Gå til innhold

Greit at 10 åring er hjemme alene i ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men har gutten noen venner? Her ha barna vært alene, men hatt besøk av en venn, og så har de evt vært hos vennen en annen dag, slik at de har selskap.

Anonymkode: 2d141...cd6

De han pleier å være med er bortreist dessverre.

Anonymkode: 01407...8b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det er noe helt spesielt med barnet så er det selvsagt helt ok. 

Anonymkode: 26788...b89

Skrevet

Greit å vite hva man svarer på. Man har vel ikke SFO når de er 10 år gamle. 

Anonymkode: 815e6...262

Greit å ikke være så spydig 

Anonymkode: 41d7a...c5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Merkelig! Her var det en del som sluttet allerede i 2.klasse.

Her slutter de fleste i løpet av 2 og 3 klasse. Min gikk ned til halv plass siste halvår i 2 klasse. Og ingen sfo i 3.

Anonymkode: 1155f...bc8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

På vår skole er det SFO-tilbud t.o.m 7. klasse. Helt supert opplegg som nesten alle er med på. 👍 

Anonymkode: 7d050...905

Her har de aller fleste sluttet på Sfo før 4. Klasse.  Veldig mange slutter fra halve tredje Klasse. Så et sånt tilbud her hadde ikke slått ann. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke sfo? Jeg hadde nok ikke latt 10-åring være alene 3 dager nei

SFO når man er 10 år er høyst uvanlig her. Bor i en by. 
Men jeg tar fri når barna har fri da jeg ønsker tid sammen med dem. Vi utnytter deres fri til å skape minner og oppleve ting sammen. 

Anonymkode: 5c64f...26a

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Greit å ikke være så spydig 

Var ikke spydig ment. Beklager for det. Ble bare overasket over at et barn på 10 år skulle gå på SFO. Aldri hørt at det var et tilbud,  bortsett fra de som har spesielle behov. 

Skrevet

Far er ofte litt overhysterisk. Han mente at sønnen og noen kamerater ikke kunne gå halloween uten voksne ifjor. Vi bor på ett lite sted ikke Oslo liksom.

Haha, det innlegget husker jeg faktisk! Nei, det er nok på tide å klippe navlestrengen for far her.

Anonymkode: 00096...0a0

Skrevet

Grunnen til at far reagerer sånn kan jo være at han kun har han annenhver helg. Og derfor ikke ser at gutten har blitt stor og kanskje ikke ser utviklingen hans i hverdagen. Dette ser nok du mye bedre enn far. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men jeg tar fri når barna har fri da jeg ønsker tid sammen med dem. Vi utnytter deres fri til å skape minner og oppleve ting sammen. 

Jeg har jo fri alle påskedagene da. Er bare mandag til onsdag jeg jobber. Så får mye tid med sønnen min i påske likevel :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Haha, det innlegget husker jeg faktisk! Nei, det er nok på tide å klippe navlestrengen for far her.

Anonymkode: 00096...0a0

Ja enig der. Husker ikke om jeg oppdaterte dem tråden men det ble hvertfall til at ungene gikk halloween ute voksne,å det gikk helt fint :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at far reagerer sånn kan jo være at han kun har han annenhver helg. Og derfor ikke ser at gutten har blitt stor og kanskje ikke ser utviklingen hans i hverdagen. Dette ser nok du mye bedre enn far. 

Ja har tenkt på det samme,det kan nok sikkert bestemme ja.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg ønsker fri jeg og, men er ikke alltid det går opp pga jobb.

Nå har jeg nettopp byttet jobb, og jeg jobber derfor påske og jul i år.... 

Anonymkode: 1155f...bc8

Skrevet

Merkelig! Her var det en del som sluttet allerede i 2.klasse.

Samme her. Mange er i 60 % i 2. klasse og så slutter de på SFO. Rolig og fint område i storby. 

Anonymkode: 15a15...563

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok. Vi andre som bare har 5 ukers ferie prøver å unngå å ta fri når barna våre har fri, da vi ikke ønsker tid sammen med dem. Vi liker verken å skaper minner sammen eller oppleve ting med dem.

Men at både du og mannen din kan ta fri i alle skoleferiene er jo ganske unikt da!

Anonymkode: 1cb77...106

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

I neste uke har sønnen vår fri hele uken ettersom han går på skole,han er 10 år. Han bor fast hos meg og er annenhver helg hos faren. Nå begynner far å blande seg inn å mener at sønnen vår ikke kan være alene hjemme mandag- onsdag. Jeg skal jobbe å er hjemme til 15. Er det ikke helt vanlig at så store barn er hjemme alene når foreldrene jobber? Han synes selv det er greit å være hjemme alene å han har aldri funnet på noe tull før. Er ikke far litt vel hysterisk? 

Nei. Far har rett. Han er littegrann for liten 

Anonymkode: 2bca1...1ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Far har rett. Han er littegrann for liten 

Anonymkode: 2bca1...1ce

Ja ha  bør vel minst gå å på ungdomsskolen først :P

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

I neste uke har sønnen vår fri hele uken ettersom han går på skole,han er 10 år. Han bor fast hos meg og er annenhver helg hos faren. Nå begynner far å blande seg inn å mener at sønnen vår ikke kan være alene hjemme mandag- onsdag. Jeg skal jobbe å er hjemme til 15. Er det ikke helt vanlig at så store barn er hjemme alene når foreldrene jobber? Han synes selv det er greit å være hjemme alene å han har aldri funnet på noe tull før. Er ikke far litt vel hysterisk? 

Må jo seff se an barnet! Og bare som det er sagt igjen, ikke alle barn er like etter alder.

Jeg jobber 5 minutter fra hjemmet, så kunne gått greit, men lange dager for sønnen alene hjemme.

Mitt barn hadde nok klart det fint, men har dyskalkuli, og adhd, så sliter med klokka, han hadde nok strevd med måltid f eks, enten spist for ofte eller glemt å spist. Så jeg hadde måttet ringt ofte mellom kundene og gitt han beskjed om ting. 

Anonymkode: 90f60...441

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Må jo seff se an barnet! Og bare som det er sagt igjen, ikke alle barn er like etter alder.

Jeg jobber 5 minutter fra hjemmet, så kunne gått greit, men lange dager for sønnen alene hjemme.

Mitt barn hadde nok klart det fint, men har dyskalkuli, og adhd, så sliter med klokka, han hadde nok strevd med måltid f eks, enten spist for ofte eller glemt å spist. Så jeg hadde måttet ringt ofte mellom kundene og gitt han beskjed om ting. 

Anonymkode: 90f60...441

Jeg lager alltid mat på forhånd før jeg går.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

På vår skole er det SFO-tilbud t.o.m 7. klasse. Helt supert opplegg som nesten alle er med på. 👍 

7.klasse på Sfo? Er dette en spesialskole? Hvorfor trenger barn over 4. klasse Sfo?

Anonymkode: 55bbe...550

Skrevet

Selvfølgelig så kan han det.
Selv min mellomste med ADHD på 10 år klarer det helt fint.

Virker som om barna egentlig syns det er litt deilig å være hjemme alene en dag uten at mamma og pappa er der

Anonymkode: c9069...0b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig så kan han det.
Selv min mellomste med ADHD på 10 år klarer det helt fint.

Virker som om barna egentlig syns det er litt deilig å være hjemme alene en dag uten at mamma og pappa er der

Sønnen min syns også det er deilig med litt alenetid som han sier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

7.klasse på Sfo? Er dette en spesialskole? Hvorfor trenger barn over 4. klasse Sfo?

Anonymkode: 55bbe...550

Dette er ingen spesialskole, og flere skoler i byen har nå samme opplegg. Å ha en trygg og aktivitetsrik hverdag etter skolen med venner er jo morsommere enn å gå hjem og se på en skjerm, som jeg tror endel ville gjort ellers. Det sterke samholdet blant barna her tror jeg er mye takket være sfo, hvor ingen stenges ute og hvor de drar på utflukter og gjør prosjekter på tvers av trinn og kjønn. Jeg er sikker på at de fleste hadde klart seg helt fint uten sfo også, men for mange er det nok kjærkomment med et tilbud som favner om alle, kanskje spesielt i aldersgruppen på mellomtrinnet. Her var det faktisk elevene selv som etterspurte dette tilbudet for noen år siden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ingen spesialskole, og flere skoler i byen har nå samme opplegg. Å ha en trygg og aktivitetsrik hverdag etter skolen med venner er jo morsommere enn å gå hjem og se på en skjerm, som jeg tror endel ville gjort ellers. Det sterke samholdet blant barna her tror jeg er mye takket være sfo, hvor ingen stenges ute og hvor de drar på utflukter og gjør prosjekter på tvers av trinn og kjønn. Jeg er sikker på at de fleste hadde klart seg helt fint uten sfo også, men for mange er det nok kjærkomment med et tilbud som favner om alle, kanskje spesielt i aldersgruppen på mellomtrinnet. Her var det faktisk elevene selv som etterspurte dette tilbudet for noen år siden. 

Jeg er enig at det høres veldig bra ut, og det hadde vært supert med en tilbud til de større barna etter skoletid, men de aller fleste stedene i Norge er det bare tilbud om SFO til og med 4. trinn, alt for mange steder er det også bare en ren "oppbevaring" av barna uten mye aktivitet utenom leke inne og i skolegården. Sånn sett skulle jeg ønske de hadde AKS her ikke SFO, da hadde det vært krav om aktivitet.

Skrevet

Hva er fars forslag til løsning?

Anonymkode: 0f709...914

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...