Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #1 Skrevet 23. april 2022 Mkn søster går på aap. Har gjort det i noen år. 2 år på rad fikk hun restskatt på ca 10 000 kr. Hun øket skattetrekket litt. I år får hun tilbake 30 000 kr. Jeg synes det var mye forskjellig fra årene før, men hun mener det er riktig. Er redd for at hun blir skuffet hvis det er feil. Hun har allerede planlagt ferie for de pengene Men kan skatteetaten gjøre feil? Anonymkode: e7231...67a
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #2 Skrevet 23. april 2022 Om hun har godkjent skattemeldingen så får hun en ny tilbakemelding fra skatte etaten om at den er godtakende og klar til utbetaling . Ville ikke planlagt før jeg hadde fått den om jeg var hun. Å om hun har noe utestående noen plass så trekker de først av skatte pengene Anonymkode: e0077...dcf
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #3 Skrevet 23. april 2022 Jeg fikk restskatt på 8000 kr for 2019,økte skattetrekket, fikk restskatt på 30 000 (!!!!) året etter. Økte skattetrekket til 50 % og fikk tilbake 50 000 i år....Tror de sitter med terninger der inne, for ingenting henger på greip.Har hatt samme inntekt og utgifter i alle år. Anonymkode: ffafb...139
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #4 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg fikk restskatt på 8000 kr for 2019,økte skattetrekket, fikk restskatt på 30 000 (!!!!) året etter. Økte skattetrekket til 50 % og fikk tilbake 50 000 i år....Tror de sitter med terninger der inne, for ingenting henger på greip.Har hatt samme inntekt og utgifter i alle år. Anonymkode: ffafb...139 Om jeg var deg, hadde jeg printet ut skatteoppgjøret på alle de årene 19, 20 og 21 (om du har fått det) gått gjennom skatteberegningene på alle 3 og sammenlignet. Hva mangler eller er ulikt?? På denne måten kan du sjekke om noe er feil og sende inn enten klage eller sende selvangivelsen på nytt. dette kan du gjøre på nett. Print gjerne selvangivelsen for de samme årene også. det er lettere å se på dem synes jeg. om du ikke gjorde noen endringer skal det samsvare med det ferdige oppgjøret. Anonymkode: 9b9f9...989
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #5 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Om jeg var deg, hadde jeg printet ut skatteoppgjøret på alle de årene 19, 20 og 21 (om du har fått det) gått gjennom skatteberegningene på alle 3 og sammenlignet. Hva mangler eller er ulikt?? På denne måten kan du sjekke om noe er feil og sende inn enten klage eller sende selvangivelsen på nytt. dette kan du gjøre på nett. Print gjerne selvangivelsen for de samme årene også. det er lettere å se på dem synes jeg. om du ikke gjorde noen endringer skal det samsvare med det ferdige oppgjøret. Anonymkode: 9b9f9...989 I 20 hadde du kanskje fradrag på skattekortet på feks reiser til og fra jobb som du ikke hadde krav på pga hjemmekontor e.l også? mange fikk en smell pga korona og fradrag på skattekortet ....Så du bør jo sjekke skattekortet ditt også Anonymkode: 9b9f9...989
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #6 Skrevet 23. april 2022 Feilene er det stort sett vi som gjør.... Skatteetaten skriver ikke skattemeldingen til alle som bor i Norge manuelt, det går via datasystemer. Infoen de får fra arbeidsgivere, bank osv legges inn i systemet og de beregner en skatt. Så sendes det til oss og vi skal gå gjennom og sjekke om alt er riktig. Det kan fort være noe som er feil. Et eksempel fra i år er at svigerfar sin bolig plutselig hadde en verdi på over 6 mill. Vi måtte ha en e-takst og endre det til 2,4 mill som er riktige taksten. Gudene vet hvor deres forslag på 6 mill kom ifra, det er virkelig ingen boliger i nærheten av der han bor som er verdt så mye Så det er viktig å sjekke alle opplysningene. De kan ha fått feil opplysninger fra et sted, det kan være glemt å føre på noe, fratrekk, verdi av bil, lønn, gjeld, det er mye som skal stemme. Er det noe man føler blir rart sjekker man mot tidligere oppgjør også for å se hva som har endret seg. Om søsteren din har gått fra 10.000 i baksmell til 30.000 igjen, da må hun ha betalt 40.000 mer i skatt om alt annet stemmer. Det er over 3.500 kr i måneden det, har hun virkelig satt opp trekket sitt så mye eller er det noe annet som har endret seg i inntekt, gjeld e.l.? Skatteetaten tar noen stikkprøver hvert år, så selv om de fleste skatteoppgjør blir til gjennom datasystemet sjekker de noen manuelt. Særlig da de som dataprogrammet fanger opp som "mistenkelig", de har ting de ser etter i systemet, eller helt tilfeldig utvalgte. En gang fikk vi et krav på en 2 år gammel ligning. Da hadde de sjekket gamle oppgjør og funnet en feil på våre skattemeldinger. Det var noe som var overført til meg og glemt fjernet fra mannen, så da skyldte vi plutselig 1.500 kr og fikk et krav på det.... Feilen var vår, men den ble oppdaget to år etterpå. Anonymkode: 5e910...729
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #7 Skrevet 23. april 2022 Noen ganger blir jeg litt forundret over at folk tror skatteetaten gjør feil når det kommer til egen skattemelding. Skattemeldingene er stort sett automatiske beregninger basert på innrapporterte tall. Dvs inntekt arbeidsgiver, nav etc har innrapportert, opplysninger fra bank, sameie. Alt samles i en beregning og selve beregningen er riktig. Ikke alt rapporteres automatisk slik som bank, lønn, vps. Det må du passe på selv. Som en ny bil, private lån, kryptovaluta, leieinntekter. Det er opplysninger naturlig nok skatteetaten ikke har noen informasjon om. Vi må alle selv kontrollere at det som står der er riktig. Feil kan skje ved innrapportering, selv om det er svært sjelden når det gjelder lønn, bank. Om skatteetaten kan gjøre feil? Ja, det er bare mennesker som sitter der som alle andre steder, men feil fra de er ofte helt andre områder enn skattemelding. F eks vurdering etter en kontroll, her har jeg selv vært borti noen tilfeller der skatteetaten la feil vurdering til grunn. Skattemelding for privatperson derimot er feilen fra innrapporterte tall, ikke beregningen. Anonymkode: 91525...21a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå