Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Feks 5/6? Ungdommen kom hjem med en prøve hvor det stod 5+( 5+en er veldig sterk). Har man kanskje sluttet med / karakterer ? Anonymkode: 7bfec...2bc
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 Lærerne er forskjellige. Noen gir 6 minus, når et er nesten perfekt. Andre sier at for å få 6 må man levere mer enn forventet og alt er det ikke det får du 5 pluss. Noen gir pluss og minus for sterk og svak, mens andre gir 4/5. Altså kan du får alt mulig på ungdomskolen i dag, læreren avgjør. Anonymkode: 7038c...f58
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. april 2022 #3 Skrevet 8. april 2022 Forhold deg til det første tallet og gi beng i det bak. Det føres kun hele karakterer på vitnemål. 4 er 4 samme hvor sterk eller svak den er.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #4 Skrevet 8. april 2022 Leit at vi ikke har danskenes karakterskala i stedet. Den er så mye enklere å forstå. Anonymkode: f03f8...971
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #5 Skrevet 8. april 2022 Ja, en del lærere benytter seg av en slik skala. Jeg synes det er tåpelig. Jeg bruker kun hele tall, men kan i noen få tilfeller si at det er en svak eller sterk karakter, dersom jeg vet at det kommer eleven til nytte å vite. Anonymkode: dc708...430
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #6 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Ja, en del lærere benytter seg av en slik skala. Jeg synes det er tåpelig. Jeg bruker kun hele tall, men kan i noen få tilfeller si at det er en svak eller sterk karakter, dersom jeg vet at det kommer eleven til nytte å vite. Anonymkode: dc708...430 Vel, da lurer jeg litt på hvor mange elevarbeider du egentlig har vurdert. Som underveisvurdering er skalaen med kun hele karakterer, også med + og -, altfor trang. En besvarelse til 5/4 er sterkere enn 4/5, men 5- er tryggere inn på 5-tallet. Anonymkode: d3e97...e75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #7 Skrevet 8. april 2022 Jeg ser ikke problemet her? Anonymkode: a2533...b1c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #8 Skrevet 8. april 2022 Ja, de fleste bruker skråkarakterer på min arbeidsplass. Det er for å vise at de er veldig nær neste karakter, men ikke helt der. Det gjelder både opp og ned. Jeg har noen ganger satt en 4/5 f.eks. på en elevbesvarelse der jeg ser at eleven virkelig har forsøkt og gjort framskritt (har kanskjee 4- fra før), bare for å vise at hvis h*n fortsetter slik vil h*n kanskje klare 5 neste gang. Mange synes det er veldig motiverende. Anonymkode: 8bf81...38b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, de fleste bruker skråkarakterer på min arbeidsplass. Det er for å vise at de er veldig nær neste karakter, men ikke helt der. Det gjelder både opp og ned. Jeg har noen ganger satt en 4/5 f.eks. på en elevbesvarelse der jeg ser at eleven virkelig har forsøkt og gjort framskritt (har kanskjee 4- fra før), bare for å vise at hvis h*n fortsetter slik vil h*n kanskje klare 5 neste gang. Mange synes det er veldig motiverende. Anonymkode: 8bf81...38b Syns ikke at man skal gi karakterer på forsøk, men på resultat! Det er vel heller sånn at det jevnt over er 5, men med svært gode elementer som er 6. Anonymkode: a2533...b1c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Syns ikke at man skal gi karakterer på forsøk, men på resultat! Det er vel heller sånn at det jevnt over er 5, men med svært gode elementer som er 6. Anonymkode: a2533...b1c Det er jo resultat, men jeg kan sette 4/5 i stedet for 4+ for at de skal få se 5-eren. Det har, for mange, en utrolig motiverende effekt. I hvert fall overfor de elevene jeg har (vgs). Om de da har 4/5, 4/5 og 4/5 på tre ulike vurderinger, så er det jo fortsatt en 4-er, så resultat blir jo ikke annerledes enn om jeg setter 4+, 4+ og 4+ sånn sett, men erfaringsmessig ser jeg at der jeg setter 4/5 i stedet for 4+, er det flere som klarer en 5-er neste gang enn der jeg setter 4+. Jeg kan ikke komme med noen forskning rundt dette, kun dele egen erfaring gjennom mange år. Anonymkode: 8bf81...38b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #11 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er jo resultat, men jeg kan sette 4/5 i stedet for 4+ for at de skal få se 5-eren. Det har, for mange, en utrolig motiverende effekt. I hvert fall overfor de elevene jeg har (vgs). Om de da har 4/5, 4/5 og 4/5 på tre ulike vurderinger, så er det jo fortsatt en 4-er, så resultat blir jo ikke annerledes enn om jeg setter 4+, 4+ og 4+ sånn sett, men erfaringsmessig ser jeg at der jeg setter 4/5 i stedet for 4+, er det flere som klarer en 5-er neste gang enn der jeg setter 4+. Jeg kan ikke komme med noen forskning rundt dette, kun dele egen erfaring gjennom mange år. Anonymkode: 8bf81...38b Ok, da misforsto jeg! Ser hva du mener her. Anonymkode: a2533...b1c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Mine barns lærere bruker: ...4, 4+, 4/5, 5/4, 5-, 5, 5+, 5/6, 6/5, 6-, 6 Fra 5+ er det fortsatt en del å gå på til blank 6 selv om det er en veldig god karakter. Anonymkode: 3d408...44f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Det er jo resultat, men jeg kan sette 4/5 i stedet for 4+ for at de skal få se 5-eren. Det har, for mange, en utrolig motiverende effekt. I hvert fall overfor de elevene jeg har (vgs). Om de da har 4/5, 4/5 og 4/5 på tre ulike vurderinger, så er det jo fortsatt en 4-er, så resultat blir jo ikke annerledes enn om jeg setter 4+, 4+ og 4+ sånn sett, men erfaringsmessig ser jeg at der jeg setter 4/5 i stedet for 4+, er det flere som klarer en 5-er neste gang enn der jeg setter 4+. Jeg kan ikke komme med noen forskning rundt dette, kun dele egen erfaring gjennom mange år. Anonymkode: 8bf81...38b Hvis 4/5 er motiverende, hva er da 5/4? Anonymkode: f03f8...971
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, da lurer jeg litt på hvor mange elevarbeider du egentlig har vurdert. Som underveisvurdering er skalaen med kun hele karakterer, også med + og -, altfor trang. En besvarelse til 5/4 er sterkere enn 4/5, men 5- er tryggere inn på 5-tallet. Anonymkode: d3e97...e75 Jeg kommuniserer med elevene mine, så de vet til enhver tid hvor de ligger. Det er tross alt det aller viktigste med underveisvurdering. Anonymkode: dc708...430
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Hvis 4/5 er motiverende, hva er da 5/4? Anonymkode: f03f8...971 En påminnelse om at eleven må holde nivået oppe, ellers kan det dessverre være kort vei ned på firetallet. Synkende tendens. Anonymkode: d3e97...e75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommuniserer med elevene mine, så de vet til enhver tid hvor de ligger. Det er tross alt det aller viktigste med underveisvurdering. Anonymkode: dc708...430 Jeg har altfor mange elever til å rekke over alle med samtale for hver vurdering. Anonymkode: d3e97...e75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har altfor mange elever til å rekke over alle med samtale for hver vurdering. Anonymkode: d3e97...e75 Underveisvurdering skal foregå i langt flere settinger enn formelle vurderingssituasjoner. Ellers har jeg rimelig mange klasser selv, uten at det er problematisk å kommunisere med samtlige. Anonymkode: dc708...430
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Underveisvurdering skal foregå i langt flere settinger enn formelle vurderingssituasjoner. Ellers har jeg rimelig mange klasser selv, uten at det er problematisk å kommunisere med samtlige. Anonymkode: dc708...430 Du er nok en mye bedre lærer enn meg! 😇 Anonymkode: d3e97...e75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du er nok en mye bedre lærer enn meg! 😇 Anonymkode: d3e97...e75 Ok. Jeg svarer kun på det du skriver (du ble tydeligvis veldig fornærmet av at jeg mener halve karakterer er tullete). Men jeg er nok enig i at jeg er det, dersom du ikke har forstått hva underveisvurdering går ut på eller finner tid til å kommunisere skikkelig med elevene dine. Anonymkode: dc708...430
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Ok. Jeg svarer kun på det du skriver (du ble tydeligvis veldig fornærmet av at jeg mener halve karakterer er tullete). Men jeg er nok enig i at jeg er det, dersom du ikke har forstått hva underveisvurdering går ut på eller finner tid til å kommunisere skikkelig med elevene dine. Anonymkode: dc708...430 Haha, jeg synes det er flott hvis du fikk pussa glorien din litt ekstra til påske. Hvis du virkelig tror jeg ikke vet hva underveisvurdering går ut på, og at jeg ikke kommuniserer med elevene mine, ja så må du gjerne tro det. God påske og nyt velfortjente fridager. Anonymkode: d3e97...e75
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #21 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Feks 5/6? Ungdommen kom hjem med en prøve hvor det stod 5+( 5+en er veldig sterk). Har man kanskje sluttet med / karakterer ? Anonymkode: 7bfec...2bc Tror det betyr at han fikk 5 av 6. Anonymkode: ac73c...c4d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. april 2022 #22 Skrevet 8. april 2022 Her kom ene ungen hjem med 5++++ av alle ting. Lærer har sagt at vedkommende ikke gir noen 6 før eventuelt i standpunktkarakter.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #23 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Haha, jeg synes det er flott hvis du fikk pussa glorien din litt ekstra til påske. Hvis du virkelig tror jeg ikke vet hva underveisvurdering går ut på, og at jeg ikke kommuniserer med elevene mine, ja så må du gjerne tro det. God påske og nyt velfortjente fridager. Anonymkode: d3e97...e75 Du gjør jo tydeligvis ikke det når du mener at du må ha skalaer som går i alle retninger for at de skal forstå tilbakemeldingen. Bruk påsken fornuftig, så kan du kanskje også pusse glorien din en vakker dag! ❤️ Anonymkode: dc708...430
Optatium Skrevet 9. april 2022 #24 Skrevet 9. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (13 timer siden): Her kom ene ungen hjem med 5++++ av alle ting. Lærer har sagt at vedkommende ikke gir noen 6 før eventuelt i standpunktkarakter. Sånt er toskete, rett og slett. Jeg gir helst ikke / karakterer fordi det gjør det vanskeligere når jeg skal dette termin/standpunkt. Likevel har det skjedd, noen ganger er det elementer som er tydelig gide/dårlige, og da må det fremkomme av karakteren. Det kan også oppleves som motiverende eller oppstrammende, og det er av og til fint det og.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. april 2022 #25 Skrevet 9. april 2022 Optatium skrev (41 minutter siden): Sånt er toskete, rett og slett. Jeg gir helst ikke / karakterer fordi det gjør det vanskeligere når jeg skal dette termin/standpunkt. Likevel har det skjedd, noen ganger er det elementer som er tydelig gide/dårlige, og da må det fremkomme av karakteren. Det kan også oppleves som motiverende eller oppstrammende, og det er av og til fint det og. Enig i at det var litt rar måte å gjøre det på ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå