GÃ¥ til innhold

Dere som ikke vokste opp i A4 hjem 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mye besøk av en skjønn liten 7åring. Han er like gammel som min sønn. Hjemme har jeg inntrykk av at barna klarer seg mye alene, foreldrene er der men ikke tilstede. Rutiner og oppfølging tror jeg er mangelvare, mange årsaker til at jeg mistenker det. Gutten blir ofte etterlyst på kvelden i en felles foreldrechat, da spør foreldrene om noen har sett barnet deres. For meg er det merkelig å ikke vite hvor en 7åring befinner seg kl 20 på kvelden. Han sykler fritt rundt her, det er jo noen veier som jeg anser som skumme med tanke på trafikken og en 7åring på sykkel.

Jeg har forsøkt å spørre gutten litt «personlige» spørsmål. Alt fra hvordan det går, er mamma/pappa hjemme,  har du spist middag og hva har du spist, vet de hvor du er ++. Jeg opplever at gutten unngår å svare, svarer kort. På andre ting som ikke omhandler familien svarer han veldig godt for seg. Jeg spør jo aldri masse spørsmål samtidig, det er jo ikke ett avhør. Ved middagen i går spurte jeg om han hadde spist, han bekreftet dette. Jeg svarte hyggelig «så bra. Hva spiste du til middag da N»? Det kunne han ikke svare på. Han spiste middag her, jeg opplevde han som sulten da han spiste godt. Jeg får inntrykk av at han lyver litt på svar som omhandler familien, eller forhold hjemme. Jeg tenker om han kanskje forsøker å skjule hvordan ting er hjemme.Noen med personlig erfaring her som kjenner seg igjen her?

Anonymkode: 7721a...19f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke grav. Om han stoler på deg så vil han fortelle deg. Heller tenk at du utgjør en forskjell for han. Tilby han mat uten å spørre om han har spist. Er han mindre enn ditt barn tilby avlagte klær nå og da. Tenk på han i situasjoner hvor det er kjøring involvert. 

Anonymkode: 79658...3e9

Skrevet

Enig med den over, ikke spør så mye og så direkte. Bare tilby ham middag uten at han må forklare så mye for deg.

Bare lag mat til ham og vær en trygg voksenperson, som har antennene godt påskrudd. Han trenger sånne hvis foreldrene ikke er helt tilstede.

Det kan faktisk også hende at disse foreldrene bare er en del hakk mer avslappende enn deg, og tenker mer i retning av at det meste går bra. Kan hende han har det helt ok tross alt, selv om jeg er veldig enig at man bør ha litt oversikt over hvor en sjuåring er - og særlig på kveldstid når de andre er hjemme og spiser kvelds…

Anonymkode: 9438e...e71

Skrevet

Jeg ville ikke spurt og gravdt slik du driver med! Er ikke rart at han unngår å svare på slike spørsmål da han opplever det gjerne litt spørrende på hvorfor du spør om det. Ingen familie er like, noen har mer avslappet forhold mens andre har mer a4 liv. Alt er normalt. Vi har middag litt sent da vi  velger å slappe av etter jobb før middag. Mens andre har middag kl 16. 

Skrevet

Og jeg er oppvokst i i A4 liv der middagen var på bordet hver dag nå faren i huset kom hjem kl 16. min mor var hjemmeværende. 

Skrevet

Det er vanskelig å svare helt korrekt på slike spørsmål selv om en gjerne vil. For selv om vi ikke har det bra hjemme, eller er redde, er vi som barn lojale mot våre foreldre. Å gå de imot krever lang tid og enormt med styrke.

Barnet meg hadde på dine spørsmål svart: "Mamma og pappa er ikke hjemme, men jeg er vant til å være alene hjemme og liker det" "Nei, har ikke spist middag idag, jeg var ikke sulten".  Dvs jeg svarte ærlig, men avsluttet alltid med et forsvar.

Jeg manglet ikke mat, men andre ting. Jeg skjønte at andre hadde det anderledes, men ikke hvor feil jeg hadde det.

Anonymkode: aad8c...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...