Anonym bruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Er i komité for årets 17.mai (som forelder) og det er forventet at vi stiller fra morgen til kveld. Jeg må stå på kjøkken hele formiddagen, imens toget går, fordi mannen min er med i korps. Skal også servere mat og kaker og rydde festlokalet resten av dagen. Full arbeidsdag, altså. Saken er at jeg er 40% sykmeldt på jobb, mye pga psyken, stress og dårlig nattesøvn, og gruer meg nå til 17. mai av to grunner; jeg vet at denne dagen kommer til å slite meg ekstremt ut og jeg må på jobb neste dag, pluss at jeg er kjempelei meg for at jeg går glipp av å se barna mine gå i tog/spille i korps. Hele 17.mai har blitt noe jeg gruer meg til nå. Og ja, jeg forstår at mange går glipp av barna sine i tog. Jeg er ikke mentalt sterk for tiden, og sånne ting bryter meg litt ned. Så spørsmålet er - hva skal jeg gjøre? Bite tenna sammen (fordi jeg er en pliktoppfyllende borger som stort sett bare gjør det hun får beskjed om, uansett form) eller si ifra på en eller annen måte at jeg ikke kan jobbe hele 17.mai, pga sykmelding? Resten av komitegruppa er dessverre en samling av tøffe flinkiser, så jeg får nok en god del argumenter imot, dersom jeg prøver å nevne dette. Hva gjør man? Anonymkode: c9dd2...88b
Gjest Fornax Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Du sier som det er, at du er delvis sykmeldt og kun stiller halve dagen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 Det at du går glipp av å se barna dine gå i tog er en konsekvens av å ha barn, men det skjer jo ikke så ofte? Når det gjelder sykemeldingen så sier du det, du kan bare jobbe halve dagen. Og prøv å ikke legg så mye energi i å tenke på det, det stjeler mer krefter enn hele 17 mai. Anonymkode: cfd86...14d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 Jeg har aldri forstått hva som er kos med å slite seg ut hele nasjonaldagen. Ungene har alltid syntes det for det meste var et ork. Årene med korona var deilig, med sen frokost, rolig middag og kos. Nå er det på'n igjen med stress, tvang og pengegalopp. Anonymkode: f49ff...b49
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 Du kan skylde på sykdom hvis du må hjem å hvile, men ikke hvis det er for å se egne barn i toget ol. Det er likt for alle. Anonymkode: ecc56...b2c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 Jeg ville vært åpen om at du er sykemeldt og at du sliter for tiden og kommet med et forslag som kan være overkommelig for deg. Kan du f.eks. bli med på å ordne lokalet kvelden før, bake ekstra, ev. stille tidlig og legge tilrette på kjøkkenet den 17.? Snakk med dem. Når du er sykemeldt blir det meningsløst om du skal slite deg så ut den 17. mai slik at du ev. ikke greier å gå på jobb dagen etter. Alle har lyst å se egne unger 17. mai, så det er ikke noe du trenger å nevne. Anonymkode: c0325...58b
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 Jeg vil foreslå at du lyver på deg noe fysisk, en vond rygg etc. Folk tar nesten bare hensyn til fysiske plager etter min erfaring. Og da orker du ikke å jobbe hele dagen, men halve Anonymkode: e7d77...c18
Sommerkroppen 2029 Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 Hvis dette gjelder kun for Iår, så ville jeg nok bare bite tenna sammen. Evnt sagt at du bare klarer halv dag, grunnet helse og sykemelding. Alle må ta sin tørn, men det må være rom for at noen har behov for litt tilpasninger.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 Herregud. Jeg hadde sagt som sant var: "I år må jeg trekke meg fra komiteen, fordi helsa ikke holder. Jeg er sykmeldt og tåler ikke den arbeidsmengden som kreves. Håper dere finner en erstatter! Hilsen X". Bare send melding til alle med dette i, og dersom noen svarer tilbake eller prøver å debattere med deg, så er det bare å si "Beklager, men jeg er syk, samme hvor mye jeg skulle ønsket å være frisk og å kunne delta. Lykke til med arrangementet". Jeg hadde ikke tatt halv vakt engang. Du ser jo allerede at du ikke tåler det. Og dersom du skal på jobb neste dag, så må du prioritere. Der har du forpliktelser som går foran. Anonymkode: 49dac...dd2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 Da må du få mannen din til å komme å ta over for deg, eller en annen. dessverre, i år er året ditt / deres og du bør nesten stille, hvis flere eller «alle» stiller delvis opp, ja hvordan blir det til slutt da? Da kommer man til skoler / haller som er stengt. Her jeg bor MÅ man stille, må ha en meget god grunn for å ikke stille, evt Finn en erstatter for deg. Å hjelpe til 17 mai er EN gang løpet av barnets liv, det følger med noen plikter når man får barn …. kanskje du bør vurdere sykemelding 18 mai ? Hadde en i 17 mai komiteen ikke kunne gjort jobben sin, men deltatt med å se barna i tog, og være på skolen hadde jeg blitt irritert. Jeg Vil også være med barna mine på 17 mai, jeg blir også sliten, jeg er også sykemeldt, jeg har angst, og vondt i skulderen min. Men jeg får meg ikke til Å ta på meg pentøy å gå rundt å spise is og pølser og tenke at jeg skulle egentlig vært på andre siden av kake -disken. Jeg er helt enig med deg, men det er snakk om EN dag… hilsen en utslitt småbarnsmamma, som overhodet ikke vil stille i komiteen, som har ordnet barnepass for de små barna mens jeg og mannen jobber for at det skal bli 17 mai på skolen i år med kaker og brus og leker og alt som hører med Anonymkode: 2bea3...e1d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 Det er bare å si fra det. Og får du kommentarer så drit i det. Jeg stiller alltid opp når jeg kan. Og kan jeg ikke så er det en grunn. Hadde jeg fått drittkommentarer så hadde jeg sagt klart fra i plenum på foreldremøte i etterkant. Jeg stiller når jeg kan og sier jeg nei så er det en grunn. Skal jeg få dritt og motbør så melder jeg meg av all frivillighet. Fordi det er frivillig. Selvsagt må foreldre bidra for å få en fin feiring, eller andre sosiale event. Likevel må man forstå at noen ganger passer det bare ikke. Jeg blir så forbanna over slike holdninger, disse naziforeldrene får roe seg kraftig ned. Har vært klassekontakt i flere år samt sittet i FAU, aldri har jeg gitt noen tyn for å ikke kunne. Det handler om folkeskikk, jeg vet ingenting om folks grunn til å ikke kunne, de har ei heller plikt å levere sykemelding eller informere meg om årsak. Anonymkode: 3cb4c...499
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #12 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Herregud. Jeg hadde sagt som sant var: "I år må jeg trekke meg fra komiteen, fordi helsa ikke holder. Jeg er sykmeldt og tåler ikke den arbeidsmengden som kreves. Håper dere finner en erstatter! Hilsen X". Bare send melding til alle med dette i, og dersom noen svarer tilbake eller prøver å debattere med deg, så er det bare å si "Beklager, men jeg er syk, samme hvor mye jeg skulle ønsket å være frisk og å kunne delta. Lykke til med arrangementet". Jeg hadde ikke tatt halv vakt engang. Du ser jo allerede at du ikke tåler det. Og dersom du skal på jobb neste dag, så må du prioritere. Der har du forpliktelser som går foran. Anonymkode: 49dac...dd2 Nei nei nei. Skal det være så lett å ikke stille ? Da tror jeg alle kan holde seg hjemme. har man ÅRET måååå man stille. den erstatteren finnes ikke, den MÅ den som ikke kan stille finne selv. Feks en bestemor , nabo , søster, venninne. dårlig gjort at folk tar så lett på det å ikke stille. Det er en plikt som følger med da man får barn. Anonymkode: 2bea3...e1d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #13 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Nei nei nei. Skal det være så lett å ikke stille ? Da tror jeg alle kan holde seg hjemme. har man ÅRET måååå man stille. den erstatteren finnes ikke, den MÅ den som ikke kan stille finne selv. Feks en bestemor , nabo , søster, venninne. dårlig gjort at folk tar så lett på det å ikke stille. Det er en plikt som følger med da man får barn. Anonymkode: 2bea3...e1d Det er ikke snakk om å ta lett på ting. Her er det grei oppslutning om oppgaver. Kan man ikke stille så kan man ikke. Vi MÅ faktisk ingenting. Anonymkode: 3cb4c...499
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 Viss du er 40% sykemeldt kan du jo forklare saken for arbeidsgiver og be om sykemeldingsdag 18.mai så du får hvilt da, og heller jobbe en annen dag? ellers får mannen din tar over dugnaden etter at han er ferdig? Du kan høre om å få delta kvelden før på dugnad og bare halve 17.mai? Det finnes mange løsninger. Jeg har selv en kronisk sykdom og måtte be komiteen om tilrettelegging, det ordnet seg! Mistenker at det egentlig dreier seg om at du vil bli med barna dine hele 17.mai. Anonymkode: a1bfe...614
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 Grunn nummer to er ingen gyldig grunn. ALLE blir lei seg for ikke å være sammen med barna på 17. mai. For øvrig er det alt for sent å komme trekkende med dette nå, 11 dager før nasjonaldagen! Dersom du trekker deg, må en av de andre på laget jobbe mer. Så jeg synes du har å bite det i deg og stille. Og hvis ikke du gjør det, bør du holde både deg selv og barna hjemme fra feiringen i skam. Din familie bør ikke få nyte godt av andres slit når du ikke bidrar selv. Anonymkode: 7b1ac...e61
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei nei nei. Skal det være så lett å ikke stille ? Da tror jeg alle kan holde seg hjemme. har man ÅRET måååå man stille. den erstatteren finnes ikke, den MÅ den som ikke kan stille finne selv. Feks en bestemor , nabo , søster, venninne. dårlig gjort at folk tar så lett på det å ikke stille. Det er en plikt som følger med da man får barn. Anonymkode: 2bea3...e1d Det er IKKE en plikt å ødelegge helsa selv om man har barn, nei. Jeg vil vel si snarere tvert om: har du barn, er det din plikt å passe på deg selv slik at du er i stand til å ivareta dem. Kakebordet på 17.mai er sekundært. Anonymkode: 49dac...dd2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): ellers får mannen din tar over dugnaden etter at han er ferdig? Du kan høre om å få delta kvelden før på dugnad og bare halve 17.mai? Det finnes mange løsninger. Jeg har selv en kronisk sykdom og måtte be komiteen om tilrettelegging, det ordnet seg! Mistenker at det egentlig dreier seg om at du vil bli med barna dine hele 17.mai. Anonymkode: a1bfe...614 De som spiller i korps går mange mil hver 17.mai. De har gjort sin dugnad når de har spilt ferdig. Anonymkode: 49dac...dd2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 Snakk med lederen om at du trenger pauser litt ofte. Det ordner seg nok. Alle de andre vil også se barna sine gå i tog. Jeg har ikke sett barna mine gå i tog på lang tid da jeg ha vært i kommiteen de to siste årene før korona, og nå i år igjen. Men etter i år er jeg ferdig med komiteer. Da skal jeg se barna Anonymkode: fe102...b38
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 Du sier ikke så mye om hva du skal gjøre på kjøkkenet, og å selge kaker osv er ikke noe videre jobb. Rydding kan du gjøre i ditt tempo, så dette er ikke som en vanlig arbeidsdag. Selv om du er 40% sykmeldt, så bør du ikke gå helt i offerrollen og tenke at du bør få særbehandling. Det vil nemlig ikke få deg til å bli bedre eller føle deg bedre på sikt, tvert i mot. Å ikke se barna i barnetoget denne ene 17.mai er tåpelig å klage på. Begynn å tenke litt ut over deg selv, og på alle som jobb er både 17 mai, jul og påske, for den del. Still opp, og ikke tro at alle de andre har så lyst eller er de rivjerna du tror. Anonymkode: c30a8...f84
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Er i komité for årets 17.mai (som forelder) og det er forventet at vi stiller fra morgen til kveld. Jeg må stå på kjøkken hele formiddagen, imens toget går, fordi mannen min er med i korps. Skal også servere mat og kaker og rydde festlokalet resten av dagen. Full arbeidsdag, altså. Saken er at jeg er 40% sykmeldt på jobb, mye pga psyken, stress og dårlig nattesøvn, og gruer meg nå til 17. mai av to grunner; jeg vet at denne dagen kommer til å slite meg ekstremt ut og jeg må på jobb neste dag, pluss at jeg er kjempelei meg for at jeg går glipp av å se barna mine gå i tog/spille i korps. Hele 17.mai har blitt noe jeg gruer meg til nå. Og ja, jeg forstår at mange går glipp av barna sine i tog. Jeg er ikke mentalt sterk for tiden, og sånne ting bryter meg litt ned. Så spørsmålet er - hva skal jeg gjøre? Bite tenna sammen (fordi jeg er en pliktoppfyllende borger som stort sett bare gjør det hun får beskjed om, uansett form) eller si ifra på en eller annen måte at jeg ikke kan jobbe hele 17.mai, pga sykmelding? Resten av komitegruppa er dessverre en samling av tøffe flinkiser, så jeg får nok en god del argumenter imot, dersom jeg prøver å nevne dette. Hva gjør man? Anonymkode: c9dd2...88b Jeg synes dette høres ut som sutring fordi du heller vil se barna dine i korpset. Alle må bidra for at 17. Mai skal bli en festdag. Det er ikke smerter eller utmattelse fu er sykmeldt for. Du får evt bare si det som du er, at du er drlvis sykmeldt fra jobb og klarer derfor ikke å bidra hele dagen. Anonymkode: 0206c...d5a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #21 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da må du få mannen din til å komme å ta over for deg, eller en annen. dessverre, i år er året ditt / deres og du bør nesten stille, hvis flere eller «alle» stiller delvis opp, ja hvordan blir det til slutt da? Da kommer man til skoler / haller som er stengt. Her jeg bor MÅ man stille, må ha en meget god grunn for å ikke stille, evt Finn en erstatter for deg. Å hjelpe til 17 mai er EN gang løpet av barnets liv, det følger med noen plikter når man får barn …. kanskje du bør vurdere sykemelding 18 mai ? Hadde en i 17 mai komiteen ikke kunne gjort jobben sin, men deltatt med å se barna i tog, og være på skolen hadde jeg blitt irritert. Jeg Vil også være med barna mine på 17 mai, jeg blir også sliten, jeg er også sykemeldt, jeg har angst, og vondt i skulderen min. Men jeg får meg ikke til Å ta på meg pentøy å gå rundt å spise is og pølser og tenke at jeg skulle egentlig vært på andre siden av kake -disken. Jeg er helt enig med deg, men det er snakk om EN dag… hilsen en utslitt småbarnsmamma, som overhodet ikke vil stille i komiteen, som har ordnet barnepass for de små barna mens jeg og mannen jobber for at det skal bli 17 mai på skolen i år med kaker og brus og leker og alt som hører med Anonymkode: 2bea3...e1d Kanskje du blir mindre utslitt hvis du legger fra deg ditt martyrium og begynner å ta litt mer hensyn til deg selv? Anonymkode: 3ec15...ff0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #22 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Herregud. Jeg hadde sagt som sant var: "I år må jeg trekke meg fra komiteen, fordi helsa ikke holder. Jeg er sykmeldt og tåler ikke den arbeidsmengden som kreves. Håper dere finner en erstatter! Hilsen X". .... Anonymkode: 49dac...dd2 Skal da komiteen finne en erstatter for deg. Som om ikke de har jobbet nok og i tillegg skal dekke vakta di. Nei, erstatter må man finne selv. Anonymkode: 7e711...501
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #23 Skrevet 6. mai 2022 Nå er det jo slik at når noen trekker seg så må andre jobbe ekstra. De har også unger og kanskje sine egne utfordringer. Anonymkode: cfd86...14d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #24 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Skal da komiteen finne en erstatter for deg. Som om ikke de har jobbet nok og i tillegg skal dekke vakta di. Nei, erstatter må man finne selv. Anonymkode: 7e711...501 Selvsagt. Det er slik det er å være i komite. Sørge for å få nok folk, eller avlyse da. Her er det sjelden noe problem å få folk til å stille. Å pålegge folk ansvaret å stille eller finne vikar selv driver ikke vi med. Muligens derfor folk er positive til å stille opp, fordi vi gjør det sammen og alle har en ydmyk tone. Det er ikke MIN vakt. Det er noe jeg er pålagt fordi jeg har et barn på skolen. Anonymkode: 3cb4c...499
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #25 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvsagt. Det er slik det er å være i komite. Sørge for å få nok folk, eller avlyse da. Her er det sjelden noe problem å få folk til å stille. Å pålegge folk ansvaret å stille eller finne vikar selv driver ikke vi med. Muligens derfor folk er positive til å stille opp, fordi vi gjør det sammen og alle har en ydmyk tone. Det er ikke MIN vakt. Det er noe jeg er pålagt fordi jeg har et barn på skolen. Anonymkode: 3cb4c...499 Helt enig. Så de med sykt barn skal bare stille, eller finne en erstatter? Anonymkode: d0658...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå