Gå til innhold

konfirmasjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig for barn å få i konfirmasjonsgaver nå? Jeg har e* som skal konfirmeres til neste år å som er usikker om h*n ønsker dette. 

Min bror har spart i aksjer og h*n vil få cirka 250 000 om h*n ikke konfirmerer seg, om h*n velger å gjøre det vil deler av dette beløpet gå til å betale for klær og fest, for min sin del ønsker jeg ikke at h*n skal konfirmere seg da dette gir gode muligheter for sparing i bsu, jeg har mer enn 1 barn og vil derfor ikke ha store muligheter til å kunne være kausjonist ved boligkjøp. Lurer derfor på hva er vanlig å få til sammen i pengegaver ved konfirmasjon?  

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dumt å selge aksjene for å putte dem på bsu. Og hvorfor gi en 15-åring så mye til konfirmasjonen. Og hvorfor må det trekkes selskap og klær fra gaven? Det er jo utpressing. De har ikke behov for slike summer før de skal kjøpe bolig. Fort gjort å bruke pengene på masse tull om de får så mye. Og selv om dette barnet er fornuftig, så har du flere barn som sikkert får samme gave. 

Anonymkode: 9e2d5...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er jeg så glad for at du ikke røper kjønnet på barnet ditt! Jammen hadde vi visst hvem dere er umiddelbart om vi visste at du snakket om jente eller gutt! 
 

Og til spørsmålet, hva faen? Presser onkelen tenåringen til å ikke konfirmere seg med trussel om at h* (😂) får mindre penger? Og hvorfor skal onkelen betale festen og klær? Hva skal du bidra med?

Anonymkode: 1795e...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har onkelen spart samme sum til alle barna dine?

Og synes det er helt sykt, at barnet kun får det, om det ikke konfirmerer seg.

Anonymkode: 6c7b5...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja onkel har spart samme sum til alle barna. nei ingen presser barna til å konfirmere seg eller ikke, om barnet velger å konfirmere seg så vil deler av oppsparte midler gå til å dekke festen, barnet vil da få ca 50 000 mindre i gave, så cirka 200 000. Grunnen til at jeg ikke ønsker at barnet skal konfirmeres, er bare for vi har veldig liten familie, jeg synes det vil være sårt for barnet å se at det er store fester rundt omkring, å vi vil være veldig få. barnet får holde fest med familien å det skal markeres. men mitt spm er enda, hva er vanlig i dag å få i gave ( da jeg ikke vil at mitt barn skal føle seg utelukket)

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Men har onkelen spart samme sum til alle barna dine?

Og synes det er helt sykt, at barnet kun får det, om det ikke konfirmerer seg.

Anonymkode: 6c7b5...4e7

hvor sier jeg at barnet ikke må konfirmere seg?

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja onkel har spart samme sum til alle barna. nei ingen presser barna til å konfirmere seg eller ikke, om barnet velger å konfirmere seg så vil deler av oppsparte midler gå til å dekke festen, barnet vil da få ca 50 000 mindre i gave, så cirka 200 000. Grunnen til at jeg ikke ønsker at barnet skal konfirmeres, er bare for vi har veldig liten familie, jeg synes det vil være sårt for barnet å se at det er store fester rundt omkring, å vi vil være veldig få. barnet får holde fest med familien å det skal markeres. men mitt spm er enda, hva er vanlig i dag å få i gave ( da jeg ikke vil at mitt barn skal føle seg utelukket)

Anonymkode: d1267...564

Skal du svi av 50 000,- på selskap for kun noen få? 

Anonymkode: 9e2d5...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du bruke 50.000 på en fest for en liten familie?

skal ikke du som mor og far til konfirmanten delta på noen måte? Det vanlige er at foreldrene betaler for selskap og klær til konfirmanten, som regel gir de også gave i tillegg. Hva gir du konfirmanten?

 

selskap kan holdes hjemme med den menyen konfirmanten ønsker. Be noen i familie/vennekrets om å lage kaker, så lager du kake til dem når de trenger.

Anonymkode: 3fb88...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ingen blir utestengt fra "det gode selskap" selv om de har liten familie altså, tror du har veldig lave tanker om miljøet rundt barnet ditt altså.

Det å ha liten familie er da ikke grunn til å ikke konfirmere seg!

Vi har også liten familie, og hadde konfirmasjon denne våren. Siden vi ikke er så mange hadde vi det på hotell, veldig vellykket feiring, fikk et eget lite rom på hotellet med dekket langbord. Hele herligheten med mat, drikke og leie av lokale kom på 11.000 kr.

Hun fikk i underkant av 20.000 kr i pengegaver.

At onkelen til ditt barn tenker å gi bort 200.000 vil jeg fraråde. For det første vil enn sånn pengegave bli meldt inn av banken så overformynderiet kommer på banen, så pengene vil stå hos dem frem til barnet blir 18 og da vil alle pengene bli overført til barnets konto. Så over natten vil barnet føle seg rik, og da kan mye bli svidd av på russebuss og sydentur, uansett hvor ansvarlig de er oppdratt til å bli. Lånekassen har en grense på drøye 400.000 kroner, har barnet mer enn det får det ikke fullt stipend, det er også noe å tenke på.

Vanlig bsu må dere ikke opprette før barnet får en jobb og kan få skattefordelen av det, ikke bruk opp tiden på bsu før barnet får jobb.

Anonymkode: 9e2ae...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Anonym bruker skrev (På 6.5.2022 den 5.57):

Det er jo dumt å selge aksjene for å putte dem på bsu. Og hvorfor gi en 15-åring så mye til konfirmasjonen. Og hvorfor må det trekkes selskap og klær fra gaven? Det er jo utpressing. De har ikke behov for slike summer før de skal kjøpe bolig. Fort gjort å bruke pengene på masse tull om de får så mye. Og selv om dette barnet er fornuftig, så har du flere barn som sikkert får samme gave. 

Anonymkode: 9e2d5...f4d

Beløpet blir trekt ifra for jeg har en bror som har spart til å betale for konfirmasjon, da er det ment at beløpet skal dekke bunad og fest, resten blir gave, barnet blir aldri presset, barnet får et valg. Hva er galt i å lære at slike arrangementer koster penger?som du sier de har ikke behov for slike summer før de skal kjøpe bolig, det er derfor jeg har sagt til barna at deler av pengene skal settes på bsu

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 31.5.2022 den 22.06):

Ingen blir utestengt fra "det gode selskap" selv om de har liten familie altså, tror du har veldig lave tanker om miljøet rundt barnet ditt altså.

Det å ha liten familie er da ikke grunn til å ikke konfirmere seg!

Vi har også liten familie, og hadde konfirmasjon denne våren. Siden vi ikke er så mange hadde vi det på hotell, veldig vellykket feiring, fikk et eget lite rom på hotellet med dekket langbord. Hele herligheten med mat, drikke og leie av lokale kom på 11.000 kr.

Hun fikk i underkant av 20.000 kr i pengegaver.

At onkelen til ditt barn tenker å gi bort 200.000 vil jeg fraråde. For det første vil enn sånn pengegave bli meldt inn av banken så overformynderiet kommer på banen, så pengene vil stå hos dem frem til barnet blir 18 og da vil alle pengene bli overført til barnets konto. Så over natten vil barnet føle seg rik, og da kan mye bli svidd av på russebuss og sydentur, uansett hvor ansvarlig de er oppdratt til å bli. Lånekassen har en grense på drøye 400.000 kroner, har barnet mer enn det får det ikke fullt stipend, det er også noe å tenke på.

Vanlig bsu må dere ikke opprette før barnet får en jobb og kan få skattefordelen av det, ikke bruk opp tiden på bsu før barnet får jobb.

Anonymkode: 9e2ae...9b8

Var nok ikke klar i min tale, det jeg mener med liten familie er at barnet har kun mor, far og søsken i dette land, resten bor utenfor landegrensen, tror det vil være veldig sårt for barnet når vi er 4 i familien i konfirmasjon h*n er lovet en konfirmasjonsfeiring når vi alle er samlet, men det er ikke på samme tid som når Norge har konfirmasjon

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 6.5.2022 den 6.56):

Først og fremst er jeg så glad for at du ikke røper kjønnet på barnet ditt! Jammen hadde vi visst hvem dere er umiddelbart om vi visste at du snakket om jente eller gutt! 
 

Og til spørsmålet, hva faen? Presser onkelen tenåringen til å ikke konfirmere seg med trussel om at h* (😂) får mindre penger? Og hvorfor skal onkelen betale festen og klær? Hva skal du bidra med?

Anonymkode: 1795e...b5f

Hvor ser du at barnet blir presset til og ikke konfirmere seg?? Det er sagt at om barnet velger å gjøre det så vil deler av pengene gå til festen og klær, barnet får penger fra onkelen utenom det. Hva skal jeg bidra med?? Er alt ordnet fra andre har jeg ikke behov å bidra økonomisk, tror nok til syvende å sist så husker barna hva som ble sagt å gjort på en fest over hvor mye penger jeg viftet med. Jeg er i en situasjon hvor jeg ikke har mye penger, men er heldig at jeg har en bror som har, så alle dyre ting barna trenger har han alltid bidratt med

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 6.5.2022 den 8.18):

Men har onkelen spart samme sum til alle barna dine?

Og synes det er helt sykt, at barnet kun får det, om det ikke konfirmerer seg.

Anonymkode: 6c7b5...4e7

Barna får en sum uansett, velger de å konfirmere seg blir det trukket fra klær og festen så får de det som er igjen som gave, tror ikke de merker den store forskjellen om de får 250000 eller 200000

Anonymkode: d1267...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at hvis barnet ønsker å konfirmere seg du lar du han gjøre det. Du får heller inv denne onkelen m familie, dine venner, naboer og andre i deres omkrets. Da får barnet feiringen som alle andre. Vi gjør det sånn. Vi fyller på m folk. Kanskje barnet sine venner også. 

Anonymkode: 41773...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er onkel som betaler for klær og konfirmasjon for dine barn. Hva betaler du til barna dine denne dagen? 

Anonymkode: 3fb88...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...