Gå til innhold

Kjenner du på reiseskam ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hundrevis? Hvor mye legger du igjen på en ferie egentlig, hvis vi skal opp i hundrevis? 

Det er forøvrig ett ikke-argument dette også, hvis vi ikke klarer å begrense klimaendringene, vil vi ha milliarder uten jobb, mat og på flukt. Så disse hundrevis av jobbene du finansierer på reise er ingenting i forhold. 

Anonymkode: 35a22...0aa

Ja, hundrevis. De som jobber på flyplassene jeg dra og lander på.

De som jobber på hotellet jeg er på

Butikkene jeg handler i

Stedene jeg spiser på

Aktivitetene jeg er på

Det er fullt mulig å reise økovennlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Hjelper jo lite å skru av klimaanlegget når det er transport som står for hoveddelen av utslipp knyttet til reise. Så ja, du kan være en ansvarlig turist der du er, men du skal tross alt komme deg dit. Elektrifisering av fly er mulig fremtidig løsning, men det er ikke ett alternativ ennå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Rart er det i alle fall at hvor enn mange fly som tar av å letter hver dag så er nesten ingen fra dib med på de flyene 😳

Anonymkode: 7d87d...7e0

De har ikke råd, så da shamer de dem som har det.

Anonymkode: d30f2...eef

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hjelper jo lite å skru av klimaanlegget når det er transport som står for hoveddelen av utslipp knyttet til reise. Så ja, du kan være en ansvarlig turist der du er, men du skal tross alt komme deg dit. Elektrifisering av fly er mulig fremtidig løsning, men det er ikke ett alternativ ennå. 

I artikkelen står det mye om turismen og hvordan de som jobber innen turismen er avhengig av den. Den handler også om hvordan vi best kan drive turismen på en så miljøvennlig måte som mulig. Den handler om mer enn å slå av AC. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

I artikkelen står det mye om turismen og hvordan de som jobber innen turismen er avhengig av den. Den handler også om hvordan vi best kan drive turismen på en så miljøvennlig måte som mulig. Den handler om mer enn å slå av AC. 

Jeg leste artikkelen ja. 

Fremdeles er det transporten som står for utslippene som monner. Men du sykler kanskje til Afrika siden du tenkte det var relevant? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De har ikke råd, så da shamer de dem som har det.

For noe tull

Anonymkode: 44564...c1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du forstår at dette er skrevet som reklame for et reiseselskap?

Anonymkode: a49d7...461

Ja… likefullt tar de opp relevante problemstillinger 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Vil det ikke bli enda verre for dem om vi ikke kollektivt tar tak for å redde kloden?

I denne saken er det dessverre også de som har minst som vil ta den største bøygen. For oss blir den største forsakelsen å ikke reise på ferieturer timevis unna med fly, mens de som før har levd av velstående turister må finne seg et annet livsgrunnlag. Det er trist og urettferdig, men klima skiller ikke på kong Salomon og Jørgen Hattemaker. 

Anonymkode: bcc98...1de

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg leste artikkelen ja. 

Fremdeles er det transporten som står for utslippene som monner. Men du sykler kanskje til Afrika siden du tenkte det var relevant? 

Dette er kun et eksempel som kunne vært hvor som helst og artikkelen tar opp problemstillinger som gjelder over hele verden . Sett lokasjonen til Europa , så kan man feks ta tog dit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For noe tull

Det er enda mer tull å be noen bytte jobb fordi vedkommende flyr to ganger i året i jobbsammenheng. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er enda mer tull å be noen bytte jobb fordi vedkommende flyr to ganger i året i jobbsammenheng. 

Eh det er tull å mene at man reagerer mye på flyvninger fordi lan ikke har råd 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tull begge deler vi jeg påstå 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når noen ber folk om å bytte jobb for å slippe å fly, da har man krysset grensen til fanatisme. Og da er det greit med flåsete kommentarer deres vei :)

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Dette er kun et eksempel som kunne vært hvor som helst og artikkelen tar opp problemstillinger som gjelder over hele verden . Sett lokasjonen til Europa , så kan man feks ta tog dit.

Kan, men hva en kan spiller ingen rolle, gjør spiller en rolle. Hva jeg mener spiller heller ingen rolle, det er summen av handlinger vi foretar de neste årene som avgjør hvordan fremtiden vår blir. 

Skrevet

Kan, men hva en kan spiller ingen rolle, gjør spiller en rolle. Hva jeg mener spiller heller ingen rolle, det er summen av handlinger vi foretar de neste årene som avgjør hvordan fremtiden vår blir. 

Vel, enkelte av oss bor slik at det ikke går noe tog fra oss andre steder. Vi må fly. Og da er det like greit å fly til endedestinasjonen i stedet for å fly midtveis for så å ta toget videre.

Skrevet

Det finnes vel knappast noe mer forurensende å gjøre enn å få barn, sånn sett er det å ha denne diskusjonen på et mammaforum ganske paradoksal. Synes dessuten alle som har hund uten å være blinde bør gå en runde med seg selv.

Anonymkode: 531b7...2d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Når noen ber folk om å bytte jobb for å slippe å fly, da har man krysset grensen til fanatisme. Og da er det greit med flåsete kommentarer deres vei :)

Det kommer an på hvorfor man må gly så mye i jobben. Hvis det er nødvendig for et "aktverdig" formål og det ikke kan gjøres på kogenlunde like greit måte uten å fly er det helt greit. Hvis målet med flyttingen er uklart  det bare blir gjort sånn av gammel vane eller målet med jobben er samfunnsmessig nedbrytende eller unødvendig bør man bytte jobb.

Anonymkode: a49d7...461

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes vel knappast noe mer forurensende å gjøre enn å få barn, sånn sett er det å ha denne diskusjonen på et mammaforum ganske paradoksal. Synes dessuten alle som har hund uten å være blinde bør gå en runde med seg selv.

Anonymkode: 531b7...2d0

Hva er galt med å ha hund?

Anonymkode: e5b34...b76

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vel, enkelte av oss bor slik at det ikke går noe tog fra oss andre steder. Vi må fly. Og da er det like greit å fly til endedestinasjonen i stedet for å fly midtveis for så å ta toget videre.

Du får si det til klimaet da, ville satt pris på om ikke permafrosten tiner for jeg bor så dumt til… 

Hva slags svar venter du på det? Jeg har ikke noe løsning og har ingen styringsrett på hvor du bosetter deg, eneste som er sikkert er at vi er i ferd med å utslette oss selv. Homo sapiens har utslettet faunaer før, men den gangen kunne vi i hvert fall skylde på at en ikke visste. 

Skrevet

Du får si det til klimaet da, ville satt pris på om ikke permafrosten tiner for jeg bor så dumt til… 

Hva slags svar venter du på det? Jeg har ikke noe løsning og har ingen styringsrett på hvor du bosetter deg, eneste som er sikkert er at vi er i ferd med å utslette oss selv. Homo sapiens har utslettet faunaer før, men den gangen kunne vi i hvert fall skylde på at en ikke visste. 

Altså… det må være forståelig for de fleste at det er enklere for noen enn for andre å leve miljøvennlig ( fly og bil feks). Så lenge alle gjør litt er vi godt på vei altså. Jeg lever fint med at jeg som bor sentralt skal ta mer tog, buss og kjøre elektrisk bil og at de som ikke bor slik til ikke kan gjøre det samme. Det må ikke bli sånn at folk får høre at de må flytte fra gård og grunn og bytte jobber. Da går det over i det usaklige .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Altså… det må være forståelig for de fleste at det er enklere for noen enn for andre å leve miljøvennlig ( fly og bil feks). Så lenge alle gjør litt er vi godt på vei altså. Jeg lever fint med at jeg som bor sentralt skal ta mer tog, buss og kjøre elektrisk bil og at de som ikke bor slik til ikke kan gjøre det samme. Det må ikke bli sånn at folk får høre at de må flytte fra gård og grunn og bytte jobber. Da går det over i det usaklige .

Nei, vi er ikke på god vei. 

Anonymkode: bcc98...1de

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt at noen skal flytte fra gård og grunn. Men folk er ikke engang villig til å droppe det som opplagt er unødvendig, nødvendig kan en i det minste forstå. Si opp jobben pga en flyreise i året blir voldsomt, i hvert fall når andre drar på kosetur uten bedre grunn enn jeg har lyst til det. 

At vi er godt på vei så lenge alle gjør litt? Hvilken verden lever du i da? Har du ikke lest noe av rapporten? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt at noen skal flytte fra gård og grunn. Men folk er ikke engang villig til å droppe det som opplagt er unødvendig, nødvendig kan en i det minste forstå. Si opp jobben pga en flyreise i året blir voldsomt, i hvert fall når andre drar på kosetur uten bedre grunn enn jeg har lyst til det. 

At vi er godt på vei så lenge alle gjør litt? Hvilken verden lever du i da? Har du ikke lest noe av rapporten? 

Jeg er opptatt av at litt er bedre enn ingenting . Alle kan gjøre NOE. Gjør alle NOE så hjelper det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...