Gå til innhold

Når ikke nok foreldre melder seg til dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått i ansvar å sette sammen en oversikt over foreldre som skal delta på en dugnad 2 timer en helg. Det er ikke i nærheten av nok foreldre som melder seg og jeg vurderer å bare plassere folk og gi dem beskjed om tid og sted og at de får bytte innbyrdes om det ikke passer. Hvordan fikser dere andre det når ingen gidder melde seg? Kun en har meldt om "gyldig" fravær....

Anonymkode: 186af...2f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått i ansvar å sette sammen en oversikt over foreldre som skal delta på en dugnad 2 timer en helg. Det er ikke i nærheten av nok foreldre som melder seg og jeg vurderer å bare plassere folk og gi dem beskjed om tid og sted og at de får bytte innbyrdes om det ikke passer. Hvordan fikser dere andre det når ingen gidder melde seg? Kun en har meldt om "gyldig" fravær....

Hvis fraværet er gyldig (sykdom, jobb, bortreist osv), vil det jo ikke hjelpe å sette folk opp. Det gyldige fraværet forsvinner ikke av den grunn. Det er for øvrig ingenting som heter "gyldig" og "ugyldig" fravær for dugnad, da dugnad ikke er pliktig. 

Hva slags arrangement er det snakk om her, og hva er det forutsatt at foreldrene skal gjøre på dugnaden?

Anonymkode: daf26...170

Skrevet

Her har det pleid å komme en liste over funksjoner som må fylles. Foreldre melder seg på der de ønsker. De som ikke melder seg (eller gir beskjed om t de ikke har mulighet til å delta) blir plassert der det trengs. 

Anonymkode: d31c9...91f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her har det pleid å komme en liste over funksjoner som må fylles. Foreldre melder seg på der de ønsker. De som ikke melder seg (eller gir beskjed om t de ikke har mulighet til å delta) blir plassert der det trengs. 

Og hvis de ikke kan på grunn av sykdom, jobb osv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis fraværet er gyldig (sykdom, jobb, bortreist osv), vil det jo ikke hjelpe å sette folk opp. Det gyldige fraværet forsvinner ikke av den grunn. Det er for øvrig ingenting som heter "gyldig" og "ugyldig" fravær for dugnad, da dugnad ikke er pliktig. 

Hva slags arrangement er det snakk om her, og hva er det forutsatt at foreldrene skal gjøre på dugnaden?

Dugnaden krever ingen "fysisk" jobbing for å si det sånn...det er kun å stå vakt i en port. Har en følelse av at de aller fleste sitter på gjerdet og bare venter at alle andre skal bidra så det slipper selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hvis de ikke kan på grunn av sykdom, jobb osv?

Da gir de, som jeg skrev, beskjed. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da gir de, som jeg skrev, beskjed. 

Men her har de jo gitt beskjed om fravær. Hva hjelper det hvis det ikke blir nok folk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men her har de jo gitt beskjed om fravær. Hva hjelper det hvis det ikke blir nok folk?

Jeg forstod det som kun en person hadde meldt fra om gyldig fravær og de andre hadde unnlatt å melde seg til oppdrag. Da vet jeg ikke. Gi beskjed om gjenværende oppgaver og si fra om at hvis disse ikke blir utført må man nedskalere eller avlyse?

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ville gjort som du foreslår. Ville også informert om at arrangementet fordrer nok folk på dugnad og hvis det ikke lykkes å samle nok foreldre så avlyses det. 

Skrevet

Delegerer før jeg spør. Det fungerer mye bedre. Setter alltid opp dobbelt i tilfelle noen ikke møter, men i utgangspunktet må de sørge for å bytte selv. Er veldig mange som nevnt over her som bare sitter på gjerdet og venter på at andre skal tilby seg, men som om de får tildelt oppgaver vil gjøre dem.

Anonymkode: 540e1...287

Skrevet

På fotballaget til gutten setter de opp vaktene. Så må de som ikke kan bytte med noen. 

Anonymkode: ea7fe...0b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

På fotballaget til gutten setter de opp vaktene. Så må de som ikke kan bytte med noen. 

Jeg er også ansvarlig for dugnad. Jeg synes det er en stor uting å sette opp foreldre på vakt og be dem bytte innbyrdes. Det er mange som ikke vil klare å bytte innbyrdes og de som får dette dårligst til er de med minst nettverk.

Det vi har gjort er at det er et foreldremøte ved starten av sesongen/prosjektet. Der går det tydelig frem at vi er avhengig av dugnad for å kunne gjennomføre, men at dugnad er frivillig, og hvilke oppgaver det gjelder og når. Så rapporterer foreldre inn når de kan og fordeles på vaktene. Dette gjøres noen uker i forkant. Det er alltid noen som ikke kan og noen som ikke vil. Om vi er for få så purrer man. Mangler man fortsatt folk må man da enten lage en plan B (f.eks. lønne noen (ungdommer, unge voksne, pensjonister) for å ta jobben) eller avlyse arrangementet. Vi har enda ikke måtte avlyse, men vi har av og til måtte lønne noen for å ta noen vakter.    

Anonymkode: 8e096...0a8

Skrevet

Det kommet jo helt an på hva dugnaden gjelder. Er det ting de vet kommer, så setter man opp. Er det noe som ikke er forutsett, så ville jeg spurt de enkelte

Anonymkode: 94768...688

Skrevet

Dugnad skal ikke være helt frivillig. Sett dem opp og si at de som ikke kan må gi beskjed. Da kreves det en aktiv innsats for å trekke seg.

Anonymkode: b116b...ac6

Skrevet

Om det ikke er nok folk til å gjennomføre dugnaden, så må den jo avlyses. Det får jo da selvfølgelig konsekvenser for den aktiviteten det gjelder (fotball, korps osv.), og kan gjøre at f.eks. kontingent osv blir dyrere. 

Anonymkode: 0385e...d75

Skrevet

Når du først er involvert, så er løsningen du selv skriver like grei. Sette opp liste hvem og når, bytt innbyrdes om det ikke passer. 

Jeg synes det bare ble verre og verre å få tak i nok folk, tusen grunner til kan ikke ditten og datten. Løsning, meldte meg ut av alt selv 👍🏻

Anonymkode: 517c6...63f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dugnad skal ikke være helt frivillig. Sett dem opp og si at de som ikke kan må gi beskjed. Da kreves det en aktiv innsats for å trekke seg.

Anonymkode: b116b...ac6

Dugnad er per definisjon frivillig. Du kan da virkelig ikke finne på dine egne definisjoner på ord som allerede er klart definert i det norske språket. I NIF sine retningslinjer står følgende: Dugnad (idrettsforbundet.no)

Dugnad er altså høyst frivillig!

Skrevet

Vi lager en gruppe på Facebook og gir beskjed at dette er oppgavene på disse klokkeslettene. Så velger foreldrene hva de vil ha i oppgave og når, de som ikke velger blir satt opp på det gjenværende. 

vi gir beskjed dato og klokkeslett lista blir lagt ut. I tillegg passer vi på å ha ulike oppgaver feks klargjøring kvelden før, kiosken, parkering, kake, rydding, innkjøp osv. vi noterer hvilke foreldre som deltar og kan gi beskjed neste gang at da er det de som ikke har deltatt sin tur osv.

Anonymkode: c39b3...01b

Skrevet

Å sette opp folk på vakt er jeg motstander av. Men om ingen melder seg så tvinger det seg frem da. 
Å melde seg frivillig er «frihet under ansvar». Så funker det dårlig så blir det liste. Nå er dugnad frivillig, men det er lov å operere med to medlemskontingenter, en billig for de som bidrar og en dyrere for de som ikke bidrar. 
Min erfaring er at det fungerer best å lage dugnadsoversikt i starten av sesongen. Vi har to dugnader. Så deler jeg lista over barn i to. Og deler ut, kan du ikke den dagen ditt barn er satt opp så bytter du med en i andre gruppe. Jeg har 90% oppmøte. 
Eneste dugnaden vi sliter med er 17. mai. Der besluttet vi å ikke delta mer. Det går utover kassa og tilbudet til ungene men det får være. 

Anonymkode: 0b8c9...717

Skrevet

Ingen melder seg til dugnad, man må sette opp lister og fordele rundt. Ellers får man ikke folk. 

Anonymkode: 30adf...349

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er også ansvarlig for dugnad. Jeg synes det er en stor uting å sette opp foreldre på vakt og be dem bytte innbyrdes. Det er mange som ikke vil klare å bytte innbyrdes og de som får dette dårligst til er de med minst nettverk.

Det vi har gjort er at det er et foreldremøte ved starten av sesongen/prosjektet. Der går det tydelig frem at vi er avhengig av dugnad for å kunne gjennomføre, men at dugnad er frivillig, og hvilke oppgaver det gjelder og når. Så rapporterer foreldre inn når de kan og fordeles på vaktene. Dette gjøres noen uker i forkant. Det er alltid noen som ikke kan og noen som ikke vil. Om vi er for få så purrer man. Mangler man fortsatt folk må man da enten lage en plan B (f.eks. lønne noen (ungdommer, unge voksne, pensjonister) for å ta jobben) eller avlyse arrangementet. Vi har enda ikke måtte avlyse, men vi har av og til måtte lønne noen for å ta noen vakter.    

Anonymkode: 8e096...0a8

Helt enig. 

Skrevet

Enten avlys hele greia eller avlys for dem som ikke stiller.

Anonymkode: c3a47...539

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dugnad er per definisjon frivillig. Du kan da virkelig ikke finne på dine egne definisjoner på ord som allerede er klart definert i det norske språket. I NIF sine retningslinjer står følgende: Dugnad (idrettsforbundet.no)

Mange steder defineres dugnad som å gjøre en oppgave felles til felles beste og det kan godtt stå i vedtektene til et idrettslag eller et korps at noen må stille på dugnad for å kunne ha være medlem i klubben.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Frivillig ja, men du kan bli pålagt å betale deg ut, de må bare formulere det som at de som deltar på dugnaden får rabatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Frivillig ja, men du kan bli pålagt å betale deg ut, de må bare formulere det som at de som deltar på dugnaden får rabatt.

Nettopp. Men du kan uansett ikke tvinges til å stille = frivillig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...