Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Vi har en jente som fikk hull i ørene sommeren mellom første og andre klasse. Hun går nå i syvende, og har flere hull i det ene året. Sønnen vår er 10 år, og går i fjerde klasse. Han er altså eldre nå enn da vår datter tok hull i ørene. Den siste tiden har han snakket om hull i øret, og flere av gutta i klassen har det. Min mann nekter fordi han sier at gutter ikke skal ha hull i ørene. Jeg mener at dette er noe han kan få bestemme selv. Samtidig synes jeg det er litt urettferdig at storesøster får flere hull og han ingen når begge ønsker det. Altså han får ikke lov av far fordi han er gutt. Hva tenker dere? Jeg mener det er urettferdig at den ene får og ikke den andre basert på kjønn. Anonymkode: ad6f5...7b4
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 Like stygt på nåde jenter og gutter. Anonymkode: e6f25...dfd
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 Ikke ta piercing i venstre øre i alle fall, hvis han ikke er skeiv da. Anonymkode: 171e4...aab
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 Selvfølgelig blir det feil å nekte han! Gutter har hatt hull i ørene i generasjoner nå, så hva mannen din tenker er jeg usikker på. Er han over 60 år? Anonymkode: a1079...be1
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #5 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ikke ta piercing i venstre øre i alle fall, hvis han ikke er skeiv da. Anonymkode: 171e4...aab Det er feil. Det er høyre øre. Anonymkode: 273a0...c3c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #6 Skrevet 10. april 2022 Akkurat det synes jeg er så grusomt stygt på nesten alle gutter og menn at jeg hadde nektet om det ble aktuelt, noe det heldigvis aldri ble (yngste fyller snart 18 år). Anonymkode: 065f0...c1e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #7 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er feil. Det er høyre øre. Anonymkode: 273a0...c3c Haha, det stemmer det! Gay men followed, often wearing a single piece of jewelry in the right ear to indicate sexual preference. https://www.nytimes.com/1991/05/19/news/piercing-fad-is-turning-convention-on-its-ear.html Anonymkode: 171e4...aab
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #8 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Haha, det stemmer det! Gay men followed, often wearing a single piece of jewelry in the right ear to indicate sexual preference. https://www.nytimes.com/1991/05/19/news/piercing-fad-is-turning-convention-on-its-ear.html Anonymkode: 171e4...aab Trodde ikke det var så stereotypisk lenger. Anonymkode: 5f95e...532
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #9 Skrevet 10. april 2022 Syns det ser ekstremt harry ut. Litt sånn «klæssetryne» gutt. Anonymkode: 4139f...36b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #10 Skrevet 10. april 2022 Jeg synes det er superharry, men lar 11-åringen min få det nå, han ønsker seg det og må få muligheten til å forme sin egen identitet. Hvis jeg hadde hatt jente, hadde hun fått lov, og da kan jeg ikke gjøre forskjell. Hva er grunnen til at mannen din ikke vil at gutter skal ha hull? Anonymkode: 1d2dd...029
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #11 Skrevet 10. april 2022 Nei huff nei 🥴 Anonymkode: 2b34f...7d2
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #12 Skrevet 10. april 2022 Det er så sykt harry! Aldri i verden om gutten min hadde fått det. Da måtte han ventet til han ble 18 😅 Men da tror jeg han ikke hadde gjort det. Absolutt ikke vanlig her jeg bor, i en storby. Anonymkode: b1a01...bde
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #13 Skrevet 10. april 2022 Nå har du åpnet for hull i ørene før 18 med datteren din da, så da spiller det vel ingen rolle hva du eller far synes om det. Det må dere bare finne dere i. For sent å blande inn egne preferanser nå. Så sant ikke du vil gi gutten din inntrykk av at dere forskjellsbehandler og datteren din aksepteres mer enn han, men det er vel ikke en vei jeg anbefaler å gå. De sårene gror ikke så lett, i motsetning til hullene i øra. Anonymkode: 30620...e16
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #14 Skrevet 10. april 2022 Vi er ikke fordomsfulle og lar selvsagt guttene få det hvis de vil! Anonymkode: 84ddd...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #15 Skrevet 10. april 2022 Så rart at så mange syns at det er harry når gutter bruker noen smykker. Spesielt. I 2022 skulle en tro at de fleste ikke tok som annet enn en normal greie. Det blir iallefall mer og mer forskjell på de født på 70-tallet og nåværende generasjon. Har aldri skjønt hvorfor godt voksne ikke klarer å se det moderne som normalt kontra hva det var i deres ungdom Anonymkode: a1079...be1
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #16 Skrevet 10. april 2022 Sønnen min på 8 har det. Han fikk i begge ørene, men ene ble betent og tatt på nytt. Det ble aldri bra så fjerna den så han har bare i ene øret nå Anonymkode: f6b4b...a14
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #17 Skrevet 10. april 2022 Jeg synes ikke det er fint, men det er jo totalt irrelevant. Mine jenter har fått hull i ørene da de var 10 år. Det måtte vært samme regel for en gutt. Så jeg synes gutten din må få bestemme dette selv. Anonymkode: b03ae...aa9
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #18 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er feil. Det er høyre øre. Anonymkode: 273a0...c3c Enig. Anonymkode: ce2c9...9cc
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #19 Skrevet 10. april 2022 Jeg synes ikke det er fint, og det kan ikke gjøres ugjort.. Kanskje det er vanlig noen steder, men her vi bor er det ikke vanlig og stiller på linje med rottehale eller hiockeysveis.. Anonymkode: ce2c9...9cc
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. april 2022 #20 Skrevet 10. april 2022 Min 14 åring tok hull i øret for 1 mnd siden og det var helt greit! Om jeg syns det er fint, betyr ingenting. Så lenge han liker det så er det det som betyr noe!
Pils Skrevet 10. april 2022 #21 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er superharry, men lar 11-åringen min få det nå, han ønsker seg det og må få muligheten til å forme sin egen identitet. Hvis jeg hadde hatt jente, hadde hun fått lov, og da kan jeg ikke gjøre forskjell. Hva er grunnen til at mannen din ikke vil at gutter skal ha hull? Anonymkode: 1d2dd...029 Riktig at skal være fri vilje, men det gjør det ikke penere for det...
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #22 Skrevet 10. april 2022 Vi er nok litt konservative der. Vår policy er ett hull i hvert øre på jenter (bare om de vil ha det selv og ber om det) og ingen på gutter. Når de blir 18 får de gjøre som de vil. Valg av modifikasjoner på kroppen som ikke er relativt vanlig, og som kan bidra til å gi et dårlig inntrykk, må de vente med til de er voksne. Enten det er piercinger eller tatoveringer. Mannen min er egentlig enda «strengere» enn meg da han synes at også hull i ørene på jenter er unødvendig (ødelegge kroppen med noe som gjør vondt og ikke er nødvendig), men han var ikke vanskelig å overtale. Storesøster fikk først da hun var 7 år da, etter å ha ønsker seg hull i ørene siden hun var 6, og etter å ha blitt fortalt at det var vondt og ville det likevel. Lillesøstera har ikke uttrykt ønske om det ennå, så da venter vi til hun evt. gjør det. Har ingen sønner, men de hadde ikke fått hatt hull i ørene, mohawk eller lignende. Klart, hadde ønske om hull i øret vært sterkt og over flere år hadde vi jo måttet vurdere det Anonymkode: 74cb7...8ae
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #23 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå har du åpnet for hull i ørene før 18 med datteren din da, så da spiller det vel ingen rolle hva du eller far synes om det. Det må dere bare finne dere i. For sent å blande inn egne preferanser nå. Så sant ikke du vil gi gutten din inntrykk av at dere forskjellsbehandler og datteren din aksepteres mer enn han, men det er vel ikke en vei jeg anbefaler å gå. De sårene gror ikke så lett, i motsetning til hullene i øra. Anonymkode: 30620...e16 Dagens foreldregenerasjon er så redde for å ikke koste for barna (curling-stil) eller redde for at ting skal være urettferdig. Barn tåler at ting er urettferdig. Vi behandler ikke barna likt. De behøver forskjellige ting. Vår datter fikk (etter å ha ønsket seg det lenge) hull i ørene ikke fordi vi er så fan, men fordi det er svært vanlig blant jenter/kvinner og ikke noe som gir et dårlig inntrykk i noen som helst sammenheng. Det samme kan ikke sies om hull i ørene på menn. Barn som vokser opp i dag vokser opp i en svært individualisert tid der barnas ønsker til en hver tid skal prioriteres. Det tror jeg er usunt for barnas mentale utvikling. Jeg tror mange vil bli narsissistiske. Å sette egne individualistiske behov til side og følge «normen» litt mer er ikke usunt. Jentene mine får ikke gå i tyllskjørt til barnehagen eller ut og leke om de har aldri så lyst. Praktiske klær som passer været. De hadde heller ikke fått hatt guttekort hår, selv om det er en tenkt problemstilling da de aldri har ytret ønske om det. Jeg hadde selv en «curlingmor» som skulle oppfylle alle mine egoistiske og impulsives ønsker som liten. Det var overhode ikke sunt for meg. Jeg fikk alt jeg ønsker meg oh var bortskjemt og utakknemlig. Jeg fikk blant annet klippe håret mitt guttekort som tiåring men det førte til mobbing og utestenging og en sårbar periode. Jeg tror mange foreldre ikke tenker over om barna er «tøffe nok» til å skille seg ut på godt og vondt. Jeg skulle ønske moren min hadde turt å sette grenser, og hadde forstått hva jeg TRENGTE og ikke bare hva jeg ba om. Selv om et barn vil ha sjokopålegg på skiva hver dag er det ikke det barnet TRENGER. Jeg tror mange foreldre i dag er mer opptatt av hva barnet vil enn hva barnet behøver. Barn tåler helt fint grenser og «nei». Anonymkode: 74cb7...8ae
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #24 Skrevet 10. april 2022 Hvis din datter har fått det, så skjønner jeg ikke hvordan du skal si nei til han? Bestemmer han mindre over sin egen kropp enn hun gjør? Det betyr ikke noe hva du eller andre syns om hvor fint det er… Anonymkode: c5af0...69b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #25 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi er nok litt konservative der. Vår policy er ett hull i hvert øre på jenter (bare om de vil ha det selv og ber om det) og ingen på gutter. Når de blir 18 får de gjøre som de vil. Valg av modifikasjoner på kroppen som ikke er relativt vanlig, og som kan bidra til å gi et dårlig inntrykk, må de vente med til de er voksne. Enten det er piercinger eller tatoveringer. Mannen min er egentlig enda «strengere» enn meg da han synes at også hull i ørene på jenter er unødvendig (ødelegge kroppen med noe som gjør vondt og ikke er nødvendig), men han var ikke vanskelig å overtale. Storesøster fikk først da hun var 7 år da, etter å ha ønsker seg hull i ørene siden hun var 6, og etter å ha blitt fortalt at det var vondt og ville det likevel. Lillesøstera har ikke uttrykt ønske om det ennå, så da venter vi til hun evt. gjør det. Har ingen sønner, men de hadde ikke fått hatt hull i ørene, mohawk eller lignende. Klart, hadde ønske om hull i øret vært sterkt og over flere år hadde vi jo måttet vurdere det Anonymkode: 74cb7...8ae Dere setter gladelig hull i ørene på en 7-åring, men ikke på en gutt uansett alder, for en merkelig holdning. Anonymkode: 5f95e...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå