Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #1 Skrevet 23. mai 2022 Mine barn har bestandig vært veldig ærlige og opptatt av rettferdighet. Vi har snakket mye om respekt for regler og lovverk. Spesielt sex og alkohol. så får jeg plutselig vite at min datter på 13, har hatt sex… og hun selv har sagt at hun ikke har hatt det. føler meg mislykket. Det er så altfor tidlig å debutere. Anonymkode: 5aa2d...4ae
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Enig i at det er for tidlig, men det betyr ikke at du har feilet. Presset fra omverden veier tyngre enn presset hjemmefra i den alderen. Anonymkode: 6bdb0...52b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #3 Skrevet 23. mai 2022 Du må ikke tenke at du har feilet for det. Ja, det var en tidlig debut, men sånn er det nå og det er ikke så rart at hun ikke har fortalt det. Det betyr ikke at du har feilet hverken at det skjedde så tidlig, eller at hun ikke fortalte det. Jeg tror det viktigste du kan gjøre nå er å ta det rolig og passe på at du ikke uttrykker skuffelse, sinne som hun snapper opp, da vil hun ha vanskelig for å åpne seg videre også. Anonymkode: 87e4f...d73
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #4 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Enig i at det er for tidlig, men det betyr ikke at du har feilet. Presset fra omverden veier tyngre enn presset hjemmefra i den alderen. Anonymkode: 6bdb0...52b Min første tanke også. Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Mine barn har bestandig vært veldig ærlige og opptatt av rettferdighet. Vi har snakket mye om respekt for regler og lovverk. Spesielt sex og alkohol. så får jeg plutselig vite at min datter på 13, har hatt sex… og hun selv har sagt at hun ikke har hatt det. føler meg mislykket. Det er så altfor tidlig å debutere. Anonymkode: 5aa2d...4ae Si meg den forelder som ikke har misslykkets?! Jeg vet jeg var innbilsk nok til å tro at der var ting jeg aldri ville gjøre som forelder, som jeg likevel har gjort. Ting som jeg så på så feil. Det viktige er at hun føler seg trygg på å fortelle. Det er viktigere enn om hun har debutert eller ikke. For overgrep og alt slikt... hvis hun ikke føler seg trygg på å fortelle deg, hvem skal hun da føle seg trygg på? Det er det viktige her. Anonymkode: 4be86...726
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #5 Skrevet 23. mai 2022 Jenta har bestandig kunnet fortelle alt, og vært trygg på det. Samme med hennes søsken. Jeg vil aldri bli sint på henne for dette, jeg er mer opptatt av om hun hadde vondt, brukte prevensjon og om det var helt frivillig. Jeg vet at man gjør feil, det er jo det vi lærer av, men dette føltes bare så veldig feil. hi Anonymkode: 5aa2d...4ae
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #6 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jenta har bestandig kunnet fortelle alt, og vært trygg på det. Samme med hennes søsken. Jeg vil aldri bli sint på henne for dette, jeg er mer opptatt av om hun hadde vondt, brukte prevensjon og om det var helt frivillig. Jeg vet at man gjør feil, det er jo det vi lærer av, men dette føltes bare så veldig feil. hi Anonymkode: 5aa2d...4ae Du kan aldri beskytte henne fra å gjøre alle feil, eller å bli utsatt for andres feil. Det jeg har uthevet viser jo at du IKKE har feilet som mamma. Viktigste er at hun kan snakke med deg og er trygg på deg, og at du nå har gode samtaler med henne om dette, om det du skriver - prevensjon, frivillig osv. Er sikkert lurt å snakke godt om seksuell lavalder med henne også, at hun ikke må ha sex med noen som er eldre. Og dessverre så kan det være lurt å snakke om at jenter risikerer å bli kalt det ene og det andre om det blir kjent at de har et sexliv så tidlig, slik at det er lurt at hun overfor andre jevnaldrende eller eldre ikke snakker om at hun har sex - men samtidig forsikre henne at du alltid er der for henne. Dette siste burde jo ikke være nødvendig, men vi er dessverre ikke kommet lengre enda, tror jeg, enn at jenter lettere får et rykte på seg, og også derfor lettere kan bli utsatt for press fra eldre gutter om å ha sex. Du har ikke feilet - tvert imot viser du at du nå gjør det riktige etter at hun tok et valg du nok ikke hadde særlig måte å påvirke mer enn du har gjort. Anonymkode: da737...08c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kan aldri beskytte henne fra å gjøre alle feil, eller å bli utsatt for andres feil. Det jeg har uthevet viser jo at du IKKE har feilet som mamma. Viktigste er at hun kan snakke med deg og er trygg på deg, og at du nå har gode samtaler med henne om dette, om det du skriver - prevensjon, frivillig osv. Er sikkert lurt å snakke godt om seksuell lavalder med henne også, at hun ikke må ha sex med noen som er eldre. Og dessverre så kan det være lurt å snakke om at jenter risikerer å bli kalt det ene og det andre om det blir kjent at de har et sexliv så tidlig, slik at det er lurt at hun overfor andre jevnaldrende eller eldre ikke snakker om at hun har sex - men samtidig forsikre henne at du alltid er der for henne. Dette siste burde jo ikke være nødvendig, men vi er dessverre ikke kommet lengre enda, tror jeg, enn at jenter lettere får et rykte på seg, og også derfor lettere kan bli utsatt for press fra eldre gutter om å ha sex. Du har ikke feilet - tvert imot viser du at du nå gjør det riktige etter at hun tok et valg du nok ikke hadde særlig måte å påvirke mer enn du har gjort. Anonymkode: da737...08c Tusen takk❤️ vi har snakket mye om det med lavalder, at det er faktisk regnes som voldtekt dersom man har sex med noen under 14, uansett hvor frivillig det er fra begge parter. Samme med rykter og sånn. Hun er min eldste så ikke så lett å plutselig bli kastet inn i en annen verden enn barneverdenen 🙈 Anonymkode: 5aa2d...4ae
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 Hvor gammel er han hun har hatt sex med? Er de jevnbyrdige i alder, eller er han eldre og burde holdes ansvarlig (selv om det er frivillig er det faktisk helt aldeles ugreit å ha sex med et barn.). Hva sier hans foreldre? For de må også prates med, dette er barn og man kan ikke bare si ok, ja ja, så har det skjedd. Anonymkode: 6278a...342
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 Det er informasjon jeg ikke ønsker å gå ut med. Jeg må finne ut av dette mer selv. Det viktigste først er å få snakket godt ut med jenta. hi Anonymkode: 5aa2d...4ae
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 Hvordan fikk du vite det? Anonymkode: 05962...3c1
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 Jeg var ti år, og det var overhode ikke mammas skyld 🤣 Anonymkode: 0cb7e...15b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tusen takk❤️ vi har snakket mye om det med lavalder, at det er faktisk regnes som voldtekt dersom man har sex med noen under 14, uansett hvor frivillig det er fra begge parter. Samme med rykter og sånn. Hun er min eldste så ikke så lett å plutselig bli kastet inn i en annen verden enn barneverdenen 🙈 Anonymkode: 5aa2d...4ae Det virker på meg som om du håndterer dette bra. Også det at du på forumet ikke vil gå ut med flere detaljer. Barn og unge googler ikke mindre enn oss, så det ville føltes som et svik, tror jeg, hvis hun selv kom over detaljer om hvordan hun debuterte, selv om ingen andre kan kjenne det igjen. Du er kastet ut på dypt vann, brått og kaldt - men det virker på meg som om du svømmer godt som ungdomsmamma Stol på deg selv, for alt du skriver tilsier at du på ingen måte feiler, heller det motsatte! Anonymkode: da737...08c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Pust med magen. Du har ikke feilet. Prat med jenta di. Ikke kjefte. Snakk om veien videre. Hvor viktig det er å vente, prevensjon mm Anonymkode: a20d1...64e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 Syns fokuset ditt er merkelig her? Eller skrev du overskriften slik fordi du var redd fordømmelsen man ofte møter her inne? Dette handler jo ikke om deg først og fremst, men om er barn som har hatt sex, og da tydeligvis mot alle odds ifølge din forklaring. Bekymringen burde vært på hva som har skjedd her, og om dette har vært frivillig. Anonymkode: 20fe0...891
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 Oi…. Var det frivillig? Anonymkode: 5aa2d...4ae
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Syns fokuset ditt er merkelig her? Eller skrev du overskriften slik fordi du var redd fordømmelsen man ofte møter her inne? Dette handler jo ikke om deg først og fremst, men om er barn som har hatt sex, og da tydeligvis mot alle odds ifølge din forklaring. Bekymringen burde vært på hva som har skjedd her, og om dette har vært frivillig. Anonymkode: 20fe0...891 Vel… jeg har vært på dette forumet i 16 år (slet med å få barn).. kjenner til hvordan hetsen kommer. Selvsagt handler det ikke om meg, men som mamma føler jeg likevel at noe har gått galt, når hun tar sånne valg. Men det er sånn det er å være mamma. Det føltes ikke noe bedre da minstemann plutselig slo et annet barn i barnehagen forrige uke, fordi barnet tok fra minstemann lekene. Barn gjør feil, men man må bare hjelpe de å lære av det. Sjokket begynner å legge seg hos meg, jeg har visst det en stund, men trengte å lufte ut. Takk for alle gode svar. hi Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Anonymkode: 5aa2d...4ae
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #17 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Vel… jeg har vært på dette forumet i 16 år (slet med å få barn).. kjenner til hvordan hetsen kommer. Selvsagt handler det ikke om meg, men som mamma føler jeg likevel at noe har gått galt, når hun tar sånne valg. Men det er sånn det er å være mamma. Det føltes ikke noe bedre da minstemann plutselig slo et annet barn i barnehagen forrige uke, fordi barnet tok fra minstemann lekene. Barn gjør feil, men man må bare hjelpe de å lære av det. Sjokket begynner å legge seg hos meg, jeg har visst det en stund, men trengte å lufte ut. Takk for alle gode svar. hi Anonymkode: 5aa2d...4ae Hvis du skrev det sånn av den grunn så er det jo forståelig. Jeg skjønner at du syns det er vanskelig, for ingen vil at barnet deres skal debutere så tidlig. Det skjer uansett nå og da, og det trenger ikke ha med foreldre og oppdragelse å gjøre. Du har jo hatt samtaler med henne nå, og så lenge du er trygg på at det skjedde uten tvang på noen måte så må du bare være glad for det. Tross alt. Anonymkode: 20fe0...891
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #18 Skrevet 23. mai 2022 Pust med magen, gjort er gjort og det som er viktig nå er veien videre. Selv om hun har hatt sex nå så trenger det ikke å gjentas om hun ikke ønsker det. Jeg hadde snakket litt om at hun kropp og sinn antagelig er for ung til å ha et aktivt sexliv, og at det faktisk er en stor sjanse for at hun kan bli gravid eller få kjønnssykdommer. Og så håper jeg at poster som dette får de selvgode mødrene som i flerfoldige tråder hevder at det har så god kontroll og så godt forhold med barna sine at de vet alt de foretar seg. Uansett hvor på man er så klarer altså tenåringene å utsmarte oss. Anonymkode: 5a329...d07
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #19 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Syns fokuset ditt er merkelig her? Eller skrev du overskriften slik fordi du var redd fordømmelsen man ofte møter her inne? Dette handler jo ikke om deg først og fremst, men om er barn som har hatt sex, og da tydeligvis mot alle odds ifølge din forklaring. Bekymringen burde vært på hva som har skjedd her, og om dette har vært frivillig. Anonymkode: 20fe0...891 Nettopp. Hvordan klarer mor utrolig nok å få dette til å handle om seg selv? Hjelpes. Anonymkode: 10b0d...d9c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #20 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nettopp. Hvordan klarer mor utrolig nok å få dette til å handle om seg selv? Hjelpes. Anonymkode: 10b0d...d9c Klassisk meggete dib-svar. Anonymkode: 05630...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå