Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke Oslofolk…

Anbefalte innlegg

Skrevet

… å spare på vannet. Dette er det oppfordret til å gjøre. Ingen gjør det. Så nå må Oslo kommune ha hjelp fra nabokommuner.

Anonymkode: 6fc12...463

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er månen en gul ost?

Anonymkode: 3bc4c...4e5

Skrevet

Hva skulle vi gjøre da mener du? La være å dusje? Ikke vaske klær? Vi bruker ikke mer vann enn vi må.

Anonymkode: c0f79...060

Skrevet

De tror ikke på at det egentlig er noe problem eller så regner de med at ingen andre sparer så da gidder de ikke selv heller.

Anonymkode: fc586...fb2

Skrevet

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hva skulle vi gjøre da mener du? La være å dusje? Ikke vaske klær? Vi bruker ikke mer vann enn vi må.

Det er sikkert mye du kan spare du også. Ha ei mugge med vann i kjøleskapet så du ikke lar vannet renne for å få kaldt vann når du skal drikke. Ha vann i vasken når du vasker grønnsaker istedenfor under rennende vann Skru av dusjen når du såper deg inn eller har sjampo i håret. Skru av vannet når du pusser tenner. Bare vask fulle maskiner. Bruk plagg, håndklær osv en dag eller to lengre før de vaskes. Det føles sikkert som lite, men om alle sparer 20 liter om dagen, så blir det masse til sammen. 

Jeg har vokst opp med brønn som nesten gikk tørr hver sommer, så jeg vet hva det vil si å bruke lite vann, og det er alltid noe å spare om man vil. Vi tømte alltid vannet fra koking av egg, poteter og grønnsaker over i ei bøtte og brukte det til å vanne blomster med. Gratis gjødsel og sparing av vann på en gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skal vedde på at du bruker mye mer vann enn du må! Det gjør jeg, uten tvil. 

Skrevet

Kommunen har ikke informert innbyggerne om å spare på vannet da. Vi er mange som dusjer (trener mer eller mindre daglig), vasker tøy, vasker hunden, vasket huset nå fordi det skal males, har sådd ny plen som må vannes. Det går en del vann ja. 

Anonymkode: 20dfd...215

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kommunen har ikke informert innbyggerne om å spare på vannet da. Vi er mange som dusjer (trener mer eller mindre daglig), vasker tøy, vasker hunden, vasket huset nå fordi det skal males, har sådd ny plen som må vannes. Det går en del vann ja. 

De har informert såpass gjennom mediene at jeg, som ikke bor i Oslo, har fått det med meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Da får dere bare gå tomme da.

Anonymkode: 6b5fd...402

Skrevet

Dette er noe alle bør bli flinkere på uansett hvor de bor. Det er mange små ting i hverdagen som totalt kan gi en stor besparelse. 
Mamma og pappa har vannmåler og når de fikk kjøleskap med vanndispenser og isbitmaskin så trodde de ikke det hadde noen onnvirkning, men til deres overraskelse så ble dette merkbart selv om de bare er to i husstanden. Om de hadde hatt barn i hus så hadde nok dette blitt enda mer merkbart, for jeg tar ofte ungene i å la vannet enne lenge før de heller opp i ett glass her. De lar det renne før de skal helle vann i en kjele, før de skal skylle ett glass osv. Så her er det mye sløsing, men jeg har begynt å bli en irriterende mamma som min er de på at de ikke trenger å la det renne før de skal helle vann i en kjele de skal koke eller når de skal skylle ett glass. I perioder er vi flinke til å fylle en mugge med vann og ha i kjøleskapet,men vipps så glemmer vi det igjen så vi må jobbe for å endre vanene våre. Vi hadde kjøleskap med vanndispenser der vi bodde før, vi både drakk mer venn og mindre brus/saft/juice enn når vi ikke har det. Så selv om vi da drakk mere vann er jeg ganske sikker på at vi brukte mindre vann.

Dusje kortere enn vi ofte gjør sparer mye, både vann og strøm. Jeg har en unge som aldri blir ferdig i dusjen, så hu prøver jeg å få til å endre vanene sine. Men det er neimen ikke lett, for om jeg maser for mye så sjekker hun ut når jeg jobber og dusjer da istede. Herlig med ungdommer. Storesøster syns det er kjedelig å dusje så hu er like rask i dusjen som meg, jeg syns også det er super kjedelig å stå i dusjen. Vaske meg, skylle meg og gå ut. 

Anonymkode: 5ca1c...7fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg bor også i en helt annen kant av landet, og jeg har fått med meg at at de flere ganger har bedt innbyggerne om å spare på vannet i Oslo.

Tror ikke folk vil begrense eget forbruk før det kommer påbud og strenge restriksjoner. Men får man da en lang tørkeperiode så vil ikke sene restriksjoner være nok.

Så dere velger jo selv når dere ikke følger med og heller ikke gjør noe for å spare vann. Risikerer jo også at vannavgift blir høyere.

Anonymkode: ee560...c5b

Skrevet

Ja, Oslo kommune har et høyt vannforbruk per innbygger, men syns det blir helt feil å skylle på innbyggerne.
Tror ikke innbyggerne i Oslo bruker mer vann en resten av innbyggerne i Norge.
Oslo har ganske mye industri, og industri bruker mye vann og det er nok noe av årsaken

Anonymkode: c146f...fcd

Skrevet

Seriøst?

Skal hatet mot helt vanlige folk son tilfeldigvis bor i Oslo ingen ende ta?

Går dette uansett ut over deg personlig?

Dette var jammen et nytt smålig lavmål. Men dere er kanskje de samme som mener ingen lidelser man kan ha delvis skyld i selv skal få hjelp av helsevesenet heller? Eller?

Folk fra distriktene kan jo slutte å flytte til Oslo og snylte på vannet der. Eller kanskje ikke, for sånn tankegang er jo ganske teit, er den ikke? På linje med HIs innlegg og resten av dere sauer.

Anonymkode: 117b8...b91

Skrevet

I Oslo kommune bruker en innbygger i snitt 58000 liter i året, dette er 2000 liter under snittet i Norge. 

Så er det en ting man glemmer, vannbeholdningen er skalert for den økende tilflytting til Oslo. 

Anonymkode: e7a48...7f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Spyle ned kunnen gang, lett å være på do, spyle ned, så feks snyte seg, og spyle en gang til. Pusse tennene uten rennende vann. Vannkaraffel i kjøleskapet osv. sparer hver osloboer en dospyling til dagen (som er ca 10 liter), så er det 7 millioner liter hver dag. Er litt det. 

Anonymkode: c2609...93b

Skrevet

Det er vel mye det samme som med CO2, alle tenker at det de gjør ikke spiller noen rolle så lenge det er mange andre som også bruker mye vann.

De jeg kjenner som bor i Oslo prøver faktisk å spare likevel, de er bevisste på å dusje kortere og så videre, men det er jo grenser for hvor mye det hjelper når det ikke kommer noe regn i det hele tatt på månedsvis.

Anonymkode: 2a453...ee8

Skrevet

Bor her. Kommunikasjonen har ikke vært god nok. Nå har vi hatt to år med krisekommunikasjon om korona, de er rett og slett nødt å gjøre mer for å nå gjennom. Dessuten er det ikke snakk om vannforsyningen vår noe nytt, det skjer hele tiden. De er nødt til å kommunisere på en bedre måte.

Anonymkode: 935ae...2ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg som ikke bor i Oslo vet det. Rart at ikke de som bor i Oslo ikke får det med seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Seriøst?

Dette var jammen et nytt smålig lavmål. Men dere er kanskje de samme som mener ingen lidelser man kan ha delvis skyld i selv skal få hjelp av helsevesenet heller? Eller?

Folk fra distriktene kan jo slutte å flytte til Oslo og snylte på vannet der. Eller kanskje ikke, for sånn tankegang er jo ganske teit, er den ikke? På linje med HIs innlegg og resten av dere sauer.

Hat? Det var et spørsmål basert på en artikkel på nrk om at man er bekymret for tilgang til drikkevann i Oslo. I artikkelen står det at innbyggerne er oppfordret til å spare, men at det ikke blir gjort. Rene kalde fakta.

Om ikke Oslofolk sparer på vannet går det ut over folk i Oslo og kommunene rundt. Så om du bor i Oslo og ikke sparer på vannet nå vil det i hovedsak gå ut over deg og resten av byens innbyggere. Den tid den sorg eller være litt i forkant?

Hvis folk skal slutte å flytte til Oslo så Jan jo Oslofolk drite i å reise ut av Oslo på ferie, f.eks til hyttene sine og snylte på kommunene der. Et like søkt argument som du prøver å ironisere over i ditt svar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hat? Det var et spørsmål basert på en artikkel på nrk om at man er bekymret for tilgang til drikkevann i Oslo. I artikkelen står det at innbyggerne er oppfordret til å spare, men at det ikke blir gjort. Rene kalde fakta.

Om ikke Oslofolk sparer på vannet går det ut over folk i Oslo og kommunene rundt. Så om du bor i Oslo og ikke sparer på vannet nå vil det i hovedsak gå ut over deg og resten av byens innbyggere. Den tid den sorg eller være litt i forkant?

Hvis folk skal slutte å flytte til Oslo så Jan jo Oslofolk drite i å reise ut av Oslo på ferie, f.eks til hyttene sine og snylte på kommunene der. Et like søkt argument som du prøver å ironisere over i ditt svar.

Du kunne med fordel linket til artikkelen du leste da, ingen av oss er tankelesere skjønner du.

Anonymkode: 77de9...afb

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg som ikke bor i Oslo vet det. Rart at ikke de som bor i Oslo ikke får det med seg.

Oslo har en stor befolkning som ikke kan norsk og/eller ikke følger med på norske nyheter. 

Når det gjaldt vaksinering f.eks. Så måtte man til slutt gå rundt på dørene for å nå ut. 

Anonymkode: e7a48...7f1

Skrevet

Jeg har fått det med meg og prøver å dusje kortere. Men jeg pleier ikke ta lange dusjer i utgangspunktet, så føler det er begrenset hvor mye jeg kan gjøre. Ha springen på mens jeg pusser tenner har jeg ikke gjort de siste tjuefem årene. Vaskemaskin er alltid full osv. Men jeg synes kommunen er elendig på informasjon om dette. Saker i nyhetsmediene slår ikke en personlig melding inn på mobilen f.eks. Jeg fikk melding om at gatene skal feies og rengjøres, jeg får melding hvis vi må koke vannet, fikk melding om oppfordring til vaksinering - de burde definitivt koste på seg en melding om dette så man får litt mer inntrykk av at de mener det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Seriøst?

Du må virkelig ha lest denne tråden med vrangbrillene på for å komme til hat, lavmål og sau.

https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-ber-innbyggerne-spare-pa-vannet-1.15831292 (28.1.22)

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/04/21/195840904/oslo-kommune-har-ikke-sett-effekt-av-oppfordring-til-vannsparing (21.4.22)

Skrevet

De driver daglig og vasker alle veiene rundt i byen nå, og de har ikke sendt sms til innbyggere om å spare på vannet, så litt usikker på hvor kritisk de faktisk mener det er. De pleier å varsle på sms ved viktige ting. 

Skrevet

Jeg tenker kommunen burde vært mer konkret. Jeg har også fått med meg oppfordringen fra kommunen, men som beboer i leilighet er det liksom litt begrensa hva jeg får gjort. Ikke har jeg hage som må vannes, og ikke har jeg bil som må vaskes. Og det er tross alt mange som meg, som antagelig ikke har så skyhøyt forbruk av vann, og som sliter med å se hvordan man kan begrense seg så det monner.

Anonymkode: 44911...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...