Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Jeg har to venner som er veldig tett på hverandre. Jeg var tidligere like tett på, men jeg har flyttet. Jeg har beholdt vennskapet, vi snakkes på telefon, men vi sees ikke så ofte. For noen år siden inngikk disse to et samarbeid da de har samme utdannelse og ønsket å starte for seg selv. Nå sliter de med å finne en dynamikk som fungerer uten at de innrømmer dette for hverandre. De ønsker ikke å avslutte samarbeidet og skyver det litt under teppet. I stedet ringer de begge til meg. De stoler begge på meg, jeg kjenner dem begge og jeg er likevel litt på utsiden. De mener selv at den andre tar dårlige valg og tenker at de er for forskjellige. Jeg tror problemet er at de er like, men at de ikke ser det selv og at de begge har noen feil som de ikke vedkjenner seg, men ser veldig godt hos den andre. Beslutninger som den ene tar og den andre himler over, har den som himler gjort nesten det samme, men i en annen setting. Det at settingene er forskjellig gjør at de fokuserer på forskjellene, mens jeg mener handlingsmønstre og tankemønstre er helt like. Nå i det siste har jeg i tillegg begynt å få de samme historiene/eksemplene fra dem begge, men helt forskjellig fortalt. Virkelighetene ligner ikke hverandre. Forskjellene er så store at minst en av dem må lyve. Om et år ca får de nye lokaler og da kan de jobbe sammen uten å jobbe så tett på hverandre. Da føler de også at de har tryggheten/stabiliteten i jobben til å kunne snakke sammen og finne varige løsninger. Nå går mye av tiden mot kunder for å få forretningen stabil og de jobber mye. De orker dermed ikke ta i dette andre og skyver det foran seg. Jeg føler at jeg får vennskapet til dem begge ødelagt av dette. Det å «megle»/finne løsninger for dem en og en og høre på disse virkeligheten så forskjellig fortalt uten å kunne fortelle dem hva den andre har sagt. Nå har jeg hatt denne rollen noen år og jeg har aldri hatt lyst på den. Det går jo aldri fremover, relasjonen dem imellom står på stedet hvil. I perioder med ekstra press/stress ringer de meg flere ganger i uken for å klage på den andre. Den ene av dem er nok litt mer spesiell/tar litt mer merkelige valg enn den andre og det er da den andre som ringer meg mest. Jeg har ikke lyst på denne rollen, men de har begge sagt at om de ikke kan ventilerer til meg er de redd vennskapet deres og forretningen vil falle fra hverandre, det vil bli uopprettelige konflikter, de kan miste hjemmene sine og de selv vil gå i kjelleren. Jeg ønsker jo ikke dette. Jeg håper jo det nye lokalet vil redde dette, men jeg har ikke lyst til dette et sekund mer. Mulig jeg bare må holde ut til det nye lokalet er på plass. Da har jeg i alle fall har gjort mitt. Etter dette er det ingen endringer på gang så da har de ingenting de kan skylle på at de utsetter det til. Hva ville dere gjort? Anonymkode: b8fa6...51a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Det er allerede to konfliktskye mennesker her, du trenger vel ikke å bli den tredje? Du sier: Jeg har tenkt på dette lenge, og jeg vil heretter være mindre involvert i problemene dere har med bedriften. Jeg liker dere begge og vil være venner med begge. Derfor blir det vanskelig for meg å høre på din frustrasjon over Anne. Jeg håper du forstår hvorfor jeg sier dette, det er ikke ment som kritikk. Også sier du det samme til den andre. Anonymkode: 5741f...ee4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er allerede to konfliktskye mennesker her, du trenger vel ikke å bli den tredje? Du sier: Jeg har tenkt på dette lenge, og jeg vil heretter være mindre involvert i problemene dere har med bedriften. Jeg liker dere begge og vil være venner med begge. Derfor blir det vanskelig for meg å høre på din frustrasjon over Anne. Jeg håper du forstår hvorfor jeg sier dette, det er ikke ment som kritikk. Også sier du det samme til den andre. Anonymkode: 5741f...ee4 Jeg har sagt noe tilsvarende flere ganger. Det er da de kommer med at de trenger å ventilerer til meg ellers så går alt gale for de har ikke kapasitet nå til å ta tak i sine utfordringer på en god måter. Det er mye på spill (som f.eks. hjemmene deres) så det kan lett bli stygt om dette går overende når situasjonen er slik den er nå. Jeg har derfor latt meg overtale. Jeg har jo ikke så lyst til å ofre mine vennskap til dem, men samtidig har jeg jo lyst til at de skal komme seg gjennom dette. Nå som historiene de forteller avviker så mye at noe av det må være løgn + at det har vart så lenge så virker det mer og mer uoppnåelig å klare å beholde venneskapene mine med dem og samtidig la dem ventilere et år til. Anonymkode: b8fa6...51a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #4 Skrevet 8. mai 2022 8 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg har sagt noe tilsvarende flere ganger. Det er da de kommer med at de trenger å ventilerer til meg ellers så går alt gale for de har ikke kapasitet nå til å ta tak i sine utfordringer på en god måter. Det er mye på spill (som f.eks. hjemmene deres) så det kan lett bli stygt om dette går overende når situasjonen er slik den er nå. Jeg har derfor latt meg overtale. Jeg har jo ikke så lyst til å ofre mine vennskap til dem, men samtidig har jeg jo lyst til at de skal komme seg gjennom dette. Nå som historiene de forteller avviker så mye at noe av det må være løgn + at det har vart så lenge så virker det mer og mer uoppnåelig å klare å beholde venneskapene mine med dem og samtidig la dem ventilere et år til. Anonymkode: b8fa6...51a Det er bare tull at DU er så viktig for at det ikke skal gå til helvete. Faktisk er det mulig at du gjør det mulig for dem å ikke snakke med hverandre fordi de kan klage til deg. Du bør ikke ta alt to svært konfliktskye mennesker sier for god fisk. De vil jo gjerne unngå å snakke med hverandre. Og ærlig talt, høres ikke ut som om bedriften deres har livets rett. Anonymkode: 5741f...ee4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg har sagt noe tilsvarende flere ganger. Det er da de kommer med at de trenger å ventilerer til meg ellers så går alt gale for de har ikke kapasitet nå til å ta tak i sine utfordringer på en god måter. Det er mye på spill (som f.eks. hjemmene deres) så det kan lett bli stygt om dette går overende når situasjonen er slik den er nå. Jeg har derfor latt meg overtale. Jeg har jo ikke så lyst til å ofre mine vennskap til dem, men samtidig har jeg jo lyst til at de skal komme seg gjennom dette. Nå som historiene de forteller avviker så mye at noe av det må være løgn + at det har vart så lenge så virker det mer og mer uoppnåelig å klare å beholde venneskapene mine med dem og samtidig la dem ventilere et år til. Anonymkode: b8fa6...51a For meg virker det som om ditt vennskap til disse er i ferd med ødelegges uansett, fordi du blir brukt som du blir av dem og at de gir deg ansvar for deres egen adferd og firma. Jeg tror jeg ville bedt om å få møte dem begge to, og der bedt dem om å lytte til deg så lenge du snakker, så kan de komme med innspill etterpå. Og så ville jeg fortalt det du sier om at du tror de er likere enn de selv ser, og gi eksemplene du har på det. Du har jo tydeligvis mange eksempler å ta av, så kanskje de lettere kan se egne mønstre hvis de får presentert det samlet. Nå virker det som om de kun ser hver enkeltepisode isolert, og da vil det jo ikke bli bedre. Jeg tror at jeg ikke ville konfrontert med løgnene, for det kan være løgner du får fordi vedkommende ønsker at du skal ta dennes side. Men litt avhengig av hvordan møtet med dem blir. Jeg ville også gjort det klart at de begge to har alt å tape på å ikke ta tak i utfordringene de har i samarbeidet sitt, men hvis de ikke greier å løse det nå, så risikerer de å miste enda mye mer om et år. Ville anbefalt dem å få hjelp av en profesjonell hvis de ikke greier å løse ting. Jeg er villig til å strekke meg langt for andre, og ville trolig holdt på som deg lenge. Men slik det er nå løses ikke noe, du bare hjelper dem til såvidt å holde seg flytende. Og det er hensiktsløst hvis de ikke er villig til å svømme selv... Du bruker trolig timesvis hver eneste uke nå for å holde dem flytende, og den tiden bør de heller bruke konstruktivt for å løse problemene sine, selv om de sier de ikke orker nå. Du risikerer å miste vennskapet til en eller begge, men slik det har vært lenge nå spørs det om du egentlig har så mye å tape ved det. En annen ting, blir de sinte nok på deg for å vise dem sannheten, så kanskje det bringer dem nok sammen i en periode til at de blir mer konstruktive i hvordan de er med hverandre, bare fordi de begge gjør deg til "synder" Anonymkode: 11ba2...a60
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er bare tull at DU er så viktig for at det ikke skal gå til helvete. Faktisk er det mulig at du gjør det mulig for dem å ikke snakke med hverandre fordi de kan klage til deg. Du bør ikke ta alt to svært konfliktskye mennesker sier for god fisk. De vil jo gjerne unngå å snakke med hverandre. Og ærlig talt, høres ikke ut som om bedriften deres har livets rett. Anonymkode: 5741f...ee4 Jeg regner jo med at jeg egentlig ikke er så viktig, men de har fått det for seg/bruker det når jeg ikke har lyst til å høre på det de skal fortelle. De snakker mye med hverandre hver eneste dag så det er ikke det at de unngår hverandre, de bare snakker ikke om det vanskelige. Ja, jeg muliggjør det på et vis ved at de får ventilerer til meg, men de er begge overbevist om at de ikke kan ta opp dette nå. De er for sliten og har det for travelt til at de tror de skal klare å løse dette på en god måte. De har også tro på at de skal få det til om et år når de kommer i nye lokaler. De tror at det der vil bli mindre betent og at det da er lettere å rydde opp i det som blir igjen. De vet om at de begge snakker med meg, men de vet jo ikke om at fremstillingene er så forskjellige. Kundene merker ingenting og bedriften er på vei til å bygge seg opp på et nivå som trengs så om de kan få orden på forholdet sitt til hverandre tror jeg de kan få det fint sammen. Jeg tror jo som sagt hovedproblemet er at de er ganske like. De har de samme feilene/uheldige reaksjonsmønstrene, men ser det ikke i seg selv, men irriterer seg veldig over det i den andre. Anonymkode: b8fa6...51a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #7 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): For meg virker det som om ditt vennskap til disse er i ferd med ødelegges uansett, fordi du blir brukt som du blir av dem og at de gir deg ansvar for deres egen adferd og firma. Jeg tror jeg ville bedt om å få møte dem begge to, og der bedt dem om å lytte til deg så lenge du snakker, så kan de komme med innspill etterpå. Og så ville jeg fortalt det du sier om at du tror de er likere enn de selv ser, og gi eksemplene du har på det. Du har jo tydeligvis mange eksempler å ta av, så kanskje de lettere kan se egne mønstre hvis de får presentert det samlet. Nå virker det som om de kun ser hver enkeltepisode isolert, og da vil det jo ikke bli bedre. Jeg tror at jeg ikke ville konfrontert med løgnene, for det kan være løgner du får fordi vedkommende ønsker at du skal ta dennes side. Men litt avhengig av hvordan møtet med dem blir. Jeg ville også gjort det klart at de begge to har alt å tape på å ikke ta tak i utfordringene de har i samarbeidet sitt, men hvis de ikke greier å løse det nå, så risikerer de å miste enda mye mer om et år. Ville anbefalt dem å få hjelp av en profesjonell hvis de ikke greier å løse ting. Jeg er villig til å strekke meg langt for andre, og ville trolig holdt på som deg lenge. Men slik det er nå løses ikke noe, du bare hjelper dem til såvidt å holde seg flytende. Og det er hensiktsløst hvis de ikke er villig til å svømme selv... Du bruker trolig timesvis hver eneste uke nå for å holde dem flytende, og den tiden bør de heller bruke konstruktivt for å løse problemene sine, selv om de sier de ikke orker nå. Du risikerer å miste vennskapet til en eller begge, men slik det har vært lenge nå spørs det om du egentlig har så mye å tape ved det. En annen ting, blir de sinte nok på deg for å vise dem sannheten, så kanskje det bringer dem nok sammen i en periode til at de blir mer konstruktive i hvordan de er med hverandre, bare fordi de begge gjør deg til "synder" Anonymkode: 11ba2...a60 Du har nok mye rett i det du skriver. Jeg har hele veien oppmuntret dem til å ta tak i det. Være ærlige med hverandre, snakke ut og få i gang et god samarbeid der de slipper å ergre seg over hverandre hele tiden. Jeg regner med de bruker mye energi på å ergre seg og å være skuffet over hverandre. Energi som helt sikkert kunne vært brukt andre steder og som kunne gitt dem begge bedre kvalitet. Når tror jeg de begge føler at de er i ferd med å drukne hele tiden. Akkurat nå jobber de veldig mye, så tenker jeg får prøve å få et treff mellom oss alle tre fysisk (dvs. jeg kommer dit de bor) når det har roet seg til sommeren. Da kan vi forhåpentligvis i alle fall starte samtalen uten at de har piggene ute fra starten. Selv om de blir sint på meg, noe de sikkert gjør om jeg forklarer at de er like, så tror jeg dette er for personlig til at det klarer å forene dem. Litt usikker på om det er mulig å ta det gradvis, ta noen områder av gangen som de kan jobbe med som de kan fordøye eller om de rett og slett må ta alt på en gang. Får tenke litt på hvordan jeg går frem og når jeg skal ta dette møtet for jeg ønsker jo at de skal klare å svømme i stedet for å gå rett til bunns (og kanskje trekke familiene sine med seg) Anonymkode: b8fa6...51a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #8 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du har nok mye rett i det du skriver. Jeg har hele veien oppmuntret dem til å ta tak i det. Være ærlige med hverandre, snakke ut og få i gang et god samarbeid der de slipper å ergre seg over hverandre hele tiden. Jeg regner med de bruker mye energi på å ergre seg og å være skuffet over hverandre. Energi som helt sikkert kunne vært brukt andre steder og som kunne gitt dem begge bedre kvalitet. Når tror jeg de begge føler at de er i ferd med å drukne hele tiden. Akkurat nå jobber de veldig mye, så tenker jeg får prøve å få et treff mellom oss alle tre fysisk (dvs. jeg kommer dit de bor) når det har roet seg til sommeren. Da kan vi forhåpentligvis i alle fall starte samtalen uten at de har piggene ute fra starten. Selv om de blir sint på meg, noe de sikkert gjør om jeg forklarer at de er like, så tror jeg dette er for personlig til at det klarer å forene dem. Litt usikker på om det er mulig å ta det gradvis, ta noen områder av gangen som de kan jobbe med som de kan fordøye eller om de rett og slett må ta alt på en gang. Får tenke litt på hvordan jeg går frem og når jeg skal ta dette møtet for jeg ønsker jo at de skal klare å svømme i stedet for å gå rett til bunns (og kanskje trekke familiene sine med seg) Anonymkode: b8fa6...51a Sikkert lurt at du tenker godt gjennom hvordan du går frem. De er heldige som har deg. Lykke til med møtet til sommeren Anonymkode: 11ba2...a60
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Du velter deg i uunnværligheten og den medfølgende martyrrollen som en feit gris i gjørme. Anonymkode: e9527...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå