Gå til innhold

Koronasyke flyktninger fra Ukraina


Anbefalte innlegg

I Ukraina er så vidt jeg vet vaksinasjonsgraden mot korona ganske lav. Her er smittepresset høyt, men på grunn av at så mange er vaksinert er det ikke så stort problem i helsevesenet nå. Når det nå kan komme mange uvaksinerte flyktninger, som også vil bo tett på mottak, er det jo stor fare for at mange av disse vil kunne bli ganske syke.

Hvordan ruster helsevesenet seg til å møte koronasyke  mennesker, med traumer, som hovedsaklig snakker ukrainsk og russisk?

Anonymkode: 07f76...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korona blir nå sett på som en forkjølese,så en trenger ikke forberede noe. De som blir smittet de blir smittet. Ingenting å bli hysterisk for.

Anonymkode: bd263...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Korona blir nå sett på som en forkjølese,så en trenger ikke forberede noe. De som blir smittet de blir smittet. Ingenting å bli hysterisk for.

Anonymkode: bd263...1b9

Det har du har du egentlig rett i, men HI har et godt poeng.
Grunnen til at korona nå er nedgradert til en vanlig forkjølelse er vaksinegraden her i Norge.
Ja, vaksinerte kan helt fint bli smittet, men faren for at de blir alvorlig syke er ganske lav.
Når en så stor andel av disse er uvaksinerte vil et smitteutbrudd blant dem potensielt føre til mange sykehusinnleggelser.
Det spiller ingen rolle om korona kalles en forkjølelse eller pandemi. Hva det kalles påvirker ikke hvor syke folk blir.

Anonymkode: 5dbf7...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Korona blir nå sett på som en forkjølese,så en trenger ikke forberede noe. De som blir smittet de blir smittet. Ingenting å bli hysterisk for.

Anonymkode: bd263...1b9

En del av dem som ikke er vaksinert kan bli alvorlig syke. Nå er jo veldig mange av flyktningene unge og sterke. Da er det kanskje et lite problem, men jeg ser for meg at et flyktningemottak der de fleste, både beboere og ansatte,  blir smittet blir cabskelig å drifte forsvarlig.

Anonymkode: 07f76...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mer bekymret for tuberkulose. Som utlending har jeg fått BCG-vaksinen på sykehuset ved fødselen, og det samme fikk mine barn. Jeg kjenner flere voksne som ikke har denne vaksinen, da den ikke var en del av vaksinasjonsprogrammet den gangen. Ukraina er ett av de landene i verden som har høyest forekomst av tuberkulose, også resistent tuberkulose. Så korona blir blåbær i forhold til den faren som tuberkulosesmitte medfører. Jeg håper virkelig at de som tar imot flyktningene har rutiner for isolasjon av nyankomne til svaret på Pirquet-prøven foreligger. 

Anonymkode: 92f0e...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusene har mobilisert seg i stor grad for å kunne håndtere tuberkulose som er en større fare og «trussel» enn covid, men de er også klar over, og klar for å ta imot pasienter fra Ukraina med covid. 

Anonymkode: 26b94...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde vært mer bekymret for tuberkulose. Som utlending har jeg fått BCG-vaksinen på sykehuset ved fødselen, og det samme fikk mine barn. Jeg kjenner flere voksne som ikke har denne vaksinen, da den ikke var en del av vaksinasjonsprogrammet den gangen. Ukraina er ett av de landene i verden som har høyest forekomst av tuberkulose, også resistent tuberkulose. Så korona blir blåbær i forhold til den faren som tuberkulosesmitte medfører. Jeg håper virkelig at de som tar imot flyktningene har rutiner for isolasjon av nyankomne til svaret på Pirquet-prøven foreligger. 

Anonymkode: 92f0e...3fc

Alle som kommer tar røntgen av lungene og blodprøve. Pirquet-prøve er det mange år siden de sluttet med. 

Anonymkode: d73d1...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Alle som kommer tar røntgen av lungene og blodprøve. Pirquet-prøve er det mange år siden de sluttet med. 

Anonymkode: d73d1...8c3

Har de kapasitet til det? Det høres jo ut som om de knapt har kapasitet til å registrere dem som kommer.

Anonymkode: 07f76...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Er du alltid så bekymret for forkjølelser, hi?

Anonymkode: 05f9b...204

Nei, jeg et ikke særlig bekymret gir forkjølelser, men jeg kjenner en som har mistet to nære familiemedlemmer i korona og en som er varig ufør, i tillegg til to ungdomer som ikke har kunnet trene på over et år etter å ha blitt syke og flere andre som gar slitt i lang tid. Jeg ville derfor være bekymret for driften av et asylmottak der få var vaksinert.

Anonymkode: 07f76...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg et ikke særlig bekymret gir forkjølelser, men jeg kjenner en som har mistet to nære familiemedlemmer i korona og en som er varig ufør, i tillegg til to ungdomer som ikke har kunnet trene på over et år etter å ha blitt syke og flere andre som gar slitt i lang tid. Jeg ville derfor være bekymret for driften av et asylmottak der få var vaksinert.

Anonymkode: 07f76...81e

Ja, selvfølgelig gjør du det. Jeg kjenner ingen som er døde av korona eller har blitt varig uføre, og alle rundt meg har hatt det nå. De som ble sykest var faktisk de som hadde tre doser. De få uvaksinerte jeg kjenner merket så og si ingenting.
 

Tror det kommer til å gå helt fint, jeg.

Anonymkode: 05f9b...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja, selvfølgelig gjør du det. Jeg kjenner ingen som er døde av korona eller har blitt varig uføre, og alle rundt meg har hatt det nå. De som ble sykest var faktisk de som hadde tre doser. De få uvaksinerte jeg kjenner merket så og si ingenting.
 

Tror det kommer til å gå helt fint, jeg.

Anonymkode: 05f9b...204

Du bor kanskje et sted der det har vært lite smitte før vaksinene kom?

Her har vi hatt to store utbrudd på skolen i løpet av vinteren, i det siste ble nesten alle barna smittet. Jeg må si det overrasket meg hvor syke mange av barna ble, noen har vært borte fra skolen i ukesvis. Mange av foreldrene har blitt smittet av barna sine, men ingen av dem har vært noe videre syke. De fleste voksne er vaksinert med flere doser, men ikke barna. 

Jeg håper de flyktningene som ikke er vaksinert får vaksine så snart som mulig, men manglende vaksiner må selvfølgelig ikke være noe hinder for å gi folk den hjelpen de trenger.

Anonymkode: f68e4...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, selvfølgelig gjør du det. Jeg kjenner ingen som er døde av korona eller har blitt varig uføre, og alle rundt meg har hatt det nå. De som ble sykest var faktisk de som hadde tre doser. De få uvaksinerte jeg kjenner merket så og si ingenting.
 

Tror det kommer til å gå helt fint, jeg.

Anonymkode: 05f9b...204

Enig, ser det samme her. Her jeg bor har det vært og er høyt smittetrykk.

Folk får varig men av vaksinen også!!

Anonymkode: ee74f...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...