Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Jeg har en 13 år gammel datter som de siste to årene har blitt fulgt opp av BUP i forbindelse med utredning av ADHD, deretter Tourettes syndrom, og så utprøving av ulike medisiner. Her har de vært veldig flinke, bare for å understreke det! Problemet er bare at hun også er plaget av angst, noe som er veldig vanlig med disse diagnosene, og dette ser det ikke ut for at de vil ta tak i. Jeg har tatt det opp flere ganger, men det kommer alltid et litt unnvikende "ja, jeg skal høre med xx til neste gang", eller "det får vi snakkes om etter yy", men så skjer jo ikke det. Nå vil de egentlig skrive henne ut, men jeg har fått mast meg til en time til med bare oss foreldre og primærkontakten vår på BUP i håp om å få hjelp, men hva om de ikke vil hjelpe? Er ikke angst ille nok? Når jeg skriver om angst, så mener jeg at hun kan få panikkanfall i ulike situasjoner, overtenker om kvelden slik at hun ikke sovner før langt på natt. Det er ikke uvanlig at hun kommer ned til oss i 23-24- tiden og rister i hele kroppen og hyperventilerer fordi hun er så redd. Angsten trigger også tidvis en form for skolevegring. F.eks. var det ikke mulig å få til skole i dag. Jeg kjørte henne bort 1,5 time etter skolen egentlig begynte, men hun fikk angstanfall uten for døren til klasserommet og gikk hjem igjen. Omtrent en gang i uken ringer læreren og ber oss hente henne fordi hun har angstanfall der hun skjelver og krampegråter og får voldsomt mye tics av det. I tillegg har hun fortalt, også til de på BUP, at hun innimellom "ser" ting, f.eks. personer som ikke er der, og hører stemmer, og at dette gjør henne engstelig og stresset. Responsen til BUP var at det ikke er farlig (?). Mannen min og jeg er utslitt av all oppfølgingen rundt henne, spesielt fordi vi ikke vet hvordan vi skal forholde oss til dette. Vi trenger virkelig hjelp, men det ser ikke ut for at BUP ønsker å hjelpe med dette. Noen med erfaringer? Tips? Hva som helst? Anonymkode: 5c4de...6b5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Jeg vet ikke hvor mye ansvar BUP har, men snakk med fastlegen. Jeg vil tro det er riktig sted å begynne. En uttalelse fra skolen om problemet Trenger dere nok også. Anonymkode: 3aa34...1b9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvor mye ansvar BUP har, men snakk med fastlegen. Jeg vil tro det er riktig sted å begynne. En uttalelse fra skolen om problemet Trenger dere nok også. Anonymkode: 3aa34...1b9 Ja, vi får gjøre det hvis møtet ikke fører fram. Men jeg synes det er underlig. BUP er jo forkortelse for barne- og ungdomspsykiatri, og angst må da vel falle under kategorien psykiatri? HI Anonymkode: 5c4de...6b5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #4 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, vi får gjøre det hvis møtet ikke fører fram. Men jeg synes det er underlig. BUP er jo forkortelse for barne- og ungdomspsykiatri, og angst må da vel falle under kategorien psykiatri? HI Anonymkode: 5c4de...6b5 Jeg er enig med deg, men det er mulig de må ha en henvisning for det problemet for å gjøre noe. Jeg vet ikke, men fastlegen er ofte det beste stedet å starte. Anonymkode: 3aa34...1b9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 Jeg skjønner så godt frustrasjonen. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med avdelingsleder på BUP dere tilhører, og be om et møte. Jeg føler at saker litt for ofte både avhenger av hvem du har som primærkontakt, og at de blir hengende mellom ulike fagpersoner der ingen dessverre tar styringen. Så lenge dere er i BUP-systemet skal det være unødvendig å henvise på ny selv om det er andre tilstander hun bør utredes for, og ofte vil jo disse tilstandene også henge sammen. Jeg synes det høres merkelig ut at de ikke tar tak, men jeg tipper at det er bemanningsproblematikk som er hovedårsaken. Min erfaring er, dessverre, at de foreldrene som «roper høyest» er de som får hjelp til sitt barn, det har de sagt rett ut på BUP vi tilhører - sammen med beklagelsen over at det absolutt ikke skal eller bør være sånn. Lykke til - jeg håper på bedre tider for både jenta deres og dere! Det er drittøft å stå i - I know… Anonymkode: 4ca60...df6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jeg skjønner så godt frustrasjonen. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med avdelingsleder på BUP dere tilhører, og be om et møte. Jeg føler at saker litt for ofte både avhenger av hvem du har som primærkontakt, og at de blir hengende mellom ulike fagpersoner der ingen dessverre tar styringen. Så lenge dere er i BUP-systemet skal det være unødvendig å henvise på ny selv om det er andre tilstander hun bør utredes for, og ofte vil jo disse tilstandene også henge sammen. Jeg synes det høres merkelig ut at de ikke tar tak, men jeg tipper at det er bemanningsproblematikk som er hovedårsaken. Min erfaring er, dessverre, at de foreldrene som «roper høyest» er de som får hjelp til sitt barn, det har de sagt rett ut på BUP vi tilhører - sammen med beklagelsen over at det absolutt ikke skal eller bør være sånn. Lykke til - jeg håper på bedre tider for både jenta deres og dere! Det er drittøft å stå i - I know… Anonymkode: 4ca60...df6 Takk! Ja, det er utmattende rett og slett. Og veldig vondt å føle at vi ikke strekker til. Jeg ønsker jo egentlig bare å få litt verktøy slik at vi kan håndtere det, og en vurdering på om hun har behov for psykologhjelp eller om det holder at vi foreldre håndterer dette (men da må vi vite hvordan!). Jeg skal som sagt ha ett møte til, og jeg håper jo virkelig å nå igjennom da. Men jeg skal ha i bakhodet dette med avdelingsleder. Som du sier burde det jo være unødvendig å rehenvise. Angst er jo kjempevanlig for barn og ungdom med de diagnosene hun har. HI Anonymkode: 5c4de...6b5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, vi får gjøre det hvis møtet ikke fører fram. Men jeg synes det er underlig. BUP er jo forkortelse for barne- og ungdomspsykiatri, og angst må da vel falle under kategorien psykiatri? HI Anonymkode: 5c4de...6b5 Hva med lavterskel i komnunen? Rus og psykiatri heter det her. De er veldig flinke med angst og barn. Fikk time omtrent på dagen. Anonymkode: 39ce9...e06
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 Jeg har tre barn med autismediagnose og to av dem har også utviklet flere tilleggsdiagnoser, blant annet angst, søvnproblemer, tvangshandlinger, refluks +++. De to eldste var utredet hos bup, og etter diagnose var satt så ble de skrevet ut. Altså ingen videre oppfølging. Jeg tror dessverre dette er veldig vanlig. Bup skal være både utredende og behandlende instans, men det kan virke som at ihvertfall hos Nic Waal i Oslo så er de liksom ferdig i det diagnosen er satt. Min yngste sønn har vært utredet ved barnehabiliteringen på Ullevål, og de har hatt mye bedre oppfølging også etter diagnose var satt. I forhold til de to eldste har jeg fått beskjed om at hvis vi trenger noe mer må de rehenvises med ny begrunnelse/mistanke om diagnose av fastlege. Jeg har en følelse av at ved nevropsykiatriske diagnoser som både autisme, adhd og tourette er, så er det akkurat som man bare må regne med tilleggsvanskene. Jeg har ingen gode råd, men skjønner frustrasjonen din. Anonymkode: 7112f...02d
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva med lavterskel i komnunen? Rus og psykiatri heter det her. De er veldig flinke med angst og barn. Fikk time omtrent på dagen. Anonymkode: 39ce9...e06 Takker for tips, det skal jeg absolutt sjekke ut! HI Anonymkode: 5c4de...6b5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har tre barn med autismediagnose og to av dem har også utviklet flere tilleggsdiagnoser, blant annet angst, søvnproblemer, tvangshandlinger, refluks +++. De to eldste var utredet hos bup, og etter diagnose var satt så ble de skrevet ut. Altså ingen videre oppfølging. Jeg tror dessverre dette er veldig vanlig. Bup skal være både utredende og behandlende instans, men det kan virke som at ihvertfall hos Nic Waal i Oslo så er de liksom ferdig i det diagnosen er satt. Min yngste sønn har vært utredet ved barnehabiliteringen på Ullevål, og de har hatt mye bedre oppfølging også etter diagnose var satt. I forhold til de to eldste har jeg fått beskjed om at hvis vi trenger noe mer må de rehenvises med ny begrunnelse/mistanke om diagnose av fastlege. Jeg har en følelse av at ved nevropsykiatriske diagnoser som både autisme, adhd og tourette er, så er det akkurat som man bare må regne med tilleggsvanskene. Jeg har ingen gode råd, men skjønner frustrasjonen din. Anonymkode: 7112f...02d Ja, det er litt sånn det føles. De har liksom bare hatt fokus på å sette diagnosene og finne ut hva hun tåler av medisiner, ikke noe om alt annet. Det eneste unntaket er at vi faktisk fikk tilbud om teknikker for å redusere tics, men det var ikke datteren min motivert for, så da var det ikke noe mer. HI Anonymkode: 5c4de...6b5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #11 Skrevet 5. april 2022 Min ble skrevet ut når diagnose var satt, medisiner var ikke funnet hverken riktig type eller dose. Vårt barn har ikke fått noe hjelp for sin psykiske helse. Og vil ikke snakke med noen etter at BUP ikke klarte å trygge han, skape relasjon eller komme i posisjon til å hjelpe. Heldigvis snakker han mer hjemme nå, har modnet veldig og ting går bedre. Men det er ikke takket være BUP. Ikke la de skrive dere ut, de gjør det nå med mange altfor tidlig grunnet lange køer. Hvis dere likevel blir skrevet ut så klag. Be om emosjonsfokusert kurs på familieenheten, det er veldig bra for å hjelpe jenta deres hjemme. Anonymkode: 86241...77b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min ble skrevet ut når diagnose var satt, medisiner var ikke funnet hverken riktig type eller dose. Vårt barn har ikke fått noe hjelp for sin psykiske helse. Og vil ikke snakke med noen etter at BUP ikke klarte å trygge han, skape relasjon eller komme i posisjon til å hjelpe. Heldigvis snakker han mer hjemme nå, har modnet veldig og ting går bedre. Men det er ikke takket være BUP. Ikke la de skrive dere ut, de gjør det nå med mange altfor tidlig grunnet lange køer. Hvis dere likevel blir skrevet ut så klag. Be om emosjonsfokusert kurs på familieenheten, det er veldig bra for å hjelpe jenta deres hjemme. Anonymkode: 86241...77b Takk for konkret tips! Jeg skal spørre om dette. Jeg skjønner jo også dette med lange køer, men hun trenger jo likevel hjelp. Angsten har jo bare eskalert og blir neppe mindre nå som hun har blitt tenåring og har tusen hormoner i kroppen i tillegg. HI Anonymkode: 5c4de...6b5
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #13 Skrevet 5. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hva med lavterskel i komnunen? Rus og psykiatri heter det her. De er veldig flinke med angst og barn. Fikk time omtrent på dagen. Anonymkode: 39ce9...e06 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Takker for tips, det skal jeg absolutt sjekke ut! HI Anonymkode: 5c4de...6b5 Hei! Jeg jobber med dette i kommunen, for personer over 18 år vel å merke. I vår kommune, som i mange andre kommuner, er det et skille mellom det som er lavterskel, og det som er vedtaksbaserte tjenester. Hos oss vi ikke personer som allerede har gått til Bup, DPS og lignende vises til lavterskel, men heller rett til det som er vedtaksbasert, som på en måte er et trinn lenger opp. Husk at jeg skriver om det som er for personer over 18 år nå, men jeg kjenner også en del til tjenestene til personer under 18, og der er organisert ganske likt. I alle fall i vår kommune. Ved at det er vedtaksbasert, betyr det altså at det er en saksbehandler som har vært koblet på for å gjøre en vurdering av hva som er riktig tilbud. Der jeg jobber, har vi ofte kontakt med både Bup og den kommunale tjenesten for personer under 18. Vi blir gjerne kontaktet i god tid før 18-årsdagen, slik at overføringen til kommunal oppfølging blir god. Jeg mener Bup burde kjenne til hva som finnes i kommunen, og kunne veilede deg til å søke om slike tjenester! Du kan også selv kontakte kommunen for å komme i kontakt med tjenestekontor, vedtakskontor eller enheten for psykisk helse og/eller tjenester til barn. Avhengig av hvordan de er organisert. Jeg vil tro at det slags innbyggertorg, kommunenens sentralbord eller tilsvarende kan koble deg til riktig sted. Anonymkode: ed0e0...d7b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #14 Skrevet 5. april 2022 Det er BUP som skal følge opp dette, det er de som setter F-diagnoser, som angst er. Dessverre er det stor pågang og man blir kjapt avvist hvis ikke det er helt krise. Snakk med fastlegen og med skolen. Vi sendte først via fastlege, men ble avvist. Siden skrev helsesykepleier ett skriv som ble lagt ved og da ble vi tatt på alvor. Etter det gikk det slag i slag og nå føles hun opp av egen psykolog. Jobben gjenstår, men det er en del hjelp i å ha en profesjonell part inne som kan støtte når det stormer som verst. Men herregud som det tærer på, unger som ikke vil på skole, våken halve natten og jobb som krever sitt. Det er faen meg galskap, om jeg skal si det rett ut 🥵 Anonymkode: 7498b...4f0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2022 #15 Skrevet 5. april 2022 Bor du i en stor kommune? Barn- og familietjenesten har ofte tilbud. Anonymkode: 179ea...837
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå