Gå til innhold

Liker ikke 17. mai (advarsel: sutring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man ikke skal feire 17. mai - så blir det jo bare som en vanlig fridag.. Dere som sier at dere gjerne vil feire hjemme med familien i olabuksen og spise god mat. Det er jo som en vanlig lørdag.. 

Man, trenger ikke ta stresset fullt ut om man ikke ønsker det. Men, om ingen skulle gått i tog, ingen korps spiller og ingen aktiviteter på skolene. Ja - da blir jo 17. mai bare en vanlig dag i rekka av fridager i mai. 

Så jeg sier heia heia, til alle frivillige som heiser flagg tidlig på morgene, til kakebakere (gode eller dårlige, spiller ingen rolle), til is selgere og til de som styrer lekene. Takk som stiller opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Annesmiltillivet skrev (10 minutter siden):

Om man ikke skal feire 17. mai - så blir det jo bare som en vanlig fridag.. Dere som sier at dere gjerne vil feire hjemme med familien i olabuksen og spise god mat. Det er jo som en vanlig lørdag.. 

Man, trenger ikke ta stresset fullt ut om man ikke ønsker det. Men, om ingen skulle gått i tog, ingen korps spiller og ingen aktiviteter på skolene. Ja - da blir jo 17. mai bare en vanlig dag i rekka av fridager i mai. 

Så jeg sier heia heia, til alle frivillige som heiser flagg tidlig på morgene, til kakebakere (gode eller dårlige, spiller ingen rolle), til is selgere og til de som styrer lekene. Takk som stiller opp!

Bare hyggelig. ;)

Men - vi er ganske mange som faktisk liker 17. mai altså. Så jeg tror ikke det blir tomt i gatene akkurat hvis de som ikke liker det får lov til å bli hjemme. 😛

Anonymkode: ab3b0...777

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har skolen noe som helst å mene om 17.mai? Det er ikke en skoledag og toget er ikke et skolearrangement. Her MÅ foreldrene gå i toget de også. Først går alle (i småtrinnet) og etterhvert organiserer vi det sånn at det bare er 2 voksne med hver klasse, når de blir litt større. Men dette er det foreldregruppa som fikser. Skolen bestemmer ikke noe.

Anonymkode: 334ed...53c

Jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke fikk lov å gå i toget med sønnen min. De hadde gitt klar beskjed, om at ingen foreldre fikk gå i toget. Men jeg spurte jo, siden jeg har barn med spesielle behov, og trodde det skulle gå bra. Men det gjorde det ikke.

Anonymkode: ddcd1...1fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Elsker 17 mai ❤️ og sitte og klage over dette nå som noen kjemper for sine liv i ukraina er latterlig

Anonymkode: c3a5a...f14

For en hersketeknikk. 

Anonymkode: 69de9...21b

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det er kleint på generelt grunnlag med den der «typisk norsk å være god» og at vi er så spesielle og vi kan «lære andre land fred». I stedet for ydmykhet og takknemlighet fordi vi har vært heldige. Heldige med demografi og ressurser (olje, fisk) heldige med fredelige nabolag.

Vi har vært ufortjent heldige. Å bli født i Norge er ikke en bragd, men noe som skjer tilfeldig. 

Jeg er lite glad i nasjonalisme og patriotisme hvor enn jeg ser den, enten det var i nazi-Tyskland, patrioter i USA med amerikanske flagg overalt eller andre steder.

HI

Anonymkode: 75a5d...c95

Man må være en helt spesiell type negativ når man klarer å likestille festpynta mennesker, gater, parker og hus med nazi-Tyskland. Hvorfor skal man ikke få feire landet vårt fordi vi er så heldige å bo her?

Anonymkode: 9db9e...86d

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke fikk lov å gå i toget med sønnen min. De hadde gitt klar beskjed, om at ingen foreldre fikk gå i toget. Men jeg spurte jo, siden jeg har barn med spesielle behov, og trodde det skulle gå bra. Men det gjorde det ikke.

Jøss. Hos oss har skolen valgt  å betale en ansatt pr klasse til å gå i toget, men på de minste og der det er barn med spesielle behov er vi avhengige av at foreldre eller frivillige (ubetalte) ansatte for å få det til å gå rundt. 

Vi vil riktignok ikke ha med oss flere foreldre enn vi trenger i toget, men de som er med er til uvurderlig hjelp. Hva er begrunnelsen for at foreldre ikke få gå? Jeg hadde aldri tatt på meg å gå med en klasse med barn som har spesielle behov og ikke ha med enten en av barnets foresatte eller en annen ansatt som kjenner barnet.  Det går stort sett bra med de barna også i toget, er min erfaring, men det kan fort gå galt også. Og det er i alle fall ikke ok med tilskuere på alle kanter. 

Anonymkode: 7d4eb...5f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde gått uansett hva de hadde sagt. Hva skulle de gjort, jagd deg ut av toget.

Anonymkode: 0cf0e...4ff

Skrevet

Kunne ikke sakt dette bedre! Og gud forby om man nevner dette høyt.."hvordan kan du si noe sånt, det er jo så kjekt, tenk på barna" 

Dette er en dag som er så slitsomt, utmattende og man skal gå rundt med ett påklistret smil og gratulere folk som man aldri ellers snakker med eller legger merke til deg. Feire enn grunnlov som ikke blir holdt uannsett. Nei vett du hva, jeg spyr av hele dagen og kunne like så gjerne gjort noe annet

Anonymkode: c6816...b5e

Skrevet

Må det være så stress da? Man trenger ikke være med på alt, det holder å gå en runde med toget, eller evt stå på sidelinjen og vifte/heie/lage stemning. Når det gjelder kake er det da bare å slenge ihop noe Toro dersom du ikke kan bake, ekstra kaffekanne får du lånt- eller du leverer den ene kannen du har. 

Her liker ingen av ungene å gå i tog, men vi går/har gått så lenge de går på barneskolen. Har kanskje slengt seg med på et par leker på skoleplassen, ellers har vi reist hjem og fortsatt feiringen der med litt god mat og kos. Nå begynner de å bli såpass store at de etterhvert ikke går i tog, men se på toget kommer vi nok alltid til å gjøre. Å slenge rundt hjemme i joggebuksa er ikke et alternativ på en slik dag altså, men vi kommer heller ikke til å halse rundt som hodeløse høns.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Så du ilte til og benyttet sjansen til litt masse-sutring? Du skulle ikke heller gro deg noen baller og lage deg en feiring du kan trives med? For jeg lover deg at barna dine merker at du hater. 

Det er nettopp det vi har gjort de siste to årene. Har hatt knallfine feiringer som alle trivdes med. 

Anonymkode: 10733...4d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kunne ikke sakt dette bedre! Og gud forby om man nevner dette høyt.."hvordan kan du si noe sånt, det er jo så kjekt, tenk på barna" 

Dette er en dag som er så slitsomt, utmattende og man skal gå rundt med ett påklistret smil og gratulere folk som man aldri ellers snakker med eller legger merke til deg. Feire enn grunnlov som ikke blir holdt uannsett. Nei vett du hva, jeg spyr av hele dagen og kunne like så gjerne gjort noe annet

Anonymkode: c6816...b5e

Nettopp. Flere av dem som feirer mest, er de som ropte høyest da Grunnloven ble krenket gjentatte ganger under pandemien, om at man må "utvise skjønn" og at det er greit å suspendere grunnleggende menneskerettigheter fordi man var fått et virus. Hykleri så det holder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp det vi har gjort de siste to årene. Har hatt knallfine feiringer som alle trivdes med. 

Det måtte jo alle gjør, men hvordan gjør dere det i år? Fortsetter med en feiring dere liker eller følger tradisjonen og lider deg gjennom feiringen?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Flere av dem som feirer mest, er de som ropte høyest da Grunnloven ble krenket gjentatte ganger under pandemien, om at man må "utvise skjønn" og at det er greit å suspendere grunnleggende menneskerettigheter fordi man var fått et virus. Hykleri så det holder.

Vi er der ja. Man må jo bli imponert på en absurd måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Snedig😊😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det måtte jo alle gjør, men hvordan gjør dere det i år? Fortsetter med en feiring dere liker eller følger tradisjonen og lider deg gjennom feiringen?

Vi er der ja. Man må jo bli imponert på en absurd måte. 

Det er jo forventet at vi er med på pengegaloppen i år når skolen igjen får lov til å arrangere. Hadde det vært opp til meg, ville vi ha hatt samme feiring som i fjor.

Og ja, "vi er der", ja. Før man feirer Grunnloven bør man sette seg inn hva den innebærer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo forventet at vi er med på pengegaloppen i år når skolen igjen får lov til å arrangere. Hadde det vært opp til meg, ville vi ha hatt samme feiring som i fjor.

Og ja, "vi er der", ja. Før man feirer Grunnloven bør man sette seg inn hva den innebærer. 

Men hvem forventer og hva er konsekvensen av å ikke innfri? 

Jeg vet veldig godt hva Grunnloven står for og jeg bærer flagg og bunad med stolthet og glede 🇳🇴

Skrevet

Men hvem forventer og hva er konsekvensen av å ikke innfri? 

Jeg vet veldig godt hva Grunnloven står for og jeg bærer flagg og bunad med stolthet og glede 🇳🇴

Men da var du heller ikke en av dem jeg snakket om.

Forventninger kommer fra skolen, siden vi MÅ stille. Har du ikke lest tråden om den sykmeldte som fikk beskjed fra flere her ikke at hun bare måtte lide seg gjennom opplegget og heller ta fri fra jobb dagen etterpå? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men da var du heller ikke en av dem jeg snakket om.

Forventninger kommer fra skolen, siden vi MÅ stille. Har du ikke lest tråden om den sykmeldte som fikk beskjed fra flere her ikke at hun bare måtte lide seg gjennom opplegget og heller ta fri fra jobb dagen etterpå? 

Jo, jeg leste den. Men jeg er også et selvstendig tenkende menneske og om den felles 17. mai feiringen hadde plaget meg i den grad du gir uttrykk for så hadde jeg selvsagt ordnet opp. Det blir jo for sent for deg å trekke deg i år, men du bør jammen manne deg opp og stå opp for deg selv. Det er ikke bra å gå rundt og gremmes hele tiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, jeg leste den. Men jeg er også et selvstendig tenkende menneske og om den felles 17. mai feiringen hadde plaget meg i den grad du gir uttrykk for så hadde jeg selvsagt ordnet opp. Det blir jo for sent for deg å trekke deg i år, men du bør jammen manne deg opp og stå opp for deg selv. Det er ikke bra å gå rundt og gremmes hele tiden. 

Du tror virkelig ikke at flere foreldre har gitt beskjed til FAU? Det hjalp ikke. Det er en liten gruppe ildsjeler som ønsker å stappe absolutt alt av aktiviteter inn i denne ene dagen. Er du imot noe av det, blir du sett på nesten som en landsforræder.

Skrevet

Du tror virkelig ikke at flere foreldre har gitt beskjed til FAU? Det hjalp ikke. Det er en liten gruppe ildsjeler som ønsker å stappe absolutt alt av aktiviteter inn i denne ene dagen. Er du imot noe av det, blir du sett på nesten som en landsforræder.

Så du lar deg overkjøre som en annen pingle og lar frustrasjonen få utløp her ikke? FAU og skolen har ingen myndighet til å kreve noe av deg, så det er bare tåpelig å skylde på det. Du er for feig til å ta kampen, det er den grelle sannhet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så du lar deg overkjøre som en annen pingle og lar frustrasjonen få utløp her ikke? FAU og skolen har ingen myndighet til å kreve noe av deg, så det er bare tåpelig å skylde på det. Du er for feig til å ta kampen, det er den grelle sannhet. 

Jeg ønsker ikke at barna mine blir uglesett på grunn av meg. Det er den grelle realiteten. 

Skrevet

Jeg ønsker ikke at barna mine blir uglesett på grunn av meg. Det er den grelle realiteten. 

Så du er for feig til å ta kampen. Det er ditt valg, men du bør tenke over hvilke signal du gir til barna dine. Du lærer dem det stikk motsatte av å stå opp for seg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så du er for feig til å ta kampen. Det er ditt valg, men du bør tenke over hvilke signal du gir til barna dine. Du lærer dem det stikk motsatte av å stå opp for seg selv. 

Nei, jeg hindrer barna mine i å bli venneløse og ha samme oppvekst som søsteren min. 

Skrevet

Nei, jeg hindrer barna mine i å bli venneløse og ha samme oppvekst som søsteren min. 

Ok, du får tro det. Om du har rett så bor dere i verdens verste bygd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...