Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #26 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Alle som svarer spydig i stedet for å svare ordentlig. Anonymkode: 7bcbf...842 Ok Anonymkode: 69aec...af3
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #27 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen. De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel. Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen. Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der? Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner. Har vi ikke kommer lenger enn dette? Anonymkode: 5acea...9e1 Skjønner på en måte hva du mener, men samtidig tenker jeg at det er jo bare en litt tøysete måte å si at han er veldig lik pappaen sin, det er hyggelig ment og ikke noe jeg hadde giddet å tenke negativt om. Anonymkode: b58ac...48f
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #28 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ingen stråmenn, det var du som viste til "innarbeidet uttrykk" som begrunnelse for å bruke et uttrykk. Så da kan vi bruke alle andre uttrykk som er godt innarbeidet i språket, uansett hvor nedsettende de er? Språket er dynamisk. Selv om vi en gang i tiden syntes at et uttrykk var godt og heldig, betyr det ikke at vi synes det samme i dag. Vi snakker jo ikke slik vi gjorde i begynnelsen av 1900-tallet. Forvaltningen skriver ikke lenger "De" i brev til oss, selv om dette var kutyme tidligere. Anonymkode: 7bcbf...842 Nei, det gjorde jeg ikke. Anonymkode: a2e2b...6e2
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #29 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, det gjorde jeg ikke. Anonymkode: a2e2b...6e2 Nei vel, da sier vi det. Ha en fortsatt god mandag. Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #30 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen. De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel. Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen. Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der? Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner. Har vi ikke kommer lenger enn dette? Anonymkode: 5acea...9e1 Det er helt utrolig hva man klarer å bli krenket over. Anonymkode: 4223a...a6d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #31 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du vet at både "neger", "mulatt" og "uekte barn" også har vært innarbeidet i språket vårt i lang tid? Synes du at det er greit å bruke disse uttrykkene i dag? Anonymkode: 7bcbf...842 Skrev jeg det? Svaret mitt var at vi er kommet til en tid der ulike folk blir krenket av innarbeidede uttrykk, ikke om det var rett eller galt å bli krenket. Anonymkode: d861c...427
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #32 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Skrev jeg det? Svaret mitt var at vi er kommet til en tid der ulike folk blir krenket av innarbeidede uttrykk, ikke om det var rett eller galt å bli krenket. Anonymkode: d861c...427 Det er ikke å bli krenket når man påpeker at uttrykket er uheldig. Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #33 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er helt utrolig hva man klarer å bli krenket over. Anonymkode: 4223a...a6d Det kommer helt an på hvor du er fra. Jeg blir ekstremt brydd når noen oppfører seg så harry. Jeg vet ikke hva jeg skal si, og jeg syns vedkommende er et fjols. Jeg er ikke oppvokst med rednecks og folk med skyhøy harryfaktor. Da blir sånt veldig pinlig. Jeg kan fint akseptere og også like mennesker som er fra sånt miljø, men spar meg for å få sånne dumheter i ansiktet. Anonymkode: 69aec...af3
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #34 Skrevet 25. april 2022 Folk sier det samme til meg, men at ikke JEG kan lyve meg unna. Den er enda mer artig, for jeg pressa han jo ut og er fullt klar over at han er min 😛 Pleier bare svare «nei, har ingen planer om å prøve på det heller», og så snakker man om noe annet. Du får si det samme: «Nei, det har han ingen planer/ønsker om heller», og så prater man om noe annet. Anonymkode: 7938c...922
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #35 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke å bli krenket når man påpeker at uttrykket er uheldig. Anonymkode: 7bcbf...842 Ikke å påpeke at det er uheldig, nei, men grunnen til at en del uttrykk er blitt faset ut av språket er jo nettopp fordi de har blitt opplevd som krenkende for noen. Hvis ikke hadde de sannsynligvis blitt værende. Problemet nå er at selve ordet "krenket" har fått en negativ intonasjon og derfor nesten har blitt et slags skjellsord i seg selv, som om noen sa "du er en pyse!". Det er trist, for det å virkelig bli krenket er noe man alltid bør ta på alvor, ikke harselere med og le av. Anonymkode: d861c...427
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #36 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Nei vel, da sier vi det. Ha en fortsatt god mandag. Anonymkode: 7bcbf...842 Du får lese anonymkodene før du kaster ut beskyldningene dine, vet du. Anonymkode: a2e2b...6e2
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #37 Skrevet 25. april 2022 HI her. Bare for å ha sagt det, jeg er ikke krenket, er bare drit lei hele uttrykket og det toppes seg nå litt i helgen nå minste kom og spurte om pappa ville lyve fra seg de andre siden alle sa det om storebror.... Anonymkode: 5acea...9e1
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #38 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): HI her. Bare for å ha sagt det, jeg er ikke krenket, er bare drit lei hele uttrykket og det toppes seg nå litt i helgen nå minste kom og spurte om pappa ville lyve fra seg de andre siden alle sa det om storebror.... Anonymkode: 5acea...9e1 Da fikk du jo en super anledning til å snakke om ord og uttrykk. Jeg har litt vansker med å skjønne at kommentaren er så utbredt at det faktisk blir et problem. Alle våre fire barn er like på sin far, det ser ikke ut som jeg har vært med på dem (det kommenteres også, uten at jeg noen gang har tenkt på det som slitsomt eller stigmatiserende) og vi får kommentaren iblant. Men det er bare et hyggelig munnhell, og faktisk ikke noe å ta ille opp. Anonymkode: a2e2b...6e2
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #39 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Da fikk du jo en super anledning til å snakke om ord og uttrykk. Jeg har litt vansker med å skjønne at kommentaren er så utbredt at det faktisk blir et problem. Alle våre fire barn er like på sin far, det ser ikke ut som jeg har vært med på dem (det kommenteres også, uten at jeg noen gang har tenkt på det som slitsomt eller stigmatiserende) og vi får kommentaren iblant. Men det er bare et hyggelig munnhell, og faktisk ikke noe å ta ille opp. Anonymkode: a2e2b...6e2 Det eneste jeg svarte var at det bare er et gammelt uttrykk og at pappa er like glad i dere alle. HI Anonymkode: 5acea...9e1
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #40 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen. De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel. Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen. Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der? Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner. Har vi ikke kommer lenger enn dette? Anonymkode: 5acea...9e1 Er dette noe å bli krenket av? Virkelig? Å komme ned en korrekt påstand på en humoristisk måte får du opp i halsen. Her er det DU som er problemet, Hi. Skjerp deg. Anonymkode: 99654...449
Elizabeth Skrevet 25. april 2022 #41 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen. De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel. Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen. Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der? Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner. Har vi ikke kommer lenger enn dette? Anonymkode: 5acea...9e1 Er det bedre om folk hadde sagt at "han der er jo snytt ut av nesa på faren"? Bare på dialekt...
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #42 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du vet at både "neger", "mulatt" og "uekte barn" også har vært innarbeidet i språket vårt i lang tid? Synes du at det er greit å bruke disse uttrykkene i dag? Anonymkode: 7bcbf...842 Jeg bruker de uttrykkene i dag, ja. Det et jo faktisk det det heter. Og lausunge. Anonymkode: 99654...449
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #43 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette. Det å slenge om seg med klisjeer etterfulgt av humring er ikke akkurat bevis på høy intelligens... Anonymkode: 7bcbf...842 Bedre enn å bli krenket, hø hø hø... Anonymkode: 99654...449
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. april 2022 #44 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg bruker de uttrykkene i dag, ja. Det et jo faktisk det det heter. Og lausunge. Anonymkode: 99654...449 Du gjør det ja…. Sjarmerende
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #45 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg bruker de uttrykkene i dag, ja. Det et jo faktisk det det heter. Og lausunge. Anonymkode: 99654...449 Jeg regner med at både dine foreldre, søsken, venner og du selv var alle sammen gift før dere fikk barn. Eller omtaler du slektningers og venners barn i samboerskap som "lausunger"? Hva sier de til det da? Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #46 Skrevet 25. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Du gjør det ja…. Sjarmerende Hun vet ikke en gang at det ikke lenger heter lausunge per definisjon da foreldre i og utenfor ekteskap har samme rettigheter og plikter... Vanskelig tilfelle dette her. Anonymkode: 7bcbf...842
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #47 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg regner med at både dine foreldre, søsken, venner og du selv var alle sammen gift før dere fikk barn. Eller omtaler du slektningers og venners barn i samboerskap som "lausunger"? Hva sier de til det da? Anonymkode: 7bcbf...842 Kjenner ingen som har lausunger. Alle snakker slik her jeg kommer fra. Vi lærte det på grunnskolen. Anonymkode: 99654...449
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #48 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du vet at både "neger", "mulatt" og "uekte barn" også har vært innarbeidet i språket vårt i lang tid? Synes du at det er greit å bruke disse uttrykkene i dag? Anonymkode: 7bcbf...842 Ja. Anonymkode: 7a24b...20d
prekæs Skrevet 25. april 2022 #49 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen. De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel. Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen. Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der? Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner. Har vi ikke kommer lenger enn dette? Anonymkode: 5acea...9e1 Med fare for å krenke. Ikke gå rundt å tro at ting blir sagt i verste mening. Det kommer lite godt ut av å tenke at folk er ute etter å fornærme når de snakker til deg. Folk flest er hyggelige og omgjengelige og sier ikke slikt med baktanker. Ok. Du liker ikke et utrykk de fleste sier bare for å være morsomme. Du kan velge. Ta det ille opp og gi uttrykk for det, eller smile med og få en kjapp liten sosial trivelighet på kjøpet. Selv har jeg en bekjent som ble fornærmet av at noen sa hun så godt ut. Hun ble fornærmet fordi de ikke skjønte hun egentlig hadde det fælt. Hun og valgte å tolke en positiv kommentar negativt.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #50 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Kjenner ingen som har lausunger. Alle snakker slik her jeg kommer fra. Vi lærte det på grunnskolen. Anonymkode: 99654...449 Så alle i din omgangskrets var gift før barn? Da må du enten bo i tjukkeste bibelbeltet på Sørlandet, eller så juger du Anonymkode: 7bcbf...842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå