Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #51 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du vet at både "neger", "mulatt" og "uekte barn" også har vært innarbeidet i språket vårt i lang tid? Synes du at det er greit å bruke disse uttrykkene i dag? Anonymkode: 7bcbf...842 Er det ikke lov å si mulatt heller?????? Jeg gir meg ende over.. om det fortsatt er lov å si Anonymkode: ce19a...c8f
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #52 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke lov å si mulatt heller?????? Jeg gir meg ende over.. om det fortsatt er lov å si Anonymkode: ce19a...c8f Selvfølgelig er det ikke det. Anbefaler at du googler for å finne ut hvor ordet egentlig kommer fra. Så ser du om du fortsatt har samvittighet til å bruke det eller ikke. Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #53 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det ikke det. Anbefaler at du googler for å finne ut hvor ordet egentlig kommer fra. Så ser du om du fortsatt har samvittighet til å bruke det eller ikke. Anonymkode: 7bcbf...842 Jeg fant fra leksikon; Mulatt, person av blandet hvit og svart avstamning. Betegnelsen har ofte nedsettende betydning med rasistiske undertoner. Jeg forholde meg til "person av blandet hvit og svart avstamning" Betegnelsen har ALDRI, under noen som helst omstendighet, hatt en nedsettende betydning når det har kommet ut av min munn. Det samme sier de menneskene jeg kjenner som faktisk ER mulatter. De omtaler seg selv som det. Anonymkode: ce19a...c8f
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #54 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg bruker de uttrykkene i dag, ja. Det et jo faktisk det det heter. Og lausunge. Anonymkode: 99654...449 Neida, tullemus, det gjør du jo ikke. Anonymkode: a2e2b...6e2
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #55 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg fant fra leksikon; Mulatt, person av blandet hvit og svart avstamning. Betegnelsen har ofte nedsettende betydning med rasistiske undertoner. Jeg forholde meg til "person av blandet hvit og svart avstamning" Betegnelsen har ALDRI, under noen som helst omstendighet, hatt en nedsettende betydning når det har kommet ut av min munn. Det samme sier de menneskene jeg kjenner som faktisk ER mulatter. De omtaler seg selv som det. Anonymkode: ce19a...c8f Det spiller ingen rolle hva du personlig mener. Det er ingen mennesker som ER mulatter, vitenskapelig sett. Det holder heller ikke at de omtaler seg selv som det. I afroamerikanske miljøer er det ikke sjeldent at to kompiser kaller hverandre for "nigga", men det betyr ikke at hvite folk utenfra kan kalle dem det. Det har med makt- og styrkeforhold fra gammelt av å gjøre. Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #56 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det spiller ingen rolle hva du personlig mener. Det er ingen mennesker som ER mulatter, vitenskapelig sett. Det holder heller ikke at de omtaler seg selv som det. I afroamerikanske miljøer er det ikke sjeldent at to kompiser kaller hverandre for "nigga", men det betyr ikke at hvite folk utenfra kan kalle dem det. Det har med makt- og styrkeforhold fra gammelt av å gjøre. Anonymkode: 7bcbf...842 Da er jeg heldig som ikke har så hårsåre "negere" til venner. De bryr seg ikke om jeg sier "han er neger". Jeg hadde denne diskusjonen med en av de i påsken, han er mulatt men omtaler seg selv som neger. Jeg sa det i beste fall var dårlig gjort ovenfor negere, siden han ikke er det. Jeg spurte han og om han, og hans mørkhudede venner/familie ble krenket av utrykket og da sa han at så lenge det ikke blir sagt i en nedlatende og stygg tone så kjente han _ingen_ som brydde seg! Han sammenlignet det med at vi bruker ordet "kjerring", men med en gang man putter "jævla" foran det, så blir det stygt... Anonymkode: ce19a...c8f
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #57 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da er jeg heldig som ikke har så hårsåre "negere" til venner. De bryr seg ikke om jeg sier "han er neger". Jeg hadde denne diskusjonen med en av de i påsken, han er mulatt men omtaler seg selv som neger. Jeg sa det i beste fall var dårlig gjort ovenfor negere, siden han ikke er det. Jeg spurte han og om han, og hans mørkhudede venner/familie ble krenket av utrykket og da sa han at så lenge det ikke blir sagt i en nedlatende og stygg tone så kjente han _ingen_ som brydde seg! Han sammenlignet det med at vi bruker ordet "kjerring", men med en gang man putter "jævla" foran det, så blir det stygt... Anonymkode: ce19a...c8f Nå hadde jeg reagert hvis noen hadde kalt meg "kjerring". Det er intet positivt med uttrykket. Men hvis du går rundt og kaller folk for negere og kjerringer, så er nok vi veldig forskjellige, du og jeg. Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #58 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå hadde jeg reagert hvis noen hadde kalt meg "kjerring". Det er intet positivt med uttrykket. Men hvis du går rundt og kaller folk for negere og kjerringer, så er nok vi veldig forskjellige, du og jeg. Anonymkode: 7bcbf...842 Jeg går på ingen måte rundt og kaller noen for noe, men om jeg skal omtale noen er det like naturlig for meg å si "han er neger" som det er å si "hun med det røde håret", for å beskrive noen. Eller at jeg sier at bestevennen min er homofil. Det blir liksom det samme for meg. Jeg omtaler ikke mennesker stygt, uansett. Jeg reagerer ikke på å bli kalt "kjerringa mi" feks Anonymkode: ce19a...c8f
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #59 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): HI her. Bare for å ha sagt det, jeg er ikke krenket, er bare drit lei hele uttrykket og det toppes seg nå litt i helgen nå minste kom og spurte om pappa ville lyve fra seg de andre siden alle sa det om storebror.... Anonymkode: 5acea...9e1 Da forteller du at det er ett uttrykk å hva det betyr. Verre er det ikke altså. Snart kan man ikke si noe i frykt for å tråkke noen på tærne... Anonymkode: 803cb...39d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #60 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det kommer helt an på hvor du er fra. Jeg blir ekstremt brydd når noen oppfører seg så harry. Jeg vet ikke hva jeg skal si, og jeg syns vedkommende er et fjols. Jeg er ikke oppvokst med rednecks og folk med skyhøy harryfaktor. Da blir sånt veldig pinlig. Jeg kan fint akseptere og også like mennesker som er fra sånt miljø, men spar meg for å få sånne dumheter i ansiktet. Anonymkode: 69aec...af3 Harryfaktor og rednecks...........tror du ser for mye på tv. Anonymkode: 4223a...a6d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #61 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå hadde jeg reagert hvis noen hadde kalt meg "kjerring". Det er intet positivt med uttrykket. Men hvis du går rundt og kaller folk for negere og kjerringer, så er nok vi veldig forskjellige, du og jeg. Anonymkode: 7bcbf...842 Her jeg bor er det helt normalt å kalle kona si for kjerringa. Ingenting negativt med det!!! Så lenge du ikke sier "jævla" eller noe annet stygt foran. En mann kan godt si at han skal hjem til kjerringa, og det er det INGEN her som reagerer negativt på! Det er vel heller egentlig et positivt ord. 🙂 Anonymkode: 5cfa8...111
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #62 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Harryfaktor og rednecks...........tror du ser for mye på tv. Anonymkode: 4223a...a6d Hva har TV med det å gjøre? Jeg ser kanskje på TV en time i uka. Blir litt undrende til ting som skrives her mange ganger. Anonymkode: 69aec...af3
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #63 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Her jeg bor er det helt normalt å kalle kona si for kjerringa. Ingenting negativt med det!!! Så lenge du ikke sier "jævla" eller noe annet stygt foran. En mann kan godt si at han skal hjem til kjerringa, og det er det INGEN her som reagerer negativt på! Det er vel heller egentlig et positivt ord. 🙂 Anonymkode: 5cfa8...111 Der mannen min er fra er det sånn. Men folk reagerte på det her vi bor nå, så han har vent seg til å si kona i stedet, selv om det føles litt unaturlig. 😛 For han betyr det akkurat det samme. Anonymkode: a1000...57e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #64 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hva har TV med det å gjøre? Jeg ser kanskje på TV en time i uka. Blir litt undrende til ting som skrives her mange ganger. Anonymkode: 69aec...af3 Du hadde kanskje ikke hatt vondt av litt nye impulser. Man kan lære mye ved å se de rette programmene. Anonymkode: a2e2b...6e2
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #65 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hva har TV med det å gjøre? Jeg ser kanskje på TV en time i uka. Blir litt undrende til ting som skrives her mange ganger. Anonymkode: 69aec...af3 Jeg blir og litt undrende til ting som skrives her inne noen ganger, og jeg undrer meg veldig hvordan både du og hi reagerer så veldig på et helt vanlig uttrykk. Anonymkode: 4223a...a6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå