Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #26 Skrevet 20. april 2022 https://www.ark.no/boker/Kristin-Leer-ADHD-9788202662349?gclid=Cj0KCQjw3v6SBhCsARIsACyrRAlYc8f9roFdvE_uYeKXIoRjLex6VO-Wqvo6yKRKhom-PdKeUn0hV9gaAjvLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds I denne boken forklarer Kristin Leer veldig godt hvordan og hvorfor jenter med udiagnostisert adhd ofte får feilaktige diagnoser som angst og bipolar II, og hvorfor behandlingen ikke virker. Hun forklarer også at en ungdom på 18 med adhd har eksekutiv alder, og emosjonell modenhet, som en 12-åring. Boken er full av konkrete tips på hvordan man kan tilrettelegge (og det må man, selv om barnet er stort), i tillegg til medisiner. Jeg har selv en jente som ikke får diagnose adhd hos bup, fordi hun klarer seg fint på skolen. Jeg er likevel helt sikker på at hun har adhd, og tilrettelegging hjelper oss masse. Anonymkode: 77683...b6f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #27 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): https://www.ark.no/boker/Kristin-Leer-ADHD-9788202662349?gclid=Cj0KCQjw3v6SBhCsARIsACyrRAlYc8f9roFdvE_uYeKXIoRjLex6VO-Wqvo6yKRKhom-PdKeUn0hV9gaAjvLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds I denne boken forklarer Kristin Leer veldig godt hvordan og hvorfor jenter med udiagnostisert adhd ofte får feilaktige diagnoser som angst og bipolar II, og hvorfor behandlingen ikke virker. Hun forklarer også at en ungdom på 18 med adhd har eksekutiv alder, og emosjonell modenhet, som en 12-åring. Boken er full av konkrete tips på hvordan man kan tilrettelegge (og det må man, selv om barnet er stort), i tillegg til medisiner. Jeg har selv en jente som ikke får diagnose adhd hos bup, fordi hun klarer seg fint på skolen. Jeg er likevel helt sikker på at hun har adhd, og tilrettelegging hjelper oss masse. Anonymkode: 77683...b6f Tusen takk for tips! Dette skal jeg lese! Anonymkode: 6c682...dd3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #28 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for tips! Dette skal jeg lese! Anonymkode: 6c682...dd3 Håper det blir nyttig for dere! Tilrettelegging som dette kan i alle fall aldri skade, uansett hva som egentlig er diagnosen. Anonymkode: 77683...b6f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #29 Skrevet 20. april 2022 Høres ut som datteren min. Aldri er noe hennes feil, hun kan ikke noe for det hun gjør osv. alltid alle andres feil. Regler ellers gjelder ikke for henne, f.eks måtte lese pensum, for «sånn er det ikke» og det er læreren som skal lære henne det hun må kunne. Så om hun har vært borte fra skolen mener hun at hun ikke skal ta prøven fordi hun ikke har lært det de skal ha prøve i. Skal vi i selskap (eks bryllup) nekter hun å pynte seg fordi det viktigste må være at hun kommer. Det hjelper ikke hva noen sier. Normer og regler bryr hun seg ingenting om. Hun har ADHD/Asberger. Det hjalp noe med piller for ADHD, men resten må man bare leve med. Og det er slitsomt som pårørende også ❤️ Anonymkode: c81fc...27f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #31 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Høres ut som datteren min. Aldri er noe hennes feil, hun kan ikke noe for det hun gjør osv. alltid alle andres feil. Regler ellers gjelder ikke for henne, f.eks måtte lese pensum, for «sånn er det ikke» og det er læreren som skal lære henne det hun må kunne. Så om hun har vært borte fra skolen mener hun at hun ikke skal ta prøven fordi hun ikke har lært det de skal ha prøve i. Skal vi i selskap (eks bryllup) nekter hun å pynte seg fordi det viktigste må være at hun kommer. Det hjelper ikke hva noen sier. Normer og regler bryr hun seg ingenting om. Hun har ADHD/Asberger. Det hjalp noe med piller for ADHD, men resten må man bare leve med. Og det er slitsomt som pårørende også ❤️ Anonymkode: c81fc...27f Interresant at du sier dette om Asperger for det har jeg tenkt mye på i det siste! Jeg har lest masse om jenter med diagnosen og hvordan de ofte går under radaren der… Morsomt at du nevner det med å pynte seg. Ett år mente hun at hun ikke kunne gå med bunad på 17 mai. Det var ikke det at hun ikke ville, men hun kunne ikke, fordi «det er ingen som går med bunad på 17.mai mamma!!»…… nei ingen…. Anonymkode: 6c682...dd3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #32 Skrevet 20. april 2022 Prikk lik min på 21 år. Hun har sterk ADD(ADHD) Anonymkode: ff27d...cc7
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #33 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ungdom SKAL være selvsentrert. Det er en måte å etablere deres voksne personlighet på, løsrive seg, bli selvstendig og finne sitt eget "jeg". Ungdomsårene består av meg, meg og mer meg. Tenåringer ser ikke verden ut over sin egen navle. Det er helt normalt. At hun vil ned i vekt selv om hun er normalt slank er heller ikke noe overraskende. Så mye som det er press på kropp og vekt (starter allerede ved den naziveiingen som helsesøstre driver med), har jo alle tenåringsjenter helt forvridd bilde på kropp. Anonymkode: 1a3d4...dd5 Ingen SKAL oppføre seg sånn hi beskriver. Anonymkode: d976f...d49
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #34 Skrevet 20. april 2022 Jeg har ei jente med autismespektertilstand (Asperger syndrom) og AD(H)D, og det er ting du skriver som minner meg om begge diagnosene. En ting å være obs på om man googler og leser er at det ofte er "guttesymptomer" som beskrives. Jenter kan opptre helt annerledes. Du kan f.eks lese https://kjonnsforskning.no/nb/2022/02/vi-ma-bli-bedre-til-tolke-symptomer-pa-autisme-og-adhd-hos-jenter Anonymkode: 3ec5c...1be
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #35 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ei jente med autismespektertilstand (Asperger syndrom) og AD(H)D, og det er ting du skriver som minner meg om begge diagnosene. En ting å være obs på om man googler og leser er at det ofte er "guttesymptomer" som beskrives. Jenter kan opptre helt annerledes. Du kan f.eks lese https://kjonnsforskning.no/nb/2022/02/vi-ma-bli-bedre-til-tolke-symptomer-pa-autisme-og-adhd-hos-jenter Anonymkode: 3ec5c...1be Takk! Det er akkurat dette jeg har lest mer av i det siste, at jenter ofte faller litt mellom to stoler. Skal lese artikkelen, tusen takk Anonymkode: 6c682...dd3
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2022 #37 Skrevet 1. mai 2022 Hvordan går det, HI? Anonymkode: 017a6...80a
Gladjente00 Skrevet 1. mai 2022 #38 Skrevet 1. mai 2022 Dette høres ut som min datter og hun er 15 år 😢
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2022 #39 Skrevet 1. mai 2022 Be om ny utredning. Asperger, angst, adhd, symptomene er i perioder like. En diagnose som ikke er tatt hensyn til, forsterker seg med årene. Barnet mitt var gjennom 3 utredninger, uten at diagnosen ble satt. 4. utredning ga diagnosen asperger. Anonymkode: 6b7b8...e15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå