Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #26 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere setter gladelig hull i ørene på en 7-åring, men ikke på en gutt uansett alder, for en merkelig holdning. Anonymkode: 5f95e...532 Mannen hennes var jo ikke særlig gledelig med på det. Leste du ikke teksten??? Anonymkode: 171e4...aab
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #27 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dagens foreldregenerasjon er så redde for å ikke koste for barna (curling-stil) eller redde for at ting skal være urettferdig. Barn tåler at ting er urettferdig. Vi behandler ikke barna likt. De behøver forskjellige ting. Vår datter fikk (etter å ha ønsket seg det lenge) hull i ørene ikke fordi vi er så fan, men fordi det er svært vanlig blant jenter/kvinner og ikke noe som gir et dårlig inntrykk i noen som helst sammenheng. Det samme kan ikke sies om hull i ørene på menn. Barn som vokser opp i dag vokser opp i en svært individualisert tid der barnas ønsker til en hver tid skal prioriteres. Det tror jeg er usunt for barnas mentale utvikling. Jeg tror mange vil bli narsissistiske. Å sette egne individualistiske behov til side og følge «normen» litt mer er ikke usunt. Jentene mine får ikke gå i tyllskjørt til barnehagen eller ut og leke om de har aldri så lyst. Praktiske klær som passer været. De hadde heller ikke fått hatt guttekort hår, selv om det er en tenkt problemstilling da de aldri har ytret ønske om det. Jeg hadde selv en «curlingmor» som skulle oppfylle alle mine egoistiske og impulsives ønsker som liten. Det var overhode ikke sunt for meg. Jeg fikk alt jeg ønsker meg oh var bortskjemt og utakknemlig. Jeg fikk blant annet klippe håret mitt guttekort som tiåring men det førte til mobbing og utestenging og en sårbar periode. Jeg tror mange foreldre ikke tenker over om barna er «tøffe nok» til å skille seg ut på godt og vondt. Jeg skulle ønske moren min hadde turt å sette grenser, og hadde forstått hva jeg TRENGTE og ikke bare hva jeg ba om. Selv om et barn vil ha sjokopålegg på skiva hver dag er det ikke det barnet TRENGER. Jeg tror mange foreldre i dag er mer opptatt av hva barnet vil enn hva barnet behøver. Barn tåler helt fint grenser og «nei». Anonymkode: 74cb7...8ae Så hvis jenta ønsket å ha kort hår, så hadde dere sagt nei, fordi du har dårlig erfaring? Anonymkode: 5f95e...532
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #28 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dagens foreldregenerasjon er så redde for å ikke koste for barna (curling-stil) eller redde for at ting skal være urettferdig. Barn tåler at ting er urettferdig. Vi behandler ikke barna likt. De behøver forskjellige ting. Vår datter fikk (etter å ha ønsket seg det lenge) hull i ørene ikke fordi vi er så fan, men fordi det er svært vanlig blant jenter/kvinner og ikke noe som gir et dårlig inntrykk i noen som helst sammenheng. Det samme kan ikke sies om hull i ørene på menn. Barn som vokser opp i dag vokser opp i en svært individualisert tid der barnas ønsker til en hver tid skal prioriteres. Det tror jeg er usunt for barnas mentale utvikling. Jeg tror mange vil bli narsissistiske. Å sette egne individualistiske behov til side og følge «normen» litt mer er ikke usunt. Jentene mine får ikke gå i tyllskjørt til barnehagen eller ut og leke om de har aldri så lyst. Praktiske klær som passer været. De hadde heller ikke fått hatt guttekort hår, selv om det er en tenkt problemstilling da de aldri har ytret ønske om det. Jeg hadde selv en «curlingmor» som skulle oppfylle alle mine egoistiske og impulsives ønsker som liten. Det var overhode ikke sunt for meg. Jeg fikk alt jeg ønsker meg oh var bortskjemt og utakknemlig. Jeg fikk blant annet klippe håret mitt guttekort som tiåring men det førte til mobbing og utestenging og en sårbar periode. Jeg tror mange foreldre ikke tenker over om barna er «tøffe nok» til å skille seg ut på godt og vondt. Jeg skulle ønske moren min hadde turt å sette grenser, og hadde forstått hva jeg TRENGTE og ikke bare hva jeg ba om. Selv om et barn vil ha sjokopålegg på skiva hver dag er det ikke det barnet TRENGER. Jeg tror mange foreldre i dag er mer opptatt av hva barnet vil enn hva barnet behøver. Barn tåler helt fint grenser og «nei». Anonymkode: 74cb7...8ae For et merkelig svar! Konservative foreldre som skal nekte barn ting bare fordi foreldre ikke mener det r ok, er de verste Anonymkode: d956c...244
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #29 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dagens foreldregenerasjon er så redde for å ikke koste for barna (curling-stil) eller redde for at ting skal være urettferdig. Barn tåler at ting er urettferdig. Vi behandler ikke barna likt. De behøver forskjellige ting. Vår datter fikk (etter å ha ønsket seg det lenge) hull i ørene ikke fordi vi er så fan, men fordi det er svært vanlig blant jenter/kvinner og ikke noe som gir et dårlig inntrykk i noen som helst sammenheng. Det samme kan ikke sies om hull i ørene på menn. Barn som vokser opp i dag vokser opp i en svært individualisert tid der barnas ønsker til en hver tid skal prioriteres. Det tror jeg er usunt for barnas mentale utvikling. Jeg tror mange vil bli narsissistiske. Å sette egne individualistiske behov til side og følge «normen» litt mer er ikke usunt. Jentene mine får ikke gå i tyllskjørt til barnehagen eller ut og leke om de har aldri så lyst. Praktiske klær som passer været. De hadde heller ikke fått hatt guttekort hår, selv om det er en tenkt problemstilling da de aldri har ytret ønske om det. Jeg hadde selv en «curlingmor» som skulle oppfylle alle mine egoistiske og impulsives ønsker som liten. Det var overhode ikke sunt for meg. Jeg fikk alt jeg ønsker meg oh var bortskjemt og utakknemlig. Jeg fikk blant annet klippe håret mitt guttekort som tiåring men det førte til mobbing og utestenging og en sårbar periode. Jeg tror mange foreldre ikke tenker over om barna er «tøffe nok» til å skille seg ut på godt og vondt. Jeg skulle ønske moren min hadde turt å sette grenser, og hadde forstått hva jeg TRENGTE og ikke bare hva jeg ba om. Selv om et barn vil ha sjokopålegg på skiva hver dag er det ikke det barnet TRENGER. Jeg tror mange foreldre i dag er mer opptatt av hva barnet vil enn hva barnet behøver. Barn tåler helt fint grenser og «nei». Anonymkode: 74cb7...8ae Så det er viktig at jenter er søte med langt hår og gutter er tøffe med kort hår og ingen pynt? Man må jo bare krysse fingrene for at barna trives inne i de trange rammene deres. Gud forby at de skulle ønske å gløtte litt utenfor A4 boksen! Anonymkode: 765b2...912
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #30 Skrevet 10. april 2022 Hvem bryr seg om hva andre mener! Har vi ikke sluttet med dette? La han få ta hull i øret hvis han vil det. 😊😊 Man lever bare én gang. Kjør på! Anonymkode: 0540a...8d7
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #31 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Dagens foreldregenerasjon er så redde for å ikke koste for barna (curling-stil) eller redde for at ting skal være urettferdig. Barn tåler at ting er urettferdig. Vi behandler ikke barna likt. De behøver forskjellige ting. Vår datter fikk (etter å ha ønsket seg det lenge) hull i ørene ikke fordi vi er så fan, men fordi det er svært vanlig blant jenter/kvinner og ikke noe som gir et dårlig inntrykk i noen som helst sammenheng. Det samme kan ikke sies om hull i ørene på menn. Barn som vokser opp i dag vokser opp i en svært individualisert tid der barnas ønsker til en hver tid skal prioriteres. Det tror jeg er usunt for barnas mentale utvikling. Jeg tror mange vil bli narsissistiske. Å sette egne individualistiske behov til side og følge «normen» litt mer er ikke usunt. Jentene mine får ikke gå i tyllskjørt til barnehagen eller ut og leke om de har aldri så lyst. Praktiske klær som passer været. De hadde heller ikke fått hatt guttekort hår, selv om det er en tenkt problemstilling da de aldri har ytret ønske om det. Jeg hadde selv en «curlingmor» som skulle oppfylle alle mine egoistiske og impulsives ønsker som liten. Det var overhode ikke sunt for meg. Jeg fikk alt jeg ønsker meg oh var bortskjemt og utakknemlig. Jeg fikk blant annet klippe håret mitt guttekort som tiåring men det førte til mobbing og utestenging og en sårbar periode. Jeg tror mange foreldre ikke tenker over om barna er «tøffe nok» til å skille seg ut på godt og vondt. Jeg skulle ønske moren min hadde turt å sette grenser, og hadde forstått hva jeg TRENGTE og ikke bare hva jeg ba om. Selv om et barn vil ha sjokopålegg på skiva hver dag er det ikke det barnet TRENGER. Jeg tror mange foreldre i dag er mer opptatt av hva barnet vil enn hva barnet behøver. Barn tåler helt fint grenser og «nei». Anonymkode: 74cb7...8ae Det er så mye motstridende i innlegget ditt at det er vanskelig å vite hvor en skal starte. Artig hvordan du drar frem dagens foreldre med eksempler fra din egen barndom. Du er kanskje ikke selv en del av dagens foreldre? For ut fra din beskrivelse er jo du selv spot on mens dine foreldre bommet. Å ubegrunnet, ja din personlige mening om stil er ubegrunnet, legge føringer for hva unger får lov til og ikke basert på kjønn og konservativ tankegang, ikke sunn fornuft. Det har ingenting med klare grenser å gjøre. Du baserer det på ett øyeblikk fra egen barndom, hvem er curling her egentlig? Når du styrer ungene dine til valg ut fra redsel for at de skal ha en dårlig opplevelse, fordi du selv hadde det? Så forøker du å argumentere for det med å sammenligne banale eksempler som sjokoladepålegg. Det er jo du som koster vekk eventuelle ubehageligheter her. Anonymkode: 30620...e16
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #32 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Dagens foreldregenerasjon er så redde for å ikke koste for barna (curling-stil) eller redde for at ting skal være urettferdig. Barn tåler at ting er urettferdig. Vi behandler ikke barna likt. De behøver forskjellige ting. Vår datter fikk (etter å ha ønsket seg det lenge) hull i ørene ikke fordi vi er så fan, men fordi det er svært vanlig blant jenter/kvinner og ikke noe som gir et dårlig inntrykk i noen som helst sammenheng. Det samme kan ikke sies om hull i ørene på menn. Så det er viktig for deg at barna dine er vanlige og ikke skiller seg ut, at jentene er typisk jentete og guttene typisk guttete. Håper dine ønsker for barna er i tråd med barnas egne ønsker - hvis ikke kan det bli vanskelig å finne sin egen identitet. Barn som vokser opp i dag vokser opp i en svært individualisert tid der barnas ønsker til en hver tid skal prioriteres. Det tror jeg er usunt for barnas mentale utvikling. Jeg tror mange vil bli narsissistiske. Å sette egne individualistiske behov til side og følge «normen» litt mer er ikke usunt. Jeg er enig i mye av det du skriver her, og det er en veldig interessant diskusjon, men tenker at forbigående og overfladisk ting som klær og utsmykning ikke spiller noen rolle her. Å være en god medborger og menneske handler om andre ting enn utseende. Jeg, 44 år, barberte av meg håret som tenåring, tok ring i nesen, etter hvert piercinger og tatoveringer. Ble ikke narsissist - jobber til og med i finans, en rimelig konservativ bransje hva gjelder stil og klær. Det gikk greit! Jeg tror mange foreldre i dag er mer opptatt av hva barnet vil enn hva barnet behøver. Barn tåler helt fint grenser og «nei». Det er jeg enig i, men jeg synes det fortsatt litt synd på den gutten som har så lyst på hull i øret og ikke får det, samtidig som søsteren får det. Synes det er en smålig ting å si nei til, og det finnes ingen god grunn så lenge søsteren får. Anonymkode: 74cb7...8ae Anonymkode: 1d2dd...029
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #33 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Så det er viktig at jenter er søte med langt hår og gutter er tøffe med kort hår og ingen pynt? Man må jo bare krysse fingrene for at barna trives inne i de trange rammene deres. Gud forby at de skulle ønske å gløtte litt utenfor A4 boksen! Anonymkode: 765b2...912 De "trange rammene" er normalen. Utenfor de "trange rammene" er avvikerne. Kunne du oppdratt din sønn til å bli en avviker? Hvis ikke så må du jo se selv hvor dumt dette er? Anonymkode: 7a4f8...237
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #34 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): De "trange rammene" er normalen. Utenfor de "trange rammene" er avvikerne. Kunne du oppdratt din sønn til å bli en avviker? Hvis ikke så må du jo se selv hvor dumt dette er? Anonymkode: 7a4f8...237 Du kaller barn som tar valg utenfor de trange rammene du kaller "normalen" for avvikere? Hva er galt med deg? Anonymkode: c1411...723
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #35 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kaller barn som tar valg utenfor de trange rammene du kaller "normalen" for avvikere? Hva er galt med deg? Anonymkode: c1411...723 Jeg kaller ikke noen noe. Jeg sier at de som ikke er innenfor de "trange rammene" som er normalen er avvikere. De er altså utenfor det som er normalen. Du kan kalle de hva du vil, men det er det du dømmer de til hvis de skal skeie ut og være så veldig annerledes enn alle andre. Du dømmer de til å bli dømt av alle andre. Evig eies kun et dårlig rykte. Anonymkode: 7a4f8...237
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #36 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg kaller ikke noen noe. Jeg sier at de som ikke er innenfor de "trange rammene" som er normalen er avvikere. De er altså utenfor det som er normalen. Du kan kalle de hva du vil, men det er det du dømmer de til hvis de skal skeie ut og være så veldig annerledes enn alle andre. Du dømmer de til å bli dømt av alle andre. Evig eies kun et dårlig rykte. Anonymkode: 7a4f8...237 Du skriver så rotete at det blir vanskelig å oppfatte poenget ditt. Med "de" mener du kanskje "dem"? Grunnleggende grammatikk som vi lærte på barneskolen. Apropos avvik. Jeg synes du overdramatiserer veldig når du skriver at barn som velger noe annet enn normalen "skeier ut og skal være så veldig annerledes enn de andre", og at de får dårlig rykte og gud vet hva av det. Det er ikke et avvik at en jente har "guttekort" hår, og det er ikke nødvendigvis det at hun ønsker å være så innmari annerledes eller har behov for å skeie ut. Det kan hende hun rett og slett liker den sveisen? Hvorfor lager du så stor sak ut av dette? Anonymkode: c1411...723
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #37 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jeg kaller ikke noen noe. Jeg sier at de som ikke er innenfor de "trange rammene" som er normalen er avvikere. De er altså utenfor det som er normalen. Du kan kalle de hva du vil, men det er det du dømmer de til hvis de skal skeie ut og være så veldig annerledes enn alle andre. Du dømmer de til å bli dømt av alle andre. Evig eies kun et dårlig rykte. Anonymkode: 7a4f8...237 De dømmes pga sånne sneversynte mennesker som deg som tenker at en jente med kort hår eller en gutt med hull i øret er en avviker som er veldig annerledes enn andre og som er dømt til å skeie ut. Anonymkode: 5f95e...532
Pobie Skrevet 11. april 2022 #38 Skrevet 11. april 2022 Gutter og menn har hatt hull i ørene leeeeenge. Dette er virkelig ikke noe å hisse seg opp over. Hvis han er gammel nok til å ville ha og ansvarlig nok til å huske og rense og slikt selv, kan han få. Ville jeg ikke stusset på. Er jo så uskyldig.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #39 Skrevet 11. april 2022 Jeg synes at hull i ørene generelt er teit. Og jeg liker det absolutt ikke på gutter. Men det er mitt problem, og det er ikke meg som skal like det. Så det spiller ingen rolle hva jeg synes. Når det er sagt, får ingen av mine det på min regning. De må vente til de har penger til å betale det selv. Men hadde jeg spandert det på jenta mi, så hadde jeg spandert på gutten også. Anonymkode: b8711...42f
TøffiTrynet☠ Skrevet 11. april 2022 #40 Skrevet 11. april 2022 Jeg elsker barn (og foreldre!) som er litt «utafor boksen»! Min eldste sønn tok hull i det ene øret da han var 8. Han hadde i tillegg røde gummistøvler med sjørøverjente på (like som bestevenninna), lilla olabukser, og rosa t-skjorte. Han har alltid gått sin egen vei, og fikk også dukke til jul et år, da han ønska seg det. Nå er han snart 19, hullet i øret har grodd, og han utdanner seg til maskinist. Klesstilen har blitt mere konservativ med årene. Men han er fremdeles en veldig åpen og lite fordomsfull fyr. Han har gode venner i alle miljøer, og bryr seg overhodet ikke om andres, kjønnsidentitet, legning eller hudfarge. Jeg tror det er skikkelig viktig å la barna utvikle sin egen identitet fra tidlig alder. Og det er VÅR oppgave, som foreldre, og trygge dem til å stå i de valga de tar. Sånn får vi trygge, åpne, fordomsfrie og empatiske barn.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #41 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De "trange rammene" er normalen. Utenfor de "trange rammene" er avvikerne. Kunne du oppdratt din sønn til å bli en avviker? Hvis ikke så må du jo se selv hvor dumt dette er? Anonymkode: 7a4f8...237 Sosialt og kulturelt sett er litt avvik bare bra - hvis ikke hadde ikke verden gått fremover. Du og dine går ikke akkurat i bresjen for endring, kan det virke som. Anonymkode: 1d2dd...029
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #42 Skrevet 11. april 2022 Det er helt forferdelig stygt, og jeg hadde nektet selv om datteren min har hull i ørene. Det er stor forskjell på hull i ørene på jente og gutt selvsagt. Anonymkode: aafbe...905
amandine Skrevet 11. april 2022 #43 Skrevet 11. april 2022 Pils skrev (22 timer siden): Riktig at skal være fri vilje, men det gjør det ikke penere for det... En øredobb kan fjernes, dumskap er det verre med.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #44 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er helt forferdelig stygt, og jeg hadde nektet selv om datteren min har hull i ørene. Det er stor forskjell på hull i ørene på jente og gutt selvsagt. Anonymkode: aafbe...905 Selvsagt fordi? Er du 70 år? Anonymkode: c1411...723
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #45 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Selvsagt fordi? Er du 70 år? Anonymkode: c1411...723 Nei, fordi det ser STYGT ut på gutter, gjør dem mindre pene, mens det ser pent ut på jenter. Anonymkode: aafbe...905
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #46 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, fordi det ser STYGT ut på gutter, gjør dem mindre pene, mens det ser pent ut på jenter. Anonymkode: aafbe...905 Du virker rimelig rigid. Glad folk rundt meg er rundere, åpne og mer avslappet. Anonymkode: c1411...723
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #47 Skrevet 11. april 2022 Ser flere gutter har hull i det ene øret. Og det er jo en mote som har kommet og gått I flere tiår. Vet min far hadde det på 70 tallet. Og på 90 tallet hadde alle de kjekke kule gutta hull i øret. 😄 Reagerer ikke noe særlig når jeg ser en gutt eller mann med det. Selvom jeg kanskje ikke syntes det er like stilig som før. Og hadde ikke syntes at min sønn hadde kledd det. Men om han hadde ønsket hadde han fått lov. Søsteren fikk jo det når hun fylte 6 år. Nå er han absolutt ikke typen til det, så kommer nok ikke til å bli et tema. Ikke hadde han turt heller. 😅 Men han bruker både tøffe armbånd og halskjede. Og han er absolutt ikke feminin. Anonymkode: 65f3a...517
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #48 Skrevet 12. april 2022 Jeg tenker ikke gjør det. Gutten forandrer personlighet til noe du kanskje ikke liker. Han blir en av de med hull i øret, jeg ville ikke likt at min sønn ble en av dem. Andre kan gjøre hva de vil. Anonymkode: 861e4...e0a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #49 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (På 10.4.2022 den 12.30): Vi har en jente som fikk hull i ørene sommeren mellom første og andre klasse. Hun går nå i syvende, og har flere hull i det ene året. Sønnen vår er 10 år, og går i fjerde klasse. Han er altså eldre nå enn da vår datter tok hull i ørene. Den siste tiden har han snakket om hull i øret, og flere av gutta i klassen har det. Min mann nekter fordi han sier at gutter ikke skal ha hull i ørene. Jeg mener at dette er noe han kan få bestemme selv. Samtidig synes jeg det er litt urettferdig at storesøster får flere hull og han ingen når begge ønsker det. Altså han får ikke lov av far fordi han er gutt. Hva tenker dere? Jeg mener det er urettferdig at den ene får og ikke den andre basert på kjønn. Anonymkode: ad6f5...7b4 Jeg er så gammeldags at jeg må si meg enig med mannen din. Anonymkode: 31270...f0e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #50 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg tenker ikke gjør det. Gutten forandrer personlighet til noe du kanskje ikke liker. Han blir en av de med hull i øret, jeg ville ikke likt at min sønn ble en av dem. Andre kan gjøre hva de vil. Anonymkode: 861e4...e0a Kan du gi meg noen eksempler på "de med hull i øret"? Bare så jeg kan forberede meg på hva sønnen min kommer til å bli når han får hull. Anonymkode: 1d2dd...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå