Gå til innhold

Noen som så debatten om russetida i går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen sjuke tilstander!

Jeg kjenner jeg gruer meg til datteren vår starter på videregående.

Fatter bare ikke hvordan folk kan være så kjipe mot hverandre. Ser det nå på ungdomsskolen også. Og det er gjerne de populære og «veltilpassede» som leder an.. 

Anonymkode: f23af...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bare åpningen gjorde så vondt inni meg at jeg ikke klarte. Der Fredrik fortalte om denne sønnen som hadde vært så skoleflink men ble til slutt helt ødelagt av å være sosialt utestengt fra alt av aktiviteter, fra allt av vennskap.

Anonymkode: 4a273...c57

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, bare åpningen gjorde så vondt inni meg at jeg ikke klarte. Der Fredrik fortalte om denne sønnen som hadde vært så skoleflink men ble til slutt helt ødelagt av å være sosialt utestengt fra alt av aktiviteter, fra allt av vennskap.

Helt forferdelig.

Hvis du ikke kommer inn i russegeuppe i 1. VGS så har du ingen tilgang til de sosiale sammenkomstene - heller ikke til de som «vennene» dine er med på.

Jeg ser hvor vanskelig det kan være allerede i 8. klasse. Det skal så lite til å bli utestengt, og det er vanskelig å få innpass.

Og når det utestenging systematiseres gjennom russefokuset på VGS så er det faktisk ikke bare opp til den enkelte russ. Noe har gått helt galt et sted.. 

HI

Skrevet

Jeg tror dette er veldig ulikt for hvor du bor i landet. Inntrykket mitt er at det primært er et problem for en del byskoler, og spesielt i/rundt Oslo. Selv jobber jeg ved en ganske stor VGS i utkanten av en by, og det er overhodet ikke sånn der. Joda, de fleste ser fram til, og koser seg med, russetiden, men ingen har buss og alle blir inkludert. Jeg er ofte kontaktlærer i avgangsklasser, og jeg har kun én gang hatt en elev som har følt seg litt utenfor, men det fikk vi ordnet opp i ved å jobbe hardt med klassemiljøet.

Anonymkode: dad27...5bd

Skrevet

Tja er det egentlig så rart? Se på noen av reaksjonene som dukker opp her om noen sier man føler seg ensom eller ikke har noen venner. 

Jeg har nå begynt å rapportere de kommentarene hvor folk svarer noe som: "Det er vel en grunn til at ingen ringer deg!" Jeg synes det er viktigere å moderere slike kommentarer enn f.eks. de som sier at de som støtter Putin er idioter

Anonymkode: b18e5...29a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror dette er veldig ulikt for hvor du bor i landet. Inntrykket mitt er at det primært er et problem for en del byskoler, og spesielt i/rundt Oslo. Selv jobber jeg ved en ganske stor VGS i utkanten av en by, og det er overhodet ikke sånn der. Joda, de fleste ser fram til, og koser seg med, russetiden, men ingen har buss og alle blir inkludert. Jeg er ofte kontaktlærer i avgangsklasser, og jeg har kun én gang hatt en elev som har følt seg litt utenfor, men det fikk vi ordnet opp i ved å jobbe hardt med klassemiljøet.

Vi får også høre fra lærer om hvor godt klassemiljø det er, og hvor gode de er med hverandre.

Jeg sier ikke at det gjelder deg, men det er ikke sånn at lærer får med seg alt.. 

HI

Skrevet

Jeg tror også det er store forskjeller rundt omkring, og jeg tror faktisk det er på Østlandet de har problemer, stort sett. Jeg bor i Bergen, er på russ nr 3 i år. Ingen i miljøet her har buss, ingen har ekskluderende grupper. Jeg blir faktisk litt provosert av at det fokuseres så ensidig på hvor fæl russetiden er, fordi for de aller fleste er det ikke sånn.

Anonymkode: 7ad90...e5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Vi får også høre fra lærer om hvor godt klassemiljø det er, og hvor gode de er med hverandre.

Jeg sier ikke at det gjelder deg, men det er ikke sånn at lærer får med seg alt.. 

HI

Det stemmer nok, men dette er gjennomgående for flere skoler som ligger i utkanten, sånn som vår. Bare det at ingen har buss, utgjør nok mye. Russetiden er ikke SÅ viktig for disse elevene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror også det er store forskjeller rundt omkring, og jeg tror faktisk det er på Østlandet de har problemer, stort sett. Jeg bor i Bergen, er på russ nr 3 i år. Ingen i miljøet her har buss, ingen har ekskluderende grupper. Jeg blir faktisk litt provosert av at det fokuseres så ensidig på hvor fæl russetiden er, fordi for de aller fleste er det ikke sånn.

Nettopp. Skolen jeg jobber på ligger i utkanten av Bergen, og det er lite problemer.

Skrevet

Jeg så ikke debatten, men jeg vinket hade til min russ for kort tid siden og kjenner jeg er glad det på skolen her er helt innafor å gjøre sin egen vri på ting. Hun er ikke på buss, bruker lite penger på russetiden, velger fester og ting som hun ønsker og ikke hva de kule gjør. Hun er med i en russegruppe, men de har lik holdning som henne. Om det ikke hadde vært for coronaen så hadde de heller ikke hatt russegruppe. For når det var tid for å bestille klær, melde seg på ting og tang så var det ikke lov til å samles mange og de russen valgte å dele seg opp i kahorter slik at de ikke fikk noen problemer. Så dermed ble de en russegruppe og russestyret var veldig bestemt på at her skulle alle med så alle grupper hadde to ledige plasser til russ som russestyret sa skulle være i gruppa. På denne måten har alle som vil kommet med. Som min datter sier så har dette fungert veldig bra. Gruppene er nok ikke slik som de var før heller, for alle blir inkludert. Russegruppene har laget fester og skal lage fester, da er det de som ordner og styrer, fikser vakter osv men alle russ kan komme. Hver gruppe skal ordne en ting hver. I påska var hun på påskeleker på ett jorde. Startet kl 12 og var hjemme kl 21. Hun hadde hatt det så gøy og det var faktisk første gang hun drakk på russefest. Hun har valgt å ikke drikke på de andre hun har vært på og hun syns faktisk det har vært veldig deilig for hun har ikke følt ett press for å drikke og som hun også sier så er det overraskende mange som ikke drikker slik at det err helt normalt. 

Jeg har en som går på vg1 også, på hennes linje er det ikke noe styr om russetiden og det syns hun er veldig deilig. For som hun sier så er russetiden i tredjeklasse og ikke før og ikke gidder hu å engasjere seg stort. Men hun har fått seg jobb nå og der er det flere som jobber som jobber for å finansiere russetiden. De har styra i flere år allerede. Så det er ett sprik selv om alle går på samme skole, men jeg håper denne russen klarer å sende noe videre slik at det blir en fin russetid for alle fremover. For russetiden de forrige årene har vært anderledes og slike tillstander som de sikkert tok opp på debatten var helt vanlig. Så jeg krysser fingrene.

Og det er utrolig koselig å være russemamma i år, har kun opplevd positive ting og det er hva jeg hører fra andre også. Jeg har vært innom noen russetreff og de er noen fantastiske ungdommer som tar vare på hverandre og har det gøy sammen. Her er det nemlig helt greit at foreldre kommer innom med genseren de glemte, stikker hode inn når vi leverer eller henter og gøy å stå vakt for de. Samarbeider med politiet gjør de også, så de svinger innom på festene flere ganger for å hilse på. Mine unger går på en av norges største vidregående skole så det er ikke en liten skole på bygda heller. 

Anonymkode: 7b7e1...a1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg så ikke debatten, men jeg vinket hade til min russ for kort tid siden og kjenner jeg er glad det på skolen her er helt innafor å gjøre sin egen vri på ting. Hun er ikke på buss, bruker lite penger på russetiden, velger fester og ting som hun ønsker og ikke hva de kule gjør. Hun er med i en russegruppe, men de har lik holdning som henne. Om det ikke hadde vært for coronaen så hadde de heller ikke hatt russegruppe. For når det var tid for å bestille klær, melde seg på ting og tang så var det ikke lov til å samles mange og de russen valgte å dele seg opp i kahorter slik at de ikke fikk noen problemer. Så dermed ble de en russegruppe og russestyret var veldig bestemt på at her skulle alle med så alle grupper hadde to ledige plasser til russ som russestyret sa skulle være i gruppa. På denne måten har alle som vil kommet med. Som min datter sier så har dette fungert veldig bra. Gruppene er nok ikke slik som de var før heller, for alle blir inkludert. Russegruppene har laget fester og skal lage fester, da er det de som ordner og styrer, fikser vakter osv men alle russ kan komme. Hver gruppe skal ordne en ting hver. I påska var hun på påskeleker på ett jorde. Startet kl 12 og var hjemme kl 21. Hun hadde hatt det så gøy og det var faktisk første gang hun drakk på russefest. Hun har valgt å ikke drikke på de andre hun har vært på og hun syns faktisk det har vært veldig deilig for hun har ikke følt ett press for å drikke og som hun også sier så er det overraskende mange som ikke drikker slik at det err helt normalt. 

Jeg har en som går på vg1 også, på hennes linje er det ikke noe styr om russetiden og det syns hun er veldig deilig. For som hun sier så er russetiden i tredjeklasse og ikke før og ikke gidder hu å engasjere seg stort. Men hun har fått seg jobb nå og der er det flere som jobber som jobber for å finansiere russetiden. De har styra i flere år allerede. Så det er ett sprik selv om alle går på samme skole, men jeg håper denne russen klarer å sende noe videre slik at det blir en fin russetid for alle fremover. For russetiden de forrige årene har vært anderledes og slike tillstander som de sikkert tok opp på debatten var helt vanlig. Så jeg krysser fingrene.

Og det er utrolig koselig å være russemamma i år, har kun opplevd positive ting og det er hva jeg hører fra andre også. Jeg har vært innom noen russetreff og de er noen fantastiske ungdommer som tar vare på hverandre og har det gøy sammen. Her er det nemlig helt greit at foreldre kommer innom med genseren de glemte, stikker hode inn når vi leverer eller henter og gøy å stå vakt for de. Samarbeider med politiet gjør de også, så de svinger innom på festene flere ganger for å hilse på. Mine unger går på en av norges største vidregående skole så det er ikke en liten skole på bygda heller. 

Anonymkode: 7b7e1...a1b

Så bra! Dette minnet mer om den russetida jeg hadde 😊 Krysser fingrene for at det blir slik her også! 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nettopp. Skolen jeg jobber på ligger i utkanten av Bergen, og det er lite problemer.

Du er gjerne lærer på skolen hvor mine barn går? Der har russen «skolegensere» og ikke gruppegensere i år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sett mange eksempler i media på positive ting ved russetida, og alternativ russefeiring.

Det er likevel nødvendig at ukulturen må frem, og mobbeombudet i flere fylker - blant annet Rogaland - melder om at dette er et alvorlig problem. Det er helt sikkert  skoler som takler dette bedre enn andre, og geografiske forskjeller - men det er ikke så enkelt som å legge skylda på Østlandet.

Også er det kanskje slik at foreldrene til de barna som ikke blir inkludert ser de stygge sidene ved dette best - og ikke foreldrene til barna som er inkludert i en gjeng. 

HI

Skrevet

Få bort russebussene og korte ned russetida. 

Anonymkode: 46d85...935

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har sett mange eksempler i media på positive ting ved russetida, og alternativ russefeiring.

Det er likevel nødvendig at ukulturen må frem, og mobbeombudet i flere fylker - blant annet Rogaland - melder om at dette er et alvorlig problem. Det er helt sikkert  skoler som takler dette bedre enn andre, og geografiske forskjeller - men det er ikke så enkelt som å legge skylda på Østlandet.

Også er det kanskje slik at foreldrene til de barna som ikke blir inkludert ser de stygge sidene ved dette best - og ikke foreldrene til barna som er inkludert i en gjeng. 

HI

Herregud, ikke føl deg tråkket på tærne! Jeg er fra Oslo, var russ selv på Oslo vest, mitt eldste barn var russ i Oslo vest. Nå er vi bosatt i Bergen og jeg har hatt/ har to russ her. Det ER forskjeller, det er det ingen tvil om. Det handler ikke om å legge skyld på østlandet, som du sier, men det er forbanna at en del av de snørrhvalpene som lager overskrifter skal sverte en hel generasjon. Det gjelder snørrhvalpene selv, og det gjelder deres patetiske foreldre som poster rullevideoer på Facebook og lever ut sine famle drømmer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Herregud, ikke føl deg tråkket på tærne! Jeg er fra Oslo, var russ selv på Oslo vest, mitt eldste barn var russ i Oslo vest. Nå er vi bosatt i Bergen og jeg har hatt/ har to russ her. Det ER forskjeller, det er det ingen tvil om. Det handler ikke om å legge skyld på østlandet, som du sier, men det er forbanna at en del av de snørrhvalpene som lager overskrifter skal sverte en hel generasjon. Det gjelder snørrhvalpene selv, og det gjelder deres patetiske foreldre som poster rullevideoer på Facebook og lever ut sine famle drømmer. 

Hvem ble tråkket på tærne her?

Jeg er glad for at dette settes fokus på, med håp om at de som ødelegger for andre føler at de må gjøre det badet i flombelysning.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvem ble tråkket på tærne her?

Jeg er glad for at dette settes fokus på, med håp om at de som ødelegger for andre føler at de må gjøre det badet i flombelysning.

HI

Hvor plasserer du ansvaret for dette? 

Anonymkode: dbd71...e7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvor plasserer du ansvaret for dette? 

Hadde jeg hatt løsningen, så hadde du sikkert sett meg i debatten.

Men..

Jeg tror det handler om å ta tak i hvordan barn og ungdom behandler hverandre allerede i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Mye kan gjøres av skolen, mye av foreldre.

Utestenging skjer allerede i barnehage. Når det når ungdomsskole kan det være så stygt at politiet må på banen.

Så dersom dette får dure avgårde uten at det gjøres en ryddejobb underveis, er det ingen grunn til at det skal bli beredte når de møter industrien som tjener seg feite på at det konkurreres om å være beste buss, med beste merch, med beste folk og med beste russelåt.

Selv om det er et fåtall av russegrupper som hiver seg på dette, vil det forsure hele russekullet fordi kampen om å få være med, om enn for en time eller to, tydeligvis setter griller i hodet på folk og venner opp mot hverandre.

Hvordan dette kan løses det aner jeg ikke. Forbud er sjelden en suksess.

Men jo bedre man jobber med sjelsevner til barn og ungdom oppover i alder, jo mer sannsynlig er det at de arresterer seg selv før oppførselen deres ødelegger andre. 

HI

Skrevet

Tråkket på tærne? Nei, det er ikke nødvendigvis masse forskjeller. Jeg var russ i en mindre by og der hadde vi russebiler. Akkurat det samme der mtp eksludering. Nå bor vi på Vestlandet og det er også utfordringer her.

Og du fremstår som et særs lite god rollemodell på måten du uttaler deg på. Og du, skal du først være så nedlatende  og kalle andre mennesker «snørrvalp», pass i alle fall på å skrive ordet riktig.  «Snørrhvalp» 😂

Anonymkode: a0c25...527

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og du, skal du først være så nedlatende  og kalle andre mennesker «snørrvalp», pass i alle fall på å skrive ordet riktig.  «Snørrhvalp» 😂

image.thumb.png.cdd60d0d53718760ef47cf947557ead4.png

https://naob.no/ordbok/snørrvalp

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tråkket på tærne? Nei, det er ikke nødvendigvis masse forskjeller. Jeg var russ i en mindre by og der hadde vi russebiler. Akkurat det samme der mtp eksludering. Nå bor vi på Vestlandet og det er også utfordringer her.

Og du fremstår som et særs lite god rollemodell på måten du uttaler deg på. Og du, skal du først være så nedlatende  og kalle andre mennesker «snørrvalp», pass i alle fall på å skrive ordet riktig.  «Snørrhvalp» 😂

Åja, jeg misforsto. Det så ut som du lekte bedreviter og skrev at "snørrvalp" skal staves "snørrhvalp".

Å skrive en feil kan skje oss alle. Som eksempelvis "eksludering" i stedet for "ekskludering".

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kan stave, og i tillegg er jeg en god rollemodell for både mine barn og andre i nærmiljøet. Hva angår russ er det ingen tvil om hvilke snørrhvalper jeg mener, det vi her jeg bor kaller klessetryner, andre steder kjent som pappagutter. De som fronter russegrupper, de som ruller med 16 år gamle jentunger, de som liker sine motbydelige russelåter. De er snørrhvalper. Uten tvil. 

Skrevet

Hadde jeg hatt løsningen, så hadde du sikkert sett meg i debatten.

Men..

Jeg tror det handler om å ta tak i hvordan barn og ungdom behandler hverandre allerede i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Mye kan gjøres av skolen, mye av foreldre.

Utestenging skjer allerede i barnehage. Når det når ungdomsskole kan det være så stygt at politiet må på banen.

Så dersom dette får dure avgårde uten at det gjøres en ryddejobb underveis, er det ingen grunn til at det skal bli beredte når de møter industrien som tjener seg feite på at det konkurreres om å være beste buss, med beste merch, med beste folk og med beste russelåt.

Selv om det er et fåtall av russegrupper som hiver seg på dette, vil det forsure hele russekullet fordi kampen om å få være med, om enn for en time eller to, tydeligvis setter griller i hodet på folk og venner opp mot hverandre.

Hvordan dette kan løses det aner jeg ikke. Forbud er sjelden en suksess.

Men jo bedre man jobber med sjelsevner til barn og ungdom oppover i alder, jo mer sannsynlig er det at de arresterer seg selv før oppførselen deres ødelegger andre. 

HI

Jeg tenkte ikke at du hadde noen umiddelbar løsning. Jeg vil bare si at det er foreldre som må endre seg. Hvis de er oppriktig interessert i en forandring. Jeg leser stadig om barn som er problemer for foreldrenes barn her og på andre forum om barn og foreldre. Det er barn man må forstå at man ikke vil be i bursdager, som man vil skille i klasser fordi de gir dårlig innflytelse på sitt eget uskyldige barn. Jeg tenker spesielt på hun her som tok opp hvordan hun skulle inkludere nabobarnet som var krevende, og da fikk hun høre av flere at hun måtte jo beskytte sitt eget barn. Hva slags mor var hun liksom? Og alt hun ville var å løse et problem. Svaret var altså ekskludering.

Dette blir barn vant til at foreldre tillater. Barn må skånes for alle som gir dem utfordringer. Som kan være slitsomme eller krevende. Foreldre ser ingen andre løsninger på slike problemer. Og de suns at det er helt greit å gjøre det.

Det barna ikke tar hensyn til er hvem de etterhvert kan ekskludere og utestenge. Alle som oppfattes som utfordrende kan de la være å integrere, for dette har de lært allerede fra barnehagen. Dette utvikler seg så bare videre og skaden er forlengst gjort. 

Barnehagen kan gjøre det de får til, men alle vet at foreldre krever og forlanger. Det beste for nettopp sitt barn. "Problembarna" blir kritisert og personalet blir kritisert. Det er begrenset hva barnehagen kan legge seg opp i også. Hvem som blir bedt til lekedates og bursdager.

Så kommer de i tenårene og enda eldre, og så er det enda egne barn som kanskje blir valgt bort. Det er de som plutselig er den ingen vil ha med. 

Så in the end så er dette noe foreldre oppdrar barn til å gjøre. Det er kun foreldres feil og ingen andre sine. Som jeg helt klart ser det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selv underviser jeg på en vgs på nedre Romerike og har et barn på vg2 stud spes på øvre Romerike (Østlandet for de som ikke vet). På begge skolene er det så klart noen veldig dedikerte grupper som har buss. Men, av over 150 avgangselever (vg3 stud speds) på hver skole så er det kun en minoritet som tilhører i de gruppene. Resten velger alternative varianter eller lar være å feire. Mitt barn, sammen med dets vennegrupper har ikke bestemt seg enda. Men, de holdes ikke utenfor av den grunn. 

Jeg tror ikke det er russefeiringen som er årsak til ekskluderingen. Jeg tror det hadde vært på samme viset hvis det var snakk om å flytte sammen i ett kollektiv, reise på hyttetur eller invitere til middag. Er det noen i gjengen med sterk personlighet som ikke liker enn, og resten er oppvokst med at ekskludering er ok eller de er utstyrt med så lav selvtillit at de ikke tørr si i mot så skjer dette. 

Anonymkode: 47e0a...919

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...