Gå til innhold

Hoven hals. Ikke inni, men hele utenpå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har vært syk i hva som føles som en evighet. Først med halsbetennelse, så soppinfeksjon, så tannverk og nå er hun forkjøla. Stått på antibiotika i 14 dager og fikk en allergisk rekasjon på den, med utslett over hele kroppen, hovna opp bak ørene, store vabler på brystet osv. Hun fikk beskjed på legevakt om å kutte ut antibiotika, og ta zyrtec og paracet. Dagen etter var hun verre og dro til fastlegen og fikk prednisolon 20 mg, en om dagen i 3 dager. Utslettet er borte, men hun hovner opp rundt øynene enda (ikke tatt antibiotika siden onsdag). Halsen hovnet opp på onsdag, altså fysisk hovnet opp. Den er stor i omkrets, og det gir seg ikke. Hva i alle dager kan det her være? Grunn til å oppsøke lege på nytt? Avvente til over helga? What to do?

Anonymkode: 6fbfb...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva som kan feile henne, men ville helt klart oppsøkt lege med det samme! 

Anonymkode: 8cbd2...4c8

Skrevet

Struma? Jeg ville helt klart vært rask med et nytt legebesøk med hennes historie 😅

Skrevet

Kyssesyken.

Tar man antibiotika når en har kyssesyken får man slikt utslett. Ved kyssesyken kan man også hovne skikkelig opp, både ved at "halsen forsvinner" og på lymfekjertlene.

Å lese om din datter er akkurat dom å lese om min runde med denne sykdommen. Be om blodprøve, dette kan skjekkes på få minutter.

Anonymkode: 68b77...732

Skrevet

Kyssesyken tenkte jeg også. 

God bedring til datteren din :-)! 

Anonymkode: c17d5...6f5

Skrevet

Takk for svar! :)

Hun er i relativt god form sånn ellers, ingen feber og slike ting. Googlet kyssesyken fordi jeg tenkte det samme, men det passer liksom ikke. Hun har vært å trent og jobber i tillegg til skolen...
Husker ikke om de sjekka for kyssesyken, men kan jo ringe legekontoret å høre

Skrevet

Jeg hadde absolutt ringt legekontoret.

Stakkars liten, håper hun får hjelp fort. 

Anonymkode: 2e752...dec

Skrevet

Jeg tenker også at hun bør sjekkes for kyssesyken!

Og selv om det i dag er sjeldent, kusma.

Vær også oppmerksom på at hvis hun har kyssesyken og reagerte på antibiotika, så regner man med at man etter det ikke tåler den typen antibiotika senere (det er en type antibiotika som man kan ha tålt helt fint tidligere, men får man den når man har kyssesyken blir omtrent alle allergisk for den typen antibiotika viere i livet).

Stoffskifteproblemer kan hos noen også gi store hevelser i halsregionen.

Jeg ville ikke utsatt å få en ordentlig sjekk av henne!

Anonymkode: 8218c...877

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker også at hun bør sjekkes for kyssesyken!

Og selv om det i dag er sjeldent, kusma.

Vær også oppmerksom på at hvis hun har kyssesyken og reagerte på antibiotika, så regner man med at man etter det ikke tåler den typen antibiotika senere (det er en type antibiotika som man kan ha tålt helt fint tidligere, men får man den når man har kyssesyken blir omtrent alle allergisk for den typen antibiotika viere i livet).

Stoffskifteproblemer kan hos noen også gi store hevelser i halsregionen.

Jeg ville ikke utsatt å få en ordentlig sjekk av henne!

Siden hun har hatt så mye på kort tid bør det vel også tas blodprøver for å sjekke immunforsvaret hennes.

Skrevet

takk for svar igjen! 

Snakket med en lege på jobb som er enig i muligheten av at det er kyssesyke. Hun ble ikke sjekket for dette for 3 uker siden, jeg ringte legekontoret og spurte. De hadde ingen lege der nå, så jeg fikk beskjed om å kontakte legevakt i morgen om det ikke var bedre... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

takk for svar igjen! 

Snakket med en lege på jobb som er enig i muligheten av at det er kyssesyke. Hun ble ikke sjekket for dette for 3 uker siden, jeg ringte legekontoret og spurte. De hadde ingen lege der nå, så jeg fikk beskjed om å kontakte legevakt i morgen om det ikke var bedre... 

Ha lav terskel for å kontakte legevakten, selv i ettermiddag/kveld, om hun blir verre. Store hevelser i halsen skal tas på alvor!

Selv om det ikke skal være fokuset nå - hvis det viser seg at hun har kyssesyken og at hun fikk den antibiotikatypen som IKKE skal gis ved mistanke om kyssesyken eller om man har kyssesyken, så ville jeg rapportert/klaget dette videre, siden følgen for henne da er at hun ikke kan få den typen antibiotika igjen senere i livet. (Jeg oppdaget dette selv, etter en udugelig lege hadde gjort dette.)

Finner dere ut hva som feiler henne, oppdater gjerne tråden, om du orker og husker.

God bedring til jenta di :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ha lav terskel for å kontakte legevakten, selv i ettermiddag/kveld, om hun blir verre. Store hevelser i halsen skal tas på alvor!

Selv om det ikke skal være fokuset nå - hvis det viser seg at hun har kyssesyken og at hun fikk den antibiotikatypen som IKKE skal gis ved mistanke om kyssesyken eller om man har kyssesyken, så ville jeg rapportert/klaget dette videre, siden følgen for henne da er at hun ikke kan få den typen antibiotika igjen senere i livet. (Jeg oppdaget dette selv, etter en udugelig lege hadde gjort dette.)

Finner dere ut hva som feiler henne, oppdater gjerne tråden, om du orker og husker.

God bedring til jenta di :)

Hun fikk appocilin, er det den som ikke skal gis? Da hun fikk det testet hun negativt for kyssesyken, så sånn sett var det jo gitt på riktig grunnlag. 

Hun er i fin form, spiser og drikker, men sier det føles som hun har en ball i halsen

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun fikk appocilin, er det den som ikke skal gis? Da hun fikk det testet hun negativt for kyssesyken, så sånn sett var det jo gitt på riktig grunnlag. 

Hun er i fin form, spiser og drikker, men sier det føles som hun har en ball i halsen

Jeg trodde du sa at hun ikke ble testet for kyssesyken?

Tror det var Amoxcillin som ikke skal brukes ved kyssesyken, så da er nok ikke det noen fare om det var apocillin. Men det kan jo fremdeles være individuelle reaksjoner og effekt av medisiner.

Bra hun føler allmennformen er fin nå, da :)

Ellers en interessant artikkel på nrk.no i dag, som kan være viktig for mange:

https://www.nrk.no/norge/xl/en-gentest-kan-forhindre-at-du-far-feil-medisin-_-forskere-haper-a-teste-alle-i-fremtiden-1.15925326

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så hun er hoven inni halsen og?

Anonymkode: 07cd6...949

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg trodde du sa at hun ikke ble testet for kyssesyken?

Tror det var Amoxcillin som ikke skal brukes ved kyssesyken, så da er nok ikke det noen fare om det var apocillin. Men det kan jo fremdeles være individuelle reaksjoner og effekt av medisiner.

Bra hun føler allmennformen er fin nå, da :)

Ellers en interessant artikkel på nrk.no i dag, som kan være viktig for mange:

https://www.nrk.no/norge/xl/en-gentest-kan-forhindre-at-du-far-feil-medisin-_-forskere-haper-a-teste-alle-i-fremtiden-1.15925326

Jeg visste ikke først om hu ble testa for det, hun var hos legen 21. april pga halsbetennelse. Men ringte legen hennes istad og da hadde de testet. Etter det har hun vært å rulla med russen… den hovne halsen kom nå på onsdag samtidig med vabler, blemmer og kløende utslett…

men er hun ikke bedre til søndag når hun er ferdig med prednisolon så får vi ringe lege. Og før hvis hu blir verre, selvsagt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så hun er hoven inni halsen og?

Anonymkode: 07cd6...949

Hun sier det føles som en ball/klump, men hun har ikke problemer med å svelge eller spise, hun syns bare det er ubehagelig 

Skrevet

Kan være kusma, struma og kyssesyken, hadde fått henne til legen

Anonymkode: 12dab...5a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...