Gå til innhold

Hvordan beregne bidragsforskuddet i forhold til samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ungene 50/50 og det er hos meg barna har bostedsadresse. 

Vi har frem til nå hatt privat avtale ang bidrag, men jeg vet at han har gått opp i lønn, samtidig som jeg har gått ned i lønn. Han har betalt det samme i bidrag i 4 år nå.

Nå har han truet meg med å "søke om" at bidraget skal betales gjennom nav og at jeg derfor ikke får bidrag på 4 måneder (han har ikke peiling og tror at han slipper å betale for de fore månedene etter at nav har fastsatt bidraget).

(Jeg har forresten ikke bedt ham om mer i bidrag, det er han som er sur på meg for ett eller annet, så han vil straffe meg med at jeg ikke får penger på 4 måneder).

Uansett, når han er så kjip så har jeg sagt at han bare må sette igang med søknadsprosessen også får han betale det de mener er rett når den tiden kommer.

Men hva får jeg i bidragsforskudd? Jeg ser at det står noen satser på nav, men det står ingenting om det har noe hvordan samværet er fordelt. Det må jo ha noe å si det også?

Det kan vel ikke være samme sum om har hadde hatt de 30% som 50%?

Jeg skal ha forhøyet forskudd i forhold til inntekten min og den summen som blir oppgitt er høyere enn det jeg får av ham nå liksom

Anonymkode: 93af1...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du bidragskalkulatoren skal det gjøres trekk for samvær. 

Forøvrig er Bidragsforskudd ikke det samme som at nav fastsetter bidraget framfor at dere har privat avtale. 

Anonymkode: 744c8...fbc

Skrevet

Hvorfor skal han ikke betale bidrag i 4 mnd da tror han? Mener han at han slipper betale i behandlingstiden?

Tror du blander litt her, for bidragsforskudd er ikke det samme som at nav fastsetter hva far skal betale. Bidragsforskudd er en liten sum man kan få når samværsforelder ikke betaler, det er en mye lavere sum enn faktisk bidrag. Det er en støtte man får fra nav om f.eks far nekter å betale, ikke har betalingsevne e.l.

Når nav fastsetter bidrag bestemmer de bare hva du skal ha, også må far betale det. Nekter han å betale kan du få bidragsforskudd, men far setter seg da i gjeld til staten (bidragsgjeld) og det er ikke å anbefale for han, da trekker de skattepenger osv for å få tilbake pengene.

Anonymkode: 22f3c...103

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal han ikke betale bidrag i 4 mnd da tror han? Mener han at han slipper betale i behandlingstiden?

Tror du blander litt her, for bidragsforskudd er ikke det samme som at nav fastsetter hva far skal betale. Bidragsforskudd er en liten sum man kan få når samværsforelder ikke betaler, det er en mye lavere sum enn faktisk bidrag. Det er en støtte man får fra nav om f.eks far nekter å betale, ikke har betalingsevne e.l.

Når nav fastsetter bidrag bestemmer de bare hva du skal ha, også må far betale det. Nekter han å betale kan du få bidragsforskudd, men far setter seg da i gjeld til staten (bidragsgjeld) og det er ikke å anbefale for han, da trekker de skattepenger osv for å få tilbake pengene.

Anonymkode: 22f3c...103

Han "slipper" å betale frem til saken er ferdigbehandlet, og i de månedene det tar, så får jeg eventuelt bidragsforskudd. I denne kommunen er det fire mnd behandlingstid, men det kan jo være at det ikke tar så lang tid heller:-)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han "slipper" å betale frem til saken er ferdigbehandlet, og i de månedene det tar, så får jeg eventuelt bidragsforskudd. I denne kommunen er det fire mnd behandlingstid, men det kan jo være at det ikke tar så lang tid heller:-)

Og når den er behandlet må han tilbakebetale deg. Håper dere tar det via nav når han tydeligvis er så teit 

Anonymkode: 14bfa...458

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Også må han spare de pengene han ikke betaler i løpet av de månedene altså, han vet at han må betale de, men han vil holde på de frem til nav har avgjort summen, sånn at jeg (og ungene) har minimalt med penger i løpet av sommeren. 

Skrevet

Hvorfor har du gått med i inntekt?

Anonymkode: 607f7...91a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har du gått med i inntekt?

Har det noe å si for bidragsforskudd da?

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg fikk 1200 kr per barn. 

Anonymkode: 9f2f9...782

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke bidragsforskudd mens søknaden om fastsetting av bidraget er under behandling. Du må søke om det som egen søknad, og det er behovsprøvd etter din inntekt. Far etterbetaler for alle måneder med saksbehandling når vedtaket er ferdig, og det regnes ut fra da søknaden var levert inn. 

Anonymkode: 91bda...894

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du får ikke bidragsforskudd mens søknaden om fastsetting av bidraget er under behandling. Du må søke om det som egen søknad, og det er behovsprøvd etter din inntekt. Far etterbetaler for alle måneder med saksbehandling når vedtaket er ferdig, og det regnes ut fra da søknaden var levert inn. 

Anonymkode: 91bda...894

Ja, det er det jeg prøver å skrive over, haha. Jeg er kanskje ikke så god på å forklare meg😅

Jeg kan i følge nav søke om bidragsforskudd så lenge far ikke betaler under behandlingstiden, og jeg vet at det er behovsprøvd etter inntekten min. Det jeg lurer på er om hvordan samvær påvirker bidragsforskuddet? Det må vel spille en rolle om vi har en 30/70 fordeling elller en 50/50 fordeling...

Skrevet

Hei hi. Jeg fikk fastsatt bidraget via NAV og søkte i samme søknad om forskudd (egen avhuking). 

Bidraget brukte de 4 mnd på å regne ut men jeg fikk forskudd fra første mnd. Det er en liten sum feks 1200 kr, evt får man forhøyet forskudd om man tjener veldig lite. Jeg får 2500 kr i forskudd, han skal betale 4000 i bidrag men jeg får kun forskudd hver mnd og iblant kommer en større sum etter at de har fått krevd inn det kan skylder.

I behandlingstiden får du forskudd og ikke bidrag. Når det er fastsatt får du etterbetaling av bidraget (tar høyde for at far betaler) men de trekker da bort summen du har fått i forskudd disse mnd. 

Skulle han ikke betale får han bidragsgjeld, og du får kun forskuddet hver mnd. Anbefaler deg å huke av for at nav krever inn bidraget. Han virker ikke stabil, så innlrevning kan være lurt. 

Anonymkode: 1b0c9...0b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det er det jeg prøver å skrive over, haha. Jeg er kanskje ikke så god på å forklare meg😅

Jeg kan i følge nav søke om bidragsforskudd så lenge far ikke betaler under behandlingstiden, og jeg vet at det er behovsprøvd etter inntekten min. Det jeg lurer på er om hvordan samvær påvirker bidragsforskuddet? Det må vel spille en rolle om vi har en 30/70 fordeling elller en 50/50 fordeling...

Det er feil det hun over skriver, man må ikke søke om forskudd på egen søknad. Og det du har fått beskjed om fra nav stemmer: Du får forskudd med en gang, må ikke vente til bidraget er beregnet ferdig. 

Jeg tror ikke samvær har noe å si. Det går på inntekt og det er enten redusert, ordinært eller forhøyet. Disse tre har ulike satser og er fordelt på barnets alder (over og under 11 år).

Anonymkode: 1b0c9...0b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har det noe å si for bidragsforskudd da?

Har i hvert fall noe å si for bidraget. Hvis du sier opp jobben, vil jobbe redusert eller lignende, skal ikke mannen betale for det

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har i hvert fall noe å si for bidraget. Hvis du sier opp jobben, vil jobbe redusert eller lignende, skal ikke mannen betale for det

Men det har jo ingenting med mitt spørsmål å gjøre, det er ikke noe jeg lurer på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...