Gå til innhold

Hvis du som sjef i en barnehage…(hypotetisk problemstilling til en eksamensoppgave)

Anbefalte innlegg

Skrevet

…hadde medarbeider samtale med en medarbeider, og denne medarbeideren sa at hun ikke var «fornøyd» med høstens sammensetning av personale på avdelingen, og ønsket at sjefen endret på hvem som skulle jobbe sammen. Medarbeideren sier at hun ikke vil klare å jobbe bra sammen med én person på dette teamet, og at teamet da ikke vil være et godt team…. ville dere tenkt ille om denne medarbeideren, at denne medarbeideren har et samarbeidsproblem, eller tenker dere at medarbeideren er forutseende og ønsker å jobbe for å sette sammen et godt team? 

Hypotetisk sett har denne medarbeideren en barnehagelærer hun har ca 10 års erfaring i barnehage og som både har erfaring som pedagogisk leder og som barnehagelærer. Hun er likt av både foreldre og kollegaer, og har ikke noen spesielle konfliktfylte forhold på jobb.

Hvordan ville du som leder grepet fatt i denne situasjonen?

Ville dere hørt på medarbeideren og omrokkert på høstens team, eller grepet det på annen måte?

Anonymkode: eb02c...99a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike hensyn kan man ikke ta i tillegg til alle reelle hensyn. Sånn er det bare dessverre. Helt ok å si fra, men å legge kabal på nytt for å ta hensyn til hvem man ikke vil jobbe med. Det er bare veldig umodent og barnslig. 
Hadde en av mine ansatte sagt noe slik så hadde jeg nok blitt litt negativt innstilt. 

Anonymkode: b5ec0...c1a

Skrevet

Man må kunne jobbe med alle selv om man kan ha ønsker. Dette er en medarbeider jeg ikke hadde ønsket.

Anonymkode: e7a8f...d97

Skrevet

Jeg tenker det er leders ansvar å finne ut av hva samarbeidsproblemene består i og hvor alvorlige de er. Uten mer informasjon kan ikke leder ta noen gode beslutninger, tenker jeg. Leder bør vel spørre mer om hva problemene går i, konkrete eksempler, hvordan dette påvirker samarbeidet, hvordan medarbeideren mener dette kan løses i teamet osv.

Og siden det er medarbeidersamtale så tenker jeg leder bør ha slik med alle, så da bør temaet også komme opp i medarbeidersamtalene med de andre på samme team.

Da kan leder bedre oversikt over hva som skjer og hva som ev. er riktig å gjøre.

Anonymkode: 07d9e...c38

Skrevet

Det kommer an på hva hun oppgir at samarbeidsproblemene består i. 

Jeg har opplevd mye rart i barnehage. Spesielt fra ufaglærte medarbeidere som motarbeider og saboterer det pedagogiske arbeidet.

Noen av de aller bedte barnehagefolka jeg har møtt har også vært ufaglærte, men egnethet er ekstremt viktig og utdanning gjør nok en del av dem som ikke er naturlig superegnet bedre. 

Dessverre tror jeg mange styrere neglisjerer sitt ansvar også. Veldig uegnede medarbeidere får fortsette til pensjon fordi en ikke evner å gi formelle advarsler når en bør.

I mange tilfeller jeg har vært borti kunne denne forespørselen kommet fra en dyktig medarbeider med «baller» til å si i fra.

Anonymkode: b6f6d...949

Skrevet

Spør du her inne om eksamensoppgave eller er det deg selv det gjelder?

Man må kunne samarbeide med alle, og en hel barnehage kan ikke ta hensyn til deg. Hvis slike hensyn skal tas - hvor skal det stoppe? Og ja - jeg jobber med nettopp dette i en barnehage. Vi tar aldri slike hensyn.

Anonymkode: c41bb...70c

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

…hadde medarbeider samtale med en medarbeider, og denne medarbeideren sa at hun ikke var «fornøyd» med høstens sammensetning av personale på avdelingen, og ønsket at sjefen endret på hvem som skulle jobbe sammen. Medarbeideren sier at hun ikke vil klare å jobbe bra sammen med én person på dette teamet, og at teamet da ikke vil være et godt team…. ville dere tenkt ille om denne medarbeideren, at denne medarbeideren har et samarbeidsproblem, eller tenker dere at medarbeideren er forutseende og ønsker å jobbe for å sette sammen et godt team? 

Hypotetisk sett har denne medarbeideren en barnehagelærer hun har ca 10 års erfaring i barnehage og som både har erfaring som pedagogisk leder og som barnehagelærer. Hun er likt av både foreldre og kollegaer, og har ikke noen spesielle konfliktfylte forhold på jobb.

Hvordan ville du som leder grepet fatt i denne situasjonen?

Ville dere hørt på medarbeideren og omrokkert på høstens team, eller grepet det på annen måte?

Anonymkode: eb02c...99a

Uten en konkret begrunnelse og et nært tillitsforhold til denne medarbeideren fra før, så hadde jeg stusset og nok oppfattet medarbeideren som sa dette som en med samarbeidsutfordrlnger 

Anonymkode: 8eec4...5db

Skrevet

Jeg ville selvfølgelig tenkt at hun har et samarbeidsproblem da det jo er opplagt. 

Anonymkode: bec10...b7e

Skrevet

Det er jo umulig å svare på uten flere detaljer. Selv er jeg lærer og kan selvfølgelig samarbeide med alle kollegaene mine, og gjør det også på en høflig og grei måte, men jeg har helt klart noen jeg synes er langt mer utfordrende å samarbeide med enn andre. Under medarbeideresamtaler på våren der jeg blir bedt om å komme med ønsker for neste år, så er jeg gjerne ærlig rundt dette nettopp fordi det er til større fordel for elevene med lærere med godt samarbeid enn ikke. Jeg har f.eks. en kollega som aldri bidrar, alltid er negativ og gretten til alle forslag (uten å komme med noen selv) og generelt gjør som han selv vil, og da ønsker jeg meg jo ikke akkurat tett samarbeid med denne kollegaen. Jeg har samarbeidet med ham, eller forsøk i hvert fall, det er ikke så enkelt når bare jeg gjør en innsats, så jeg vet av erfaring at vi er en veldig dårlig match, og det tillater jeg meg å gi beskjed om når avdelingsleder nå likevel spør hva jeg ønsker. Poenget er bare at det ikke nødvendigvis er den som gir beskjed som har problemer med samarbeid, det kan være den andre parten også.

Anonymkode: b98e8...68b

Skrevet

Man kan gjerne si at alle skal jobbe med alle, men noen ganger er det også rasjonelt å se på hva som er realistisk. Man trenger ikke sette sammen team som man vet blir konfliktfylte, man skal sette sammen team som fungerer. 

Anonymkode: ca811...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...