Gå til innhold

Kjæresten min er for ærlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i snart 1 år. Til tross for litt små utfordringer knyttet til baggasje og barn på hver vår kant, har vi det veldig fint sammen. Jeg har aldri før møtt noen som er så trygg, oppmerksom og romantisk. Han prioriterer meg, viser og sier at han elsker meg, sender meg blomster på jobb, lytter og ønsker at jeg skal ha det bra. På mange måter har jeg følt at han er for god til å være sann. 

Problemet mitt er at han er så brutalt ærlig, og sier i blant ting uten å tenke seg om, som kan såre meg. Det er gjerne små kommentarer, som han sannsynligvis ikke legger så mye vekt på, men som brenner seg fast i selvfølelsen min. Eksempler kan være at han ikke synes jeg er noe fin i et bestemt klesplagg, jeg sminker meg for mye, at jeg burde smile annerledes på bilder, at jeg burde shavet leggene, osv. Jeg har også opplevd å ha gjort en innsats for å gjøre meg litt ekstra fin, hvor jeg da har fått høre at jeg er fin, men at han ikke ville snudd seg på gata etter meg.

Det skal sies at det er maange fler positive kommentarer, og ofte om hvor fin og deilig jeg er, osv, men disse små "ubetydelige" kommentarene for han, gjør at jeg føler meg utilstrekkelig og ikke bra nok. 

Jeg ønsker ikke å være en som ikke tåler å få tilbakemeldinger, det er jo positivt at han er ærlig?? Eller? 

Kan jeg få litt refleksjoner fra dere her? Er selvfølelsen min for skjør? 

Hvis det har noe å si, så er vi i begynnelsen av 30-årene.

Anonymkode: b67ab...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg og kjæresten min har vært sammen i snart 1 år. Til tross for litt små utfordringer knyttet til baggasje og barn på hver vår kant, har vi det veldig fint sammen. Jeg har aldri før møtt noen som er så trygg, oppmerksom og romantisk. Han prioriterer meg, viser og sier at han elsker meg, sender meg blomster på jobb, lytter og ønsker at jeg skal ha det bra. På mange måter har jeg følt at han er for god til å være sann. 

Problemet mitt er at han er så brutalt ærlig, og sier i blant ting uten å tenke seg om, som kan såre meg. Det er gjerne små kommentarer, som han sannsynligvis ikke legger så mye vekt på, men som brenner seg fast i selvfølelsen min. Eksempler kan være at han ikke synes jeg er noe fin i et bestemt klesplagg, jeg sminker meg for mye, at jeg burde smile annerledes på bilder, at jeg burde shavet leggene, osv. Jeg har også opplevd å ha gjort en innsats for å gjøre meg litt ekstra fin, hvor jeg da har fått høre at jeg er fin, men at han ikke ville snudd seg på gata etter meg.

Det skal sies at det er maange fler positive kommentarer, og ofte om hvor fin og deilig jeg er, osv, men disse små "ubetydelige" kommentarene for han, gjør at jeg føler meg utilstrekkelig og ikke bra nok. 

Jeg ønsker ikke å være en som ikke tåler å få tilbakemeldinger, det er jo positivt at han er ærlig?? Eller? 

Eh, nei, dette er jo ikke positivt. Man mener ikke noe om andres utseende på den måten. Det er lov å ytre hva man liker i en setting der det passer seg, men ikke på den måten. 

Anonymkode: 2809e...1f5

Skrevet

Neida, selvfølelsen din er ikke for skjør.

Det han gjør er å langsomt bryte deg ned og modellere deg slik han vil ha deg. All rosen - den blir du smigret av. Så sier han noe stygt, og du vil da slutte med det, for å få mer ros. På den måten får han gradvis og langsomt makt over deg, kamuflert av roser og overstrømmende komplimenter. Du kan google "love bombing".

Dette er manipulering. Det er ikke at han er verken ubetenksom eller for ærlig.

Anonymkode: 364b5...739

Skrevet

For en en taper. Det der er ikke en mann som er trygg eller fin.

Anonymkode: 783a5...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det han gjør er å langsomt bryte deg ned og modellere deg slik han vil ha deg. All rosen - den blir du smigret av. Så sier han noe stygt, og du vil da slutte med det, for å få mer ros. På den måten får han gradvis og langsomt makt over deg, kamuflert av roser og overstrømmende komplimenter. Du kan google "love bombing".

Høres mer ut som en som ikke forstår sosiale koder, som kommenterer fordi han tror det er til hjelp, men forstår ikke at det er sårende.

Anonymkode: 7e09f...8dc

Skrevet

Høres ut som min eks... Han har asperger 

Anonymkode: db4d6...733

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Her er det helt klart at det er du som har et problem. Du må jobbe med deg selv. Lav selvtillit er turn off. 

Anonymkode: d29df...ee9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som min eks... Han har asperger 

Anonymkode: db4d6...733

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

For en en taper. Det der er ikke en mann som er trygg eller fin.

Anonymkode: 783a5...7cf

Herregud at det er mulig å mene noe slikt... 

Anonymkode: d29df...ee9

Skrevet

Min er litt lik.. Jeg reagerer med sinne eller blir fornærma når han kommer med kommentarer om utseendet mitt i negativ måte, han skjønner aldri hvorfor jeg reagerer som jeg gjør. Han mente det jo tross alt ikke sånn 🙄

Velger å tro han ikke vet bedre 😅 Selvbildet mitt er til tider veldig skjørt så tenker kanskje det er litt oss begge.

Anonymkode: 41bfa...a19

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Dette stemmer nok ganske bra. Han vil gjøre deg usikker og manipulerer deg.

Jeg tror du har en mistanke selv om at dette ikke handler om å være ærlig, for jeg ser og fornemmer gjennom innlegget ditt at du er skeptisk til denne siden av ham. Det du bør gjøre er å si fra til ham. Da ser du hvordan han takler det, og om han er så romantisk og fin. Eller, om han fortsetter eller finner andre måter å gjøre deg usikker på. 

Anonymkode: a2628...87f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Min er litt lik.. Jeg reagerer med sinne eller blir fornærma når han kommer med kommentarer om utseendet mitt i negativ måte, han skjønner aldri hvorfor jeg reagerer som jeg gjør. Han mente det jo tross alt ikke sånn 🙄

Velger å tro han ikke vet bedre 😅 Selvbildet mitt er til tider veldig skjørt så tenker kanskje det er litt oss begge.

Anonymkode: 41bfa...a19

Han skjønner ikke? Selvfølgelig skjønner han når du gjentatte ganger blir sint. Han skjønner å holde munn ikke sant? Greia er at han gidder ikke, og bryr seg nada om du blir såret. 

Anonymkode: a2628...87f

Skrevet

Jeg sitter dessverre også igjen med inntrykket av at denne mannnen har "love bombet" deg og nå er begynt nedbrytningsprosessen. Og han er jo i ferd med å lykkes, for etter bare et år så føler du at du er utilstrekkelig og ikke bra nok, og du har i tillegg begynt å tvile på deg selv, hva som er riktig og galt, om det du føler er riktig eller galt.

En ubetenksom kommentar en sjelden gang, det kan sikkert hvem som helst være uheldig å komme med uten at det er vondt ment. De fleste vil da unnskylde det og ikke gjenta seg.

Men det han driver med, det er jo ikke en sjelden kommentar, det er lignende kommentarer som gjentar seg, og det meste er knyttet til ditt utseende, din kropp og hva han - og, sier han indirekte, dermed også andre på gata - mener om deg.

For meg ville dette vært store røde flagg!

Jeg ville sjekket litt rundt for å høre om andre har erfaring med denne mannen. Og om jeg ikke fant ut noe, da ville jeg tatt en prat med ham og sagt at slik aksepterer du ikke mer av, at han må finne ut hvorfor han har behov for å trykke deg ned og så søke hjelp for det. Om han nekter, ikke beklager, ikke sier han skal endre seg (og faktisk gjør det), så er det bare å bli kvitt ham jo før jo heller.

Anonymkode: 795b4...170

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sitter dessverre også igjen med inntrykket av at denne mannnen har "love bombet" deg og nå er begynt nedbrytningsprosessen. Og han er jo i ferd med å lykkes, for etter bare et år så føler du at du er utilstrekkelig og ikke bra nok, og du har i tillegg begynt å tvile på deg selv, hva som er riktig og galt, om det du føler er riktig eller galt.

En ubetenksom kommentar en sjelden gang, det kan sikkert hvem som helst være uheldig å komme med uten at det er vondt ment. De fleste vil da unnskylde det og ikke gjenta seg.

Men det han driver med, det er jo ikke en sjelden kommentar, det er lignende kommentarer som gjentar seg, og det meste er knyttet til ditt utseende, din kropp og hva han - og, sier han indirekte, dermed også andre på gata - mener om deg.

For meg ville dette vært store røde flagg!

Jeg ville sjekket litt rundt for å høre om andre har erfaring med denne mannen. Og om jeg ikke fant ut noe, da ville jeg tatt en prat med ham og sagt at slik aksepterer du ikke mer av, at han må finne ut hvorfor han har behov for å trykke deg ned og så søke hjelp for det. Om han nekter, ikke beklager, ikke sier han skal endre seg (og faktisk gjør det), så er det bare å bli kvitt ham jo før jo heller.

Jeg har tenkt meg om. Jeg tror faktisk jeg ville gjort det slutt, for så store røde flagg er hans oppførsel!

Han har for mye dobbeloppførsel. Når han sender deg blomster på jobb, så er det ikke bare romantisk, det er også for å vise andre at han gjør det. Noe som jo er merkelig når han neste gang sier han ikke ville snudd seg etter deg på gata. Dette er ikke romantisk, det er kontrollerende.

Skrevet

Det der er ikke sårbarhet fra din side, det er å gjøre et menneske han skal elske direkte vondt. 
Ikke bare er det total mangel på sosial kodeks, det er meningsløst og slemt. 
Om han ikke responderer på tilsnakk, så hadde jeg forsøkt å speile fyren. «Jeg liker ikke genseren du har på i dag». -«Men hvor har du kjøpt den buksa di? Det ser mer ut som arvegods fra en annen generasjon»! 

Anonymkode: c3054...7c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det der er ikke å være ærlig, det er å være skikkelig ufin. 

Anonymkode: 45b8c...9b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Høres mer ut som en som ikke forstår sosiale koder, som kommenterer fordi han tror det er til hjelp, men forstår ikke at det er sårende.

Vel. Det er ikke min erfaring med den typen væremåte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vel. Det er ikke min erfaring med den typen væremåte.

Jeg tviler ikke på at du har møtt menn som har vært blottet for kjærlighet. Men det betyr ikke at med en gang en mann sier noe som er sårende så er det derfor en handling som er blottet for kjærlighet. HI kjenner mannen. HI har et indre kompass og vet godt, går jeg ut fra, hvordan kjærligheten er. Derfor går jeg ut fra at dette handler mer om å være klumsete enn å være kjærlighetsløs. Så lenge HI ikke sier i fra om at, "du, jeg skjønner du mener godt, kjære du, men når du sier at det er ting ved meg som kunne vært bedre så sier du at jeg ikke er god nok som jeg er, det er sårende", så er det heller ikke gitt at han forstår at han sårer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at du har møtt menn som har vært blottet for kjærlighet. Men det betyr ikke at med en gang en mann sier noe som er sårende så er det derfor en handling som er blottet for kjærlighet. HI kjenner mannen. HI har et indre kompass og vet godt, går jeg ut fra, hvordan kjærligheten er. Derfor går jeg ut fra at dette handler mer om å være klumsete enn å være kjærlighetsløs. Så lenge HI ikke sier i fra om at, "du, jeg skjønner du mener godt, kjære du, men når du sier at det er ting ved meg som kunne vært bedre så sier du at jeg ikke er god nok som jeg er, det er sårende", så er det heller ikke gitt at han forstår at han sårer.

Ikke meg du spør, men dette er jo ikke et enkelttilfelle, det er gjentakende tilfeller gjennom et år.

HI forteller også at pga. dette har hun begynt å føle at hun ikke er god nok for ham. Det er alvorlig, for Hi har begynt å tvile på seg selv. Det skjer ikke etter en gang eller to med uheldige kommentarer. Det skjer over tid.

Hi må jo gjerne si det du foreslår. Spørsmålet er om han da forstår, om han vil endre seg, eller om han vil holde seg en stund og så begynne på igjen.

En normalt sosialt oppegående mann forstår at slike kommentarer er noe man ikke sier til dama man er glad i og ønsker skal føle seg ønsket og bra nok.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

En normalt sosialt oppegående

Nettopp.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nettopp.

Mulig du legger det samme i de to tingene, jeg gjør det ikke.

Jeg mener at en mann som sier slikt som denne gjør til Hi enten ikke forstår hvordan han sårer andre - eller at han sårer med vilje.

En normalt fungerende mann med normal empatievne forstår at slike kommentarer som han stadig kommer med er sårende. Ergo er denne mannen ikke normalt fungerende, eller han gjør det med vilje. Lite trolig at man greier å endre en godt voksen mann, og gjør han det med vilje (som det kan virke som, siden det ofte er fortsettelsen etter love bombing), så bør man bare komme seg unna.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

ikke forstår hvordan han sårer andre

Nettopp.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skrevet

Man er ikke for ærlig hvis man sier sårende ting til noen. 

Det at han ikke ville snudd seg etter deg på gata, hva er ærlig med det? Du spurte jo ikke om han ville gjort det? 

Han sårer deg og gjør deg usikker på deg selv.

Han er enten en sosial amøbe eller slem. Ingen av delene høres bra ut. Og jeg tror ærlig talt ikke han er sosialt klumsete, det ville du visst nå. 

Anonymkode: fdec3...056

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nettopp.

Du mener at en godt voksen mann ikke forstår at han sårer dama si ved å stadig si nedsettende ting til henne? I så fall er han jo ikke en normalt fungerende mann. Og en slik kan man ikke endre. Ev. har han ikke empati, da styrer man langt unna.

Jeg heller mot at han gjør det med vilje - og da er det som sagt også bare å komme seg unna!

Skrevet

Noe av det han kan si kan komme under det å være ærlig, som for eksempel at et klesplagg ikke kler deg, men å kommentere negativt på hvordan du smiler og at han ikke ville snudd seg etter deg på gaten er langt forbi ærlighet - det blir sagt for å gjøre deg usikker og såre deg. Dette er ingen snill mann. 

Anonymkode: 1d337...075

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I så fall er han jo ikke en normalt fungerende mann. Og en slik kan man ikke endre.

Nei, man kan ikke det. Men den det gjelder kan det. Akkurat som at ingen andre kan forandre deg. Det er det bare du som kan. Men så lenge det ikke kommuniseres at noe er sårende så vil vedkommende heller ikke få med seg det, hvis vedkommende er sosialt klønete.

Jeg heller mot at han er en kjærlig og god person, men mangler sosiale antenner. Da hjelper det ikke at det ikke kommuniseres. Ryktene til trass, menn er ikke tankelesere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...