Gå til innhold

Kjenner du på reiseskam ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte flyr du i jobbsammenheng da? 

Anonymkode: 64211...400

Varierer. 
Vi prøver jo å bytte ut møter med Teams-møter. Men i år har jeg fløyet én gang, og skal én tur til neste uke. 

Anonymkode: 5c1c7...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Varierer. 
Vi prøver jo å bytte ut møter med Teams-møter. Men i år har jeg fløyet én gang, og skal én tur til neste uke. 

Like stort klimaavtrykk uavhengig av årsaken til at du reiser. Kanskje du bør se etter en ny jobb. 

Skrevet

Nei selvsagt ikke, flyr minst mulig

Anonymkode: 44564...c1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Like stort klimaavtrykk uavhengig av årsaken til at du reiser. Kanskje du bør se etter en ny jobb. 

Årsaken endrer så klart ikke på utslippene. 
Jeg er den eneste som kan gjøre akkurat denne jobben. 

Skrevet

Årsaken endrer så klart ikke på utslippene. 
Jeg er den eneste som kan gjøre akkurat denne jobben. 

Ha ha ha. Ja, samfunnet vil nok lide store tap hvis du slutter! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ha ha ha. Ja, samfunnet vil nok lide store tap hvis du slutter! 

Hva er problemet ditt, egentlig? At jeg personlig flyr for mye etter din smak? Eller at jeg kom i skade for å si at det var i jobben jeg måtte fly? Eller at du ikke tror jeg har en unik kunnskap som min arbeidsplass er villig til å fly inn? Du bidrar jo ikke med stort i denne tråden ut over å grille andre, så jeg antar du er en av dem som febrilsk leter etter påskudd for å unnskylde dine egne sydenturer ved å peke på andres jobbturer. 

Skrevet

Hva er problemet ditt, egentlig? At jeg personlig flyr for mye etter din smak? Eller at jeg kom i skade for å si at det var i jobben jeg måtte fly? Eller at du ikke tror jeg har en unik kunnskap som min arbeidsplass er villig til å fly inn? Du bidrar jo ikke med stort i denne tråden ut over å grille andre, så jeg antar du er en av dem som febrilsk leter etter påskudd for å unnskylde dine egne sydenturer ved å peke på andres jobbturer. 

Nei, jeg har ikke flyskam, for jeg flyr ikke. Sier seg selv. 

Skrevet

Rart er det i alle fall at hvor enn mange fly som tar av å letter hver dag så er nesten ingen fra dib med på de flyene 😳

Anonymkode: 7d87d...7e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er vanvittig mange mennesker som jobber i reiselivsbransjen. På Lanzarote arbeider 85% innenfor turisme.

Om alle hadde sluttet å reise så hadde millioner av menneskeliv fått en fattig(ere) skjebne. Det finnes ikke andre jobber til alle i reiselivsbransjen.

Så nei, jeg føler overhodet ikke på reiseskam. Var nylig på ferie og pratet med en gammel dame som drev en liten strandbutikk. Uansett når på døgnet jeg gikk forbi så jobbet hun for det var så lite turister at hun var livredd for å gå glipp av en eneste kunde.

Anonymkode: 67bd6...0db

I motsetning til milliarder, pluss global matmangel og ubeboelige områder, samt flyktninger i en skala som får krigen i Ukraina til å bli en liten fjert i et fjøs.

Det er konsekvensen av klima ute av kontroll. 

Anonymkode: 35a22...0aa

Skrevet

Nei, jeg har ikke flyskam, for jeg flyr ikke. Sier seg selv. 

Da spiser du sikkert ikke flybåren mat heller. Eller kjøper varer som er importerte. Årsaken til flyturen endrer ikke på utslippene, vøtt. 

Skrevet

Da spiser du sikkert ikke flybåren mat heller. Eller kjøper varer som er importerte. Årsaken til flyturen endrer ikke på utslippene, vøtt. 

Skal man ha flyskam for å spise altså?

Anonymkode: e5b34...b76

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nesten helt riktig. Jeg produserer det meste vi spiser sjøl, ellers handler jeg lokalt i 99,5% tilfeller. Kjøper brukt og aldri nytt, eneste unntak er undertøy og en sko til ungene. 

Skrevet

Nesten helt riktig. Jeg produserer det meste vi spiser sjøl, ellers handler jeg lokalt i 99,5% tilfeller. Kjøper brukt og aldri nytt, eneste unntak er undertøy og en sko til ungene. 

Syns vel ungene burde få to sko hver, for å slippe å hinke, men ellers er jo dette super innsats! 👏

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kommer vel an på hva du velger å kjøpe? Alt forbruk, også mat, setter jo et klimaavtrykk. 

Selv handler jeg aldri fra f eks eBay eller Amazon. Flyr ikke inn varer hvis det kan unngås. Ser etter norske varer i matbutikken. Det er ganske lett å finne «Nyt Norge»-logoen.

Handler ikke klær før de gamle faller fra hverandre, har fortsatt gensere fra 90-tallet og underbukser fra 2004… men vi i Norge har nok uansett et større avtrykk enn f eks i Vietnam.

Skrevet

Kommer vel an på hva du velger å kjøpe? Alt forbruk, også mat, setter jo et klimaavtrykk. 

Selv handler jeg aldri fra f eks eBay eller Amazon. Flyr ikke inn varer hvis det kan unngås. Ser etter norske varer i matbutikken. Det er ganske lett å finne «Nyt Norge»-logoen.

Handler ikke klær før de gamle faller fra hverandre, har fortsatt gensere fra 90-tallet og underbukser fra 2004… men vi i Norge har nok uansett et større avtrykk enn f eks i Vietnam.

Nettopp. Det er jo en vanskelig verden å manøvrere seg i, en kan kutte ned på kjøtt, men hvor mye monner det hvis det skiftes ut med avocado og cashewnøtter? Enormt mye å sette seg inn i, nå er det tre år igjen til dagen vi må snu andre veien. Paris var i 2015, det er under halve tiden fra verden ble enige om at her må det gjøres noe. Lite har skjedd siden den gang og nå er tiden ennå knappere.  

Det blir jo absurd å lese her inne til tider, enkelte som hevdet solidaritet ved vaksine som ikke eier ett fnugg av solidaritet for beboelig fremtid. Alle de valgene som mange nevner, fra bevisste valg rundt mat, klær, reise og forbruk, det krever tid å tilpasse. Mens vi burde tilpasse oss, er det bare fjas om magiske kvelder i solnedgang og blafrende kjoler. Er det rart en mister troen på mennesker? 

Skrevet

Ja, heldic vis. Jeg er ikke helt uten moral.

Anonymkode: a49d7...461

Skrevet

Nettopp. Det er jo en vanskelig verden å manøvrere seg i, en kan kutte ned på kjøtt, men hvor mye monner det hvis det skiftes ut med avocado og cashewnøtter? Enormt mye å sette seg inn i, nå er det tre år igjen til dagen vi må snu andre veien. Paris var i 2015, det er under halve tiden fra verden ble enige om at her må det gjøres noe. Lite har skjedd siden den gang og nå er tiden ennå knappere.  

Det blir jo absurd å lese her inne til tider, enkelte som hevdet solidaritet ved vaksine som ikke eier ett fnugg av solidaritet for beboelig fremtid. Alle de valgene som mange nevner, fra bevisste valg rundt mat, klær, reise og forbruk, det krever tid å tilpasse. Mens vi burde tilpasse oss, er det bare fjas om magiske kvelder i solnedgang og blafrende kjoler. Er det rart en mister troen på mennesker? 

Magiske kvelder i solnedgang  i varmen trenger ikke bety fly. 

Skrevet

Har aldri hørt om noen som erstatter kjøttet med avokado og cashewnøtter? En del bruker soya i stedet, da. Men vanlige bønner og erter er jo like sunt. De kan dyrkes i Norge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Magiske kvelder i solnedgang  i varmen trenger ikke bety fly. 

I de tilfellene jeg sikter til betyr det fly. 

Men helt enig, det må ikke bety fly, men leser man her inne så ser man at for mange innebærer det fly. Du vet, er så lenge siden sist, nå kan vi unne oss en tur og alt det der. Har ikke reist siden før pandemien. 

Skrevet

I de tilfellene jeg sikter til betyr det fly. 

Men helt enig, det må ikke bety fly, men leser man her inne så ser man at for mange innebærer det fly. Du vet, er så lenge siden sist, nå kan vi unne oss en tur og alt det der. Har ikke reist siden før pandemien. 

Jeg mener bestemt at det er mulig å la folk kose seg med solnedgangene sine . Så får det være opp til hver og en hvordan de kommer seg til den solnedgangen. Folk får gjøre sitt eget regnskap. Vi kan kun passe på oss selv .

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri hørt om noen som erstatter kjøttet med avokado og cashewnøtter? En del bruker soya i stedet, da. Men vanlige bønner og erter er jo like sunt. De kan dyrkes i Norge. 

Veganer var jo i full sving en stund, etisk og miljøvennlig. Så dukket det opp en del underveis, vegansk i seg selv trenger ikke bety miljøvennlig eller etisk. De tingene tar litt tid å lære. Jeg er helt enig i at erter er like sunt og nå endelig dukker det opp oppskrifter som guacamole laget på erter. Det er jo veldig bra, jeg bare påpeker at denne endringen tar tid. Man går ikke fra miljøversting (som de fleste nordmenn er) til miljøengel over natten. Ting tar tid og tre år går veldig fort. 

Skrevet

Jeg mener bestemt at det er mulig å la folk kose seg med solnedgangene sine . Så får det være opp til hver og en hvordan de kommer seg til den solnedgangen. Folk får gjøre sitt eget regnskap. Vi kan kun passe på oss selv .

Hva du og jeg mener er irrelevant. Klimaet er i ferd med å spinne ut av kontroll, som betyr at sivilisasjonen slik vi kjenner den i dag vil forsvinne. Det er uomtvistelig fakta. At folk argumenterer regnskapet sitt i balanse, som ingen nordmenn som reiser kan, endrer ikke det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva du og jeg mener er irrelevant. Klimaet er i ferd med å spinne ut av kontroll, som betyr at sivilisasjonen slik vi kjenner den i dag vil forsvinne. Det er uomtvistelig fakta. At folk argumenterer regnskapet sitt i balanse, som ingen nordmenn som reiser kan, endrer ikke det. 

Nordmenns regnskap må nok unnvære mer enn bare reisene for å gå i balanse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nordmenns regnskap må nok unnvære mer enn bare reisene for å gå i balanse.

Helt enig. Det er vanskelig da, finne hvor, hva og hvordan. Hvordan holde meg varm i ett hus fra 80-tallet på best mulig måte? Ved? Varmepumpe? Det er mange valg og mange feller. 

Men en ting som er enkelt, skal jeg reise når er ikke må? Skal jeg kjøpe ny tv når den gamle fungerer. DET er enkle valg. Derfor er det absurd å se at selv ikke det er vi i stand til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Skal man ha flyskam må man ha det for alt. Det er jo ikke slik at med en gang det er en personlig reise så er det miljøfientlig, mens annen bruk av fly som jobbreiser, frakt av varer og tjenester ikke er det... 

Men jeg forstår ikke hvorfor det er flyskam man skal ha. Alle bør se på sitt klimaavtrykk og forsøke å redusere. Når man evaluerer eget klimaavtrykk må alt med; elektrisitet, vannforbruk; hvor ofte dusjer man,  hvor ofte skifter man og vasker man klær, hvor ofte kjøper man kortreist mat og hvor ofte kjøper man nye klær, møbler, elektronikk, bil, pusser opp, kjper andre ting (det er jo ikke bare frakt av disse tingene som forurenser, men også produksjonen), hvor ofte kjører man og hvor mange av disse turen er unødvendig og kan reduseres om man planlegger bedre, kan man bytte ut jobbreiser med møter på Teams, kan man spise mindre kjøtt, kan man reise mindre (spesielt med fly), kan man gå eller sykle oftere og reise kollektivt? Jo større klimaavtrykk man har, jo viktigere er det at man reduserer. 

Med det å legge skam ved én type aktivitet tror jeg ikke har noe for seg. Det fører lett til nedlatende holdninger overfor andre som velger annerledes. Det er det totale klimaavtrykket man har som betyr noe; ikke om man reiser på ferie med fly eller er hjemme i villaen med oppvarmet svømmebasseng i kjelleren.

I tillegg bør det balanseres mot det som er mulig. Man kan ikke sitte midt i Oslo og forvente at man alle steder i landet skal sykle til aktiviteter. Enkelte steder i landet er det store avstander og mangel på kollektivtransport. Ønsker man bosetning i hele landet så må man faktisk godta at man må løse ting annerledes. Det er faktisk ganske dyrt å være miljøvennlig på enkelte områder; kortreist mat er dyrere enn billige varer fra andre land og el-biler med en rekkevidde man trenger i deler av landet (der avstandene mellom ladestasjonene er store) er dyrere enn dieselbiler.  Man kan ikke reise kollektivt om tilbudet ikke finnes...

Det samme gjelder muligheter for å reise. Bor man nord eller vest i landet har man et klima som gjør at man gjerne trenger å reise vekk på ferie. Det er bare å sammenligne antall soldager så ser man at det vil være forskjellig i forskjellig deler av landet. Mens enkelte kan svippe rett over til Sverige for ferie, billig mat, alkohol og sigaretter har ikke andre den muligheten. For noen er uspesifisert til Syden eneste mulighet for en liten ferie ut av egen region. 

For noen vil det å kutte ut flyreisen være et mye større offer enn for andre. Har man familie i utlandet som da ikke får ha kontakt med er det mye vanskeligere å kutte ut denne turen enn en det er en vanlig ferietur. Trenger barna behandling i utlandet (f.eks. Danmark, Sverige eller Tyskland) kan man ikke bare kutte ut turen. På Østlandet kan man kanskje bytte fly med båt, tog eller bil, men dette lar seg ikke gjøre fra andre deler av landet. Skal disse da slutte med disse viktige turene? Og skal det være skammelig at et barn fra Nordnorge reiser til behandling i utlandet enn det er for et barn på Østlandet. På storbyene har man også ofte tilgjengelig det meste av helsetilbud, i distriktene må man gjerne reise til en by for å få behandlingen, noen ganger kan man ikke reise til nærmeste by, men må gjerne reise til andre siden av landet). Skal man ikke fly må dette tilbudet være tilgjengelig også f.eks. i bygdene og det kan bli veldig kostbart. Dette ser vi på antall lokalsykehus som legges ned og hvordan alt sentraliseres. Det samme gjelder helsereiser/behandlingsreiser til Syden. Er det dette som skal til for å kunne stå i jobb så må det gjerne til. Jeg vet om foreldre som burde bo i et annet klima, men velger å holde ut i Norge pga. sine barn. Uten helsereiser ville ikke dette være mulig. Barn som har en forelder på andre siden av landet, skal ikke disse få se samværforelderen? Tar det 2 dager t/r i bil, er det ikke spesielt enkelt å bytte ut fly med bil. 

Det er mange ting som man må ta hensyn til som distriktspolitikk, familiepolitikk, helse osv. i tillegg til miljøvern. Hvordan skal man i Norge løse dette på en måte som er mulig? Krever man samme reise- og transportmønster av de som bor i Oslo og de som bor mer usentralt, vil det bli umulig å bosette seg usentralt. Slik lar seg ikke snu på noen år, men på generasjoner og krever at norske myndigheter legger til rette for det man ønsker. I mellomtiden må hver enkelt bidra der de kan, også der det krever litt av oss, men vi kan ikke kreve store offer av noen og mindre av andre. Og vi bør ikke legge sten til byrden for enkelte ved å velge ut en aktivitet som vi gjør skambelagt. 

Dette er ikke et forsvar på høyt klimatrykk, men en problematisering av skam knyttet til én aktivitet. Vi bør alle gjøre det vi kan og ta dette på alvor. Og som en annen sa - det vil kreve mer endring en å kutte ut en flytur. Dette livsstilsendringer som kreves og det kreves større endringer av innbyggere i rike land enn av innbyggere I fattige land. Det vil kreve mer av de som lever overdådig enn de som lever sparsommelig. Det er ikke små endring, men livstilsendringer som skal til og de som har et stort klimaavtrykk har en større oppgave å gjøre, men disse har i tillegg større mulighet til å få det til da de har en økonomi som enklere tillater endringer til mer miljøvennlige alternativer. 

Anonymkode: f651a...b57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...