Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Etter koronaen så begynner folk å reise mer og mer. Skammen har likevel kommet for å bli… kjenner DU på reiseskam ? Eventuelt hvorfor ikke? Anonymkode: 7d87d...7e0
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Ja selvfølgelig. Bruker bil og tog, og om fem år vil alle syns det er like flaut å fly som å ta seg en røyk på bussholdeplassen i andres nærvær. Anonymkode: ba5ff...fd3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Har ikke flydd siden 2019. Har kun vært på noen bilturer - maks 30 mil. Så nei, på ingen måte. Til sommeren skal vi ut og fly for første gang på fire år. Folk rundt meg reiser for femte gang dette året. De bør tenke på hva de gjør mot miljøet. Det kunne gjerne vært innført en form for reisebegrensning/ kvote. Anonymkode: 1eedc...d93
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 Jeg har flydd tre ganger de siste ti årene, så nei, det kjenner jeg ikke på. Men jeg har tatt et bevisst valg om å fly så lite som mulig og legger opp ferieturen til å være uten fly. Jeg tenker mitt om de som stadig må ut og reise. Anonymkode: bcc98...1de
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. april 2022 #5 Skrevet 15. april 2022 Nei. Skam mener jeg bestemt at man ikke trenger mer av. Når det er sagt så er det klart at for mange så endret verden og hvordan vi beveger oss drastisk . Spesielt med tanke på jobb reiser. For vår familie gikk vi fra at mannen var på seminar i inn og utland flere ganger i året til at alle ble holdt digitalt . Det fungerte så greit at det kommer til å fortsette med. Bedriften han jobber i har bestemt at det fremover blir fysiske seminarer lokalt/i kjøreavstand og de andre fortsetter digitalt. Det å få ned antallet jobbreiser hjelper mye. Utover det så tror jeg mange gjennom disse 2 årene har tenkt over hvordan de kan reise på andre måter. Benytte bil og tog, dra på tur nærmere hjemme osv . Selv kommer våre reiser til å endre seg fordi livet blir annerledes og prioriteringene endres . Reisene blir færre og de blir av lengre varighet. Vi kommer hovedsakelig til å benytte bil . Vi har også lyst til å benytte oss mye mer av det som ligger nære, som feks Sverige og noen helgeturer blir det dit. Skam? Nei … det føler jeg ikke på. Jeg står godt angående våre fremtidige reiseplaner . Vi mener ikke at vi aldri kommer til å fly , men det blir definitivt færre flyvninger. Vi kan absolutt reise selv om vi ikke flyr så mye.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #6 Skrevet 15. april 2022 Overhode ikke. Visste du hi at et fly forurenser mindre per kilometer per sete enn andre kjøretøy? Flyskam er et oppkonstruert begrep og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Anonymkode: c1706...996
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #7 Skrevet 15. april 2022 Ikke i det hele tatt, til det reiser jeg såpass lite og er så flink ellers i hverdagen at jeg faktisk tar fly med helt ren samvittighet. Man kan selvfølgelig argumentere med at hvis alle tenkte sånn, så ..., men hvis alle i i-land reiser såpass lite som meg hadde faktisk problemet vært løst 🤷♀️ Anonymkode: ea3ac...8bf
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #8 Skrevet 15. april 2022 Nei, ikke skam, men jeg kjenner på et ansvar for å reise på måter som belaster miljøet i minst mulig grad. Jeg reiser en del i jobben (innenlands), og da velger jeg tog fremfor fly der jeg kan. Vi planlegger interrail med barna om et år eller to, men i år blir det norgesferie hjemme og hos familie. Nå som vi kjenner alvoret med klimaendringene, og vet hva som hjelper, har vi alle personlig ansvar for å begrense våre avtrykk. Anonymkode: 95949...43c
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #9 Skrevet 15. april 2022 Jeg er blitt mye mer bevisst egne vaner. Dette gjelde reising, men også bruk og kast. Vi har ikke vært på ferie i utlandet siden 2018. Ikke blir det det i år heller. Korona har også fått øynene mine opp for alt som finnes her jeg bor. Gleden av å gå i fjellet. Dyrke hagen. Lokale kultur- og idrettstilbud. I tillegg har jeg blitt veldig kritisk til å kjøpe nye klær til meg selv (barna vokser så de må jo ha nytt, men minste er så heldig å arve masse av naboen). Klær skal brukes opp og dersom de blir ødelagt skal jeg se om det er mulig å fikse dem. Jeg skal også begrense kjøring. Jeg har begynt å lage egen kompost, noe som har økt bevisstheten rundt hvor mye mat vi kaster. Siden vi starter har vi nok redusert matavfallet med 50%. Vi prøver også å spise mer vegetarisk. Så kanskje ikke skam er det jeg kjenner på, men mer ansvar. Anonymkode: 9965c...e6e
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 Nei, det kjenner jeg ikke på . Har heller ikke vært i utlandet med fly siden 2018. Og er heller ikke en person som bare må dra med en gang en kan. Og dette med skam, heller mye til misunnelse . Denne sommeren tilbringer vi ved hytta, og gjerne en sydenferie/storbyferie i løpet av neste år. Anonymkode: 37a5c...5a8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 Ja, litt 🙈 Vi har både familie og hus i utlandet. Jeg hadde en flytur i mars, en nå i påsken, skal til utlandet i mai, skal til utlandet i juni, i september og i høstferien 😳 #huskanonym Anonymkode: d34da...cb2
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #12 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja, litt 🙈 Vi har både familie og hus i utlandet. Jeg hadde en flytur i mars, en nå i påsken, skal til utlandet i mai, skal til utlandet i juni, i september og i høstferien 😳 #huskanonym Anonymkode: d34da...cb2 Det er vanvittig mange mennesker som jobber i reiselivsbransjen. På Lanzarote arbeider 85% innenfor turisme. Om alle hadde sluttet å reise så hadde millioner av menneskeliv fått en fattig(ere) skjebne. Det finnes ikke andre jobber til alle i reiselivsbransjen. Så nei, jeg føler overhodet ikke på reiseskam. Var nylig på ferie og pratet med en gammel dame som drev en liten strandbutikk. Uansett når på døgnet jeg gikk forbi så jobbet hun for det var så lite turister at hun var livredd for å gå glipp av en eneste kunde. Anonymkode: 67bd6...0db
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 Så korttenkt er det vel bare uvitende, bortskjemte nordmenn som kan være: "Bare JEG tar valg som er populære, kan jeg med god samvittighet drite i resten av verden". Tenker du over at måten vi ferierer på er ENESTE inntektskilde til mange millioner mennesker i store deler av verden? Pandemien har tatt knekken på utallige familiebedrifter og etterlatt familier med brukket rygg rent økonomisk. Vet du at i store deler av landet vårt er fly ENESTE mulighet til å komme seg fra A til B? Tog finnes ikke, og bil ville bruke flere døgn. Så skam??? Stikk og piss..... Anonymkode: 9d3b4...541
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #14 Skrevet 15. april 2022 Ikke skam, men forakt. Anonymkode: bcc98...1de
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #15 Skrevet 15. april 2022 Nei, vi tar en tur med fly ca. hvert 3. år, så skam har jeg ikke. Når det gjelder tursitstedene og alle de som jobber der, så kan de fort bli tvunget til å tenke nytt av klimaforandringene. Det er ikke like stas å reise til et sted der det bikker 40 varmegrader eller blåser storm. Da hjelper det ikke å ha strandbutikk som eneste inntektskilde. De som burde ha litt skam er de som flyr mange ganger i året, ikke av nødvendighet med av lyst. Som damen over her som på 9 måneder skal fly mer enn jeg har gjort de siste 20 åra. Om hun, og slike som henne, kunne halvere antall turer, så ville det kanskje monne noe. Anonymkode: 20831...35f
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #16 Skrevet 15. april 2022 Nei, men nå reiser jeg ikke så ofte heller. Og jeg har ikke bil, er vegetarianer, og kjøper bare det jeg trenger, har det til det går i stykker. Prøver å leve så miljøvennlig som vi kan. Men samtidig vil vi jo på noen reiser og. Men vi reiser og gjerne med tog til Gøteborg, tog til Bergen osv. Vi må ikke ut å fly hvert eneste år. Anonymkode: 23101...a37
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #17 Skrevet 15. april 2022 Nei, jeg sluttet med unødig flyreise for flere år siden, ikke fordi jeg kjenner på skam, men på ansvar. Hva er vitsen med skam hvis det uansett ikke endrer adferd? Det er den vi må endre, ikke følelsene knyttet til det. Forurenser like mye uavhengig hva en føler rundt det. Eneste jeg kjenner irriterer meg til tider er alle som skal argumentere for sitt eget forbruk. Er det noen som har sjekket sitt eget faktiske forbruk? Det er ingen nordmenn som har kvote til overs for reise, det er ett bullshitargument. Anonymkode: 35a22...0aa
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #18 Skrevet 15. april 2022 Nei ikke i det hele tatt. ✈️✈️ Anonymkode: 3b16a...fc9
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #19 Skrevet 15. april 2022 Nei. Lurer på om folk kjenner på like stor skam over å spise kjøtt og å kjøre bil? Anonymkode: 64211...400
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #20 Skrevet 15. april 2022 Både ja og nei. Har aldri hatt bil, forbruker lite og har fått fokus på gjenbruk inn med morsmelka, så ca. to flyreiser i året er min "miljøsynd". (Nå har jeg bare fløyet to ganger i løpet av de fire siste årene.) Miljømessig burde jeg kanskje avstått fra å fly over hodet, så jeg kjenner litt på skam. Men samtidig er det så godt for helsa og psyken å komme meg bort en stund at det er vanskelig å ofre... Anonymkode: 00d72...b54
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #21 Skrevet 15. april 2022 Ja, jeg kjenner på et sterkt ubehag ved alt overdrevet forbruk. I jobben må jeg innimellom fly. Det plager meg faktisk. Anonymkode: 5c1c7...af7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #22 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Nei. Lurer på om folk kjenner på like stor skam over å spise kjøtt og å kjøre bil? Anonymkode: 64211...400 Ingen av de to gjør like stort innhogg i CO2-kvotene. En hlgetur til London = ett år med kjøtt. En tur til London med håndbagasje påvirker klimaet like mye som ett år med gjennomsnittlig norsk kjøttforbruk. Det gjør også to flyturer til Bergen der du sender bagasje. Reiser du til Thailand, har flyturen nesten like stor klimaeffekt som fem år med kjøtt. Og én flytur til London tilsvarer et halvt års bilkjøring. Fra Oslo til London og tilbake med fly er det 2300 kilometer, men forårsaker altså klimautslipp tilsvarende 5500 kilometer i bil. En av grunnene er at utslipp fra fly oppe i atmosfæren har dobbelt så stor klimaeffekt som utslipp på bakken. Anonymkode: 5c1c7...af7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #23 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er vanvittig mange mennesker som jobber i reiselivsbransjen. På Lanzarote arbeider 85% innenfor turisme. Om alle hadde sluttet å reise så hadde millioner av menneskeliv fått en fattig(ere) skjebne. Det finnes ikke andre jobber til alle i reiselivsbransjen. Så nei, jeg føler overhodet ikke på reiseskam. Var nylig på ferie og pratet med en gammel dame som drev en liten strandbutikk. Uansett når på døgnet jeg gikk forbi så jobbet hun for det var så lite turister at hun var livredd for å gå glipp av en eneste kunde. Anonymkode: 67bd6...0db Da er de sosiale systemene i landet hennes for dårlige, da… 🙄 Og turiststedene er kunstig store. Lanzarote og de andre Kanariøyene startet jo også som jordbruksland med en liten befolkning. Spanjoler kom flyttende dit for å tjene penger. Anonymkode: 5c1c7...af7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #24 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Overhode ikke. Visste du hi at et fly forurenser mindre per kilometer per sete enn andre kjøretøy? Flyskam er et oppkonstruert begrep og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Anonymkode: c1706...996 Det bør du komme med en kilde på… Anonymkode: 5c1c7...af7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #25 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ja, jeg kjenner på et sterkt ubehag ved alt overdrevet forbruk. I jobben må jeg innimellom fly. Det plager meg faktisk. Anonymkode: 5c1c7...af7 Hvor ofte flyr du i jobbsammenheng da? Anonymkode: 64211...400
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå