eller uventede utgifter osv. 

Skrevet

Jeg burde kanskje spesifisert at mobil dekker vi fra før, nå tenkte jeg mer spesifikt på mat/hygiene og litt lommepenger ellers. Han skal bo på et veldig lite sted der alt er i gangavstand og det er lite å finne på av aktiviteter som koster penger.

HI

Skrevet

Husk at han skal betale ting som frisør, hjemreisen, skolebøker, kino, treningsavgift, utskiftning av møbler, tannlege, lege, Spotify  toalettpapir, såpe, kantine osv. 

Jeg synes det må være mye bedre å sette opp et budsjett over hva han trenger, med utgangspunkt i zifotallene, enn å lære ham at han bestandig får mer hvis kontoen er tom. Hvis dere er redde for at det skal bli for lite penger på slutten av måneden kan dere gi ukentlige overføringer i steden for månedlige.

Skrevet

Husk at han skal betale ting som frisør, hjemreisen, skolebøker, kino, treningsavgift, utskiftning av møbler, tannlege, lege, Spotify  toalettpapir, såpe, kantine osv. 

Jeg synes det må være mye bedre å sette opp et budsjett over hva han trenger, med utgangspunkt i zifotallene, enn å lære ham at han bestandig får mer hvis kontoen er tom. Hvis dere er redde for at det skal bli for lite penger på slutten av måneden kan dere gi ukentlige overføringer i steden for månedlige.

Vi kommer nok til å sette opp et budsjett. Han er veldig økonomisk av seg, og utrolig pragmatisk (er typen som ikke vil ha nye sko fordi "jeg har jo sko!"), og er litt introvert, så blir neppe mye uteliv og sånt vil jeg tro. Reiser hjem betaler vi/blir dekket av stipend. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sønnen min på 17 år flytter i høst for å ta vg3 et annet sted i landet. Han får borteboerstipend på litt under 5000 kr i mnd, og hybelen koster 4500 kr i mnd, inkludert strøm, Internett osv. Hvor mye tenker dere at er passende å beregne til mat/hygiene/fritid? 

Han kan søke bidrag fra dere.

Anonymkode: 89d3a...3d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Han kan søke bidrag fra dere.

Anonymkode: 89d3a...3d8

Det trenger han ikke, vi har planer om å gi ham penger nok til å klare seg fint, jeg bare lurte litt på sånn omtrent hvor mye vi burde beregne på mat/hygiene/fritid. Nå er han jo en av en relativt stor familie, så jeg sliter litt med å nedskalere til bare én person med tanke på mat f.eks. 😊

HI 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min har bodd på hybel i år og har fått ca 4500 i borteboerstipend. Hybel har kostet 3000 inkludert strøm og internett. Dvs at han han hatt 1500 til mat. 

nå har han vært hjemme kanskje annenhver helg, men 1500 har holdt til mat og hygiene. Så har han jobbet noe ved siden av som har dekt bensin, fest ol. Klær har han nok kjøpt minimalt av

Anonymkode: c705b...408

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min har bodd på hybel i år og har fått ca 4500 i borteboerstipend. Hybel har kostet 3000 inkludert strøm og internett. Dvs at han han hatt 1500 til mat. 

nå har han vært hjemme kanskje annenhver helg, men 1500 har holdt til mat og hygiene. Så har han jobbet noe ved siden av som har dekt bensin, fest ol. Klær har han nok kjøpt minimalt av

Vi har familieabonnementet på Spotify, netflix, Disney og TV2 Play så det kun mobil han kjøper utenom. Håret klippes med maskin så ingen utgifter der heller. 

møbler trengte han ikke. Skolebøker får de jo på skolen, bortsett fra toalettpapir, en dussjsåpe i ny og ne, og noe vaskemidler går det svært lite til husholdningsitgifter. 

Sifo-budsjetter er ikke laget for en aleneboende hybelboer som kommer hjem i feriene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi har familieabonnementet på Spotify, netflix, Disney og TV2 Play så det kun mobil han kjøper utenom. Håret klippes med maskin så ingen utgifter der heller. 

møbler trengte han ikke. Skolebøker får de jo på skolen, bortsett fra toalettpapir, en dussjsåpe i ny og ne, og noe vaskemidler går det svært lite til husholdningsitgifter. 

Sifo-budsjetter er ikke laget for en aleneboende hybelboer som kommer hjem i feriene. 

Nei, jeg synes også det virket veldig høyt. Klær, sko ol. har han jo nok av, kan ev. få når han er hjemmom. Jeg hadde tenkt rundt 3000 kr til mat/hygiene, men kanskje vi bare får se 😊

HI

Skrevet

Jeg burde kanskje spesifisert at mobil dekker vi fra før, nå tenkte jeg mer spesifikt på mat/hygiene og litt lommepenger ellers. Han skal bo på et veldig lite sted der alt er i gangavstand og det er lite å finne på av aktiviteter som koster penger.

HI

Hvis det er noen hjelp, sønnen min har laget seg matbudsjett. Nå bor han hjemme, men han bulker og er treningsentusiast, så her går det over 4000 kcal om dagen. Budsjettet hans viser rett i overkant av 500 kr til mat hver uke. Kjøper stor pose med ris, har egen riskoker, frosne grønnsaker og megapakke med kjøtt 😅 

Jeg ville sagt 2000 kr til mat pr mnd er helt greit. Skal de kose seg ekstra, så må de som alle andre få seg en jobb til slikt, eller lære seg noen oppskrifter fra fattig student 😃

Anonymkode: d40c7...e46

Skrevet

Takk for tips av nettsiden, lurer mye på det samme. 16 åringen flytter på internatskole... der er jo mat og losji dekket, vi betaler for mobil og nett. Jeg har tenkt at 1500,- pr måned til ekstra bør holde til evt reiser hjem, litt sminke, klær, og ekstra mat. men mulig jeg har vært for gnien. den siden  foreslår rundt 2000,-. må tenke litt

Anonymkode: 0c832...d5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er noen hjelp, sønnen min har laget seg matbudsjett. Nå bor han hjemme, men han bulker og er treningsentusiast, så her går det over 4000 kcal om dagen. Budsjettet hans viser rett i overkant av 500 kr til mat hver uke. Kjøper stor pose med ris, har egen riskoker, frosne grønnsaker og megapakke med kjøtt 😅 

Jeg ville sagt 2000 kr til mat pr mnd er helt greit. Skal de kose seg ekstra, så må de som alle andre få seg en jobb til slikt, eller lære seg noen oppskrifter fra fattig student 😃

Anonymkode: d40c7...e46

Ja, 2000 kr var litt nærmere det jeg selv tenkte. Så litt ekstra til diverse.

Akkurat i dette tilfellet blir ikke jobb ved siden av aktuelt. Han skal gå på en ganske tøff linje der han i tillegg "må" (virkelig bør!) ta fire privatisteksamner i tillegg til skolen, og må holde det høye snittet sitt, for å komme inn på den høyere utdanningen han ønsker. Vi vil at han skal ha fullt fokus på skole dette året, så kan jobb komme senere. 

HI

Skrevet

Jeg ville lagt meg på tilsvarende sum som Lånekassen. Det er vel 8600 kroner. 5000 har han allerede fått, så si 3500 kroner til mat og annet. 

Anonymkode: c6dae...7dd

Skrevet

Gjelder familieabonemang for barn som har flyttet hjemmefra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Gjelder familieabonemang for barn som har flyttet hjemmefra?

Barn som studerer borte beholder folkeregisteradressen sin hjemme, så de regnes som en del av familien der det trengs. Min sønn går fremdeles innunder familien når det kommer til reiseforsikring og medlemskap i NAF.

Strømmetjenester deler du jo passord med de du vil, spiller ingen rolle hvor de bor. Det er en begrensning på hvor mange som kan være pålogget om gangen, ikke hvor de bor.

Anonymkode: 3a7bc...894

Skrevet

Ja, 2000 kr var litt nærmere det jeg selv tenkte. Så litt ekstra til diverse.

Akkurat i dette tilfellet blir ikke jobb ved siden av aktuelt. Han skal gå på en ganske tøff linje der han i tillegg "må" (virkelig bør!) ta fire privatisteksamner i tillegg til skolen, og må holde det høye snittet sitt, for å komme inn på den høyere utdanningen han ønsker. Vi vil at han skal ha fullt fokus på skole dette året, så kan jobb komme senere. 

HI

Prøv å leve på den summen selv. Du har sikkert også klær nok og trenger ikke annet enn rimelig mat fra matbutikken, litt toalettpapirog en såpe i ny og ne.

Tenker du at han aldri skal kunne ta en tur på kino eller en fest med venner? Ikke et nytt klesplagg, ingen trening, frisør eller noe sånt?

Skrevet

Prøv å leve på den summen selv. Du har sikkert også klær nok og trenger ikke annet enn rimelig mat fra matbutikken, litt toalettpapirog en såpe i ny og ne.

Tenker du at han aldri skal kunne ta en tur på kino eller en fest med venner? Ikke et nytt klesplagg, ingen trening, frisør eller noe sånt?

Klær og frisør kan han jo fikse når han er hjemme, han trenger ikke eget budsjett for det. Tusen kr i mnd til kino osv er mye mer enn jeg bruker. 

Anonymkode: 31259...b52

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Klær og frisør kan han jo fikse når han er hjemme, han trenger ikke eget budsjett for det. Tusen kr i mnd til kino osv er mye mer enn jeg bruker. 

Anonymkode: 31259...b52

Problemet blir at med så stramt budsjett kan han ikke klare vanlige utgifter selv. Han vil være avhengig av å komme hjem og spørre pent for at skal betale helt nødvendige utgifter.

Skrevet

Det er penger til mat og hygiene det i praksis er snakk om. Syns 500kr i uken er lite (blir 2000kr i mnd). Tror jeg hadde prøvd 3000kr i mnd.

Anonymkode: b3711...de8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...