Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #1 Skrevet 7. juni 2022 Som i at du var trygg på at de kunne flyte, svømme godt over og under vann? Er det viktig for deg at de kan svømme tidlig? Anonymkode: 386e3...416
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #2 Skrevet 7. juni 2022 Jeg er svømmekurs-damen fra den andre tråden. Mitt barn hadde akkurat fylt sju og lærte å svømme over og under vann omtrent samtidig. Kan fortsatt ikke flyte uten å bevege seg, men vi jobber med saken. Jeg skulle gjerne sett at hun hadde lært det før, men sånn ble der nå engang. Det viktigste er at de kan det godt før de blir gamle nok til å dra på badeturer og sånt alene uten voksne. Anonymkode: c84e3...b15
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #3 Skrevet 7. juni 2022 De var 8 år. De har i alle år tilbrakt mye tid i vann og de har gått på svømmekurs. Vi tilbringer såpass mye tid i vann at det har vært viktig å tidlig lære å svømme. Anonymkode: a1c98...605
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #4 Skrevet 7. juni 2022 Begge mine lærte å svømme 10-15 meter eller deromkring da de var rundt 6 år gamle. Da kunne de også flyte, dykke etter ringer o.l. Men svømmedyktig etter Norges Svømmeforbunds definisjon ble nok min eldste først i 9-årsalderen, selv om hun svømte som en fisk både over og under vann lenge før det. Anonymkode: 7f7c7...14f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. juni 2022 #5 Skrevet 7. juni 2022 Det har vært veldig viktig for oss at de har lært å svømme tidlig . Begge kunne svømme over og under vann før de begynte på skolen. Akkurat når de var svømmedyktige i følge definisjonen vet jeg ikke. Ungene er vokst opp med båt og vi reiser mye så det å kunne svømme og det å være trygg i og rundt vann har vi vært opptatt av fra de var bitte små.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #6 Skrevet 7. juni 2022 Begge våre har vært det når de var rundt 5 år gamle. Vi er i syden om sommeren noe som har gjort det enklere å lære å svømme siden de er i bassenget hele dagene. Anonymkode: 1d1d4...7d8
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #7 Skrevet 7. juni 2022 Vi har fire barn, og de har lært seg å svømme på ulike tidspunkt og måter. Den som var yngst av dem var 5 år og brukte teknikken med å svømme under vann, så opp å trekke pusten, og så fortsette under vann (og hadde et utrolig tempo på denne måten), mens den som var eldst var 7 år og svømte kun med hodet over vann. For meg er det utrolig viktig at barna har blitt svømmedyktige. Jeg vil dra det så langt som å si at det er en av de viktigste tingene man lærer barna sine, og noe man bør prioritere høyt. Vi bor dessverre ikke slik til at vi har hatt god tilgang til svømmebasseng innendørs, så mye av opplæringen har skjedd i vann og sjø ute om sommeren. Anonymkode: ab944...e00
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #8 Skrevet 7. juni 2022 Vi har en badenymfe. Hun lærte seg da hun var 6 år, vi har hytte ved sjøen så har vært mye i vann. Broren på 5 øver seg, tenker han kan det når han blir 6 også. Jeg var livredd vann da jeg var liten. Mamma kan ikke svømme. Så jeg lærte det på skolen. Var vel ca 7 år. Hva er tidlig? Jeg synes for barnets del at det er fint å lære seg det fra 7 års alder. Mtp å bade med venner. Og sikkerhet selvfølgelig. Anonymkode: d68bf...b71
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #9 Skrevet 7. juni 2022 De har kommet seg greit rundt i vannet tidlig, under vann, hundesvømming osv, men riktige svømmetak med hodet over vann har de mellom 4 og 7 år når de har mestret. Vi bor ved sjøen og har basseng i hagen så svømmeferdigheter har vært viktig. Anonymkode: d28e4...d03
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #10 Skrevet 7. juni 2022 Eldste barnet var svømmedyktig 5 år gammel. Andre barnet var vel 11 år. Andre barnet har Asperger, og har aldri vært så glad i vann. Og redd for det da han var mindre. Så var en stor kamp å få han svømmedyktig. Mens første barnet har alltid vært tidlig ute med ting, og bare lært ting selv. Vi var på 2 ukers ferie i utlandet den sommeren, og fra dag 3 svømte hun både over og under vann. Kunne fint svømme 30 m uten noe problem. Og startet da på svømming den høsten, og ble ennå tryggere. Anonymkode: ed9fe...cf9
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #11 Skrevet 7. juni 2022 Eldste var 8, mellomste 6 og yngste var vel 5 år og er nå en av de beste i sin årsklasse på 200 m butterfly i landsdelen. Anonymkode: 9c642...a68
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #12 Skrevet 7. juni 2022 Det virker som mange her ikke vet hva som kreves for å være "svømmedyktig". Jeg tviler på at barna deres kunne svømme 200 meter på rygg og bryst som 5-6-åringer. Eller mente du, HI, å spørre om når de lærte å svømme? Anonymkode: 7f7c7...14f
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #13 Skrevet 7. juni 2022 Mine har brukt laaaaaang tid på å lære seg svømming. Vi har vært mye i vann, men likevel altså. De var vel ca. 7 år når de klarte å forflytte seg 25 meter uten å drukne, men å kalle det svømming er jeg ikke sikker på om jeg kan gjøre. De var vel nærmere 9 år før de virkelig kunne svømme. Anonymkode: 57e5b...7c8
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 Mine har kunnet svømme godt over og under vann fra cirka 5 år. Begge elsker å bade, svømme, snorkle etc og er mye ved sjøen og i båt, så de lærte det tidlig. Selvom de svømte godt og var trygge i vann har jeg vært nøye med tilsyn, det er mye som kan skje likevel. De har hoppet fra båten og svømt på dypt vann fra 6 år, men aldri uten at voksne er i nærheten og passer på dem. Anonymkode: 05351...9a2
☆☆☆ Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 7-8 år tenker eg. "Hundesymjiing" med ukoordinerte armar og bein frå 6-årsalder og gradvis bedre derfrå. Det var viktig for oss at dei lærte å symje, og dei har gått på symjetrening frå dei byrja på skule.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det virker som mange her ikke vet hva som kreves for å være "svømmedyktig". Jeg tviler på at barna deres kunne svømme 200 meter på rygg og bryst som 5-6-åringer. Eller mente du, HI, å spørre om når de lærte å svømme? Anonymkode: 7f7c7...14f Min yngste kunne svømme så langt da hun var 5 år, men ikke med vanlig brystsvømming eller ryggsvømming, nei. Jeg svarte nok mest på når de lærte seg å svømme 😊 Anonymkode: ab944...e00
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 De lærte å svømme da de var 6, 5 og 3 år, men svømmedyktige som beskrevet over her var de nok ikke før i 8 års alderen. Vi er i svømmehall fra 1-4 ganger i uken. Å lære å svømme er noe av det viktigste man gjør, det redder liv. Anonymkode: 45794...037
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Begge kunne svømme når de var mellom 4-5år mins jeg å huske, men klarte seg selv i vannet før det. Der vi bader oftes er det høyt vann og ungene har hoppet utifra de har vært 1,5år. Alltid vært voksne rundt de, men de har kommet seg rundt alene. Ikke aner jeg hvordan, men de kom seg inn til trappa når de hoppa. Svømme til flytebrygga klarte de først ved 4-5års alder når de knakk koden for skikkelige svømmetak. Tantebarnet mitt svømte før han var to år. Mest rastløse ungen jeg har møtt og han skal gjøre alt som storesøsken og søskenbarn gjør. Tre år sto han på vannski. Bonusbarna mine svømte først når de var rundt 8år begge to. De likte ikke vannet slik som mine unger, mine nytter det ikke å spørree hvor mange ganger de har badet om dagen men vi må spørre hvor mange timer. Om deg er ti eller tyve grader i vannet har ikke noe å si. Er det is på vannet så er det bare å kakke hull i isen. Anonymkode: 52a4f...99f
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #19 Skrevet 7. juni 2022 Eldste var 8, mellomste 4 og minste var 6 Anonymkode: 7476b...6ba
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #20 Skrevet 7. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi har fire barn, og de har lært seg å svømme på ulike tidspunkt og måter. Den som var yngst av dem var 5 år og brukte teknikken med å svømme under vann, så opp å trekke pusten, og så fortsette under vann (og hadde et utrolig tempo på denne måten), mens den som var eldst var 7 år og svømte kun med hodet over vann. For meg er det utrolig viktig at barna har blitt svømmedyktige. Jeg vil dra det så langt som å si at det er en av de viktigste tingene man lærer barna sine, og noe man bør prioritere høyt. Vi bor dessverre ikke slik til at vi har hatt god tilgang til svømmebasseng innendørs, så mye av opplæringen har skjedd i vann og sjø ute om sommeren. Anonymkode: ab944...e00 Er de svømmedyktig når de bare kan svømme under vann. Slik gjør min 8 åring og,men slit med å få hodet opp.🙈 Tips til å lære de å svømme over vann? Anonymkode: 73992...5ab
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #21 Skrevet 7. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er de svømmedyktig når de bare kan svømme under vann. Slik gjør min 8 åring og,men slit med å få hodet opp.🙈 Tips til å lære de å svømme over vann? Anonymkode: 73992...5ab Hvorfor skal de lære å svømme over vann? Ingen svømmestil, bortsett fra "gammel dame stilen", tilsier at man skal svømme med hodet over vann. Kun opp med hodet for å puste. Mine kunne svømme 25m da de var ca 5 og 6 år, lengre ca 1 år etter. Begge startet på svømming som babyer og fortsatte til de var ca 10 år. Anonymkode: 22e3d...a73
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #22 Skrevet 7. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal de lære å svømme over vann? Ingen svømmestil, bortsett fra "gammel dame stilen", tilsier at man skal svømme med hodet over vann. Kun opp med hodet for å puste. Mine kunne svømme 25m da de var ca 5 og 6 år, lengre ca 1 år etter. Begge startet på svømming som babyer og fortsatte til de var ca 10 år. Anonymkode: 22e3d...a73 Ok, tenkte de måtte det for å være svømmedyktig. Anonymkode: 73992...5ab
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. juni 2022 #23 Skrevet 7. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ok, tenkte de måtte det for å være svømmedyktig. Anonymkode: 73992...5ab Hva vil det si å være svømmedyktig? Kompetansemålet for svømmedyktighet etter 4. trinn sier at «eleven skal vere svømmedyktig ved å falle uti på djupt vatn, svømme 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg), så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land». En svømmer defineres som en som kan håndtere et uventet fall ut i dypt vann (Whiting, 1971). En svømmedyktig elev behersker grunnleggende svømmeferdigheter som har betydning i forhold til trygghet i vann og selvberging og livredning. Disse ferdighetene er i kompetansemålene knyttet opp mot forståelse og refleksjoner rundt trygg ferdsel i-, ved-, og på vann, båtvett, isvett og sjøvett, og det å ivareta egen sikkerhet og tilkalle hjelp hvis ulykken er ute.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #24 Skrevet 7. juni 2022 De gikk begge på svømmekurs fra de var 5 men de brukte 4-5 år på å gå fra å være total skrekkslagne i vann til å bestå 4. klassekravet. Vi har vært på hytta ved sjø om sommeren, men de trengte tiden med svømmelærere til å bli trygge nok. vi bor i innlandet og siden jeg og far har litt vannskrekk selv så er det begrenset hva vi fikk til i tillegg til svømmekursene. Men nå som 12-16 åringer er det ekstremt trygge i vann. 16 åringen har godkjent livredningsbevis . Men akkurat når de kunne svømme bryst vet jeg ikke, på kursene så lærte de jo alt mulig annet først... Veldig enig i at å lære å svømme er superviktig, men det skjer virkelig i ulik takt det så jeg i de 7 årene vi var med i svømmeklubben, noen fosse gjennom kursene og noen sitter på kanten i et halvt år... Anonymkode: f64df...e75
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2022 #25 Skrevet 7. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): De lærte å svømme da de var 6, 5 og 3 år, men svømmedyktige som beskrevet over her var de nok ikke før i 8 års alderen. Vi er i svømmehall fra 1-4 ganger i uken. Å lære å svømme er noe av det viktigste man gjør, det redder liv. Anonymkode: 45794...037 Bare nysgjerrig: hvordan får dere tid til å være i svømmehallen fire ganger på en uke når dere har tre barn? Mine barn går på masse andre aktiviteter også, i tillegg til svømmekurs en gang i uka.. Anonymkode: 3ed40...f4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå