Gå til innhold

Gutt i kjole på skoleball.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ok, trenger litt råd her... Jeg vil gjerne være en støttende god mor, men jeg er jo litt bekymret... 

jeg har en gutt på 13 som alltid har vært litt spesiell. Da han var liten (3-9 år) kledde han seg alltid i kjoler sammen med venner når han lekte.  Når jeg hentet i barnehagen, gikk han alltid i favorittkjolen som var en havfruekjole med masse paljetter og stas. Da han skulle i 5 års dag til bestevenninnen, var temaet "prinsesser og riddere" og det var aldri noe alternativ for han, han skulle være prinsesse slik som venninnen. Jeg har alltid vært støttende og tenkt at han fikk bestemme selv. 

Han har aldri vært noe  utpreget "feminin" egentlig, men har skilt seg litt ut. Blitt mye mobbet pga. han ikke har likt typisk fotball med gutta osv. De siste årene har han funnet seg en god vennegjeng med både gutter og jenter som er veldig tolerante. Mye ungdommer med forskjellig farger på håret, alle får være seg selv, ingen big deal liksom. Bestevenninnen kom plutselig en dag og sa han nå var hun bifil også plutselig var hun en gutt som skulle kalles et guttenavn osv osv. Vi lar dem styre på og finne seg selv, uten noe fordømming. Viktig for meg at han skal kunne være trygg på seg selv og sine valg. Vet han har kjøpt endel cosplay-klær. Noe kjole-aktig som de kler seg ut i og har det gøy.

 

Men.. her en dag kom sønnen min og sa at nå var det snart skoleball og at han ville gå. Ok tenkte jeg. Også kom det: Han vil gå i kjole! En fin kjole. 

Jeg klarte å holde masken og høre på han, og svare at dette måtte han tenke nøye igjennom og være sikker på at han vil takle og tåle reaksjoner på skolen som garantert vil komme. Jeg syns han er beintøff hvis han gjør det, men er redd på hans vegne. Vi bor i en liten kommune. Det er EN ungdomsskole her. Alle guttene går på fotball og alle jentene går på håndball. Selv om han har en god vennegjeng rundt seg, er jeg redd han vil bli plaget i lang tid fremover. Han skal liksom gå på skole her ihvertfall 2 år til. 

 

OG, sånn til slutt, han er en flott gutt, men han er ingen Emma Ellingsen liksom. Er redd han vil se lite fin ut i kjole. (hvor nå enn fælt det høres ut fra en mor.)

Anonymkode: f69ae...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg ville ikke latt han gå i kjole. Jeg tror ikke han vil få en fint skoleball i kjole. 

Anonymkode: 361f4...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig går han med det han vil. 🤩Tror ungdommer driter i det, verre med voksne folk. 

Anonymkode: 0b72a...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier nei. Pga mobbing 

Anonymkode: 42467...ed6

Da er det jo på en måte du som "mobber" da, for det virker jo som vennene aksepterer hverandre som de er.

Anonymkode: dfc40...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Anonym bruker skrev (På 28.4.2022 den 11.03):

Ok, trenger litt råd her... Jeg vil gjerne være en støttende god mor, men jeg er jo litt bekymret... 

jeg har en gutt på 13 som alltid har vært litt spesiell. Da han var liten (3-9 år) kledde han seg alltid i kjoler sammen med venner når han lekte.  Når jeg hentet i barnehagen, gikk han alltid i favorittkjolen som var en havfruekjole med masse paljetter og stas. Da han skulle i 5 års dag til bestevenninnen, var temaet "prinsesser og riddere" og det var aldri noe alternativ for han, han skulle være prinsesse slik som venninnen. Jeg har alltid vært støttende og tenkt at han fikk bestemme selv. 

Han har aldri vært noe  utpreget "feminin" egentlig, men har skilt seg litt ut. Blitt mye mobbet pga. han ikke har likt typisk fotball med gutta osv. De siste årene har han funnet seg en god vennegjeng med både gutter og jenter som er veldig tolerante. Mye ungdommer med forskjellig farger på håret, alle får være seg selv, ingen big deal liksom. Bestevenninnen kom plutselig en dag og sa han nå var hun bifil også plutselig var hun en gutt som skulle kalles et guttenavn osv osv. Vi lar dem styre på og finne seg selv, uten noe fordømming. Viktig for meg at han skal kunne være trygg på seg selv og sine valg. Vet han har kjøpt endel cosplay-klær. Noe kjole-aktig som de kler seg ut i og har det gøy.

 

Men.. her en dag kom sønnen min og sa at nå var det snart skoleball og at han ville gå. Ok tenkte jeg. Også kom det: Han vil gå i kjole! En fin kjole. 

Jeg klarte å holde masken og høre på han, og svare at dette måtte han tenke nøye igjennom og være sikker på at han vil takle og tåle reaksjoner på skolen som garantert vil komme. Jeg syns han er beintøff hvis han gjør det, men er redd på hans vegne. Vi bor i en liten kommune. Det er EN ungdomsskole her. Alle guttene går på fotball og alle jentene går på håndball. Selv om han har en god vennegjeng rundt seg, er jeg redd han vil bli plaget i lang tid fremover. Han skal liksom gå på skole her ihvertfall 2 år til. 

 

OG, sånn til slutt, han er en flott gutt, men han er ingen Emma Ellingsen liksom. Er redd han vil se lite fin ut i kjole. (hvor nå enn fælt det høres ut fra en mor.)

Anonymkode: f69ae...76a

Ja, bare la han gå i den kjolen han har lyst til det. Er jo bare  et yttere klesplagg til ta av og på... Jeg tror han får den beste opplevesen i den kjolen han har lyst til ha på seg...   Det bør også vises til det er greit være hetrofil og gå i kjoler og skjørt så ikke plaggene skal tvinge noen til f.eks. bli homo eller bifil osv...  

Endret av Pils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 28.4.2022 den 11.03):

Ok, trenger litt råd her... Jeg vil gjerne være en støttende god mor, men jeg er jo litt bekymret... 

jeg har en gutt på 13 som alltid har vært litt spesiell. Da han var liten (3-9 år) kledde han seg alltid i kjoler sammen med venner når han lekte.  Når jeg hentet i barnehagen, gikk han alltid i favorittkjolen som var en havfruekjole med masse paljetter og stas. Da han skulle i 5 års dag til bestevenninnen, var temaet "prinsesser og riddere" og det var aldri noe alternativ for han, han skulle være prinsesse slik som venninnen. Jeg har alltid vært støttende og tenkt at han fikk bestemme selv. 

Han har aldri vært noe  utpreget "feminin" egentlig, men har skilt seg litt ut. Blitt mye mobbet pga. han ikke har likt typisk fotball med gutta osv. De siste årene har han funnet seg en god vennegjeng med både gutter og jenter som er veldig tolerante. Mye ungdommer med forskjellig farger på håret, alle får være seg selv, ingen big deal liksom. Bestevenninnen kom plutselig en dag og sa han nå var hun bifil også plutselig var hun en gutt som skulle kalles et guttenavn osv osv. Vi lar dem styre på og finne seg selv, uten noe fordømming. Viktig for meg at han skal kunne være trygg på seg selv og sine valg. Vet han har kjøpt endel cosplay-klær. Noe kjole-aktig som de kler seg ut i og har det gøy.

 

Men.. her en dag kom sønnen min og sa at nå var det snart skoleball og at han ville gå. Ok tenkte jeg. Også kom det: Han vil gå i kjole! En fin kjole. 

Jeg klarte å holde masken og høre på han, og svare at dette måtte han tenke nøye igjennom og være sikker på at han vil takle og tåle reaksjoner på skolen som garantert vil komme. Jeg syns han er beintøff hvis han gjør det, men er redd på hans vegne. Vi bor i en liten kommune. Det er EN ungdomsskole her. Alle guttene går på fotball og alle jentene går på håndball. Selv om han har en god vennegjeng rundt seg, er jeg redd han vil bli plaget i lang tid fremover. Han skal liksom gå på skole her ihvertfall 2 år til. 

 

OG, sånn til slutt, han er en flott gutt, men han er ingen Emma Ellingsen liksom. Er redd han vil se lite fin ut i kjole. (hvor nå enn fælt det høres ut fra en mor.)

Anonymkode: f69ae...76a

raito + L mannen stramm opp gutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 28.4.2022 den 11.03):

Ok, trenger litt råd her... Jeg vil gjerne være en støttende god mor, men jeg er jo litt bekymret... 

jeg har en gutt på 13 som alltid har vært litt spesiell. Da han var liten (3-9 år) kledde han seg alltid i kjoler sammen med venner når han lekte.  Når jeg hentet i barnehagen, gikk han alltid i favorittkjolen som var en havfruekjole med masse paljetter og stas. Da han skulle i 5 års dag til bestevenninnen, var temaet "prinsesser og riddere" og det var aldri noe alternativ for han, han skulle være prinsesse slik som venninnen. Jeg har alltid vært støttende og tenkt at han fikk bestemme selv. 

Han har aldri vært noe  utpreget "feminin" egentlig, men har skilt seg litt ut. Blitt mye mobbet pga. han ikke har likt typisk fotball med gutta osv. De siste årene har han funnet seg en god vennegjeng med både gutter og jenter som er veldig tolerante. Mye ungdommer med forskjellig farger på håret, alle får være seg selv, ingen big deal liksom. Bestevenninnen kom plutselig en dag og sa han nå var hun bifil også plutselig var hun en gutt som skulle kalles et guttenavn osv osv. Vi lar dem styre på og finne seg selv, uten noe fordømming. Viktig for meg at han skal kunne være trygg på seg selv og sine valg. Vet han har kjøpt endel cosplay-klær. Noe kjole-aktig som de kler seg ut i og har det gøy.

 

Men.. her en dag kom sønnen min og sa at nå var det snart skoleball og at han ville gå. Ok tenkte jeg. Også kom det: Han vil gå i kjole! En fin kjole. 

Jeg klarte å holde masken og høre på han, og svare at dette måtte han tenke nøye igjennom og være sikker på at han vil takle og tåle reaksjoner på skolen som garantert vil komme. Jeg syns han er beintøff hvis han gjør det, men er redd på hans vegne. Vi bor i en liten kommune. Det er EN ungdomsskole her. Alle guttene går på fotball og alle jentene går på håndball. Selv om han har en god vennegjeng rundt seg, er jeg redd han vil bli plaget i lang tid fremover. Han skal liksom gå på skole her ihvertfall 2 år til. 

 

OG, sånn til slutt, han er en flott gutt, men han er ingen Emma Ellingsen liksom. Er redd han vil se lite fin ut i kjole. (hvor nå enn fælt det høres ut fra en mor.)

Anonymkode: f69ae...76a

Jeg vil bare gi deg en klem og minne deg på at de unge er mer tolerante enn mange voksne. Jeg tenker dette vil gå helt fint❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (34 minutter siden):

Jeg vil bare gi deg en klem og minne deg på at de unge er mer tolerante enn mange voksne. Jeg tenker dette vil gå helt fint❤️

Barn og ungdommer er samtidig mer rå og brutale mot hverandre. HI bør forberede gutten på alle mulige reaksjoner hvis han virkelig velger å gå i kjole.

Anonymkode: 553a7...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gjengen hans går på samme skole, og de har hverandre, ville jeg ha tenkt at det var helt ok. Hvis de går på andre skoler, og han dermed har lite støtte den kvelden, ville jeg nok ha sagt til ham at det kan bli BRUTALT. Men det handler litt om hvor trygg han selv er i den kjolen. Hvis han går med rak rygg og stor selvfølgelighet, og lar kommenterer og blikk prelle av, tipper jeg også andre enn den vanlige gjengen hans kan synes det er kuult. Men hvis han er utrygg i valget, ville jeg ha forsøkt å få ham fra det. 

Anonymkode: cd2a3...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Gutter går ikke med kjole, så nei. 

Anonymkode: 247db...baa

Åååh? Hvorfor ikke? Kan jenter gå med bukse, og det kan de jo, så kan gutter gå med kjole.

Anonymkode: 56753...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var vakt på min datters ball nå i våres. Der var det en gutt i kjole og to jenter i dress. Helt sikkert noen som tisket og visket seg mellom, men ikke som jeg la merke til. Det skal være sagt at disse ungdommene i utgangspunktet er åpne om at de er transer og også er det i det daglige. Kan hende de hadde fått reaksjoner hvis de til vanlig hadde vært kjønnsstereotype.

Anonymkode: e8b12...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg var vakt på min datters ball nå i våres. Der var det en gutt i kjole og to jenter i dress. Helt sikkert noen som tisket og visket seg mellom, men ikke som jeg la merke til. Det skal være sagt at disse ungdommene i utgangspunktet er åpne om at de er transer og også er det i det daglige. Kan hende de hadde fått reaksjoner hvis de til vanlig hadde vært kjønnsstereotype.

Anonymkode: e8b12...0f1

Du mener normale. 

Anonymkode: 4f05d...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et veldig langt steg fra det Timothée Chalamet og Harry Styles går med på den røde løperen til en fin kjole, det er jo ganske in å være androgyn nå, også om de ikke er trans.

Snakk med ham, se på bilder sammen. Kanskje kan han finne noe inspirert av de gutta som ikke er kjole (sjekk ut det røde nummeret TC gikk med på rød løper i Venezia), eller han lander på kjole.

Det har blitt mer aksept for å leke med kjønnsroller også for gutta. Synes du har valgt en fin linje med sønnen din, og han høres kjempetøff ut, uansett hva han er 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 27.5.2022 den 19.45):

Jeg sier nei. Pga mobbing 

Anonymkode: 42467...ed6

Hvis barna er gode venner, så skal de ikke mobbe han. La han få gå i akkurat det han ønsker. Hvordan ellers skal han finne ut av hvem han virkelig er?

Anonymkode: fa059...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 19.9.2022 den 15.31):

Gutter går ikke med kjole, så nei. 

Anonymkode: 247db...baa

Joda, de bare kaller kjønnet f.eks. for "hen" og går i det så skjer stadig oftere det...  men er uansett biologisk gutt en "hen" som er biologisk han.

Endret av Pils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...