Gå til innhold

Liker ikke 17. mai (advarsel: sutring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke les om du ikke vil høre sutringa mi. Du er herved advart!

Liker ikke noe av styret på skolen

Liker ikke nasjonalismen/selvforherligelsen

Liker ikke stoltheten over klær til 30 000 kr som ble funnet opp rundt 1900

Liker ikke krav/forventning om å gå pent kledd (trives best i olabukse)

Liker ikke talene (igjen, nasjonalisme og selvforherligelse).

Liker ikke at jeg har fått et krav fra hun som er klassekontakt eller hva det heter (en mor i klassen til min datter som går i andre klasse) at jeg MÅ bake en kake med 25-30 biter og leverer to kanner kaffe. Vi har bare én kaffekanne. Jeg kan ikke bake. Virkelig ikke. Så jeg må punge ut med flere hundre for å levere en kake til noe jeg hater.

Liker ikke at voksne hardnakket hevder at dette er såå viktig for barna. Barna bryr seg ikke nevneverdig, det er de voksne ildsjelene som gjør det. De som arrangerer og holder taler og krever at folk stiller opp. De klapper seg fornøyde på skuldra over hvor gode og vakre de er og «hvor godt og vakkert Norge er».

Fysj…

Flere? Noen som har følt det sånn som har blitt mer glad i 17. mai?  😐

Anonymkode: 75a5d...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen. Enig.

Anonymkode: 52bfc...146

Skrevet

Nei, slik føler jeg det ikke. Alt du hater, elsker jeg. 

Anonymkode: 9db9e...86d

Skrevet

Enig. De to årene med korona var deilige. Da kunne vi hedre Grunnloven og friheten på vår egen, frie måte og ikke som en saueflokk med kjøpepress. 

Anonymkode: 10733...4d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enig. De to årene med korona var deilige. Da kunne vi hedre Grunnloven og friheten på vår egen, frie måte og ikke som en saueflokk med kjøpepress. 

Det er så patetisk! Å skylde på samfunnet for sin egen utilstrekkelighet, det blir ikke dummere enn det!

Skrevet

Jeg elsket 17.mai som barn og ungdom, men har snudd helt om som voksen. Nå er jeg omtrent der du er. Heldigvis (?) er ikke barna/ungdommene våre sånn voldsomt interessert heller (og jada, vi har feiret skikkelig for deres skyld da de var yngre) og under pandemien sa de klart og tydelig fra om at de ønsket å videreføre feiring hjemme med bare oss og uten mer feiring enn ekstra god mat. Jeg er overlykkelig! Yngste er dessuten snart 13 år, så vi har uansett kommet forbi at vi må stille opp på skolen osv.

Anonymkode: 57447...f61

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg elsket 17.mai som barn og ungdom, men har snudd helt om som voksen. Nå er jeg omtrent der du er. Heldigvis (?) er ikke barna/ungdommene våre sånn voldsomt interessert heller (og jada, vi har feiret skikkelig for deres skyld da de var yngre) og under pandemien sa de klart og tydelig fra om at de ønsket å videreføre feiring hjemme med bare oss og uten mer feiring enn ekstra god mat. Jeg er overlykkelig! Yngste er dessuten snart 13 år, så vi har uansett kommet forbi at vi må stille opp på skolen osv.

Anonymkode: 57447...f61

Jeg var heller ikke motstander som barn/ungdom. Det vil si, jeg elsket aldri 17. mai, men jeg tror jeg følte veldig for at jeg måtte leve opp til forventningene. Mamma og andre forventet at jeg skulle elske det så da var det litt “fake it till you make it” men jeg lurte nok meg selv også til å tro at jeg likte det. Men når jeg kjente ordentlig etter hva jeg følte selv, og ikke bare hva alle andre forventet, fant jeg ut at jeg ikke liker det så godt.

Men det med at jeg synes nasjonalismen og selvforherligelsen er så fæl har kommet mye senere, etter jeg fylte 30.

Skrevet

Nå skryter ikke nordmenn så mye av landet eller seg selv, så det forundrer meg at flere ikke er enig med deg! Det er noe paradoksalt med nordmenn og 17.mai, for vi må ligge på klagetoppen med minst grunn til å klage. Eller ihvertfall blant de som har minst grunn. Nordmenn klager og står på krava, er introverte og har mindreverdighetskomplekser. Så...plutselig snur "alle" om og blir såå stolte av alt som er norsk denne ene dagen i året. Alle som løper rundt i bunader og softis, og vil se på  kongefamilien på balkongen. Haha, det er så motstridende. Komisk. Jeg syns det er hyggelig da, men jeg føler ikke at det akkurat er euforisk heller. Bare helt greit! 

Anonymkode: 69de9...21b

Skrevet

Hver sin smak ang feiring, bunader, softis, korps og forslitte, klisjéfylte taler. Våre barn er nå så store at vi er ferdig med dugnader og kakelevering. 

Likevel tenker jeg at grunnlovsdagen er en viktig dag å markere. Vi lever i et demokrati, i et fritt og rolig land. Vi er faktisk ufattelig heldige. Flagget skal opp, og dagen skal brukes blant annet til ettertanke. 

Anonymkode: fe39c...e9c

Skrevet

Svigermor liker ikke jula...

Du liker ikke 17.mai...

Man trenger da ikke like alt.

Jeg liker 17.mai, synes det er stas å pynte meg selv, synes det er veldig stas å se på alle barna i toget, liker korpsmusikken og stemningen. Liker grilling og kos på ettermiddagen. Rett og slett en fin dag :)

Det året vi har ansvaret for feiringen på skolen synes jeg er pes og stress, men gjør det likevel med glede for det er stas for barneskolebarn flest å være på skolen å leke, spise kake, kjøpe lodd og det som hører med. Ungene mine har elsket det og da får man ta den dugnaden det året det er snakk om.

Har skjønt at det er småsteder i landet hvor man må jobbe dugnad hvert eneste år, og da skjønner jeg at man blir lei. Men her er det 5.klasse som har ansvaret for feiringen på skolen og det går helt fint.

Du liker det ikke og det er virkelig helt greit altså. Noen år må man stille opp litt for ungenes skyld, men når det er over så sitt på verandaen med kaffekoppen din og nyt 17.mai på din måte. La de som liker det kle seg opp og gå til sentrum, du trenger ikke det...

Anonymkode: 04160...694

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er så patetisk! Å skylde på samfunnet for sin egen utilstrekkelighet, det blir ikke dummere enn det!

Utilstrekkelighet fordi jeg ikke gidder å bruke over 1000 kroner på et skolearrangement?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hver sin smak ang feiring, bunader, softis, korps og forslitte, klisjéfylte taler. Våre barn er nå så store at vi er ferdig med dugnader og kakelevering. 

Likevel tenker jeg at grunnlovsdagen er en viktig dag å markere. Vi lever i et demokrati, i et fritt og rolig land. Vi er faktisk ufattelig heldige. Flagget skal opp, og dagen skal brukes blant annet til ettertanke. 

Anonymkode: fe39c...e9c

Og i et fritt og rolig land må man kunne markere dagen på sin egen, fri måte.

Skrevet

Veldig enig. Drittdag. Yndlingsdagen til eksponeringskåte nordmenn.

Fasade og fadese.

Anonymkode: fa9c6...16d

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og i et fritt og rolig land må man kunne markere dagen på sin egen, fri måte.

Jepp

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Utilstrekkelighet fordi jeg ikke gidder å bruke over 1000 kroner på et skolearrangement?

Du klarer sikkert få til en toro kake i langpanne og rute den opp. Ta med den kaffekannen du har. 1 kanne er bedre enn ingen kanne. 

17. mai med oppgaver fra fau og klassekontakter er kjipt.  Omtrent alle har lidd seg gjennom det. Personlig bakte jeg poop emoji cupcakes bare for å få visualisert hva jeg følte. :)

Enda mer drit når fau på ungdomsskolen tenkte jeg burde gå natteravn natt til 17. mai, mens fau på barneskolen mente jeg skulle mønstre kl 07 for å rigge til, og 3 unger og jeg selv skulle stases opp i bunad mellom øktene. Da hatet jeg 17. mai inderlig.

Anonymkode: 766c8...a81

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Alle klarer en torokake altså, eller toromuffins. Med melis og kakestrøssel på er ungene mer enn fornøyd og du har ikke brukt tusenvis av kroner.

Anonymkode: 04160...694

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du klarer sikkert få til en toro kake i langpanne og rute den opp. Ta med den kaffekannen du har. 1 kanne er bedre enn ingen kanne. 

17. mai med oppgaver fra fau og klassekontakter er kjipt.  Omtrent alle har lidd seg gjennom det. Personlig bakte jeg poop emoji cupcakes bare for å få visualisert hva jeg følte. :)

Enda mer drit når fau på ungdomsskolen tenkte jeg burde gå natteravn natt til 17. mai, mens fau på barneskolen mente jeg skulle mønstre kl 07 for å rigge til, og 3 unger og jeg selv skulle stases opp i bunad mellom øktene. Da hatet jeg 17. mai inderlig.

Jeg snakker om inngangspenger til 6 personer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker om inngangspenger til 6 personer. 

Inngangspenger når du skal bidra med ting til arrangementet? Det kjenner jeg hadde fullstendig utgått. De får være fornøyd med å kunne selge torokakestykket ditt til åger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Inngangspenger når du skal bidra med ting til arrangementet? Det kjenner jeg hadde fullstendig utgått. De får være fornøyd med å kunne selge torokakestykket ditt til åger.

Jepp. Vi arrangerer hvert år siden det er liten skole. Alle må bake, lage rundstykker, skaffe gevinster og ha vakter. Så må man betale inngang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Fordi du ikke evner å tenke selv og lage deg en god dag. Fordi du heller tar på deg matyrminen og lar alle vite hvor hardt du lider. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi du ikke evner å tenke selv og lage deg en god dag. Fordi du heller tar på deg matyrminen og lar alle vite hvor hardt du lider. 

Jeg lider ikke. 

Skrevet

Da er det jo bare å droppe hele arrangementet tenker jeg. Det har vi gjort noen år. Dra på hytta, tur i skogen, bli hjemme. Ingen kan tvinge dere til å delta på dette. 

Anonymkode: 6c1df...5b7

Skrevet

Med tanke på hvordan resten av verden ser ut for tiden, har jeg store planer om å dra stort og smått ut i bunad, gå n i tog, rope høyt, og spise masse is. Vi skylder de før oss å feire hva de har fått til, vise verden at det er andre verdier enn det militære som gjelder, og at samholdet vårt er sterkt. 

Jeg syns det er skammelig med dere som ikke kan dra dere ut i litt pent tøy en dag i året, vaie litt med noen flagg, støtte et idrettslag /korps/klassekasse, og oppføre deg sånn passelig. Det må jeg innrømme. 

Anonymkode: c88b6...ed7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var ikke jeg (Hi) som skrev kommentaren om 1000kr (sjekk anonymkode) :)

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir skikkelig sur av folk som ikke gidder å bidra på dugnad, jeg. Hvis barnet ditt ikke liker 17. mai må dere gjerne melde dere ut, men lever nå den kaken.

FAU og klassekontaktene som dere klager på her er folk som gidder å gjøre en forskjell for ALLES barn. På de fleste skoler er 17. mai en kjempeviktig inntekstskilde, som finansierer aktiviteter og utstyr slik at alle får like muligheter til å delta.

Anonymkode: 0ec69...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...