Gå til innhold

Et spørsmål fra ei uten luktesans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dette er helt sikkert et skikkelig dumt spørsmål. Men jeg er født uten luktesans (100% uten luktesans) så det er en del ting jeg er usikker på…

Jeg har blitt veldig glad i blåmuggost. Sikkert lettere for meg som ikke har luktesans, og dermed bare kjenner den gode salte smaken av osten, og ikke lukta som jeg har hørt er ganske sterk.

Derfor lurer jeg på: er det noe man kan spise i nærheten av /foran andre som ikke spiser det? Typ på matpakka i lunsjpausen på jobben? Eller absolutt ikke?

Noen mener man ikke bør spise makrell i tomat i nærheten av andre heller, men mange av kollegene mine spiser det til lunsj. Men blåmuggost lukter kanskje sterkere eller? 

takknemlig for svar.

Hilsen illeluktende blåmuggost-fan 

Anonymkode: 13087...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke folk bør spise mat som stinker, og jeg hater makrell i tomat. Jeg går vekk om folk spiser det. Da er blåmuggost ikke noe problem, men dette er subjektiv mening og smak. Som generell regel vil jeg si at det er litt utenfor å spise mat som lukter sterkt. 

Anonymkode: dad77...6ed

Skrevet

Det kommer litt an på hvilke blåmuggost det er.
Noen av dem lukter ganske kraftig, og de bør du ikke ha med, andre lukter minimalt.
Tenker at det beste du kan gjøre er å spørre en du kjenner om den spesifikke blåmuggosten du like om den lukter for mye

Anonymkode: 3cbcb...81d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer litt an på hvilke blåmuggost det er.
Noen av dem lukter ganske kraftig, og de bør du ikke ha med, andre lukter minimalt.
Tenker at det beste du kan gjøre er å spørre en du kjenner om den spesifikke blåmuggosten du like om den lukter for mye

Det visste jeg ikke :) Jeg liker egentlig alle variantene jeg har smakt!

Husker du hva en av de som ikke lukter så mye heter? :D

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hei

Dette er helt sikkert et skikkelig dumt spørsmål. Men jeg er født uten luktesans (100% uten luktesans) så det er en del ting jeg er usikker på…

Jeg har blitt veldig glad i blåmuggost. Sikkert lettere for meg som ikke har luktesans, og dermed bare kjenner den gode salte smaken av osten, og ikke lukta som jeg har hørt er ganske sterk.

Derfor lurer jeg på: er det noe man kan spise i nærheten av /foran andre som ikke spiser det? Typ på matpakka i lunsjpausen på jobben? Eller absolutt ikke?

Noen mener man ikke bør spise makrell i tomat i nærheten av andre heller, men mange av kollegene mine spiser det til lunsj. Men blåmuggost lukter kanskje sterkere eller? 

takknemlig for svar.

Hilsen illeluktende blåmuggost-fan 

Jeg synes folk får tåle at andre spiser både makrell i tomat og blåmyggost på matpakka, så ekstremt lukter det jo ikke. Har man aversjon mot disse matvarene så får man sette seg litt unna tenker jeg. Kan egentlig ikke komme på noe pålegg som lukter så sterkt eller spesielt at det ikke kan/bør spises i lunsjen, men ville selfølgelig ikke sittet og spist gravlaks, surstrømming eller knasket tørrfisk i lunsjen på jobben. 

Anonymkode: d6df2...301

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det visste jeg ikke :) Jeg liker egentlig alle variantene jeg har smakt!

Husker du hva en av de som ikke lukter så mye heter? :D

Blå castello lukter lite

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Blå castello lukter lite

Tusen takk! :D

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes folk får tåle at andre spiser både makrell i tomat og blåmyggost på matpakka, så ekstremt lukter det jo ikke. Har man aversjon mot disse matvarene så får man sette seg litt unna tenker jeg. Kan egentlig ikke komme på noe pålegg som lukter så sterkt eller spesielt at det ikke kan/bør spises i lunsjen, men ville selfølgelig ikke sittet og spist gravlaks, surstrømming eller knasket tørrfisk i lunsjen på jobben. 

Anonymkode: d6df2...301

Du syns folk skal spise hva de vil, bare ikke det du tenker at lukter for vondt? 

Skrevet

Makrell i tomat spiser man ikke i lunsjen 🤮

Anonymkode: e1168...7fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Makrell i tomat spiser man ikke i lunsjen 🤮

Anonymkode: e1168...7fd

Er så enig! Fatter ikke at folk ikke viser såpass hensyn. Det er så sykt ekkelt. 

Skrevet

Det ville ødelagt hele lunsjen for meg om noen spiste blåmuggost i samme rom. Jeg synes ikke bare det lukter sterkt eller stramt, men det lukter uvasket rompesprekk på sjette uke. Kvalmende surt.

Anonymkode: 5d203...891

Skrevet

Blåmuggost lukter sterkt, men bare på nært hold. Det stinker ikke ned hele pauserommet. Gammalost, derimot! Det forpester lufta!

Anonymkode: b74ff...810

Skrevet

Vi er alle forskjellig. Jeg klarer ikke lukten av egg som har ligget i matboks. Makrell bryr jeg meg ikke om, ei heller sterke oster. 
Det at jeg ikke takler lukten av egg er MITT problem da. 😊

Anonymkode: 9438b...0af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...