Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er aldri alene.Da mener jeg aldri.
(Teller ikke med de 4 minuttene kjøretid til jobb).

Jeg klarer ikke dette. Er det bare meg? Jeg har barn rundt meg hele tiden, alt går i 100. Jeg har full jobb og mister meg selv helt føler jeg. Jeg kan aldri være med på noe annet enn det som har med barna å gjøre. Jeg er så lei meg…jeg vil bare ha en time pause🥺

Anonymkode: 6f3e5...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som man reder, så ligger man. Du får null sympati herfra. 

Anonymkode: 0c286...17b

Skrevet

Hvorfor finner du ikke en barnepasser? Så kan du ta deg litt egentid når du har behov for det. Et døgn på hotell eller om barnepasser har barnet/barna hos seg et døgn. Kanskje h*n passer bare mens du trener eller går tur. 

Anonymkode: cd8d1...f9f

Skrevet

Føler med deg. Barna blir større og snart får du mer tid enn du vet hva du skal bruke den på. Prøv å snu tankene litt, og hør om noen rundt deg kan samkjøre til trening ol så dere får en ettermiddag fri annenhver uke f.eks. 

Anonymkode: cbc07...7f2

Skrevet

Jeg har full forståelse!! Har du ungene 100% alene? I så fall ville jeg ha funnet meg en barnevakt. Lys ut på Facebook, spør kollegaer om de kjenner noe.. hva som helst. Har selv mann som er mye borte i jobben og blir tidvis sprø!

Anonymkode: 95e66...af5

Skrevet

De fleste av oss har vært der 🤪 Som hun andre sier: dette går faktisk over. Plutselig en dag er de borte på trening samtidig. Overnatter hos venner. Er på kino. Det går fortere enn man tror. Det du beskriver er livet i en fase for veldig veldig mange. Du må nesten stå i det - neste fase venter rett rundt hjørnet. I mellomtiden bør du kanskje finne noen til å passe barna en time eller to innimellom hvis seter for ille. 

Anonymkode: b3ba3...daf

Skrevet

Nå sier du ingenting om hvor mange barn og alder, så jeg tar utgangspunkt i meg selv. 

Helt fra sønnen var liten, har jeg hatt 30-50 min "mammatid" etter middag. Da ser jeg Home and Away. Da er det ikke lov å snakke til meg og han må leke på egenhånd. Da han var baby, betød det å ligge i lekegrind eller gulvet alene, men aldri noe skrikekur altså. 

Dette har jeg holdt slavisk på i alle år. Nå går mammatiden til mer enn Home&Away, men nå er han 8 år og er mer uten meg enn med. Jeg kan fortsatt si at "nå er jeg ikke her i 30 min", da er jeg gjerne på rommet mitt og leser eller noe. Da kommer han ikke inn om det ikke er noe livsviktig (noe det sjeldent er). 

Det er lov å be barna være/leke på rommet i en halvtime eller gå ut en time, gitt at alderen tilsier det er greit. 

Anonymkode: f7247...9ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg klarer ikke dette. Er det bare meg? Jeg har barn rundt meg hele tiden, alt går i 100. Jeg har full jobb og mister meg selv helt føler jeg. Jeg kan aldri være med på noe annet enn det som har med barna å gjøre. Jeg er så lei meg…jeg vil bare ha en time pause🥺

Da ser du på tv etter at de har lagt seg. Tenk, snart er de eldre, da har du ett hav av tid. Unntakstilstand nå. 

Jeg ser på tv osv etter par timer alene på natten. 

Prøve å finne løsninger. Nabo ungdom som kan avlaste? 

Anonymkode: a0ea8...72f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nå sier du ingenting om hvor mange barn og alder, så jeg tar utgangspunkt i meg selv. 

Helt fra sønnen var liten, har jeg hatt 30-50 min "mammatid" etter middag. Da ser jeg Home and Away. Da er det ikke lov å snakke til meg og han må leke på egenhånd. Da han var baby, betød det å ligge i lekegrind eller gulvet alene, men aldri noe skrikekur altså. 

Dette har jeg holdt slavisk på i alle år. Nå går mammatiden til mer enn Home&Away, men nå er han 8 år og er mer uten meg enn med. Jeg kan fortsatt si at "nå er jeg ikke her i 30 min", da er jeg gjerne på rommet mitt og leser eller noe. Da kommer han ikke inn om det ikke er noe livsviktig (noe det sjeldent er). 

Det er lov å be barna være/leke på rommet i en halvtime eller gå ut en time, gitt at alderen tilsier det er greit. 

Anonymkode: f7247...9ac

Skulle like å vite hvordan du praktiserer dette når barnet er fra 1 til 5 år.

Anonymkode: cd8d1...f9f

Skrevet

Som andre her sier, snart får du mer tid. Hadde det som deg med 3 barn, full jobb i turnus og en mann som jobba turnus og studerte mens ungene var små. Nå er de blitt store og har mer enn nok tid. Men det er viktig å finne de små pusteromma i hverdagen selv om barna er små. Utrolig hva en time fritid kan gjøre. Jeg måtte rett og slett bli flinkere til å la ting ligge for å få noen pusterom. Fant jo ut at det var ingen som tok skade av om gulvet ikke var støvsugd eller tøyhaugen lå til neste dag. Som ei jeg kjenner sa til meg. Når en har tre gutter får besøk finne seg i at det lukter tiss på do 😅

Anonymkode: cb84c...447

Skrevet

Da må du lage deg små hull i hverdagen hvor du kan få hente deg inn. Sett barna foran tv, iPad eller hva som funker. Skaff en trillepike/gutt. Ta deg 30 min timeout før du henter i barnehagen. 

Det er en begrenset hvor lenge barna trenger deg så fysisk hele tiden, men det hjelper lite å tenke på nå. 

Anonymkode: 00462...6c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Som man reder, så ligger man. Du får null sympati herfra. 

Det klarer hun seg sikkert fint uten. De fleste har det nok best uten deg på generell basis. 

Skrevet

Her er jeg helt alene med 2 barn. Og da de var små, var det veldig tøft i perioder. Men nå er de blitt 15 og 20 år gamle, og nå savner jeg tiden da de var mindre. 

Jeg synes alt ble lettere den dagen minste startet på skolen. 

Anonymkode: de41f...7d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Har du ingen partner eller familie?

Anonymkode: 67fb2...878

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det klarer hun seg sikkert fint uten. De fleste har det nok best uten deg på generell basis. 

Du mener det, ja. Du prater som du har vett til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du mener det, ja. Du prater som du har vett til. 

Slike gnagsår som deg klarer man seg best uten. 

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet her. Jeg har alltid vært alene med mine tre barn. Men da de var små la de jo seg mellom 19 og 20 på kvelden, dvs. flere timer med alenetid. Tiden mellom barnehagen og leggetid bør man bruke på barna synes jeg, omtrent den eneste tiden de har med foreldrene i løpet av uka. Og som flere sier, alenetid blir det mer enn nok av når barna vokser til.

Anonymkode: 60b9a...389

Skrevet

Det er tøft og intenst mens det står på. Det er lett for oss som er over denne perioden å tenke at det snart går over, men det virker ikke slik når man står midt i det. Hvor gamle er barna dine? Har du ikke noen våkentid etter at de er lagt? Husker mine hadde perioder der de kun sov hvis jeg lå musestille ved siden av dem, og at jeg var for sliten til å ta tak i det, men det gikk over det også. Hvis du føler det rakner helt må du be om hjelp. Det kan kanskje hjelpe om bare ett av barna er på overnatting en gang i blant, eller borte på besøk noen timer. 

Anonymkode: 8ce5b...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt problemet her. Jeg har alltid vært alene med mine tre barn. Men da de var små la de jo seg mellom 19 og 20 på kvelden, dvs. flere timer med alenetid. Tiden mellom barnehagen og leggetid bør man bruke på barna synes jeg, omtrent den eneste tiden de har med foreldrene i løpet av uka. Og som flere sier, alenetid blir det mer enn nok av når barna vokser til.

Mener du for alvor at du ikke skjønner at noen kan ha andre problemer og utfordringer enn deg?? Har man barn med stort aldersspenn, for eksempel, har man våkne unger både sen kveld og tidlige morgener. Og at man får alenetid om noen år hjelper lite når man holder på å drukne nå. 

Skrevet

Skjønner deg så godt! Husker at jeg gledet meg til å dra til tannlegen fordi jeg var desperat etter litt egentid! 

Heldigvis blir det bedre, men det er tøft når det står på. 

Nå vet jeg ikke hvor store ungene dine er, men jeg har laget meg noen små "lommer", hvor det ikke er lov til å forstyrre meg. F.eks "nei nå drikker jeg kaffe, jeg kan hjelpe deg etterpå". Og så står jeg hardt på det (selvsagt innen rimelighetens grenser). Og nå er det blitt sånn at når mamma drikker kaffe, så er det ikke noen vits i å mase. 

Anonymkode: c2408...5ba

Skrevet

Hent i barnehagen en halv time senere enn du pleier så har du mer overskudd når du henter. 

Finn frem frukt og litt sunn snacks, sett på tv, og gå på rommet og slapp av i 20-30 min. 

Start tidligere med legging, så får du mer tid på kvelden. 

Finn noen som kan passe barna, så du får slappe av litt. 

Gå ned i stilling på jobb, 90% en periode kanskje . 

Si ifra hvordan du har det til venner og familie, kanskje noen kan hjelpe litt. 

Anonymkode: 5870c...574

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har du generelt problemer med empati? Eller med evnen til å forestille deg at det finnes en hel verden utenfor din egen?

Anonymkode: 8ebfc...dcc

Skrevet

Jeg føler med deg og kjenner meg igjen - du er ikke alene. Jeg vet ikke hvilke muligheter du har, men hvis du klarer å ta grep og finne en måte du kan få deg litt egentid, håper jeg du gjør det. Strekk ut en hånd.

Klem 

Anonymkode: 8ebfc...dcc

Skrevet

Har vært der selv. Her ble det så gale at jeg ikke lenger trivdes son mamma ettersom jeg aldri fikk noe tid til bare meg. Ansatte en fantastisk flink barnevakt å det ble redningen her. Jeg ble en bedre mamma av å kunne ha litt barnefri der jeg kunne være med venner,gå kino,gå på standup osv. Jeg kan ikke bare være mammaen til "Ole",jeg trenger også å bare kunne være meg innimellom. Skulle jeg bare vært mammaen til "Ole" så hadde jeg ikke trivdes i mammarolllen.

Anonymkode: b7d9e...87b

Skrevet

Jobb deltid. Reduser forbruk og stress.

Anonymkode: 9c386...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...