Gå til innhold

Hvordan er det folk oppdrar gutta sine egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mor til tenåringsjente er jeg rett og slett sjokkert over hva hun får servert av dritt. 

Er det ikke vanlig å lære barna sine i det minste et snev av moral og gode verdier?

Her er det selvsagt unntak, men jeg blir helt matt når jeg ser og hører hva som serveres.. 

Anonymkode: 92988...22e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg lurt på og. Har sett verdens søteste gutter forvandle seg til jævler på null komma niks når de ikke får vilja si. Eldste hadde kjærste ett år, han var super! Så ble det slutt og han oppførte seg grusomt. Så fikk hun ny kjærste som hun hadde ett års tid, men han var så kontrollerende at hun ikke orka mer. Nå går han rundt og forteller om hemmelighetene hennes og får kompiser til å tekste henne de verste ting! 
og alle de gutta som prøver å ligge med henne…. Jeg har ikke ord! De er grusomme!

Anonymkode: 81675...e31

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har jeg lurt på og. Har sett verdens søteste gutter forvandle seg til jævler på null komma niks når de ikke får vilja si. Eldste hadde kjærste ett år, han var super! Så ble det slutt og han oppførte seg grusomt. Så fikk hun ny kjærste som hun hadde ett års tid, men han var så kontrollerende at hun ikke orka mer. Nå går han rundt og forteller om hemmelighetene hennes og får kompiser til å tekste henne de verste ting! 
og alle de gutta som prøver å ligge med henne…. Jeg har ikke ord! De er grusomme!

Anonymkode: 81675...e31

De er nok gode gutter egentlig, men det virker som det er et helt saiko press på dem som får dem helt ut av balanse. Jeg er sikker på at mange har det dårlig med seg selv for å gjøre ting som forventes av dem

Her tror jeg det er superviktig at foreldre er på ballen, og følger med med haukeblikk. Det har en så stor konsekvens for andre dersom det ikke kommer under kontroll.

Og igjen - maaange fine gutter der ute, men også mange som trenger fast veiledning i hvordan de skal behandle andre. Gjelder helt sikkert også jenter, men det oppleves nok ikke like truende.. 

HI

Skrevet

Det er vel like varierende som i den voksne garde?

Her har jeg god erfaring med mine jenters kompiser. Aldri vært kjæreste med de da men de er skikkelig gentlemen alt nå. 

Anonymkode: dde83...c27

Skrevet

Når alt foreldre gjør er å "snakke med" og ha "dialog med", uten konsekvenser og grenser, så blir det mye rart. Unger som er vokst opp med at det er totalforbud mot å trakkasere og hetse andre, de gjør det heller ikke. I alle tilfeller så er det foreldre og deres eksempel som er avgjørende for hvordan ungdom behandler andre. Det er sannheten. 

Anonymkode: 825b2...72c

Skrevet

Patriarkatet setter ikke store kravene til gutter. Dessverre. Det er derfor så mange jenter har opplevd overgrep.

Anonymkode: cf706...1da

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel like varierende som i den voksne garde?

Her har jeg god erfaring med mine jenters kompiser. Aldri vært kjæreste med de da men de er skikkelig gentlemen alt nå. 

Så flott at dere har gode erfaringer. Selvsagt er dette fryktelig generaliserende

Her vi bor er det en veldig ukultur, men det ser vi kanskje ekstra godt fordi vår datter er en de har plukket seg ut som en man kan plage

HI

Skrevet

Jeg jobber på en vidergående skole. Er ikke sjokkert lengere 

Anonymkode: 21b9c...da1

Skrevet

Har både tenårings jente og gutt, og både de og deres venner oppfører seg bra. Datteren min hadde kjæreste i litt over 1 år, men han behandlet henne veldig bra, og i tiden etter det var slutt. 

Anonymkode: 229fa...9e9

Skrevet

Tror egentlig at både gutter og jenter kan oppføre seg skikkelig dritt jeg.  

Her er det hvertfall flere jenter som gjør livet surt for andre jenter og gutter. 

Jeg har bare gutter, og har opplevd at noen av de har hatt skikkelig skipe skoledager pga andre gutter. 

Egentlig så er vel spørsmålet hvorfor ungdommer så ufine med hverandre.  Jeg trodde at utestengelse, mobbing, drama og dårlig oppførsel var over da de begynte på videregående.  Men så feil kan man ta. Både gutter og jenter er til tider direkte slemme. 

Godt mulig mine har dårlig oppførsel, men det har jeg isåfall aldri fått vite. Jeg er streng og har null slingringsmonn på drittoppførsel.  Vi har snakket mye om hva som forventes av dem, og jeg følger godt med.  

De er også veldig hjemmkjære, så det er ikke så ofte de er utpå. Men, så klart hva de gjør på skolen og fritiden er ikke så lett å styre. Da må jeg få beskjed av andre. 

Anonymkode: b9d2c...d26

Skrevet

Jeg er guttemamma og begynte tidlig å snakke om respekt for seg selv og andre. Sønnen er riktignok bare 9 år, men jeg opplever jeg har lagt et godt grunnlag så langt. Han har blitt plaget og mobbet av både gutter og jenter, men tar ikke igjen, for sitat "det er ikke lov å være stygg mot andre, mamma". 

Det gikk så langt at vi måtte flytte og bytte skole. 

Jeg er en sånn brysom (eller brymegom) voksen. Jeg bryter inn hvis jeg ser noen bli plaget eller en situasjon jeg er usikker på er ok, jeg sier ifra ved ufin ordbruk og oppførsel. En gang kjørte jeg forbi 3-4 gutter i 12-13 års alderen som viste fingeren til meg. Da stoppet jeg og spurte om de syntes det var kult å vise finger'n til fremmede på den måten og om det var sånn de ville bli oppfattet. Det var det visst ikke. 

Tror samfunnet kunne hatt godt av å gå tilbake til litt "gamle" former, hvor voksne sa mer ifra, også til fremmede barn og unge. Selvfølgelig på en ordentlig måte. 

Anonymkode: 61467...373

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er guttemamma og begynte tidlig å snakke om respekt for seg selv og andre. Sønnen er riktignok bare 9 år, men jeg opplever jeg har lagt et godt grunnlag så langt. Han har blitt plaget og mobbet av både gutter og jenter, men tar ikke igjen, for sitat "det er ikke lov å være stygg mot andre, mamma". 

Det gikk så langt at vi måtte flytte og bytte skole. 

Jeg er en sånn brysom (eller brymegom) voksen. Jeg bryter inn hvis jeg ser noen bli plaget eller en situasjon jeg er usikker på er ok, jeg sier ifra ved ufin ordbruk og oppførsel. En gang kjørte jeg forbi 3-4 gutter i 12-13 års alderen som viste fingeren til meg. Da stoppet jeg og spurte om de syntes det var kult å vise finger'n til fremmede på den måten og om det var sånn de ville bli oppfattet. Det var det visst ikke. 

Tror samfunnet kunne hatt godt av å gå tilbake til litt "gamle" former, hvor voksne sa mer ifra, også til fremmede barn og unge. Selvfølgelig på en ordentlig måte. 

Anonymkode: 61467...373

Det er fint at du sier fra. Jeg tenker at det hjelper der og da, og kanskje er det et oppvakt hode som skjerper seg på generell basis. Dessverre er det for mange foreldre som ikke bryr seg, som ikke følger med og som tenker at de som blir behandlet dårlig man takke seg selv. Dessverre. 

Anonymkode: 825b2...72c

Skrevet

Jeg har også tenåringsjenter og er sjokkert over guttas språkbruk. Det er altså så mye bannskap som fosser ut at jeg får helt bakoversveis. Ord jenter får slengt etter seg daglig er hore, fitte, kuksuger, bitch. I tillegg er det utrolig mye seksualisert språkbruk. Sug kuken min, spre beina, jeg vil knulle deg. Jeg blir helt stum. Mener å huske at gutta ble bedre etter hvert som tenåra ble passert, håper det fortsatt er tilfelle. For 10. klasse-gutta her er begredelige saker. 

Anonymkode: 5e600...a8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Som mor til tenåringsjente er jeg rett og slett sjokkert over hva hun får servert av dritt. 

Er det ikke vanlig å lære barna sine i det minste et snev av moral og gode verdier?

Her er det selvsagt unntak, men jeg blir helt matt når jeg ser og hører hva som serveres.. 

Jeg tenker det samme, og jeg tenke like mye på hva mammaer til jenter driver med. 

Snakker man ikke med barna sine? 

All den blikkinga, baksnakking, utestengning osv osv. Hva ligger bak? 

Anonymkode: c986d...9e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du er ganske naiv som tror det kun er gutter som holder på sånn... 

Anonymkode: 58bf4...e05

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er ganske naiv som tror det kun er gutter som holder på sånn... 

Det heter erfaring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det heter erfaring.

Selvfølgelig måtte du argumentere. Jeg er lærer, så ikke kom å prat til meg om erfaring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig måtte du argumentere. Jeg er lærer, så ikke kom å prat til meg om erfaring. 

Jeg har ikke erfaring med at lærerne alltid er de som ser mest, for å være helt ærlig. 

Når det kommer til det du sa om å være naiv.. 

Jeg er fullt klar over at jenter behandler hverandre dårlig. Blikking, utestenging osv. Datteren min opplever det også.

Men trakassering fra gutter er det som gjør henne mest utrygg, fordi det oppleves truende.  Og det er viktig at slike uheldige trekk lukes bort før de blir voksne.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde lærere kunne forskjellen på "og" og "å"?

Min erfaring er at både gutter og jenter kan ha en begredelig adferd, men gjerne på ulike måter. Usikre fjols de som holder på slik.

Anonymkode: 6b839...77a

Skrevet

Dette er min store frykt som guttemamma. Har jobbet hardt fra helt tidlig av med tanke på holdninger, respekt og grenser, og jeg håper såklart det skal være nok til et godt grunnlag når han om kort tid er i den alderen selv, men man kan aldri vite.

Her hadde det blitt skikkelig «rabalder» om jeg hadde fått høre at han holdt på slik. Finner meg faktisk ikke i det i det hele tatt. Og jeg må si meg enig i at noen foreldre lukker øyne og ører helt. «Lille gutten min gjør ikke sånn, det må være blåst opp/tatt ut av kontekst! Hun har vært ufin selv» etc.. snakk om å være greit naive.

Anonymkode: dbb6c...866

Skrevet

Jeg er mamma til tenåringsjenter (13 og 17 år) og er SKOKKERT over hvordan jenter oppfører seg overfor andre jenter. Mobbing, utestenging, baksnakking mm. Min eldste har vært utsatt for så mye hets og grusomheter av jenter på skolen, spesielt i 10 klasse. 

Anonymkode: 46a6d...5c1

Skrevet

At jenter kan være slemme de også, er vel ingen unnskyldning for at guttene skal drive med trakassering? 

Jeg har også jobba i videregående, men syntes jevnt over at det var kjempegodt miljø og at gutter og jenter omgikkes hverandre som venner. Jeg har sønner i den alderen selv også, og vet at ingen av dem sjikanerer sine venninner.

Anonymkode: 8d8f5...1d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Slutt å ha pissekonkurranse da. 😂

Jeg har god erfaring med dagens ungdom generelt. HI har erfaring med at guttene er verst mens andre i tråden har erfart at jentene er ille. 
Det belyser vel det jeg sier lengre opp. Det er like individuelt hos ungdommer som hos voksne hvem som kan oppføre seg og ikke. 
Hvorfor generalisere ungdommen og måtte fastslå hvem som er verst. Takk og lov har jeg god erfaring med barnas vennegjeng, men jeg leser jo om disse skrekkhistoriene i media. Har ikke inntrykk av at det er bare gutter eller bare jenter der heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Slutt å ha pissekonkurranse da. 😂

Jeg har god erfaring med dagens ungdom generelt. HI har erfaring med at guttene er verst mens andre i tråden har erfart at jentene er ille. 
Det belyser vel det jeg sier lengre opp. Det er like individuelt hos ungdommer som hos voksne hvem som kan oppføre seg og ikke. 
Hvorfor generalisere ungdommen og måtte fastslå hvem som er verst. Takk og lov har jeg god erfaring med barnas vennegjeng, men jeg leser jo om disse skrekkhistoriene i media. Har ikke inntrykk av at det er bare gutter eller bare jenter der heller. 

Det er godt mulig at det handler mer om at de «populære», på tvers av kjønn,  som har mange venner og nyter sosial status, velger seg ut offer blant dem utenfor gjengen. Og at de bruker disse elevene til å løfte seg selv høyere i hierarkiet.

For mange er dette en forbigående fase. Noen burde likevel fanges opp av systemet tidlig fordi de senere i livet kan bli voksne som er direkte farlige for dem rundt seg. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Må si at jeg blir sjokkert hvordan jenter oppfører seg! Ser at foreldre ikke ser det da det gjelder deres datter. Ei jente jeg kjenner i tenårene blir så mobbet og trakkasert av medelever( jenter), hun havnet i akuttmottaket på psyk nettopp! Ta dere sammen og snakk med barna alle sammen, selvfølgelig unntak her og

Anonymkode: 80efc...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...