Gå til innhold

Russere i Norge som ikke ser hva Putin driver med..


Anbefalte innlegg

Jeg ble overrasket da jeg leste denne artikkelen:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russer-ville-fjerne-putin-kritiske-barnetegninger-med-stotte-til-ukraina-fra-bibliotek-i-tromso-1.15924549
 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for de som bor i Russland å få et riktig bilde av hva som skjer.

Men at det er russere i Norge som er støttende til Putin er for meg ubegripelig …

Anonymkode: 656ff...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange russere, selv om de ikke er spesielt positive til Putin personlig, alltid støtter Russland mer eller mindre utifra magefølelse. 

De er vokst opp med en oppfatning om at Russland er et stort og viktig land, fullt av kunst, kultur og store vitenskapsmenn. I forhold er Norge naturligvis et lite filleland, og det er lett (og ikke minst behagelig) for dem å tenke at norske medier sikkert er like underlegne russiske medier som norske ballettdansere er russiske ballettdansere, for å sette det på spissen. Dermed kan de avvise alt av dokumentasjon med at "det er flere sider av saken" og "nordmenn er russofobe". 

Alle russere i Norge er absolutt ikke slik, men noen er det. 

Anonymkode: d5108...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble overrasket da jeg leste denne artikkelen:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russer-ville-fjerne-putin-kritiske-barnetegninger-med-stotte-til-ukraina-fra-bibliotek-i-tromso-1.15924549
 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for de som bor i Russland å få et riktig bilde av hva som skjer.

Men at det er russere i Norge som er støttende til Putin er for meg ubegripelig …

Anonymkode: 656ff...03f

Man kan jo lure på hva denne moren forer barnet sitt med, soden han reagerer så sterkt. Holdningene hennes speiler seg i ungen, og det er tragisk, og de skaper problemer for egne unger.

Anonymkode: d67d5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man kan jo lure på hva denne moren forer barnet sitt med, soden han reagerer så sterkt. Holdningene hennes speiler seg i ungen, og det er tragisk, og de skaper problemer for egne unger.

Anonymkode: d67d5...29f

Det tenkte jeg også. Hvis hun støtter Putin og krigen og uttrykker dette hjemme, så er det kanskje ikke rart at det blir ubehagelig å forholde seg til krigens virkelighet - selv når den uttrykkes gjennom barnetegninger utført av norske barn (og kanskje også ukrainske flyktninger).

Mitt inntrykk er at det er en god del russere, spesielt i nord, som følger hovedsaklig russiske medier, og derfor velger å tro Putins hjernevasking som bare har vært en fortsettelse av Sovjetunionens lederes kontroll over befolkningen. Propagandaen er for mange av disse omtrent en del av ryggmargen deres, så de vil ikke forholde seg til virkeligheten, for det er enklere å fortsette å tro på Putins propaganda. Til en viss grad kan man nesten forstå det, for dette blir jo også en livsløgn de tidligere ble tvunget til å leve på. Å bli konfrontert med at virkeligheten egentlig er en helt annen, den er nok vanskelig for mange å akseptere.

Heldigvis tror jeg de fleste russere i Norge er langt mer virkelighetsorientert enn denne moren og en del andre russere jeg har hørt om nord i landet vårt.

Anonymkode: 0e7b7...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Hvis hun støtter Putin og krigen og uttrykker dette hjemme, så er det kanskje ikke rart at det blir ubehagelig å forholde seg til krigens virkelighet - selv når den uttrykkes gjennom barnetegninger utført av norske barn (og kanskje også ukrainske flyktninger).

Mitt inntrykk er at det er en god del russere, spesielt i nord, som følger hovedsaklig russiske medier, og derfor velger å tro Putins hjernevasking som bare har vært en fortsettelse av Sovjetunionens lederes kontroll over befolkningen. Propagandaen er for mange av disse omtrent en del av ryggmargen deres, så de vil ikke forholde seg til virkeligheten, for det er enklere å fortsette å tro på Putins propaganda. Til en viss grad kan man nesten forstå det, for dette blir jo også en livsløgn de tidligere ble tvunget til å leve på. Å bli konfrontert med at virkeligheten egentlig er en helt annen, den er nok vanskelig for mange å akseptere.

Heldigvis tror jeg de fleste russere i Norge er langt mer virkelighetsorientert enn denne moren og en del andre russere jeg har hørt om nord i landet vårt.

Anonymkode: 0e7b7...5c0

Jeg synes det er skremmende at unge mennesker som ikke bor i Russland, og som har tilgang på all mulig informasjon ikke klarer å fjerne seg fra den hjernevaskingen. At man i det hele tatt klarer å klage på sånne barnetegninger på et bibliotek, da har man hodet langt inni navlen da.

Anonymkode: d67d5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det tenkte jeg også. Hvis hun støtter Putin og krigen og uttrykker dette hjemme, så er det kanskje ikke rart at det blir ubehagelig å forholde seg til krigens virkelighet - selv når den uttrykkes gjennom barnetegninger utført av norske barn (og kanskje også ukrainske flyktninger).

Mitt inntrykk er at det er en god del russere, spesielt i nord, som følger hovedsaklig russiske medier, og derfor velger å tro Putins hjernevasking som bare har vært en fortsettelse av Sovjetunionens lederes kontroll over befolkningen. Propagandaen er for mange av disse omtrent en del av ryggmargen deres, så de vil ikke forholde seg til virkeligheten, for det er enklere å fortsette å tro på Putins propaganda. Til en viss grad kan man nesten forstå det, for dette blir jo også en livsløgn de tidligere ble tvunget til å leve på. Å bli konfrontert med at virkeligheten egentlig er en helt annen, den er nok vanskelig for mange å akseptere.

Heldigvis tror jeg de fleste russere i Norge er langt mer virkelighetsorientert enn denne moren og en del andre russere jeg har hørt om nord i landet vårt.

Anonymkode: 0e7b7...5c0

Slike russere kan bare ryke og reise hjem, synes jeg!! Kjenner jeg blir forbanna!! 

Jeg har flere russiske venner, og de er skyldbetynget, tross at det ikke er deres feil. Flere melder seg som frivillige i flyktningsmottak osv.

Anonymkode: 64038...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Slike russere kan bare ryke og reise hjem, synes jeg!! Kjenner jeg blir forbanna!! 

Jeg har flere russiske venner, og de er skyldbetynget, tross at det ikke er deres feil. Flere melder seg som frivillige i flyktningsmottak osv.

Anonymkode: 64038...d3a

Jævla drittsekker! Her flykter ukrainerne fra invaderende russere, så kommer de hit til Norge og tror de er trygge men det første de møter på mottaket er en russer???!!! Det er kalkulert ondskap.

Anonymkode: f56be...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jævla drittsekker! Her flykter ukrainerne fra invaderende russere, så kommer de hit til Norge og tror de er trygge men det første de møter på mottaket er en russer???!!! Det er kalkulert ondskap.

Anonymkode: f56be...568

Slutt å trolle og gå og legg deg. Du er sikkert litt gærn, men forhåpentligvis ikke gærn nok til å faktisk tro på slike fiendebilder av folk som bare vil gjøre en humanitær innsats. 

Anonymkode: 09d78...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Slike russere kan bare ryke og reise hjem, synes jeg!! Kjenner jeg blir forbanna!! 

Jeg har flere russiske venner, og de er skyldbetynget, tross at det ikke er deres feil. Flere melder seg som frivillige i flyktningsmottak osv.

Anonymkode: 64038...d3a

Jeg er selv russisk og sterkt imot krigen og alle grusomheter som foregår der. Men jeg er ikke skyldbetynget, og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal være det. Jeg har stemt på en annen kandidat ved det siste presidentvalget i Russland, og jeg har ikke vært der på over 15 år. Jeg har norsk statsborgerskap, bor og jobber i Norge. Og jeg har støttet flere arrangementer som samlet penger for ukrainske flyktninger. Hvorfor skal jeg føle skyld for noe jeg ikke har gjort eller har hatt noe påvirkning på?

Anonymkode: ec116...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jævla drittsekker! Her flykter ukrainerne fra invaderende russere, så kommer de hit til Norge og tror de er trygge men det første de møter på mottaket er en russer???!!! Det er kalkulert ondskap.

Anonymkode: f56be...568

Vel, problemet er at vi ikke har nok kvalifiserte ukrainske tolker her i Norge. De som kommer til flyktningmottak har krav på en god del komplisert informasjon om blant annet juss, helsesystem, mulighet for økonomisk støtte osv. En person som behersker ukrainsk, men ikke norsk, er det ikke bruk for i slike situasjoner. Derfor blir blant annet jeg spurt om å bistå. Og jeg har ikke opplevd at ukrainere reagerer med vantro. Jeg er der for å hjelpe dem og ivareta deres rettigheter og interesser. 

Jeg har også vært tolk for tsjetsjenske flyktninger for mange år siden. De hadde ikke folk med tsjetsjensk som morsmål, som kunne brukes som tolk. Heller ikke den gangen opplevde jeg at flyktningene var fiendtlig innstilt til meg som person. Jeg fikk et par spørsmål om hvordan det grusomme kunne hende, og jeg prøvde å trøste så godt jeg kunne.

 

Anonymkode: ec116...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Slutt å trolle og gå og legg deg. Du er sikkert litt gærn, men forhåpentligvis ikke gærn nok til å faktisk tro på slike fiendebilder av folk som bare vil gjøre en humanitær innsats. 

Anonymkode: 09d78...ccf

Folk som mener at alle med russisk bakgrunn er onde og skyld i krigen, er ikke så veldig intelligente. Det blir det samme som å si at alle muslimer driver med kjønnslemlestelse av jenter og banker kona si, eller at alle nordmenn er materialistiske og kalde. 

Anonymkode: ec116...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er selv russisk og sterkt imot krigen og alle grusomheter som foregår der. Men jeg er ikke skyldbetynget, og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal være det. Jeg har stemt på en annen kandidat ved det siste presidentvalget i Russland, og jeg har ikke vært der på over 15 år. Jeg har norsk statsborgerskap, bor og jobber i Norge. Og jeg har støttet flere arrangementer som samlet penger for ukrainske flyktninger. Hvorfor skal jeg føle skyld for noe jeg ikke har gjort eller har hatt noe påvirkning på?

Anonymkode: ec116...6fd

Den som skrev det der er nok bare et troll som forsøker å få opp temperaturen på forumet. Ikke bekymre deg om det.

Anonymkode: d5108...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...