Gå til innhold

Jeg er redd!


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å tenker på at det ikke er trygt i Norge lenger. Norge er et land som faktisk grenser til Russland oppe ved Kirkenes, og jeg er livredd for at Norge blir det neste landet på Putins liste når han er ferdig med Ukraina... Tror dere Russland vil invadere Norge og starte en krig her når krigen i Ukraina er over?

Anonymkode: 5c51c...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke. Tror andre land er mer interessante for han, i hvert fall med det første. Men jeg er helt sikker på at hvis han ikke stoppes nå, så fortsetter han galskapen videre ved å invadere et nytt land.

Anonymkode: ea924...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror heller ikke det. Russland har tapt mye krigsmateriell og soldater og befal. Selv om Norge har en strategisk viktig kystlinje, så er det også den kystlinjen som vil gjøre det til et mareritt å invadere landet, fordi man nærmest må kjempe seg fra fjord til fjord og fjell til fjell, såsant de ikke greier å fordrive eller fjerne regjering/kongelige og andre politikere først.

Snakket med en som har jobbet med noe som gjør at han kan mye om dette. Dette var flere måneder før Ukraina-krigen. Han sa at først vil det ev. bli at de setter ut viktige samfunnsfunksjoner (f.eks. kraftforsyning og vannforsyning, kommunikasjonsmåter o.l.), og først når flere slike er satt ut av spill, da vil de ev. kunne ta sjansen på å ta Norge. Men fordi kysten er så lang vil det kreve enorme ressurser og bli svært krevende.

Siden vi er medlem av Nato vil de møte stor motstand, selv om vi selv ikke skulle greie å stå nok imot.

Nå er Russlands militære styrker såpass svekket at jeg tror ikke de vil ta sjansen. For angriper de et Nato-land nå, da blir det storkrig, og Russland blir trolig stående nesten alene mot alle Nato-land.

Det er nok andre land som er mer interessante enn Norge, land som kan tas med mindre motstand, i et forsøk på å gjenopprette et nytt Sovjetunionen. Etter det vil det uansett ta mange år å bygge opp igjen alt de nå har tapt i Ukrainakrigen, både av utdannet militært personell og utstyr. Det skal i så fall gjøres med en økonomi som vil være kraftig rammet etter krigen, noe som igjen vil gå utover folket.

Man kan aldri vite når slike menn blir desperate, hva de da gjør. Men Putin vet at et ev. angrep på Norge vil bety at han får alle Nato-lands ressurser og militære styrker mot seg. Det tviler jeg han gjør med det første. Da er det "bedre" å heller forsøke å ta andre østeuropeiske land, tror jeg... fordi sjansen for å vinne da er langt større.

Anonymkode: 5931f...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi er medlem av Nato, det vil møte massivt motangrep, noe Russland ikke kan håndtere. Russland klarer jo knapt håndtere en invasjon av ett langt mindre land enn seg selv med langt færre ressurser. Det er ikke mye imponerende over det de har vist til nå, tvert i mot virker de mindre rustet enn man skulle tro. 
 

Norge er ett lite land i folketall, men Europa er helt avhengig av olje og gass herfra nå, det er av stor interesse for Europa å beskytte det. Russland eksporterte ca 155 bcm gass i fjor, Norge rundt 115 og øker nå produksjonen ved å blant annet gjenåpne felt og øke kapasitet. Det er ikke så mange andre som kan tilby å erstatte den russiske gassen i den størrelsesorden. 
 

Jeg ville vært mer nervøs om jeg var finsk eller svensk enn norsk akkurat nå. Men det er nok ikke disse landene han går for først, hvis han fortsetter, det renner ikke over med ressurser hos de om dagen. De får jo ikke deler til militært utstyr, mangler opplæring og trente soldater, penger og utstyr. 
 

Så det virker veldig usannsynlig, mener nå jeg. 

Anonymkode: 780af...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Vi er medlem av Nato, det vil møte massivt motangrep, noe Russland ikke kan håndtere. Russland klarer jo knapt håndtere en invasjon av ett langt mindre land enn seg selv med langt færre ressurser. Det er ikke mye imponerende over det de har vist til nå, tvert i mot virker de mindre rustet enn man skulle tro. 
 

Norge er ett lite land i folketall, men Europa er helt avhengig av olje og gass herfra nå, det er av stor interesse for Europa å beskytte det. Russland eksporterte ca 155 bcm gass i fjor, Norge rundt 115 og øker nå produksjonen ved å blant annet gjenåpne felt og øke kapasitet. Det er ikke så mange andre som kan tilby å erstatte den russiske gassen i den størrelsesorden. 
 

Jeg ville vært mer nervøs om jeg var finsk eller svensk enn norsk akkurat nå. Men det er nok ikke disse landene han går for først, hvis han fortsetter, det renner ikke over med ressurser hos de om dagen. De får jo ikke deler til militært utstyr, mangler opplæring og trente soldater, penger og utstyr. 
 

Så det virker veldig usannsynlig, mener nå jeg. 

Anonymkode: 780af...d16

Enig. Den forsyningsgraden Norge kan tilby med gass/olje og dermed også de økonomiske fordelene det gir Europa og andre land at vi fremdeles er et fritt land tilsluttet Nato, det er vikig for de andre medlemslandene i Nato.

En annen ting som jeg glemte nevne i går, det er at hvis Putin skulle velge å angripe Norge, så måtte han kjempe på flere fronter. Hvis han mot formodning skulle vinne krigen mot Ukraina eller lykkes i å ta over Krim og de andre områdene sør/øst i Ukraina, så ville Russland måtte ha en stor andel militære styrker plassert i området i flere år for å "sikre freden" og beholde disse områdene under russisk styre (selv om de offisielt kanskje var "selvstendige", noe som uansett bare er tull, da Putin/Russland styrer dem).

Dette ville bety at mye materiell måtte blitt i området ved Ukraina. Det er store avstander å forflytte materiell til Norge. Og det å gjøre det ville svekket Russlands evne til å forsvare seg selv, en evne som allerede er svekket pga. Ukraina-krigen. I tillegg til da å ha to separate fronter de selv hadde valgt, så ville de fått hele Nato mot seg.

Så jeg tror det er veldig liten sjanse for at Russland skulle forsøke seg på Norge. At vi kan komme til å oppleve ulike cyber-angrep for å forsøke å svekke oss over tid på andre måter, det tror jeg kan komme etterhvert, men det er jo noe som de allierte samarbeider mot også.

Da er det langt større sjanse for at Russland, om Putin skulle ta andre, heller forsøker seg på naboland til Ukraina, siden de allerede har utstyr og personell i området.

Anonymkode: 5931f...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...