Gå til innhold

"Han kan ikke lyve seg unna den der"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen.
De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel.

Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen.

Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der?
Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner.

Har vi ikke kommer lenger enn dette?

Anonymkode: 5acea...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære vene, skal vi la oss krenke av gamle uttrykk? Hvis det plager deg, så får du svare da, "nei, det ønsker han ikke å gjøre heller". Folk sier det for å være hyggelige og morsomme. 

Anonymkode: 7d1cd...01f

Skrevet

Kjære allverden. Du sliter. Den kjeppen må være vond å gå rundt med.

Anonymkode: 7a24b...20d

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Vi har flere barn hvor av ett av dem er pappaen si opp etter dagen.
De er ekstremt like, både i utseende og oppførsel.

Flere bruker uttrykket "Han kan ikke lyve seg unna den der" når det kommer til guttungen.

Jeg har virkelig fått det uttrykket opp i halsen, har vi virkelig ikke kommet lenger enn det der?
Alle mennene jeg kjenner bryr seg virkelig om barna sine og har ingen interesse for å benekte farskapet uavhengig om hvem i familien barnet ligner.

Har vi ikke kommer lenger enn dette?

Anonymkode: 5acea...9e1

Hehe!! Du tuller? #krenket 

Skrevet

Haha, seriøst, skal du bli såret av det må du bli mye såret.

Det er et gammelt stivnet uttrykk som i dag kun betyr at et barn ligner på faren sin og ikke betyr at faren prøver å benekte farskap om de ikke ligner.

Da vår eldste ble født var hun HELT lik manne min som liten og ikke lik meg. Alle på sykehuset og alle vi traff sa «oi hun var lik faren sin :)» eller lignende. Jeg sa selv til han «ja hun der kan du ikke lyve deh unna» selv om jeg vet at han er verdens mest lojale fyr og aldri hadde hverken vært utro eller prøvd å nekte for farskapet. Han ble heller ikke fornærmet for det.

Men seriøst, det meste rare folk sier, spesielt stivnede uttrykk, er det ikke noe vondt bak. Prøv å ikke tenke på det negative ved slike ting så får du det bedre

Anonymkode: 8e7aa...f43

Skrevet

Folk sier det om mitt barn også. "Alle" vet at han ble til ved assistert befruktning, så det er rimelig sikkert at mannen er faren. Og hvis de mot formodning skulle ha gjort en feil og forbyttet, så er jeg mest sannsynlig ikke moren heller. 😛 Men det er jo bare sånt man sier.

Anonymkode: a1000...57e

Skrevet

Oioioi, krenkorama deluxw.

Folk mener da ikke å antyde at mannen din er en slusk med det uttrykket der, det er helt uskyldig altså.

Anonymkode: cbb58...885

Skrevet

Du har rett, vi har kommet så langt i 2022 at folk blir krenket av innarbeidede uttrykk i språket vårt. 

Anonymkode: d861c...427

Skrevet

Oijsann. Det må være slitsomt å legge så mye i hva folk sier...

Anonymkode: ce19a...c8f

Skrevet

La meg gjette, du er født på 90 tallet?

Anonymkode: 80383...a6b

Skrevet

Hehehe

Anonymkode: 4d166...2cc

Skrevet

Altså.... Det uttrykket vil nå mer gå utover mor enn far vil nå jeg si...  Hvis de sier til far at han ikke kan lure seg unna den der så er det antydning til at MOR har rota rundt og ikke FAR... 🙈

Anonymkode: ab4b1...d31

Skrevet

Utrolig merkelig å ta seg nær av sånt! Det er jo bare et utrykk for at barnet ligner faren. Men nå skal jo alt tolkes i verste mening.....

Anonymkode: f9247...514

Skrevet

Jeg skjønner at du er dritt lei det uttrykket! Jeg tror heller ikke at du blir krenket som majoriteten her tydeligvis tror. Jeg tror du tenker at det ligger på topp på harry-skalaen. Blir pinlig berørt om jeg hører noen sier det, og det er sånn "høhøhø, den kan du ikke lyve deg unna den der" :roll: 

Hva sier man? Det er bare pinlig. 

Anonymkode: 69aec...af3

Skrevet

Jeg sier det om mine egne unger jeg, da. Hvor harry er ikke jeg?

Anonymkode: a2e2b...6e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Du har rett, vi har kommet så langt i 2022 at folk blir krenket av innarbeidede uttrykk i språket vårt. 

Anonymkode: d861c...427

Du vet at både "neger", "mulatt" og "uekte barn" også har vært innarbeidet i språket vårt i lang tid? Synes du at det er greit å bruke disse uttrykkene i dag?

Anonymkode: 7bcbf...842

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner at du er dritt lei det uttrykket! Jeg tror heller ikke at du blir krenket som majoriteten her tydeligvis tror. Jeg tror du tenker at det ligger på topp på harry-skalaen. Blir pinlig berørt om jeg hører noen sier det, og det er sånn "høhøhø, den kan du ikke lyve deg unna den der" :roll: 

Hva sier man? Det er bare pinlig. 

Dette. Det å slenge om seg med klisjeer etterfulgt av humring er ikke akkurat bevis på høy intelligens... 

Skrevet

Og ut fra svarene i denne tråden ser man hvorfor det er mobbing i skolene. Det går faktisk an å svare akkurat det samme, men på en mye mer respektfull og ikke-spydig måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg sier det om mine egne unger jeg, da. Hvor harry er ikke jeg?

Veldig harry. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og ut fra svarene i denne tråden ser man hvorfor det er mobbing i skolene. Det går faktisk an å svare akkurat det samme, men på en mye mer respektfull og ikke-spydig måte. 

Det er en SÅNN mandag skjønner jeg😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvem er det du sikter til her? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvem er det du sikter til her? 

Alle som svarer spydig i stedet for å svare ordentlig.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Det er en SÅNN mandag skjønner jeg😊

Ja, det er en vanlig mandag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du vet at både "neger", "mulatt" og "uekte barn" også har vært innarbeidet i språket vårt i lang tid? Synes du at det er greit å bruke disse uttrykkene i dag?

Det var en søt liten stråmann. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var en søt liten stråmann. 

Ingen stråmenn, det var du som viste til "innarbeidet uttrykk" som begrunnelse for å bruke et uttrykk. Så da kan vi bruke alle andre uttrykk som er godt innarbeidet i språket, uansett hvor nedsettende de er? Språket er dynamisk. Selv om vi en gang i tiden syntes at et uttrykk var godt og heldig, betyr det ikke at vi synes det samme i dag. Vi snakker jo ikke slik vi gjorde i begynnelsen av 1900-tallet. Forvaltningen skriver ikke lenger "De" i brev til oss, selv om dette var kutyme tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...