Gå til innhold

Liker ikke 17. mai (advarsel: sutring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det visst to forskjellige som blir blandet sammen

Jeg (HI) og anonymkode (…)4d4. Vi er ikke samme person selv om vi er enige i mye.

Jeg kommer til å levere kake. Jeg baker ikke, så kjøper. Koster vel sånn 5-600. Det har jeg råd til. Det var bare en liten ting av alt jeg ikke liker med 17. mai, jeg var ikke sååå opptatt av den kaka.

Er bare hele 17. mai…

Anonymkode: 75a5d...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Med tanke på hvordan resten av verden ser ut for tiden, har jeg store planer om å dra stort og smått ut i bunad, gå n i tog, rope høyt, og spise masse is. Vi skylder de før oss å feire hva de har fått til, vise verden at det er andre verdier enn det militære som gjelder, og at samholdet vårt er sterkt. 

Jeg syns det er skammelig med dere som ikke kan dra dere ut i litt pent tøy en dag i året, vaie litt med noen flagg, støtte et idrettslag /korps/klassekasse, og oppføre deg sånn passelig. Det må jeg innrømme. 

Anonymkode: c88b6...ed7

Kunne ikke skrevet det bedre selv.

Anonymkode: 6b2f6...869

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lider ikke. 

Anonymkode: 10733...4d4

Du sutrer i hvert fall fælt hver eneste 17. mai. 

Anonymkode: 9db9e...86d

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Her er det visst to forskjellige som blir blandet sammen

Jeg (HI) og anonymkode (…)4d4. Vi er ikke samme person selv om vi er enige i mye.

Jeg kommer til å levere kake. Jeg baker ikke, så kjøper. Koster vel sånn 5-600. Det har jeg råd til. Det var bare en liten ting av alt jeg ikke liker med 17. mai, jeg var ikke sååå opptatt av den kaka.

Er bare hele 17. mai…

Mener du seriøst at du ikke klarer å få til en torokake? Eller en langpannekake som du finner oppskrift på over alt? Kan du bruke stekeovn kan du bake kake. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

ikke les om du ikke vil høre sutringa mi. Du er herved advart!

Liker ikke noe av styret på skolen

Liker ikke nasjonalismen/selvforherligelsen

Liker ikke stoltheten over klær til 30 000 kr som ble funnet opp rundt 1900

Liker ikke krav/forventning om å gå pent kledd (trives best i olabukse)

Liker ikke talene (igjen, nasjonalisme og selvforherligelse).

Liker ikke at jeg har fått et krav fra hun som er klassekontakt eller hva det heter (en mor i klassen til min datter som går i andre klasse) at jeg MÅ bake en kake med 25-30 biter og leverer to kanner kaffe. Vi har bare én kaffekanne. Jeg kan ikke bake. Virkelig ikke. Så jeg må punge ut med flere hundre for å levere en kake til noe jeg hater.

Liker ikke at voksne hardnakket hevder at dette er såå viktig for barna. Barna bryr seg ikke nevneverdig, det er de voksne ildsjelene som gjør det. De som arrangerer og holder taler og krever at folk stiller opp. De klapper seg fornøyde på skuldra over hvor gode og vakre de er og «hvor godt og vakkert Norge er».

Fysj…

Flere? Noen som har følt det sånn som har blitt mer glad i 17. mai?  😐

Elsker 17 mai ❤️ og sitte og klage over dette nå som noen kjemper for sine liv i ukraina er latterlig

Anonymkode: c3a5a...f14

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tråden heter sutring. Hva forventet du å finne her?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Elsker 17 mai ❤️ og sitte og klage over dette nå som noen kjemper for sine liv i ukraina er latterlig

Anonymkode: c3a5a...f14

Hva har pengepress og bunad til 30 000 med krigen i Ukraina å gjøre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

ikke les om du ikke vil høre sutringa mi. Du er herved advart!

Liker ikke noe av styret på skolen

Liker ikke nasjonalismen/selvforherligelsen

Liker ikke stoltheten over klær til 30 000 kr som ble funnet opp rundt 1900

Liker ikke krav/forventning om å gå pent kledd (trives best i olabukse)

Liker ikke talene (igjen, nasjonalisme og selvforherligelse).

Liker ikke at jeg har fått et krav fra hun som er klassekontakt eller hva det heter (en mor i klassen til min datter som går i andre klasse) at jeg MÅ bake en kake med 25-30 biter og leverer to kanner kaffe. Vi har bare én kaffekanne. Jeg kan ikke bake. Virkelig ikke. Så jeg må punge ut med flere hundre for å levere en kake til noe jeg hater.

Liker ikke at voksne hardnakket hevder at dette er såå viktig for barna. Barna bryr seg ikke nevneverdig, det er de voksne ildsjelene som gjør det. De som arrangerer og holder taler og krever at folk stiller opp. De klapper seg fornøyde på skuldra over hvor gode og vakre de er og «hvor godt og vakkert Norge er».

Fysj…

Flere? Noen som har følt det sånn som har blitt mer glad i 17. mai?  😐

Liker ikke deg.

Anonymkode: 46b03...5c9

Skrevet

Nasjonalisme og selvforherligelse å feire frihet og demokrati der altså… blir du like sutrete når andre nasjoner feirer nasjonaldagen også? Tenker du det er nasjonalisme og selvforherligelse da også, eller er det bare bunad, barnetog og kongefamilien på slottsverandaen som gir deg disse vanskelige følelsene?

Anonymkode: cbb82...92f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nasjonalisme og selvforherligelse å feire frihet og demokrati der altså… blir du like sutrete når andre nasjoner feirer nasjonaldagen også? Tenker du det er nasjonalisme og selvforherligelse da også, eller er det bare bunad, barnetog og kongefamilien på slottsverandaen som gir deg disse vanskelige følelsene?

Jeg synes det er kleint på generelt grunnlag med den der «typisk norsk å være god» og at vi er så spesielle og vi kan «lære andre land fred». I stedet for ydmykhet og takknemlighet fordi vi har vært heldige. Heldige med demografi og ressurser (olje, fisk) heldige med fredelige nabolag.

Vi har vært ufortjent heldige. Å bli født i Norge er ikke en bragd, men noe som skjer tilfeldig. 

Jeg er lite glad i nasjonalisme og patriotisme hvor enn jeg ser den, enten det var i nazi-Tyskland, patrioter i USA med amerikanske flagg overalt eller andre steder.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tråden heter sutring. Hva forventet du å finne her?

Så du ilte til og benyttet sjansen til litt masse-sutring? Du skulle ikke heller gro deg noen baller og lage deg en feiring du kan trives med? For jeg lover deg at barna dine merker at du hater. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Utilstrekkelighet fordi jeg ikke gidder å bruke over 1000 kroner på et skolearrangement?

Hvorfor må du bruke så mye penger? Jeg bruker knapt en 100-lapp

Anonymkode: 14f06...98a

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er kleint på generelt grunnlag med den der «typisk norsk å være god» og at vi er så spesielle og vi kan «lære andre land fred». I stedet for ydmykhet og takknemlighet fordi vi har vært heldige. Heldige med demografi og ressurser (olje, fisk) heldige med fredelige nabolag.

Vi har vært ufortjent heldige. Å bli født i Norge er ikke en bragd, men noe som skjer tilfeldig. 

Jeg er lite glad i nasjonalisme og patriotisme hvor enn jeg ser den, enten det var i nazi-Tyskland, patrioter i USA med amerikanske flagg overalt eller andre steder.

HI

Så fordi vi er heldige skal vi ikke få lov å feire landet vårt? Det er så stikk motsatt av mine tanker at jeg faktisk ikke kan tro at du er seriøs. Å sammenligne stoltheten over flagget med nazi-Tyskland…jeg har ikke ord. 

Skrevet

Nasjonal stolthet er det beste med 17. mai. Men NEI, du må faktisk ikke delta. Du velger selv.

Anonymkode: b10b6...fb5

Skrevet

Veldig enig med HI!

Anonymkode: 26fcd...267

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

HI

Hvorfor er vi «ufortjent» heldige? Hvem fortjener å være så heldige at de bor i et trygt og rikt land, mer enn andre? Tenker du det om de nye som kommer til Norge også? Tenker du at barna dine ikke fortjener å være så heldige å bo i Norge?

Personlig mener jeg alle mennesker fortjener å bo i et trygt og rikt land.

Og hvem er ikke takknemlige og ydmyke for å bo i Norge? Selv har jeg aldri møtt noen tror jeg.

Skrevet

Jeg har alltid elsket 17. mai. Fra jeg var bitteliten har jeg elsket å gå i tog, flagge og 17. mai frokost. Synes det et fint å feire friheten vår og en grunnlov som gir oss muligheten til å leve i et land og som gir oss grunnleggende menneskerettigheter. Jeg baker gjerne og liker til og med å stå i kiosken å selge til andre glade mennesker.

Synes ikke vår feiring av nasjonaldag gjør oss selvgode. Tenker ikke det om andre land som feirer sin nasjonaldag heller.

Anonymkode: 4a236...c75

Skrevet

Jeg synes dagen er fin og feirer den , men gjerne på vår måte. Vi har ofte delt oss og gjort litt forskjellig da den ene synes dagen er tipp topp og den andre motsatt. I år går ingen i tog og da skal vi feire rolig sammen med familien. Grille, flagge og finne frem bunaden. Jeg er absolutt for å tilpasse feiringen til egen familie. Dagen MÅ ikke bli stress.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jepp. Vi arrangerer hvert år siden det er liten skole. Alle må bake, lage rundstykker, skaffe gevinster og ha vakter. Så må man betale inngang. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vet du hva, det hadde jeg også gjort hvis det var sånn her som ...4d4 beskriver. Her melder man seg frivillig og velger hva man stiller opp med (og det gjør jeg med glede hvert år), ingen inngangspenger, og kaker og pølser selges til lav pris. Så man styrer selv hvor mye penger man bruker.

Jeg elsker 17. mai feiringen her og har ingenting å klage over, men jeg hadde blitt rimelig muggen om jeg måtte stille opp med ALT hvert år og i tillegg betale en formue i inngang for å delta.

Anonymkode: ab3b0...777

Skrevet

Synes 17. mai er en fin dag, og en viktig dag.

Men jeg og min 15 år gamle sønn, skal feire det på Kiel båten. Han har en autisme diagnose, og 17. mai her hjemme blir litt mye for han. Og allerede i 1. klasse så fikk han ikke gå i tog, jeg spurte skolen, om jeg kunne få gå i toget sammen med han, ønsket jo at han skulle få være med og. Men skulle han klare det, så var han jo helt avhengig av meg. Men nei, det fikk jeg ikke lov til. Og siden da, har vi funnet alternative måter og feire dagen på. 

Min 21 åring, skal arrangere 17. mai frokost med venner og dra til byen og feire.

Anonymkode: ddcd1...1fb

Skrevet

Jeg er ikke frelst selv, når ungene blir store, kommer jeg nok til å ta dagen betydelig mer med ro. Jeg har hatt min andel dugnad og løping denne dagen, forstår selvfølgelig at vi alle må ta vår del av å koke pølser og selge is for å få til denne dagen, men Gud bedre så deilig det skal bli å legge den delen av livet bak seg. Sist jeg var med i komite fikk jeg vannblemmer som dekket halve fotsålen fordi jeg løp så mye rundt omkring. 

I år har jeg nok ett litt annet syn på 17. mai. Det er siste året på barneskolen for yngste. De siste to årene har jo vært meget begrenset og i år skal vi endelig ut med flagg og finkjoler. DET tror jeg blir en uforglemmelig dag og helt ærlig, fra å være rimelig lei hele dagen, blir jeg nå en smule emosjonell når jeg ser alle de skjønne ungene pyntet i finklær mens de synger «ja, vi elsker». I år er det kanskje viktigere enn noen gang. 

Anonymkode: 4385f...e4a

Skrevet

Jeg liker forsåvidt 17. mai, liker at vi feirer landet vårt og friheten. Men jeg liker IKKE alt det styret med kakebaking, stå i kiosk, arrangere leker osv osv. I år er min minste 7. klassing, så det er siste gang jeg må være med! Takk og lov!!!

Anonymkode: 7c7ce...dd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Med tanke på hvordan resten av verden ser ut for tiden, har jeg store planer om å dra stort og smått ut i bunad, gå n i tog, rope høyt, og spise masse is. Vi skylder de før oss å feire hva de har fått til, vise verden at det er andre verdier enn det militære som gjelder, og at samholdet vårt er sterkt. 

Jeg syns det er skammelig med dere som ikke kan dra dere ut i litt pent tøy en dag i året, vaie litt med noen flagg, støtte et idrettslag /korps/klassekasse, og oppføre deg sånn passelig. Det må jeg innrømme. 

Anonymkode: c88b6...ed7

Herregud.

Selv elsker jeg 17.mai og feirer til krampa tar meg. Men jeg kan virkelig ikke se at det påvirker meg en plass om noen andre uteblir. Og at det liksom skulle være «skammelig» å la bli, eller at vi «skylder» noen å feire, det er bare vås. En vesentlig del av friheten er at vi også er fri til IKKE å hylle stat eller makthavere. 

Anonymkode: 334ed...53c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Synes 17. mai er en fin dag, og en viktig dag.

Men jeg og min 15 år gamle sønn, skal feire det på Kiel båten. Han har en autisme diagnose, og 17. mai her hjemme blir litt mye for han. Og allerede i 1. klasse så fikk han ikke gå i tog, jeg spurte skolen, om jeg kunne få gå i toget sammen med han, ønsket jo at han skulle få være med og. Men skulle han klare det, så var han jo helt avhengig av meg. Men nei, det fikk jeg ikke lov til. Og siden da, har vi funnet alternative måter og feire dagen på. 

Min 21 åring, skal arrangere 17. mai frokost med venner og dra til byen og feire.

Anonymkode: ddcd1...1fb

Har skolen noe som helst å mene om 17.mai? Det er ikke en skoledag og toget er ikke et skolearrangement. Her MÅ foreldrene gå i toget de også. Først går alle (i småtrinnet) og etterhvert organiserer vi det sånn at det bare er 2 voksne med hver klasse, når de blir litt større. Men dette er det foreldregruppa som fikser. Skolen bestemmer ikke noe.

Anonymkode: 334ed...53c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vet du hva, det hadde jeg også gjort hvis det var sånn her som ...4d4 beskriver. Her melder man seg frivillig og velger hva man stiller opp med (og det gjør jeg med glede hvert år), ingen inngangspenger, og kaker og pølser selges til lav pris. Så man styrer selv hvor mye penger man bruker.

Jeg elsker 17. mai feiringen her og har ingenting å klage over, men jeg hadde blitt rimelig muggen om jeg måtte stille opp med ALT hvert år og i tillegg betale en formue i inngang for å delta.

Anonymkode: ab3b0...777

Om noe er så ille, år etter år, da bør man vel ta tak og få til endringer. Men noen nyter offerrollen så til de grader at det ikke faller de inn å gjøre noe for å få ting til å fungere bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...